Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 08:27

Hallo,

Ik sta op het punt een paardje te kopen. Nu 2 jaar. Hij heeft als jong veulen een flinke worminfectie gehad en heeft momenteel wat gevoelige darmen, wat zich uit met 'natte scheetjes'.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft?
Waar moet je op letten qua voer (extra vezels?)en gaat hij hier later last van krijgen?

Ik kan er weinig over vinden, dus ik hoop dat iemand me wat raad kan geven :)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:38

als je twijfelt, kun je ook vragen om een bloedonderzoek....wellicht dat dat nog iets uitwijst qua ontstekingen en/of wormen

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:38

Als ze echt veel wormen hebben gehad kunnen ze ook verklevingen in de darmen krijg met gevolg grotere kans op koliek. Goed laten onderzoeken door de DA voordat je hem koopt zou mijn idee zijn.
Qua voer zou ik alleen hooi geven, met kuil krijg je meer mestwater.
En je kan een probiotica geven om de darmen wat meer tot rust te brengen

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:47

De kans is behoorlijk aanwezig dat hij wat lastiger op gewicht te houden zal zijn en dat hij gevoelige darmen houdt. Wij hebben thuis een shet staan die het heeft en Ik heb iemand voedingstechnisch geholpen met een trekpaard die het heeft. Ik zou er geen paard voor laten staan, maar wel beseffen dat het inderdaad invloed kan hebben.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:56

Ik zou daar nog eens goed over nadenken.
Dieren met een serieus ernstige worminfectie op jonge leeftijd, kunnen daar serieus permanent van beschadigd zijn geraakt. Die paarden blijven altijd koliek-gevoelig. Zelfde met dieren die op jonge leeftijd een periode zwaar ondervoed zijn geweest... blijven meestal ook "zorgekindjes". En daardoor wat gevoeliger (en duurder!) in onderhoud.
Je koopt liever eentje die gewoon gezond is opgegroeid.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:56

Hier ook eentje die als veulen een enorme infectie heeft gehad. Is nog steeds te merken want ze blijft gevoelig op de darmen, veel gasvorming ook inderdaad. Elk voor- en najaar heel voorzichtig de tijd op het land opbouwen/afbouwen anders staat ie gelijk weer met koliek, als het heeft geregend kan ie niet op het gras want anders ook gelijk koliek, met rijden ook voorzichtig doen (alles rustig opbouwen) en weerstomstandigheden in acht houden (niet met te warm/te koud/te veel regen rijden) anders ook gelijk koliek. Qua voer houden we er ook rekenen mee, krijgt nauwelijks brok meer maar veel vezels (fibra) en een flinke scheut olie erdoor. Gewoon hooi van zeer goede kwaliteit, absoluut geen kuil.
De metacam en colosan staat hier gewoon op voorraad want ondanks dat we opletten heeft ie nog steeds zo nu en dan een milde koliekaanval, en heel zelden een heftige.

Maar dat is dus mijn ervaring, niet elk paard dat als veulen een infectie heeft gehad hoeft er later nog zulke gevolgen van te ondervinden. Wij merken het dus echter wel degelijk en het paard kost dan ook meer geld (en zorgen) dan onze andere paarden die dit niet hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:03

Dees schreef:
Ik zou daar nog eens goed over nadenken.
Dieren met een serieus ernstige worminfectie op jonge leeftijd, kunnen daar serieus permanent van beschadigd zijn geraakt. Die paarden blijven altijd koliek-gevoelig. Zelfde met dieren die op jonge leeftijd een periode zwaar ondervoed zijn geweest... blijven meestal ook "zorgekindjes". En daardoor wat gevoeliger (en duurder!) in onderhoud.
Je koopt liever eentje die gewoon gezond is opgegroeid.


Ik kende er idd een die onbeperkt ruwvoer kreeg en alsnog regelmatig koliek kreeg. Heel sneu, bij de eerste krampjes raakte dat dier al in paniek. Heeft heel wat da bezoekjes en als ik het me goed herriner zelfs een operatie gekost. Ik zou zo eentje laten staan.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:19

Hier een merrie die als jong paard (2-3) in de opfok een ernstige bloedwormbesmetting had.
Ze heeft gelukkig nooit koliek gehad (is nu 12 jaar), maar is wel super gevoelig op de darmen en heeft snel en vaak last van dunne mest. Dit heeft geen gevolgen gelukkig voor haar verdere lichamelijke conditie; die is prima :)

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:27

Hier de andere kant, een pony die in haar eerste maanden ondervoed is geweest en een flinke worminfectie heeft gehad, maar die heeft nergens last van qua darmen. Kan zowel hooi, voordroog als gras probleemloos eten en is bij overgangen ook niet gevoeliger dan andere paarden.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:33

Hier ook een andere kant.

Jong paard wat regelmatig in zijn veulen jaren besmet is geweest met wormen en 1 keer ook echt wel ernstig met kliniek opname erbij, maar nog nooit koliek gehad, nu ook super mooi op gewicht, als je niet oppast wordt hij zelfs wat dik.

Kan gewoon 24/7 op het land, kan alle soorten hooi eten en heeft gewoon nette mest. Heb alles van dichtbij meegemaakt omdat ik hem vanaf kleins af aan heb en zelf zou ik er een paard niet voor laten staan als hij verder aan je wensen voldoet, maar wel ff goed laten checken of hij er niet te veel schade aan over heeft gehouden

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:35

Ik heb zelf zo'n paard. Continu dunne ontlasting en daardoor een vieze kont ( geen groot drama alleen iets vaker wassen paard zelf heeft er geen last van als het bij gehouden wordt) maar nooit koliek gehad in de 10 jaar dat we haar hebben, ze is wel moeilijk op gewicht te houden maar dan om slank te krijgen/houden. Verder krijgt ze niet heel bijzonder voer, ze krijgt er alleen impact poeder doorheen. Verder os het eigenlijk een heel vrolijk gezond paard waar, afgezien van enting en tandarts, nooit een VA voor nodig is. Ze staat ook 24/7 op het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:54

Sunshinedaan schreef:
Hallo,

Ik sta op het punt een paardje te kopen. Nu 2 jaar. Hij heeft als jong veulen een flinke worminfectie gehad en heeft momenteel wat gevoelige darmen, wat zich uit met 'natte scheetjes'.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft?
Waar moet je op letten qua voer (extra vezels?)en gaat hij hier later last van krijgen?

Ik kan er weinig over vinden, dus ik hoop dat iemand me wat raad kan geven :)




dat kan niemand je geven denk ik omdat elke besmetting een andere oorzaak/bron kan hebben, dus zal het per paard verschillend zijn wat je moet voeren

misschien kan de DA nu bloed-/mestonderzoek doen om te kijken of daar iets uitkomt waarna je weet wat je moet voeren,

last van krijgen: ook dat is bij elk paard anders, hoe lang heeft die infectie kunnen duren of is er snel en adequaat ge-/behandeld

denk dat je goed moet overwegen of je mogelijke extra kosten, duurder voer etc en extra werk, veel wassen waarschijnlijk door de dunne mest, extra zorg voor lief wil nemen,

wat wil je er mee gaan doen? of moet/wil je dat ook bijstellen

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:00

Als aanvulling nog: je weet ook niet altijd zeker of bepaalde dingen (zoals bv plattere mest) per se het gevolg zijn van de eerdere wormbesmetting.
Een goede probiotica en voer met genoeg vezels kan al erg veel verschil maken.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 11:24

Dank jullie voor alle antwoorden!

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:45

Het klinkt als mijn Shetlander die zat vol met allerlei soorten wormen. Nu is ze al 3 jaar onder controle:) Het blijft opletten. haar darmen waren toen ook van slag en veel natte mest vieze staart alles.

Wat bij mij hielp is: Goed wormen controle in december ontworm ik haar standaard met duo ontwormer. Hier veel horzels en de larven zijn altijd wel wat aanwezig helaas.

Verder voor darmen je kan wel een probiotica geven maar deze werkt niet want vaak hebben de paarden lekkende darm er aan over gehouden. Je moet dus eerst het slijmvlies van de darm weer sterker maken. Ik gaf hiervoor gewoon IPS 2 tabletjes per dag aan haar door voer. Tabletje vermaalde ik door wat nat voer. En als dat op was pas probiotica gegeven omdat die pas werkt als lekkende darm sterker is.

Omdat de darmen vaak ook wat trager geworden zijn (door verkleving of schade darm) door wormen dus minder doorvoeren houden ze ook makkelijker zand in hun darmen vast. Hier geef ik zandkuur voor maar ook afentoe maagzout erg vies maar laxeert zand eruit en ontspant de darm. Die doe ik nu nog maar eens per 1,5 jaar.

Ik ben voer van Equifyt pre actief bij gaan geven. Dit is met Esparcette erin en dat moet je weken vooraf dat zet uit in de darm waardoor darm breder terug wordt bij verklevingen. En helpt ook nog anti parasitair. En je paard krijgt gelijk aanvulling ruwvoer. Ook geef ik haar van Lifeaid een kuur Immuniteits en Sillicum. Dit werkt echt super en in jaren heeft ze er niet zo goed bij gelopen als dit jaar.

Het blijft wel opletten want buik blaast makkelijk op. Met gras eten wil ze nog wel wat opzetten. Maar toch gaat het nu goed en is ze actief! Ook natte mest is na 2 jaar verleden tijd.

Let ook goed op tand onderhoud want dat helpt ook. Wintervacht wil na zn infectie ook nog wel eens een aantal jaren minder goed los komen:) Dus zorg dat je dat ook goed onderhoud.

Het vraagt nog wel wat opbouw en zorg om je paard echt fit te trekken en houden dus extra kosten aan extra dingen en tijd. Maar ze is het waard en doet het nu goed na jaren! En ze zijn weer happy en wordt steeds makkelijker. En als ze weer natte mest heeft kijk dan eerst hoe je hooi is:) Vaak is daar nog wat te doen als eerste plaats. Goed hooi!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:38


Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:43

Ik stuur je pb :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Als veulen flinke worminfectie gehad. Complicaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:51

Ik heb niet veel verstand van wormen infecties, maar wel een jonkie die al op de kliniek heeft gestaan (navelbreuk). Ondanks dat ik het wist bij de aankoop en het een routineklusje was voor de kliniek, heb ik veel spanning gehad van de hele opname en ingreep. Alles is nu goed gelukkig!

Ik ben blij dat ik haar alsnog gewoon heb gekocht. Mijn tip: laat een onafhankelijke DA komen voor onderzoek. Persoonlijk zou ik niet zo snel een "rugzak" paard kopen, je weet nooit wat je dan in huis haalt. Net als die navelbreuk, het kon dichtgroeien of niet, helaas viel bij mij het muntje de verkeerde kant op. En er zijn heel veel veulens die nu worden aangeboden. Natuurlijk weet je bij een gezond paard ook niet wat het nog gaat ontwikkelen, maar een paard dat al een valse start heeft gehad... ja ik vind het lastig...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:09

Ik heb een Belg die als veulen een flinke worminfectie heeft gehad en dat is nooit meer goed gekomen. Ik wil je dus niet ontmoedigen, maar als je de keuze hebt..... Nou zeg ik niet dat ieder paard zulke problemen krijgt, maar wil je de gok wagen. Bij mijn paard uitte het in enorme diarree. Constant. En een vieze kont was je wel weer, maar constante diarree doet natuurlijk ook wat met de opname van voedingsstoffen. Die diarree heb ik goed onder controle, koliek heeft hij wel eens gehad (maar niet meer dan mijn andere paarden), maar hij heeft altijd wat. En of dat daar mee te maken heeft, of dat hij gewoon heel erg veel pech heeft, kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar er is geen jaar geweest waarbij er niet iets was. Ik denk echt, dat door die wormen en die diarree in zijn jonge jaren, dat zijn gestel in de groeifase ook niet heel goed is gegaan. Hij had natuurlijk nooit genoeg voedingsstoffen en een Belg moet heel veel groeien. Voor het geld wat ik in dit paard heb gestopt, had ik echt een kampioenspaard bij Ankie kunnen kopen. Om maar niet te spreken over de hoofdpijn die je steeds hebt, omdat er weer iets is, waarvan niemand precies weet hoe dat nou weer gaat aflopen.

Nou gaat mijn bink nooit de deur uit. Want hoe beroerd zijn gestel is, zo goed is zijn karakter. Maar ik zou hier echt niet op voorhand voor kiezen. Er zijn zat leuke veulens die wel gezond zijn.