Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:15

Ik kwam zojuist op stal aan en zodra ik ging poetsen viel eeb grote moddervlek mij op, bleek een flinkr wond te zijn waar de huid helemaal af is gegaan. Hij is zo'n 1,5 cm groot voor zover ik hem per ongeluk heb geborstelt. Ik ben er ook van verzekerd dat hij niet verdergaat bij de viezigheid maarja wat moet ik nu doen? Ze loopt nog gewoon zuiver en reageert ook niet wanneer ik er aan zit. (ik heb niet het wondje zrlf aangeraakt enkel de vieziggeid eromheen met name opgedroogd modder weggehaald) Ik heb geen stromend en schoon water op stal en een EHBO kitje heb ik niet.

Afbeelding
Ongeveer een kwartier later was het stukje wat ik dus perongeluk open heb gehaald al helemaal opgedroogt en er lijkt ook een flinke korst op te zitten.
Afbeelding

Wie weet wat ik nu moet?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:16

Water ophalen, schoonmaken en met rust laten. Volgens mij gewoon een schaafwond, maar je hebt meer zekerheid als je het schoon hebt gemaakt.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:19

Oke, ik heb alleen niet een stal waat ik haar in kan zetten (zr flipt zodra ze in stal komt) dus kan ik haar wel even op de wei zetten? Dan race ik even naar huis en haal ik water op.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:20

Zal in die tijd niet erger worden lijkt me :)

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:23

Schoonmaken met water en verder met rust laten, ziet er niet ernstig uit. Gewoon een schaafwond.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:39

Ik zou haar gewoon op de wei laten, wat water ophalen en het daarmee schoonmaken. Het geneest vanzelf zolang het maar schoon blijft.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:46

is een oppervlakkige schaafwond,ziet er al behoorlijk droog uit,dus gewoon zo laten in het oog houden dat het niet lelijk wordt.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 17:17

Inmiddels wond schoongemaakt en blijkt allemaal wel mee te vallen. Is inderdaaf gewoon een klein schaafwondje O:) Toch bedankt!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:38

Gelukkig :) persoonlijk heb ik voor zulke wondjes op stal altijd een tubetje betadine zalf staan, dit werkt ontsmettend. Misschien een tip voor de toekomst

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:05

Dit had ik op mijn vorige stal ook, helaas na de verhuizing zoekgeraakt en toen vergeten te kopen. Zal maandag wel weer een tubetje halen voor het wondje :D

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:34

Renee_S schreef:
Gelukkig :) persoonlijk heb ik voor zulke wondjes op stal altijd een tubetje betadine zalf staan, dit werkt ontsmettend. Misschien een tip voor de toekomst



Persoonlijk begrijp ik nooit waarom mensen altijd iets willen smeren op kleine oppervlakkige wondjes. Als je zelf een klein schaafplekje heb smeer je er toch ook niets op? :o

Gewoon schoon houden en op laten drogen, korstje laten worden en klaar....

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:43

Betadine is voor zulke wondjes juist troep en bevorderd de genezing niet.
Beter kun je dan nog honingzalf erop doen dat ontsmet ook maar bevorderd de genezing ook meer.

Maar op dit wondje zou ik niks smeren. Geneest echt vanzelf wel

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:50

...ik smeer groene klei op kleine wondjes van Knollie of mijzelf.

'Ontsmet' en helpt om smel een korst te worden.
Je kunt wonden laten drogen aan de lucht, maar op een stal waar het barst van de vliegen doe ik het liever zo.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:12

vraagteken schreef:
Renee_S schreef:
Gelukkig :) persoonlijk heb ik voor zulke wondjes op stal altijd een tubetje betadine zalf staan, dit werkt ontsmettend. Misschien een tip voor de toekomst



Persoonlijk begrijp ik nooit waarom mensen altijd iets willen smeren op kleine oppervlakkige wondjes. Als je zelf een klein schaafplekje heb smeer je er toch ook niets op? :o

Gewoon schoon houden en op laten drogen, korstje laten worden en klaar....


Ik heb altijd de crème van rescue remedie op stal en in mijn tas en ook als ik een wondje heb smeer ik er dat erop.
Dus ja... ik smeer ook op kleine wondjes.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:23

Op het moment dat het goed is opgedroogd kun je gaan smeren met levertraanzalf zodat je pony er donkere haren terug krijgt ipv witte.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:34

vraagteken schreef:
Persoonlijk begrijp ik nooit waarom mensen altijd iets willen smeren op kleine oppervlakkige wondjes. Als je zelf een klein schaafplekje heb smeer je er toch ook niets op? :o
Vliegen. Met wat die aan de pootjes hebben kan je nog wel eens flink ellende krijgen als ze dat in een wond kunnen smeren. Zelf behandel ik wondjes bij mij ook omdat ik nogal eens in de viezigheid zit met het verzorgen van de dieren. Niks aan de hand zolang mijn huid dicht is, maar als er iets open is, dan schoonmaken en pleister.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:58

Ik zou er niks aan doen, gewoon laten voor wat het is en in de gaten houden dat het niet erger wordt.
Het is een mooie droge wond

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:07

Wat je ook kan doen is de vuile plek rondom met babydoekjes schoonmaken. het kan een gevoelige plek zijn door het vuil en met babydoekjes kan je dat ook mooi schoonmaken heel voorzichtig

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 20:50

Blijkt de wond/schuurplek toch wel echt een flink stuk groter te zijn. Had vanochtend de echt vaste korsten/opgedroogd modder er af geweekt, de wond is dus echt mega groot. Baal er wel van, ze heeft al wat lelijke litekens van haar weidegenooten. :n
Afbeelding

En even te vergelijking met mijn hand...


Afbeelding

Morgen ga ik naar de epllejeck, dan iets meenemen om er op te smeren of zo laten?

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:05

Hier zou ik zelf honingzalf op smeren.

En koop een fles water in de winkel om op stal neer te zetten. Zo heb je altijd schoon water mocht je een wondje schoon moeten maken ;)

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:07

Ik zou persoonlijk wel kijken of je hem nog wat beter schoon kunt krijgen, omdat de rand er ooheen nog steeds heel vies is heb je nog geen zicht op de wondranden. Wellicht kun je m wassen met betadine shampoo of andere milde zeep.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:13

Je kan er groene leem op doen. Bedekt de wond maar het kan nog wel ademen. Door de mineralen geneest het sneller met minder kans tot litteken vorming. Vliegen kunnen dan ook niet bij de wond komen

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 23:30

Je kunt de vacht er omheen even goed nat maken met gekookt en natuurlijk afgekoeld water. Dat even laten zitten en dan met een schone lap of iets in die richting er flink langs, niet schrobben natuurlijk maar wel flink schoonmaken, anders kUn je daar hele lelijke dingen bij krijgen, wees juist niet bang om over het wondje te gaan, het moet echt even goed schoon. Door de korsten nat te maken week je het vuil los.

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 04:17

Met badidas wassen/schoonmaken. Dit ontsmet en prikt niet. Daarna laten drogen. Je zou op de wondrandjes dun sudocreme kunnen smeren maar nodig is het niet.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Re: Vieze wond op kont bij pony, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 09:54

Dankjulliewel voor de tips! Ik vond het nog wat eng om de zijkanten schoon te maken aangezien ik d'r geen pijn wil doen. Het "vieze" rond de wond is grotendeels water en nattigheid en volgensmij vertekent dat een beetje, maar er zit inderdaad nog een stukje korst of modder aan een zijkant als ik het iets beter bekijk. Dan ga ik dat straks grondig verder schoonmaken! :j