Proppen maken en sloom.oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Proppen maken en sloom.oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 21:27

Sinds het weekend is mijn 5 jarige pony niet fit.
Hij oogt sloom en is normaal gesproken een vrolijke clown en druktemaker 1e klas.
Hij maakt proppen van zijn hooi, soms ook van gras.slobber en meusli gaan er goed in maar aan zijn buikje te zien (opgetrokken) wil het met ruwvoer nog niet vlotten.
Uiteraard is de dierenarts geweest. In april is mijn pony door de tandarts behandeld en we dachten dat er nu misschien weer een haakje zou zitten. Zijn mond is 2 dagen achter elkaar goed nagekeken en gevoeld maar er is echt niets afwijkends te vinden.
Eergisteren hebben we röntgenfoto's van zijn hoofd gemaakt om eventuele breuk/scheurtje, rare dingen met kieswortels uit te sluiten.
Ook op de foto's niets te zien.
Uit bloedonderzoek bleek een heel klein tekort aan rode bloedcellen. Lyme uitslag krijg ik nog.
Hij heeft een injectie gehad met vitaminen en een pijnstiller.
Dierenarts en ik weten het niet zo goed meer.
Afgelopen 2 dagen heeft hij pijnstillers gehad. Hij oogt nu wel vrolijker maar maakt nog steeds proppen van zijn hooi en het eten gaat nog traag.
Andere optie was eventueel nog behandelen tegen een maagzweer maar wij achtten beide de kans klein dat het dit is.
Het lijkt echt in het malen te zitten....maar wat doet er nu pijn??
Tandarts (tevens dierenarts) die in april is geweest heb ik gemaild voor eventuele suggesties nog.
Misschien bokkers die hier ervaring mee hebben of ons in een richting kunnen wijzen die wij misschien over het hoofd zien?


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 21:36

Electrisch geveild en onder sedatie. Ik heb absoluut geen twijfels over deze paardentandarts, hij doet niets anders dan dagelijks dit werk en de grote probleemgevallen.

Bij het nakijken van het gebit afgelopen dagen is paard niet gesedeerd geweest, maar volgens dierenarts (niet dezelfde als tandarts van april) is alles netjes recht.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 21:42

S ochtends op de wei (strookbegrazing). Hierna pluk hooi en daarna vit korrel met meusli.
Voor de nacht slowfeeder hooi en stro in stal om te knabbelen. Wil niet dat ze (te) lang zonder ruwvoer staan.

Hij loopt 1x in de week een uurtje aangespannen in het bos, meer drafwerk. Verder 2 a 3 x afwisselend a.d. longe / werk aan de hand of naast de fiets.
Het gaat om een pony van ongeveer 1.07
Pony is nog aardig gegroeid en jong dus ook regelmatig vrij. Staat met 2 anderen samen 24/7 buiten met beschikking van stal.


timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 22:13

Hij is uitgewisseld, recent ontwormd en met regelmaat want staat een 2 jarige bij. Hooi is onveranderd.
Ook bij los hooi doet hij hetzelfde, pakt bij beide een pluk en kauwt erg lang en traag in vergelijking met de andere. Ene keer gaat het goed naar binnen, wel traag, andere keer flinke proppen.
Hij krijgt tussendoor apart nog los hooi en weidegang, echter is erg gevoelig op voerverandering dus continu weidegang trekt hij niet. En daarmee is de oorzaak nog niet gevonden.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 22:22

Ilona, heb jij enig idee waar dit aan te zien kan zijn in bloedwaardes?
Kans dat er iets in het hooi gezeten heeft wat ik niet gezien heb zou kunnen.Al lijkt het me sterk want ik pluis alles uit bij het vullen van de hooinetten..maar je weet nooit natuurlijk.
Waterbak ververs ik dagelijks, daar zat niets in.
Welke symptomen vertoonde dat paard nog meer?

Tengeltje...mijn paard heeft diarree gehad.. ik dacht van het nu extra gras/slobber...
Ik ga gelijk even googelen. ;(

Mijn paarden gaan standaard 1 x in het jaar naar de tandarts, controle en / of behandelen. Ook zonder reden laat ik de tanden jaarlijks controleren.na de behandeling in april had hij ook geen last, daarvoor ook niet. Het is een recent probleem.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 22:32

Paard krijgt hooi. ( kleine baaltjes)
De röntgenfoto's krijg ik nog, heb alleen de bloeduitslag gehad.

Overigens allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Dat waardeer ik enorm!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-17 22:38

Afwijkende bloedwaardes waren minimaal, maar zal ze hier vermelden;
Haematocritt is 0,273 ( normaal tussen 0.3 en 0,47)
MCV 40,4 (normaal 41,1 - 52,4)
MCHC 403 (normaal 328-386)
Lymphocyte 5,28 ( normaal 1,50- 5,10)
Creatinine 66 (normaal 71-194)

Dierenarts maakte geen probleem van deze waardes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, Ellen_ov, Nienkje_H, noordje en 122 bezoekers