HELP allergisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 17:55

Hoi!

Ik zit met het volgende:
Ik heb al 5 jaar lang een schat van een paard. Heeft een wat gevoelige huid.
Drie weken geleden is het allemaal begonnen. Paard uit de wei gehaald met enorm veel bulten op hoofd/hals/borst/rug. Harde vocht bulten van 2-3 cm groot. Dierenarts gebeld en die heef hem gelijk gespoten. Ze zei dat paarden deze reactie wel vaker hebben en dat dit normaal eenmalig is. Vier dagen later kreeg het paard het weer! Ondertussen al stappen ondernomen zoals vliegendekens/maskers, nieuwe borstels gekocht en met verschillend tuig rijden om dit uit te sluiten voor de allergische reactie. Helaas kreeg hij het dus weer. Dierenarts laten komen, die heeft hem weer gespoten. En ze gaf hem een 7 dagen dexametason. Er was geen bloedonderzoek nodig volgens dierenarts want het is een duidelijke allergische reactie op vliegen. 7 dagen later en nu heeft hij weer bulten. Ik heb hier geen ervaring mee. Wie weet er meer over?

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:59

Toch bij de dierenarts blijven aankloppen als je paard er last van heeft.

Weet je zeker dat het van de vliegen is?

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:06

Geef je je paard toevallig niet iets tegen de vliegen waar die op reageerd? Die van mij kan niet tegen knoflook

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:11

Die van mij heeft dezelfde reactie op dazensteken, is er zelfs vorig jaar door in shock geraakt.
Hij krijgt mega bulten, zijn hele lijf zwelt op, neus en ogen gaan dicht zitten, echt heel griezelig...

xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:22

@ peelie ja morgen ben ik de dierenarts weer. Staleigenaar denkt echt dat het van de vliegen komt omdat ze toename bulten ziet als hij bijv. Op de wei is geweest. Ik denk dit ook.

@mo0tJuHh nee ik geef hem geen knoflook of andere supplementen

@nouvel ja dat is idd heel griezelig. Zo erg is het nog niet geweest dat hij er een shock van kreeg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:26

Op eiwit kunnen paarden ook op die manier reageren. Staat hij in een vette wei? Geef je nog veel voer bij?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:50

Toevallig niet van vliegenspray? Die van mij stond een maand geleden ineens vol bulten...

DA is moeten komen en aan de cortisone, het lymfevocht liep uit zijn benen.

Paar weken erna had ik op mijn ander paard vliegenspray gespoten en hij reageerde toen licht ( waarschijnlijk tegen zijn vriendje aan gestaan).

xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:55

@gypsy nee hij staat in een korte wei en ik voer niks bij.

@habore cortisone zat ook in het zakje poeder van de dierenarts die hij 7 dagen moest hebben. Ik gebruik al heel lang geen vliegenspray meer vanwege zijn gevoelige huid

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:11

Heb je je paard wel een vliegendeken op?Of eigenlijk nog beter een eczeemdeken?Een van mijn paarden zit ook helemaal onder de bulten zonder

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:47

Mijn paard heeft ook een vliegenallergie gehad, hebben een allergietest gedaan en geprobeerd hem te desensibiliseren in de winter. Hij reageerde zelfs daar nog weer te extreem op. Wat hem er bovenop heeft geholpen is zijn voerschema aanpakken en zorgen dat zijn hele spijsvertering etc. op orde is, zodat zijn immuunsysteem ook op peil is om de allergie de baas te kunnen. Het is wel echt de langste weg!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:54

klumpertje schreef:
Mijn paard heeft ook een vliegenallergie gehad, hebben een allergietest gedaan en geprobeerd hem te desensibiliseren in de winter. Hij reageerde zelfs daar nog weer te extreem op. Wat hem er bovenop heeft geholpen is zijn voerschema aanpakken en zorgen dat zijn hele spijsvertering etc. op orde is, zodat zijn immuunsysteem ook op peil is om de allergie de baas te kunnen. Het is wel echt de langste weg!


Mag ik vragen hoe je dat aangepakt hebt?

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:05

We waren wel een beetje ten einde raad en voerde hem hooikoortstabletten tegen de bulten, ook niet dé oplossing. Omdat hij erg druk was altijd zijn we minder krachtvoer gaan geven met daarnaas Equilin. Daarmee is het langzaamaan beter gegaan, dus dat was een heel fijne bijkomstigheid want we zijn niet om de allergie daarmee begonnen. Heeft wel zeker een jaar geduurd voor hij ertegen bestand was hoor! Als je info wilt hebben over dat product kun je ze gerust mailen met een vraag, ze geven serieus en uitgebreid antwoord.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:36

Die van mij had erna een enorm verlaagde weerstand, constant moe, overal ontstekingen in zijn huid.
Ik ben toen naar Den Hoek gegaan om te kijken wat we er aan zouden kunnen doen om zijn weerstand verhogen.
We zijn nu 3x geweest, helaas reageert hij nog wel steeds behoorlijk heftig op dazensteken, wel trekken de bulten eerder weg. Maar verder is hij duidelijk fitter, herstelt sneller en heeft veel minder last van huidproblemen.

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:43

Toevallig geen eikenprocessierupsen in de eikenboom langs de wei. Vandaag was er een paard op de wedstrijd die een acute aanval kreeg na te hebben gegraasd onder een eikenboom. Volgens veearts reactie op haartjes van de rups die het paard met grazen binnen krijgt

xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 08:20

Ik ga zijn weerstand in de gaten houden! Ook ga ik vandaag met de dierenarts bellen.

@janoek volgensmij staan er geen eiken langs maar voor de zekerheid ga ik even kijken!

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:26

Hier nog eentje die allergisch is :j Vorige week ook de dierenarts erbij gehad want hij kreeg het zelf niet opgelost.

Ik geef voor de grote van de bulten structureel (in het beesten seizoen) appelazijn bij. Dit zorgt er bij die van mij voor dat de bultjes in ieder geval klein blijven en hij er wat minder ongemak van heeft.

Heb je al geprobeerd hem op andere tijdstippen op de wei te zetten ?

Zo zag Jus er van de week uit, op een kant van zijn lijf ipv grote bulten een grote plakaat met allemaal kleine bultjes en onder zijn buik vocht. Paard staat met een Bucas Buzz Off buiten.
Afbeelding
Afbeelding

xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 08:32

@A_noek ja hij staat met veel vliegen alleen heel vroeg of laat in de avond buiten. Hij staat ookk helemaal ingepakt met buzz off compleet met masker.

Zo ziet het paard eruit met zijn bulten. Lijkt op die van jou.

xLeo

Berichten: 30
Geregistreerd: 20-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 08:34

Afbeelding

Hier een foto

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:44

Misschien een andere vliegendeken proberen of de Rambo exceemdeken, die is van dichter geweven stof.

Verder zou je hem detox druppels en lever druppels van Phytonics kunnen geven om alles sneller af te voeren, bij mijn paard hielp dat wel, ook om sneller weer op krachten te komen en weerstand op te bouwen.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:52

Inderdaad detoxen ( Naf d-tox bijvoorbeeld)
En uitzoeken wat allergie is. Bij mijn paard waren er ook grotere bulten als hij uit de wei kwam, maar het zat toch in de voeding( tarwe allergie)

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 02:15

Mijn oudje heeft ook vaak hele schijven, trekt vanzelf weer weg.
Ook vaak kleine gele push plekjes van die rot beesten..Daar smeer ik dan flinke klodders spenenzalf op..En op de dichte bulten appelazijn.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 06:52

Altijd lastig allergie. Zou zeker naar je voer kijken, soms uit een voedsel allergie in huidklachten. En ja ook paarden kunnen daar dus last van hebben.
Ik zou kiezen voor een voer zonder suiker, zetmeel en granen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: HELP allergisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 07:36

Rambo sweet itch kopen, die is van hele dichte stof en daar kunnen iig echt geen beesten doorheen steken, bij grotere mazen is dat nog wel eens het geval. En als het blijft ook gaan kijken of het niet door voer/stalbedekking komt. Op zaagsel zetten en alleen maar kuil of hooi geven. Dan kan je dingen iig uit gaan sluiten. Hier vorig jaar een paard ineens allergisch voor stro, die zat ook helemaal onder de grote bulten en werd echt gek van de jeuk