Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:26

Hoi allemaal

Zoals sommigen hebben kunnen volgen hebben we sinds een kleine week een jaarling hengstje bij op stal. Het is een superlief ding, en laat al erg veel toe maar het is natuurlijk een jaarling die nog veel moet leren. Hij staat nu lekker in de weide met mijn andere paard en nog een die hier op stal staat, tijdens de hitte van de laatste dagen gingen ze overdag op stal en 's nachts op de weide.

Maar nu heeft meneertje enkele dagen geleden met gek doen zijn hoofd gestoten in de stal, waardoor hij een oppervlakkige wonde op zijn oor heeft. Deze hebben we enkele dagen met isobetadinezalf verzorgd, dat liet hij best toe met wat voer. Maar nu zag ik dat de vliegen er toch aardig hevig op zijn, en dat het zo niet de kans krijgt om te genezen. Vanochtend wilde ik het wat uitwassen met een isobetadineoplossing, maar dat vond hij minder leuk en ondanks een uur rustig te proberen is het niet gelukt. Natuurlijk was hij dan een beetje boos op mij, en heb ik dus ook wat langer moeten proberen om de zalf erop te doen. Is het nu eventueel beter om hem overdag op stal te houden ivm de vliegen, en 's nachts terug de weide op? Of hebben jullie tips voor de behandeling van moeilijke wondes bij jonge paarden?

Eer dat ik een lading commentaar krijg over waarom ik de dierenarts niet laat komen; het is maar een oppervlakkige wonde, en ik wil voorkomen dat zijn eerste ervaring met de dierenarts erg onaangenaam is. Mocht het niet beteren, bel ik natuurlijk alsnog. Maar aangezien ik hier genoeg middeltjes heb, is het gewoon een kwestie van hoe ik die middeltjes goed kan aanbrengen. :)

Bedankt alvast!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:44

Een hele dikke laag honingzalf erop iedere dag, Vetramil.
En dan naar buiten. Een jaarling moet eigenlijk dag en nacht vrije beweging hebben buiten, dus zo min mogelijk op stal zetten.....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:48

een vliegenkap? Zal hij ook niet leuk vinden, maar dan is de wonde beschermd.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:48

Klodder groene klei er op :j
Verkoelt, dekt af en irriteert niet.

Ik gebruik het altijd voor zulke dingen , zeker in de zomer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:49

Ninx schreef:
Een hele dikke laag honingzalf erop iedere dag, Vetramil.


Zou die honingzalf niet net vliegen aantrekken? Ik vind het een goed middel, maar ben om die reden altijd huiverig om het te gebruiken.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:50

Ik zou inderdaad ook groene klei erop doen. Denk dat op stal zetten weinig helpt, daar komen ook vliegen en zeker een jaarling moet lekker buiten staan..

Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:53

Bedankt. Ja inderdaad, ik ben ook geen fan van dat hij nu op stal staat... Maar hier zijn de vliegen op dit moment zo erg dat ze er met tientallen tegelijk op zitten, en dat lijkt het me toch niet waard. Ik heb op dit moment geen vliegenkap met oren, maar ik kan deze middag wel vlug eentje halen. Hij heeft nu alleszins volop hooi! Waar vind ik trouwens groene klei?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:54

Ik maak regelmatig bij kleine wondes een papje van groene leem/ klei. (Bij Knollies of bij mezelf.)

Er op smeren, even laten drogen en de wond heeft in feite een korst. Alleen wat groener...

Tijdens het drogen kan het wat jeuken en vooral trekken, daarna voel je niets meer.
Als de tijd daar is valt de groene korst er gewoon af en heb je gave huid.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:55

Drogist, reformwinkel of paardendrogist hebben groene klei.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:55

Hier had de jaarling ook een wond (oppervlakkig) pp haar been, heb groene leem erop gedaan en de vliegen kunnen er niet meer bij!

Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:00

Als ik groene klei opzoek vind ik ook groene leem, maar daar staat niets van wondes, enkel bij verrekkingen of zo... Is dat dan iets anders?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:05

Nee is hetzelfde volgens mij

Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:05

Heb nu gewoon groene klei besteld bij Farmaline, lijkt me inderdaad wel een handig middel voor vanalles. :) Ik ga dan zo een vliegenmasker halen, en dan kan hij vanmiddag weer de wei op.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:07

Honingzalf heelt wonden uitzonderlijk goed. In de humane geneeskunde wordt dit ook gebruikt, ook bij enorme brandwonden bijvoorbeeld. Groene klei is mooi, maar sluit meer af. Honingzalf staat toe dat wondvocht de wond kan verlaten en houdt het soepeler. Aan honingzalf is een beetje etherische olie toegevoegd, dat vinden vliegen smerig.
Bij wonden zou ik altijd kiezen voor vetramil.... je hebt ook mesitran, maar dat heb ik nog nooit gebruikt.....


http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... l-wondzalf

Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:11

Bedankt Ninx, ik heb zoiets zelfs al liggen zag ik net... Ik kan ook gewoon afwisselen. :)

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:43

Ik zou er ook groene klei op doen.

Sierro

Berichten: 97
Geregistreerd: 24-04-17

Re: Jaarling wonde aan oor, overdag op stal ivm vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:21

Hij heeft nu een stevig vliegenmasker met oren van Bucas aan, morgen wordt normaal de groene klei geleverd dus dan doen we dat er ook nog op. Bedankt allemaal, hij staat weer lekker op de wei.