Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdwardG

Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-12

Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 08:50

Hallo bokkers.
Ik zit met mijn handen in het haar.
Mijn pony eet alles wat groen is. Niet gedroogd, maar gewoon VERS tussen het gras. Of aan de hand als je 2 sec de andere kant op kijkt. Alsof het zoete broodjes zijn.

- Jakobs Kruiskruid
- Boterbloem
- conifeer
- brem

Staat op de paddock waar ik het redelijk kan overzien. Toch kan ik het niet altijd voorkomen dat hij tijdens de buitenrit een hap van de brem neemt. Of na het rijden een hap van de conifeer naast de buitenbak. Ik ben er steeds meer alert op welke planten giftig zijn en houd hem nu goed in de gaten.

Maar mijn grote vraag. Waarom doet hij dit?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou heel graag van andere mensen horen die hier ervaring mee hebben.

En wat je kunt doen (behalve alles naast de paddock weghalen. Wat ik heb gedaan)

Ik ben heel benieuwd. Maak me hier best wel zorgen over.

Aanvullende info: gezond uitziende, stevige New Forest van 8 jaar.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:55

hoeveel ruwvoer krijgt de pony?

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:58

Goed opletten want het gif van bv sint Jacobskruiskruid kan het lichaam van je paard niet afbreken dus zal zich opstapelen ik de lever. Uiteindelijk kan het dodelijk zijn, een sluipmoordenaar omdat je het niet direct merkt aan je paard. Mijn paard had dit ook en werd mager/minder goed in de vacht en we vertrouwde het niet. Wij hebben toen een bloedonderzoekje laten doen (iets van 100 euro) en daar kwam dat toen uit. Met een 20 daagse kuur van een soort drankje is het gif uit het lichaam en zit ze zichtbaar beter in dr vel.

We waren er dus gelukkig optijd bij. Omdat jou paard dus regelmatig het god binnenkrijgt zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de bloedwaardes ook eens laten checken.

EdwardG

Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 09:02

Hoi Sparky.
Bedankt voor je reactie.
Vandaag komt de DA en ik laat zijn bloedonderzoeken. Ik ken de gevaren van JKK. Fijn dat je er op tijd bij was met je paard.

Ik weet inmiddels alles van JKK en het paard wordt onderzocht.

Ik vraag me voornamelijk af waarom het paard dit doet?
Het instinct zou ervoor moeten zorgen dat hij dit niet eet. En hij is 8. Is het gewoon een domme pony of wat is er aan de hand?

Iemand ervaring?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:03

Hoeveel/hoelang ruwvoer heeft je paard ter beschikking?

Die van mij eet ook af en toe andere planten op dit moment. Hih is nieuw in de kudde en mag nog niet helemaal bij het eten. Als de rest dus door heeft dat hij staat te eten jagen ze hem weg en ja, dan moet je even wat anders zoeken om te eten. Als hij straks gewoon (mee) kan eten, blijft hij ook van de andere planten af.

EdwardG

Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 09:09

Bedankt voor je reactie.

Hij krijgt 5x per dag ruim voldoende goede kwaliteit hooi.2x per dag biks. Pony is mooi rond. Hij krijgt echt meer dan genoeg.


Hij staat nu alleen op de paddock, waar nu alles aan de rand is weggehaald. Maar aan de hand grazen en tijdens buitenrit pak hij wat hij pakken kan.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:15

Hij krijgt enkel hooi? Wat voor pony is het?

Misschien valt hij wel zo gulzig aan op het gras (voor de meeste paarden toch lekkerder dan hooi :P ) dat hij simpelweg niet oplet en daarom ook giftige planten meetrekt. Hoeft dus niet perse op een tekort te wijzen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:18

Dat is wel apart ja! Kan er niet iets mis zijn met zijn smaakzintuig? Dat hij gewoon geen bitter proeft ofzo?

EdwardG

Berichten: 121
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 09:21

Het is een New Forest.
Nee hij krijgt niet alleen ruwvoer. Ook 2x biks.

Gulzig is hij.
Pas stapte ik af van het rijden en graaide zo een tak van de conifeer naar binnen. Die kon ik nog op tijd uit zijn mond halen!
Maar het is zo alert zijn continu.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:22

Domme pony ... veel sterkte ermee, denk dat je er weinig aan kunt doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:23

Ik bedoelde, enkel hooi - geen gras.. mijn paarden hebben net ook een hele tijd op de paddock gestaan met enkel hooi en zijn heel obsessief op gras. Heeft toch meer aantrek blijkbaar :)

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:50

God opvoeden : tijdens het rijden "snacken" is je eigen schuld... je bent steeds te laat en moet erop bedacht zijn. Na het rijden hap van de conifeer.... ook je eigen schuld, wees hem voor. Gewoon goed opletten altijd.

mijn paard denkt er niet eens aan om iets te snacken tijdens het rijden buiten.... hij mag het gewoon nooit....

En op de wei/paddock kun je alleen zorgen dat het spul er niet staat, of nauwelijks.... lastig..

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:18

Op buitenrit zou ik hiervoor mooi een graaskorf als de greenguard omdoen.
Gevaarlijke hobby dit.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Help! Paard eet graag giftige planten! Why?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:00

Mijne houdt van eikels! Ik laat hem nooit never eten zonder dat hij mijn toestemming krijgt op buitenrit. En in het najaar zet ik de gevaarlijke plekken af voor hem. Mijn paard staat 24/7 buiten in weides en heeft altijd vers gras ter beschikking.