Terugkomend onverklaarbaar wondje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:12

Hoi Bokkers

Vorig jaar toen de dekens weer af mochten overdag ontwikkelde mijn pony een plekje rond de heup(? Slechte paardenanatomie). Werd een wondje, gewassen met betadine, ging een paar keer open en dicht en verdween.

Dit jaar weer hetzelfde probleem. Dekens zijn inmiddels al 1,5 maand overdag/volledig af en ze heeft weer zo'n zelfde plekje. Dit keer aan beide kanten. De ene kant is zo goed als dicht. De andere kant heb ik vanochtend gewassen met betadine, toen ik er vanmiddag van de wei haalde, was het plekje groter en dieper geworden. Ze heeft geen schuur mogelijkheden op de wei, ze zou er eventueel aan kunnen bijten, maar dat zie ik er eigenlijk nooit doen. Als je het aanraakt, spannen de spieren zich rond dat gebied flink aan.

Mijn osteopaat begon eens over een hotspot, dit was in de periode dat ze onregelmatig liep zonder oorzaak (rontgenlogisch nagekeken en helemaal top) toen is de onregelmatigheid verholpen met metacam en was het plekje ook weg.

Normaal verdwijnt het sneller, nu word het dus enkel erger. Ik hoop dat Bokt het wellicht herkend. Stalgenoot heeft nog van dat zilverspray van de wond van haar paard. Dit hebben we erop gedaan. Dinsdag komt de dierenarts voor een stalgenoot, dan ga ik even vragen of hij een blik wil werpen.

Ik denk omdat het ook een verband lijkt te hebben met dekens af/temperatuur verschillen/onverklaarbare onregelmatigheid van vorig jaar dat het een uiting van het lichaam is door iets van irritatie inwendig? Iemand opperde blinde darm?

Rechterkant deze is dicht:

Afbeelding

Linkerkant gister:

Afbeelding


Linkerkant nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:17

mij doet het denken aan een tekenbeet die ontsteekt?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:18

Ik heb nog nooit een teek op haar gezien.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:19

ben je zeker?want ze kunnen enorm klein zijn,zuigen bloed en verdwijnen weer.

het hoeft dat niet te zijn,maar was het eerste waar ik moest aan denken.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:22

Dat is een typische plek waar die van mij zich altijd stoot aan het weidehek of de stal.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:22

Ja, ben ik zeker van. Want het is een terugkerend probleem en het ontstaat continue op dezelfde plek en nu toevallig aan beide zijdes op dezelfde hoogte/plek.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:26

Is het een merrie en staat ze bij een ruin in de wei?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:30

Ze is een merrie maar wel een echte dominante merriemerrie :+, staat in een gemende wei ja.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:31

Captain schreef:
Dat is een typische plek waar die van mij zich altijd stoot aan het weidehek of de stal.


Hier ook een paard die ook heel vaak met kapotte heupen staat, ook diezelfde plek. Ze gooit zichzelf regelmatig tegen de stalwand aan als paard in de stal ernaast iets doet waar haar niet zint. Soms gaat het een tijdje goed en gebeurt er niks, soms staat ze dus wekenlang met die plekken.
En dan zou je denken dat er iets scherps in de stalwand zit, maar dat is echt niet zo, hoe ze het doet doet ze het maar ze krijgt het steeds voor elkaar.
Uitwendige oorzaak zou ook logisch zijn als het zich steeds pas uit als de dekens weer af zijn. Niet toevallig op diezelfde plek op de dekens beschadigingen gezien?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 19:33

Geen beschadigingen op de dekens gezien. Zijn overigens wel andere dekens dan degene van vorig jaar. Ze kan wel flink nijdig zijn en tegen de stalwand aan trappen/bokken met haar achterbenen. Eigenlijk nooit op gelet of dat zorgt voor een wondje. Maar ze trapt maar aan 1 kant, dan zou het alleen rechts moeten zijn, maar kan een optie zijn! Stomme vind ik nu dat het dus erger is geworden na een middagje wei.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:34

Mijn merrie ligt ook altijd open op precies dezelfde plaatsen. Ik vermoed gewoon onhandigheid van ergens tegenaan te lopen..

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:08

Mijn merrie had dezelfde plekken door het "dekken" van een ruin.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 20:10

Brainless schreef:
Mijn merrie had dezelfde plekken door het "dekken" van een ruin.


Ik kan uitsluiten dat dat niet gebeurd. Ze is echt pittig, slaat echt van zich af.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:13

Ook als ze echt goed hengstig is? Hier staat er ook zo 1, echt echt echt een kreng, maar een kleine dag in de cyclus mag hij er dan toch even op :=

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 20:19

Nee ze wil er echt helemaal niks van weten. Ze trapt echt de hele boel bij elkaar. Daarnaast de allereerste keer dat ze het vorig jaar had stond ze nog niet op de wei. Alleen in de paddock en dan staat ze altijd met hetzelfde paard.
Overigens is ze heel makkelijk als ze hengstig is, merk er nooit wat van, ze word er niet anders van :')

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:18

Mijn paard heeft dit ook als die dekens op heeft.
En vorige jaar zelfs toen die geen deken meer op had.
Nu gelukkig op tijd de deken af kunnen halen en nergens last van, maar zodra er een dag een denken op ligt ligt mijn paard aan beide kanten open.
De plekken, vooral links kunnen soms nog wat gevoelig zijn bij die van mij.
Ik heb het behandeld met skincalmin en smeer het er soms nog op als de haren weer anders gaan staan.

Goed schoonhouden en behandelen en geen dekens werkt bij mijn paard.

En mijn paard staat alleen in de wei, dus van een ander kan het niet komen!

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:30

Niet toevallig eentje die graag op bestrating rolt of ligt?
Daarvan heb ik dit soort plekken ook wel van gezien.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:10

Ik herken de plek. Ook in combinatie met niet rad lopen. Mijn ruin heeft op die plek ook plekken op zijn lijf. Bij hem dan geen wondjes (hij heeft van zichzelf denk ik een wat steviger huid dan jouw pony) maar een soort kalige plekken met stug haar en de huid voelt daar raar dik aan. Het komt niet door dekens, die draagt hij nauwelijks.

Wat ik begrijp is dat ze deze plekken krijgt als ze dekens draagt. Dan is het winter? En op de wei gingen vorig jaar de plekken weer dicht. Dan is het zomer. Krijgt ze in de winter ook gras?

Heeft je pony moeite met ineens een krachtsinspanning leveren, bij voorbeeld aangalopperen met flink tempo vanuit stap of een kalm drafje? Zoals bij een schrikreactie in de wei? Of merk je bij voorbeeld dat ze wat lustelozer is of minder vlot is in een parcours?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 19:43

Na het behandelen met 1x dat zilverspray voor wonden was het na een paar dagen weg.

Nu ong 2 weken later is weer 1 kant open, als je er op drukt, verkrampt ze in haar rug (hol) en ze bijt eraan. :')


Afbeelding

Afbeelding

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:52

Wat heeft de dierenarts ervan gezegd. Hier op bokt kun je veel advies krijgen maar met al dat haar eroverheen kunnen wij het natuurlijk niet fatsoenlijk zien.

Voor mij lijkt het op een hotspot, een kleine beschadiging (kan dus ook van een teek komen) waar een bacterie in is gaan zitten. Maar dat komt niet overeen met het verhaal dat ze het van de dekens zou krijgen. Met zilverspray behandel je trouwens ook niets, je dekt de wond alleen af en zorgt ervoor dat er geen nieuwe bacterien meer in kunnen komen en het verkoelt dus je paard zal er ook niet zo snel aan verder krabben. Wel een advies van mijn kant, pas goed op met het weer, ik heb vorige week ook weer maden uit een wond mogen plukken wat eerst een halve cm in doorsnee was maar niet schoon werd gehouden.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 19:54

Ik heb de dierenarts hier niet over gesproken. Omdat het dus na een paar dagen weg trok. Ik bel morgenochtend de dierenarts.

Overigens heeft ze er nu ook 1 op haar kaken. Maar die geneest snel. Komt niet door het hoofdstel (micklem dus houd dat vrij) wellicht van een halster maar geen idee. Afbeelding

Kriebel }:0
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:27

Ik zou het behandelen met honingzalf. Betadine ontsmet wel maar bevorderd de genezing niet. Honingzalf ontsmet en bevorderd de genezing.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Terugkomend onverklaarbaar wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 20:38

Honingzalf gebruik ik nu inderdaad voor haar kaak. Plekje op haar heup, heb ik nu enkel gewassen met betadine, zal even overleggen met dierenarts morgen en anders de honingzalf erop. Heb fotos van gister en toen had ze niks.

Kan je een hotspot terug zien in het bloed (ontstekingswaarde oid) iemand die dat weet..

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 14:57

Inmiddels een aantal maanden verder. Gisteravond nog niks. Vanochtend wederom een plekje.
Zelfde plek.

Afbeelding

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:00

Koper schreef:
Ik herken de plek. Ook in combinatie met niet rad lopen. Mijn ruin heeft op die plek ook plekken op zijn lijf. Bij hem dan geen wondjes (hij heeft van zichzelf denk ik een wat steviger huid dan jouw pony) maar een soort kalige plekken met stug haar en de huid voelt daar raar dik aan. Het komt niet door dekens, die draagt hij nauwelijks.

Wat ik begrijp is dat ze deze plekken krijgt als ze dekens draagt. Dan is het winter? En op de wei gingen vorig jaar de plekken weer dicht. Dan is het zomer. Krijgt ze in de winter ook gras?

Heeft je pony moeite met ineens een krachtsinspanning leveren, bij voorbeeld aangalopperen met flink tempo vanuit stap of een kalm drafje? Zoals bij een schrikreactie in de wei? Of merk je bij voorbeeld dat ze wat lustelozer is of minder vlot is in een parcours?

Zie mijn eerdere post. Het is nu winter aan het worden en je pony krijgt weer zo'n plekje. Hoe was het afgelopen zomer?