Klophengst ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 09:45

Tijdje geleden een superleuke pony gekocht, was in een wat mindere toestand, dus flink opknappen en verzorgen en vertroetelen, met het mooie weer lekker de pony in bad. Toen ik zn achterste helft aan het wassen was, leek er wel een bal te zitten :7 ik dacht dat kan niet, staat toch echt in zn paspoort dat hij een ruin is. Ik hou het nu goed in de gaten en er lijkt een bal in te dalen. Zou hij dan een Klophengst zijn !? Geen hengsten manieren, heel zachtaardig. De veearts komt volgende maand, laat ik het gelijk checken ! Ik wil graag de oude eigenaar vragen of hij er wat van weet, maar hij komt uit Engeland, wat is een Klophengst in het Engels ? Op Google komt er knocking stallion uit, lijkt mij zo een rare vertaling {:} heb ik weer, hopen dat het niet iets bijzonders is en het allemaal meevalt. Hij loopt met mijn merrie, wil echt geen veulen :o dus lang verhaal kort, wat is de juiste vertaling van Klophengst en als de bal indaalt wordt het dan langzaam steviger en groter ?

Anoniem

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 11:28

Ik meen daar ze het ridgling noemen.

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 12:32

Dankjewel ! Ik ga hem gewoon eens een berichtje sturen !

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:51

N.a.v. Je beschrijving lijkt het er wel op dat het een klop hengst is.

Maar dat is zonder goed onderzoek natuurlijk niet te bepalen.

Wil je wel maand wachten op dierenarts? Ivm je merrie ...

Zoolgangster

Berichten: 9580
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:55

Stripe000 schreef:
N.a.v. Je beschrijving lijkt het er wel op dat het een klop hengst is.

Maar dat is zonder goed onderzoek natuurlijk niet te bepalen.

Wil je wel maand wachten op dierenarts? Ivm je merrie ...


Lijkt mij ook lang ja, een maand... de cyclus van een merrie is 21 dagen, dus ze kan makkelijk in die tussentijd gedekt worden.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:15

De ballen van een mannelijk dier hangen buiten het lichaam omdat het binnenin te warm wordt en dan gaan de zaadjes dood. In principe zou hij dus onvruchtbaar moeten zijn.
Bij mensen zien ze zelfs dat als de man ziek geweest is en koorts gehad heeft, hij een aantal weken later (de koorts heeft effect op de zaadcellen in "aanbouw") een sterk verminderde productie heeft.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:18

Balte schreef:
De ballen van een mannelijk dier hangen buiten het lichaam omdat het binnenin te warm wordt en dan gaan de zaadjes dood. In principe zou hij dus onvruchtbaar moeten zijn.
Bij mensen zien ze zelfs dat als de man ziek geweest is en koorts gehad heeft, hij een aantal weken later (de koorts heeft effect op de zaadcellen in "aanbouw") een sterk verminderde productie heeft.


Technisch gezien heb je gelijk, ze zijn verminderd vruchtbaar maar ze kunnem nog wel bezwangeren met een beetje pech. Klophengst zijn is mogelijk overigens ook erfelijk.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:20

Klophengsten zijn verminderd vruchtbaar, maar er zijn genoeg merries drachtig geworden van een klophengst, ik k zou het risico moet nemen en gelijk de da laten kijken, dan weet je ook zeker wat je tegen de vorige eigenaar kan zeggen.
Als dat nl zo is dan is het vrij prijzig om die andere bal weg te laten halen

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:23

Eigenlijk is deze een "klopruin" want aan de buitenkant is er geen bal meer. Ik dacht altijd dat het net via die bal die toch buiten hangt, mogelijk was om toch te bevruchten.
Lees hier net wel in een artikel dat het door middel van bloedonderzoek kan aangetoond worden of er zich al dan niet nog een bal in de buikholte bevindt. In het artikel spreken ze ook over die erfelijkheid.

Een ander artikel zegt dat wanneer beide testikels niet in het scrotum liggen, de hengst onvruchtbaar is. Wat mijn idee over niet vruchtbaar indien enkel nog een testikel in de buikholte zou ondersteunen.
Maar, ik zou ook eerst de dierenarts raadplegen en dan pas de artikels geloven :D
Laatst bijgewerkt door Balte op 02-06-17 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:25

Knocking stallion _O-

Ik zou ook geen maand wachten. Je weet maar nooit...

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:15

Ze staan al vanaf maart bij elkaar 8)7 dus als er risico was.. hebben we dat al gehad ben ik bang ! Maar idd jullie hebben gelijk ! Ik had het ivm met enten en tanden volgende maand gepland, maar ga toch maar schuiven daarin ! Bedankt voor de reacties !

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:19

Ik heb het vermoeden dat ze 1 bal hebben geruind en de ander maar hebben laten zitten. Goedkoper makkelijker, zou het zo kunnen zijn dat nu de bal (denk ik dan) in daalt hij eerst kleiner is en langzaam groter wordt en als de bal ingedaald is hij toch vruchtbaar zou kunnen worden ?! Ik dacht eerlijk gezegd dat klophengsten ook wel pittig zijn, hij is echt een softie, mijn shet is hem (nu nog) de baas !

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:49

Is ook een stuk karakter sommige zijn gewoon relaxter dan andere.
Maar misschien hij wel gewooen echt een ruin.
Volgens mij kunnen ze het ook in het bloed zien aan de hoeveelheid testosteron, maar dat weet de Da wel ;)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:58


Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 23:12

Liesbreuk is dat een spoed ? Kan het tot na het weekend wachten ?! Het doet geen pijn, eet en mest goed, is actief voor zover ik kan zien geen bijzonderheden. Wil sws veearts dinsdag bellen tenzij het eerder nodig is. Het voelt wel als een bal als ik de plaatjes Google :o maar ik ben geen veearts en neem geen risico !

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 23:24

Tot na het weekeind wel, maand of zo wachten is niet zo handig. Zeker weten wat het is, is noodzakelijk. Met een klophengst is de levensverwachting hetzelfde als een echte ruin, maar liesbreuk kan goed fout gaan.

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 23:58

Bedankt voor je tip, ik ga dinsdag bellen !

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 11:55

Contact gehad met de oude eigenaar/fokker, deze hebben hem verkocht als hengst. Hij is de handel in gegaan ik geloof niet dat er gezien de staat waarin ik hem kocht iemand de moeite heeft genomen om hem te ruinen of gedeeltelijk te ruinen. Zou het kunnen dat een paard in slechte conditie de boel intrekt en als hij beter is en wordt het zaakje weer laat hangen ?! Wat een avontuur weer :=

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:01

hoe oud is hij?
ze kunnen het niet intrekken voor bv maanden.
ze kunnen het wel,naargelang de temperatuur,hoger of later houden(bv in de zomer,hangt alles meestal wat lager,in de winter,als het echt koud is,dichter bij het lichaam.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:06

Geen idee. Ik heb iets dergelijks gehad met mijn oude inmiddels overleden tinker. Kwam uit engeland. Daar ingekocht als hengst. Wij hebben hem gekocht als jong hengstje van 1,5 maar hij zou voor afleveren worden geruind. Maar eenmaal de dierenarts daar geen ballen te bekennen. Verkoper, da die zou castreren, de keuringsarts, de verzekeringsmeneer en de dierenarts die is komen chippen en wij zijn er toen van uit gegaan dat ie kennelijk in engeland al geruind was door de fokker daar per vergissing. Door zoveel deskundigen was hij inmiddels gezien en gecontroleerd :P

Paar maanden later met borstelen, hee er hangt wat onder. :o? O nee toch niet.zo ging het weken af en aan. Soms meende ik toch echt een bal te zien hangen. Afwisselend links of rechts. Ben toen serieus gaan twijfelen. Pas na denk ik een maand of twee wel niet hing er steeds een buiten. Wat bleek ballen waren te groot voor beiden buitenboord omdat hij toen nog smalletjes was.

Hij stond toen samen met mijn twee merries die wel altijd erg lelijk tegen hem deden. De een moest niets van hengsten hebben. Bij hengstigheid mepte ze ruinen en dekte merries. Oude merrie luste wel een sappige hengst maar ook zij deed lelijk.

Meneer toen voor de zekerheid maar bij hengstje en ruin neergezet. En toen hij serieuze hengstenproblemen begon te geven rond zijn derde geruind op tafel. Leek een liesoperatie te worden maar eenmaal onder narcose en met zijn benen wijd zakte beide ballen buitenboord. *\o/* . Dierenarts noemde hem een fophengst. :+

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 12:13

Hij komt toevallig ook uit Engeland, hij zou ongeveer 3 moeten zijn, maar zeker is het niet, ik schat hem gezien hij net gewisseld heeft, 2,5, kan natuurlijk altijd later of eerder. Mijn merrie vindt hem ook echt geen lekker ding, Pfff de diva, hij mag niet eens naar dr kijken !! Als hij al hengst of gedeeltelijk hengst is, heeft hij het zelf gelukkig nog niet door, voor nu dan :o de enige zekerheid zal in eerdaags denk ik van de veearts krijgen !

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 22:20

Eem foto gemaakt, weet niet of het duidelijk is.
Afbeelding

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:24

Zit wel wat ver naar voren voor een bal

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 22:43

Denk je ?! Misschien door de stand van de foto ? Hij lijkt op de "normale" plaats te zitten als hij gewoon recht staat, hij staat nu met zn benen uit elkaar, daarmee bedoel ik, een naar voren en een naar achter, alsof hij loopt.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Klophengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:19

Ballen zitten echt aan de achterkant van de benen, deze bult is van voor het been te duidelijk zichtbaar. Dinsdag maar met de DA overleggen en die laten kijken.