Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:35

Ach jee. Niet best dit. Met opereren neem ik aan dat ze het afgebroken stuk verwijderen? Het hoefbeen is dan sowieso niet glad meer. Ik vrees dat dat niet meer goed komt. Opereren zou ik alleen doen als de DA kosteloos gaat experimenteren. Want dat is in feite wat hij gaat doen.
Mijn advies: Inslapen.


Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:40

hoogendroog schreef:
Babootje: gebroken kan ook een fissuur betekenen. En dan heb je geen los stuk.


Er staat in de OP afgebroken stuk hoefbeen. Vandaar operatie.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:44

Ik vind de foto's moeilijk te beoordelen overigens. Ik kan niet zien hoe groot het afgebroken stuk is en hoe het precies zit.
(Apart dat met ijzers is gefotografeerd overigens).

Andere mogelijkheid (als het afgebroken stuk niet te groot is en het zit nog redelijk op zn plaats) is een zenuwsnede. Maar ik heb niet het idee dat ze dat gaan doen, want dan heb je het niet over een jaar revalidatie.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:52

Willekes schreef:
Ik zou persoonlijk zeggen: speciaal beslag als dat kan en in elk geval half jaar tot een jaar wegzetten, zelf regenerende genezing van het lichaam. Zowel intern (fysiek) als ook mentaal erg belangrijk voor herstel. :Y)


Onmogelijk in dit geval. Door het afgebroken stuk is het hoefbeen niet meer glad en zal altijd kreupelheid geven.

Ik heb een paard gehad dat door een ongeval 1/3 van haar hoef van het hoefbeen (vanaf de hoefbal ter hoogte van de kroonrand) had gescheurd. (Was vast komen te zitten in de manegewand).
Ook bij een DA geweest die niet de ijzers had verwijderd (was ook lastig moet ik zeggen met zo'n wond).
Daardoor niet gezien dat er een stukje los zat aan het hoefbeen.
1 jaar gerevalideerd (hoef moest weer aangroeien) bleef ze kreupel. Na foto's bleek het flintertje los gescheurd bot de oorzaak). Mij werd gezegd dat een operatie weinig tot geen zin zou hebben. Als je het stukje bot weg zou slijpen wordt door botwoekering het hoefbeen nooit meer glad. Bovendien zou ze opnieuw een jaar moeten revalideren (want de hoef moest weer los).
Toen is er gekozen voor een lage zenuwsnede. Daarna heeft ze nog jaren goed gelopen.
Wel moet je regelmatig de hoef goed inspecteren (want daar voelen ze dan niets meer geworden) en met enige regelmaat een fotootje maken of zich geen ontsteking ontwikkelt doordat ze toch ergens in heeft gestaan dat jij niet hebt gezien.
Of dat een optie is voor het paard van TS kan ik niet beoordelen.

Of ik uberhaupt een operatie zou overwegen hangt dan ook echt af van de mate van artrose.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-03-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:49

Joolien schreef:
Ik zou m inslapen, want in combinatie met de artrose, denk ik niet dat een operatie niet gaat helpen. Was het alleen het hoefbeen geweest, had het prima gekund. Paarden met artrose hebben beweging nodig. WEllicht nek je met het revalidatieproces wel weer de artrose.


Ligt ook weer aan de mate van artrose. Maar idd het is wel een complicerende factor.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:59

Artrose wordt veroorzaakt door aanleg en/of verkeerde of te zware belasting.
Artrose verergert niet met rust. Het is wel zo dat een paard met artrose minder pijn/last heeft als het in beweging blijft.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:04

Mijn ervaring is, dat ze na een operatie er toch al vrij snel weer goed op staan.
Je moet niet vergeten dat hetgeen waar hij nu last van heeft hem dan geen pijn meer doet. Hij zal zich dan na de operatie dus beter gaan belasten dan ervoor.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:09

Mijn paard is aan 2 benen geopereerd, staat nu in revalidatie en gaat 2 x per week in de aquatrainer :D :D

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 18:55

bigone schreef:
Lage sneede oftewel de zenuwsnede, dan snijden ze zenuwen in de ondervoet door en voelt het paard geen pijn meer zodat je hem helemaal kapot kunt rijden. Zou ik nooit doen, hooguit om op de weide te zetten.


Dat is echt onzin. Het paard voelt inderdaad geen pijn meer. Maar stuk rijden is wel heel kort door de bocht.
(Stuk is ie overigens al maar dat terzijde)
Ik heb het toen gedaan op advies van de veearts. Die de snede ook heeft uitgevoerd (Visdonk kliniek).
De oorzaak was trauma en op zich was de situatie stabiel, aan elkaar gegroeid en ook niet een zich voorschrijdend proces dat verder nog iets kapot kan maken zoals pezen in het geval van een zenuwsnede bij HKO. Dat kan in elke situatie natuurlijk verschillen.
Omdat door de zenuwsnede de hoef ongevoelig is geworden, is het wel oppassen geblazen want ook als het paard in een spijker trapt dan voelt hij er niets van. Zo ook met een hoefzweer. Goed controleren van de voet en eventueel speciaal beslag met een zooltje kan dat voorkomen.
Of dat voor jouw paard ook een optie is, is iets dat je met de veearts kunt bespreken.
Zenuwsnedes worden niet altijd meer uitgevoerd (zeker niet in het geval van HKO) maar in bepaalde gevallen, afhankelijk van de situatie, nog wel.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:42

bruintje123 schreef:
Hoezo?
Het is volgens de knhs regels toch verboden? :)


ja officieel, maar t gebeurt nog wel, kan ik je zeggen. Tja, het is een keuze.. moet zon pasrd dan naar de slager. die merrie van mij is oud geworden met die snede dus ja.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:45

P1mmetje schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik erachter komen hoeveel schade hij ondervind al hij zo door blijft lopen. Voordat het legitiem is om een snede te maken..... op de tweede rontgen foto zie je een punt ik denk dat dit wel problemen gaat opleveren in het gewricht omdat het (in mijn ogen) lijkt of die punten elkaar raken.
Wat dan extra schade oplevert kan ik mij zo voorstellen. Maar inderdaad een operatie de pijn daarvan met als resultaat een ruw hoefbeen oppervlak wat ook weer pijn kan veroorzaken.
Ik wil gewoon het beste voor mijn paard |( Maar ja wat is dat....... ik wil een wel overwogen beslissing maken.

Ik wil uberhaupt deze keuze niet maken :n Mijn aller aller beste vriend. |( |( |( Wat moet ik zonder Pim


dat is aan de veearts om te bepalen of dat in de situatie van jouw paard kan. Mar zo ja, is het een vrij eenvoudige ingreep

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:10

Sterkte met je besluit P1mmetje!

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:56

Succes volgende week. Waar wordt Pim geopereerd volgende week?
Ik weet niet of je eraan gedacht hebt, maar je kunt een verzekering afsluiten voor de operatie.
Vooral bedoeld voor wat ze zichzelf misschien nog aan doen als ze uit de narcose komen, want dat gaat er niet altijd heel zacht aan toch ook al gebeurt dat in een narcosebox.
Mijn paard werd na de operatie te vroeg wakker en wilde gaan staan, maar zn spieren wilden dat nog niet. Is toen ook een paar x omgevallen. Heeft gelukkig verder geen gevolgen gehad, maar als dat wel zo is, sta je zomaar weer voor hogere kosten.
Het is per paard zo verschillend hoe ze uit narcose komen. Maar meestal gaat het wel goed.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:25

Super zeg dat de operatie is geslaagd! Duimen draaien voor zn herstel?


Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gebroken hoefbeen en artrose, is er nog hoop? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:52

Top zeg!

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:05

Ik heb ervaring met een zenuwsnede bij mijn paard. Paard had een ongeluk gehad waardoor er een stukje van het hoefbeen was geraakt. Dat bleek pas toen de hoef was aangegroeid en het stukje weer vastgegroeid.
Enige optie was dus een zenuwsnede of inslapen. De veearts mag dat ook gewoon beslissen in zo'n situatie; de situatie verandert namelijk niet meer (zoals bijvoorbeeld bij HKO). Het paard kon niet door de pezen klappen, zeg maar. Het paard is er oud mee geworden en er is nog veel plezier aan het paard beleefd. En het paard was pijnvrij en normaal bruikbaar. Wat je wel moet doen, is goede controle op de hoef (steentjes of nageltred) Beter is eventueel hoefbeslag met een zooltje zodat ze niet zo snel ergens in kunnen staan of de hoef kunnen kneuzen. Belangrijk is om bv een hoefzweer te voorkomen, omdat ze dat niet voelen, c.q. pas voelen als het te laat is om er nog wat aan te doen. Maar goed, in dat geval is het ook inslapen, alleen wat later.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:07

The_Cat schreef:
Ook iemand op stal gehad die haar paard een zenuwsnede heeft laten doen. Het is inderdaad veel controleren van de hoef, want het paard voelt het niet meer. Paard staat nu als gezelschap paard bij op de weide, nadat bleek dat paard niet meer zo stabiel was bij het rijden


Mogelijk zit er verschil tussen een lage en een hoge zenuwsnede.
Mijn paard kreeg een lage zenuwsnede zodat alleen het gevoel in de voet werd uitgeschakeld.
Daar heb ik qua rijden verder niets van gemerkt.

Voor degenen die denken dat je datgene dat stuk is "verder stuk maakt".. Dat is niet zo.
Het is stuk, maar lokaal. Het weer vast zittende botsplintertje stak in "het leven". Bij een hoef die weer is aangegroeid kun je er dan niet meer bij. De pijn moet je vergelijken met die van een likdoorn.
Kan gemeen zeer doen, maar er gaat verder niks stuk.

Waarom zou een paard dat je op deze manier nog een pijnloos en zelfs bruikbaar leven kan geven naar de slager moeten.
(Ik snap soms echt niks van bokt :D )

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:52

Esther_r20 schreef:
Jij hebt het nu over een botsplinter, maar een zenuwsnede wordt ook gedaan bij andere aandoeniningen en dan is het zeker wel dat het verder stuk kan gaan.
Bijv flinke artrose. De artrose gaat verder (dus been gaat verder stuk) paard voelt het alleen niet en kan doorlopen.

De ene aandoening is de andere niet


maar hier gaat t ook niet om een verrot straalbeen. TS luister maar gewoon naar je veearts; als die het verantwoord vindt dan kun je daar best vanuit gaan. veel wijsheid toegewenst!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, fransje23, Freyr, GrapeshotBot, Irma77, kreekie, Maaarleeen, Tamara1991 en 43 bezoekers