Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:36

Hoi iedereen!

Ik heb, na langdurige en niet-echt-succesvolle behandeling van COPD bij mijn pony, sterk het vermoeden dat ze misschien eerder een pollenallergie/hooikoorts heeft en dat dat de problemen (kuchen, slecht ademen, jeuk overal, sloomheid) veroorzaakt. Nu is mijn vraag: wie heeft er ervaring met paarden met zo'n soort allergie, en wat doe je om het te verhelpen? Ik sta open voor alles, maar natuurlijke middeltjes/voeding heeft mijn voorkeur. Is er een wondermiddel dat geweldig werkt, zijn er dingen die absoluut niet werken?

Ik hoor het graag!

MVG

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:05

Mijn merrie, en dat is dan nr 3 hier, begint imo nu ook hooikoorts te ontwikkelen.
Ik zet ze altijd als eerste op de Pollinosan (is mensenmiddel, homeopatisch en van Vogel) en een neusnetje.
Mijn huidige merrie lijkt nu ineens te reageren op gras. Hoesten, dubbele ademhaling als ze zonder hulpmiddelen op het gras staat, en een versnelde ademhaling. Als ze het neusnetje op heeft zolang ze op de wei loopt en Pollinosan (in dit geval tabletten) krijgt 2x per dag gaat het goed. Tabletten overigens omdat ook ik hooikoorts heb en ik dr dus gewoon tabletten van mezelf geef :D

Een andere merrie die ik gehad heb, heeft een desensibilisatietherpie doorlopen. Die reageerde ook met hoesten, licht headshaken en een dubbele ademhaling als ze teveel aan pollen binnen had gekregen. Bij haar is er bloed getrokken waar een allergietest op gedaan is. En aan de hand daarvan hebben ze een serum gemaakt wat dan elke week, later elke 2 weken, en nog later alle 3 weken ingespoten moest worden. Bij de allergietest reageerde zij op heel veel verschillende pollen en schimmels. En zij is nu vrij daarvan.
Mijn oude merrie, was te oud om die desensibilisatie te doorlopen, en bij haar hebben we echt van alles getest. Pollinosan hielp in de beginjaren goed, maar bij haar begonnen de longblaasjes hun rek te verliezen. Zij heeft ook nog andere middelen gehad, oa ook Prednisolon van de DA. Maar al die middelen werkten maar een beperkte periode. Er is dus helaas geen wondermiddel wat elk hooikoortspaard helpt. Het is zoeken naar welke voor jou paard werkt.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:14

Ik gebruik puur pollen bij mijn paard en puur allergie. Hij jeukt nog steeds maar het benauwde is wel weg op dit moment. Hij staat op kort gras.
Misschien kun je bloedtest laten doen om zeker te weten dat het pollenallergie is. Mijn paard scoorde op alles positief. Pollen, insecten, mijten en schimmels

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:18

Connor hielp,eigenlijk niks aan ondersteunende middelen behalve op maar gemaakte homeopathische middelen samengesteld door een erkende therapeut aangewezen door de reguliere dierenarts. Enige was verder leefomgeving aanpassen en zijn voeding. Daarmee bleef hij vrij aardig onder controle. Wel moest eerst de zooi in zijn longen weggewerkt wordendoor longspoelingen en zware medicatie. Eenmaal dat schoon en de rest aangepast alleen bij zwaar stoffig weer en bloeiende berken moest ik rustig aan doen.

Maar Spetter Kit ook last? Dat wist ik niet.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:24

Het hoeft geen hooi koorts te zijn. Het kan ook de trigeminus zenuw zijn. En dan kan cranio sacraal therapie helpen.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:50

Bij ons staat een paard die het goed doet op Zaditen!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:56

Ik gebruik op het moment niks, behalve een ton water waar ze haar neus in kan spoelen.
Je kunt kruiden geven voor de luchtwegen, dat helpt een beetje.
En als het heel erg wordt, krijgt ze cetirizine. Maar dan moet ze echt benauwd zijn.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 12:43

Wauw, ontzettend bedankt iedereen voor informatie!! Ik hoor graag meer ervaringen en als je iets heel anders doet, hoor ik dat ook graag. Ook dingen die totaal niet werken. :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:27

Mijn pony is ook overal allergisch voor, heeft copd,zomereczeem,pollenallergie.
Op de eczeem na heb ik hem bijna klachten vrij
Wat ik bij hem doe:

Hij staat 24/7 buiten,zonder schuilstal ook winter en krijgt voordroogkuil.
Hooi is uit den boze bij hem,zelfs nat reageerd hij er nog op.
Kwa voeding krijgt hij granenvrij voer, dit vanwege een eventuele kruisreactie
Ik geef geen appels.wortrls of ander spul
Ter ondersteuning, voer ik een vitaminesupplement, krijgt hij dagelijks wat msm bij welke ook goed zou helpen tegen allergiƫn .
en ik heb een tijd ceterizine tabletten gegeven wat bij hem afdoende werkt.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:06

Super, ontzettend bedankt iedereen! Puur pollen en puur allergie ben ik vandaag mee begonnen. Verder heeft ze 24/7 een vliegenkap met neusnetje op. Hopen dat het snel beter wordt...

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 17:11

Mijn paard krijgt Puur Pollen, dit gaat redelijk, maar helaas op dit soort dagen komt het er toch boven uit. Ik ga nu de Groene Os Scutellaria proberen. Dat is tegen de overaanmaak van histamine, wat bij mijn paard de oorzaak is van haar pollenallergie.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 08:49

@ellepel, hoe geef jij jouw paard Ceterizine? Door het voer? Of opgelost in water...?

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:53

Spetter schreef:
Ik gebruik puur pollen bij mijn paard en puur allergie. Hij jeukt nog steeds maar het benauwde is wel weg op dit moment. Hij staat op kort gras.
Misschien kun je bloedtest laten doen om zeker te weten dat het pollenallergie is. Mijn paard scoorde op alles positief. Pollen, insecten, mijten en schimmels



Wat heb jij er aan gedaan aan de pollenallergie? qua insecten en mijten en schimmels?

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:24

Een paar jaar geleden begon mijn paard met headshaken. Natuurlijk meteen de dierenarts gebeld, maar na verschillende dierenartsen hadden we nog geen antwoord en ondertussen was het headshaken zo heftig geworden dat ik bang was dat mijn paard haar hoofd eraf zou schudden. Ook iets simpels als het halster om doen was levensgevaarlijk geworden omdat ze zo heftig en ongecontroleerd schudde.

Omdat ze in Duitsland stonden toen een Duitse dierenarts gebeld en uit een bloedtest kwam dat ze allergisch zou zijn voor vanalles en nogwat, waaronder ook gras en vliegen (gewone huisvliegen). Ze kreeg daar ook een echte allergiepas.

Op zijn aanraden een ontzettend dure behandeling gestart om haar te desensibiliseren voor alle stoffen waar ze allergisch voor zou zijn. De behandeling hield in dat ik haar zelf iedere week in de hals moest spuiten. Geen pretje, maar alleen het beste voor je maatje he.

Tegeljjkertijd een vliegenmasker met neusnetje geprobeerd, maar mijn merrie had een enorme hekel aan het neusnetje. Zelfs zo erg dat ze de bakrand waar ze aan vaststond en haar halster allebei kapot heeft getrokken.

Toen we bezig waren met het tweede gedeelte van de desensibilisatie (de eerste set flesjes was leeg, dus een net zo dure tweede set besteld) kwam de lente en ze begon weer met schudden. Dwars door de desensibilisatie heen. Die serie toen ook maar afgebroken en nog steeds in de overtuiging dat ze allergisch was, maar een iets natuurlijkere oplossing gaan zoeken.
Een paar collega's vertelden me dat bijenpollen goed voor hen werkten en dat ik dat ook wel bij mijn paard kon proberen.
Die besteld, maar voor haar deden ze niet genoeg.
Uiteindelijk verhuisd van stal en nu is het zo goed als over. Mijn mening: mijn paard had gewoon ontzettend veel stress op de vorige stal.

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:30

Eapy schreef:
@ellepel, hoe geef jij jouw paard Ceterizine? Door het voer? Of opgelost in water...?



Oh sorry, lees het nu pas, gewoon de tabletten in mijn hanc met wat muesli, pony is erg makkelijk met medicatie :j

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:00

En hoeveel dan ?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:08

Mijn oudste merrie heeft al zo lang ik haar heb pollenallergie en uit dat door hoesten in deze tijd van het jaar..Alles geprobeerd maar wat ik nu doe lijkt goed te helpen..Ik geef 2 a 3 vitamine C1000 tabletten door het voer en gebruik lavendel en copaiba(100% zuiver)etherische olie gemengd met olijfolie(twee delen olijfolie op 1 deel etherische olie)..Dit smeer ik twee maal daags in haar neusvleugels sinds vorig jaar en het is op af en toe een kuchje gewoon vreselijk opgeknapt..Maar of het voor andere paarden ook helpt??Bij bij werkt het trouwens ook :D

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Wondermiddeltjes bij pollenallergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:23

Die van mij krijgt als het erg wordt 1 tablet Ceterizine, gewoon in haar wangzak. Ze is heel makkelijk met het nemen van medicatie op die manier. Pil in het voer laat ze liggen en ik wil er toch altijd wel zeker van zijn dat ze hem heeft gehad. Ze staat nu weer regelmatig te hoesten, dus ben nu aan het twijfelen weer te gaan geven. Voordeel van Ceterizine is, is dat het gelijk werkt, dus ik kan wachten tot het echt nodig is en niet onnodig pillen er in moet pompen

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:52