ervaringen vernevelaars

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:33

In het hoestende paarden topic, kom ik het nog niet veel tegen, dus specifiek deze vraag apart.

Ik ben op zoek naar de ervaringen met oa de flexineb en dergelijke apparaten. Onze paarden blijven hoesten ondanks de gangbare medicatie. Ze zouden een week in de dampbox moeten, maar dat is vooral voor de oudere merrie een pittig onderneming.

Hier en daar al goeie ervaringen gelezen, dus hoor graag wie welke heeft gebruikt.

Weet iemand ook het werkelijke verschil tussen vernevelen en dampen? Persoonlijk heb ik helemaal geen mensen met astma in ons gezin en vraag me af of er een echte andere werking is op de longen. Onze zoon moest vroeger toen hij klein was in de badkamer zitten met hete douche aan. Dat hielp altijd erg goed. Heb toen ook een gezichtssauna voor hem gekocht, maar hij heeft nooit meer van die erge hoestaanvallen gehad.

Een sauna is ook behoorlijk warm. Maar ik had nu een humane vernevelar gekocht en die blijft gewoon de temp van het water behouden. is wel echt vochtig wat eruit komt.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:39


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 16:45

Hoi, dank je wel. De flexineb is een mooi ding. Maar heb ook naar alternatieven gekeken in een lagere prijsklasse. Helaas zijn die op stroom en dat vind ik wel een nadeel.

Maar ben benieuwd welke mensen hebben en hoe die bevallen.

Anoniem

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:49

Wij hebben slechte ervaringen met vernevel apparaten helaas.
Helaas is het merendeel op stroom (dus met draad). :(

Wij gingen toen split erwten gebruiken en dat heeft enorm geholpen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:03

Waarom waren je ervaringen slecht? En wat had je daarvoor al gedaan?

Ze hoesten nog na alle gangbare medicatie, dus we moeten wat. 2 paarden een week in een dampbox is best intensief en de merrie verplaats ik liever niet.

Wat doen split erwten? Ze krijgen nu luchtweg mix. We maken hun hooi nat ( krijgen buiten hooi ) en hun eten met medicatie ook. Verder geen stof, want ze staan 24/7 buiten.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:40

Ik ben ook wel benieuwd wat split erwten kunnen betekenen bij een hoestend paard , de mijne heeft ook aanleg voor hoesten :-)
Wellicht een gouden tip ?

Anoniem

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:58

Ons paard was zwaar dampig. We hebben hem op de kliniek gehad en heel veel dingen geprobeerd. Ons paard werd bloed chagrijnig en wilde niks meer op zijn hoofd of gepoetst worden langs zijn oren.
Pillen, poeiers, vernevelaars, dampbox noem maar op. Alles geprobeerd.

Iemand tipte mij toen dat haar oude dampige pony 20 jaar geleden groene split erwten kreeg en de benauwdheid en en hoesten afnam. Ons paard roggelde heel erg (je hoorde het slijm zitten) en hoestte heel erg.
Dagelijks 4 eetlepels door de musli en heeft enorm geholpen tegen het roggelen en hoesten! Niets werkte zo goed als dit! Wat een uitkomst, zo simpel en goedkoop! Ik ben niet zo snel van het alternatieve maar dit heeft zo een uitkomst geboden toen.. :) Wellicht iets om te proberen aangezien het verder niet schadelijk is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 20:56

Oke, jammer dat niks hielp. Tot nu toe lees en hoor ik heel veel positieve ervaringen met oa de flexineb. Ik kan hem alleen niet huren zonder ergens patient te worden en weer door de hele malle molen te gaan. Om te kopen voor enkele weken vind ik het echt ene duur ding. Twijfel wel, want 2 paarden een week in dampobox is duurder dan het apparaat en hij is 2e hands vast aardig te verkopen.

Haalde je dat gewoon bij de supermarkt? Zijn doorgaans kleine zakjes toch? Zal eens kijken. Kan idd geen kwaad, maar wil altijd graag de werking weten :)

Heb ook de luchtwegmix van paardendrogist erbij, omdat alle kleine beetjes helpen.

Die van ons hoestte afwisselend droog en roggelen.

Anoniem

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:58

Is zeker vraag naar tweedehands!
Ja wij halen het bij de lokale turkse kruidenier maar tegenwoordig heb je het ook in de supermarkt. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 21:05


Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:09

ik heb eens laten stomen via simicur, geen idee of je daar al eens naar gekeken hebt en of dit ook op andere plekken kan? Of evt ook bij jou thuis gewoon

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:55

Werkt een aeromask met de humane astma medicatie niet? Heeft bij mijn vorige paard heel goed geholpen! Spliterwten werken idd ook als een tierelier!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 00:15

Lynn_nikita, ken simicur niet. Heb wel met meerdere contact gehad die verhuren, maar die willen allemaal weer eerst onderzoek doen en zitten buiten onze regio. Heb er 2 die hoesten en de oudere merrie verplaats ik liever niet.

Sim, geen idee. Ik heb geen aeromask en humane astma medicatie. We hebben een humane vernevelaar, maar die heeft te weinig power.

Ik ga de spliterwten sowieso maar geven. Hoeveel gaven jullie??

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 01:11

Haak even aan, hoe geef je die spliterwten? Moet je die van te voren koken of geef je die rauw? En hoeveel geef je daarvan?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 06:58

Een handje rauwe spliterwtwn per dag door het voer geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:00

Rauw inderdaad, ik had een groot paard (1.75 en zeker 600+ kilo) en die deden we 1/3 van een koffiekopje. :)

Edit: ik krijg een aantal pb's met hoe en wat. Deze voerden wij 1 maal daags, niet weken en niet in nat voer doen. Gewoon over musli of biks, droog. :)
Afbeelding

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:47

Goh wat een goed idee zeg die spliterwten! Mijn paard heeft in het verleden ook gehoest en ik ga dit zeker onthouden voor het geval het ooit terug komt!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:30

zal de medische wereld niet leuk vinden. Een oplossing van ca 5 euro itt onderzoeken en pufjes en dampjes van 100-en++ euro.

wat een idee

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:54

Nou..... houd me op de hoogte.... want wanneer dit werkt spring ik een gat in de lucht!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:42

Rocamor schreef:
zal de medische wereld niet leuk vinden. Een oplossing van ca 5 euro itt onderzoeken en pufjes en dampjes van 100-en++ euro.

wat een idee


De farma industrie misschien maar de gemiddelde da (en ook humane dokter trouwens) wordt erg blij van tevreden patiƫnten en wil dolgraag een erwtjes oplossing aan kunnen raden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 11:59

Ik maak het voer wel nat om elk beetje stof weg te nemen. Maar ik denk dat ik het er wel zo als laatste op kan gooien dan.

De oude merrie ademt wat zwaarder en de ruin hoest heel af en toe droog. Maar in rust, dus als ze stilstaan, hoor je vrijwel niet. ZE hebben geen koorts en eten nog goed.

Wij zijn inmiddels 900 euro kwijt en alle gangbare medicijnen hebben niet geholpen. Als je je paard naar Utrecht brengt, weet ik precies hoe dat gaat en daar zie ik geen oplossing in.

Voor de mensen die wel vernevelen, want daar gaat het tenslotte om; het leek mij dat het binnen beter werkt en je minder verlies van nevel hebt, dan buiten?? OOk al moet het in dat masker blijven.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:12

Heb split erwten gekocht :-)
Ga ermee aan de slag ..
Ben echt benieuwd , 2weken geleden begon mijn oude merrie te hoesten en had het benauwd .. veearts laten komen en heeft haar op een partij zware medicatie gezet ( prednison, ventipulmin en slijm oplossers )
Uiteraard heeft de prednison het hoesten mooi onderdrukt , maar nu na de kuur begint ze toch langzamerhand weer met hoesten .

Ga straks meteen met die erwten beginnen
Fingers crossed !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 12:56

superpony schreef:
Voor de mensen die wel vernevelen, want daar gaat het tenslotte om; het leek mij dat het binnen beter werkt en je minder verlies van nevel hebt, dan buiten?? OOk al moet het in dat masker blijven.


Grinnik je vernevelpost gaat een beetje onder in de spliterwten :D Maar ik vernevelde binnen. Had overigens alleen maar ermee te maken dat ik buiten geen stopcontact had ;) En mijn oude merrie vond het maar niks. Ik gebruikte alleen maar een zoutoplossing, maar ze vond het echt niet prettig en ik had ook niet het gevoel dat ze er baat bij had. Zij had overigens hooikoorts en haar longen was de rek een beetje uit. Prednisolon kreeg ze alleen maar als het echt te erg was. En verder probeerde ik te ondersteunen met pollinosan tabletten. Dat ging lang goed.

Ik heb nu weer 1 die begint te reageren, met name op gras. Die heb ik ook al op de pollinosan gezet. Vernevelaar heb ik vorig jaar de deur uit gedaan. Heb het bij 2 paarden geprobeerd, vond er maar weinig effect geven, en madam Draak die nu dus reageert zou echt niet staan blijven met dat ding op dr neus.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 01:10

Ja, wilde al een apart spliterwten topic gaan openen, hahaha

Ik had een vernevelaar gekocht op batterij, dat ik het gewoon op hun paddock kon doen waar ze samen staan. Maar thuis zag ik echt een nevel en buiten niet. Ik was ook met zoutoplossing begonnen. Ze hebben genoeg medicijnen gehad en ik wilde eerst het pure effect van vernevelen bekijken.

Pollinosan ken ik niet, maar denk hooikoorts middel?

Mijn 19jr ruin heb ik nu 15 jaar en had nooit eerder gehoest. De merrie is 24 en ook nooit gehoest. Ze staan 24/7 met de andere 2 en die hoesten niet. Ik kan me wel voorstellen dat mn 19jr ruin en merrie iets minder weerstand hadden door omstandigheden deze winter.

Ze laten alles wel toe, dus als ik zo een ding koop, voorzie ik daarmee niet echt problemen. Alleen de goedkopere op stroom vind ik zelf wat eng. Je hangt toch iets aan je paard wat op stroom werkt.

Jammer dat ik hier toch ook mindere dingen lees, want had ook wel hele positieve verhalen gehoord.

Als die spliterwten werken, kun je me echt wegdragen...............900 euro verder en dan werkt een pakje van een paar cent, pppffff

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: ervaringen vernevelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 06:52

Ik heb bij dampige pony een baby puffer gebruikt met cortico's en ventolin. Heeft goed geholpen maar paard moet wel braaf zijn omdat je 1 neusgat moet africhten. Ze zijn er ook voor paarden maar toen vele malen duurder. Wat tevens ook heel goed werkt is acupunctuur.