Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 12:19

Wanneer is de keus genoeg, een vraag die mij nu al enkele jaren bezig hield. Maar nu, juist nu alles in een lekkere flo gaat komt de vraag sneller dan verwacht weer te boven.

Situatie is als volgt:

Pony van geschatte leeftijd rond de 30 jaar. Meer als 20 jaar ons maatje.
Elke winter is het vechten, ze word mager maar zoveel levenslust. Speciaal voer van subli en alle andere mogelijke voerrage. 1 x in de zoveel tijd komt de dierenarts even een oppepper gebruiken.

Afgelopen winter ging her relatief goed, ze bleef dikker als normaal. Tot januari toen ging ze hard achteruit, vel over been stond te wankelen op de achterbenen. Dierenarts geweest en anabolen omdat de bespiering weg is en advies aan bejaarden werk zetten. Omdat de pony dit niet wilde wat ik kon begrijpen hebben wij gekozen voor haar al op de wei te zetten. We hebben zelf 30 hectare weide dus deze keus was daar. 4 weken later is de pony dus weer helemaal netjes in vorm, ja arm bespierd en je ziet echt een oude pony maar wel weer wat vetjes. Ze knapt altijd zo op van het seizoen, dat je daar echt naar toe leeft!

Tot van de week, trof haar daar liggend in het gras in het mooie weer. Niks raars aan maar ze stond niet op, en ze komt toch altijd wel aangaloperen als we haar roepen. Erheen en inderdaad leek er al op dat ze al een tijdje lag, haar geholpen en ze stond met moeite op, direct viel Mijn oog op haar benen, alle vier dikker als normaal. Nu weet ik dat als ze vaker ligt of stil staat ze stalbenen krijgt. Maar man wat liep ze beroerd!

Op eieren, niet zozeer kreupel maar voorzichtig. Eerste gedachte hoefbevangen, of te kort bekapt smid was geweest. Volgende dag terug, liep on vergelijking met gister 90% beter. We wachten tot nog 1 dag af. Volgende dag even slecht, ontlast liever haar linker voorbeentje, toch wel vermoeden van bevangenheid. Dierenarts gebeld en mijn grote zorg werd toch werkelijkheid, bevangen op 4 benen.

Dierenarts verdenkt op ppid in combinatie met bevangen. Ook gezien haar spieren weg zijn, ontstekingen bij de vulva en ontstoken ogen. Dierenarts advies het is genoeg voor deze pony lijkt het wel.

Maar nu hart en verstand afwegen, verstand zegt dat we laatste jaren al aan modderen zijn, en nu is de tijd zover nog voordat alles erger wordt. Maar mijn hart scheurt uit elkaar als ik er alleen al aan denk.

Voor mijn gevoel heb ik haar nu laten testen op ppid mocht ze dat echt hebben roept alles in mij dat we haar het beste kunnen laten gaan.

Maar mocht ik doorgaan, hoe trek ik haar deze zomer en winter dan door? Zonder gras is ze mager en ze geniet zo van de weide seizoen. Op een paddock staat ze weg te kwijnen, altijd laagste in de rang en heeft geen behoefde meer aan andere paarden of ponys.

Ik lees overal op ppid website dat ze nog best lang door kunnen, maar dierenarts adviseeerde ook om haar niet meer op parcas(?) te zetten omdat het mogelijk niet meer zal aanslaan.

Wat nu? Ik ben vooral opzoek naar ervaringen mensen die ook paarden met bevangenheid en ppid hebben op latere leeftijd.

Hulde als je gelezen hebt ;)


Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 12:30

kitobeer schreef:
Ik denk dat je er vrede moet mee krijgen dat ze 30 mogen worden is . En een goed leven heeft gehad .
Tis heel erg maar jij kunt die keuze wel maken voor haar.

Pijn lijden op die leeftijd of schraal gaan houden voor de bevangenheid en eigenlijk toch voeding missen voor je spekjes . het zou niet mijn keuze zijn.

Ik heb 2 weken terug ook mijn pony moeten laten inslapen door een ongeluk op de wei.
Tis hartverscheurend maar ik maakte wel de juiste keuze.


Klopt, dat is 1 van de redenen dat ze nu nog op de wei loopt. Haar eraf halen is gewoon geen happy pony. Ze heeft van de dierenarts hele sterkte pijnstillers gehad om tot morgen door te komen, morgen is de uitslag er en als ze ppid heeft hebbennwe al gezegd dat het goed is zo.

Maar dan is het een dag later en ga je toch weer zo ontzettend hard twijfelen terwijl ik het ergens echt wel weet.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 18:56

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. Jullie hebben ook allemaal gelijk hoor, absoluut!

En als ik het zelf zo lees van een ander zou ik precies het zelfde antwoord geven als jullie, sterker nog ook aan mijn eigen vriendinnen.

Maar ineens speelt gewoon de andere kant van mezelf op, wat als. . Onzin natuurlijk maar onbewust kruipt dat gevoel wel naar boven.
Morgen is de uitslag er, ze staat ook nog op de wei, wilde haar daar niet vanaf halen omdat ik vind dat ze niet de laatste dagen ook nog de wei moer afnemen.
Uiteraard wel met zwaardere pijnstillers voorgeschreven van de dierenarts.

Mocht iemand goede fotograaf weten regio Rotterdam hoor ik dat graag.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 23:08

tamary schreef:
Plotselinge vorst deze week is funest geweest vermoed ik zo. Als ze niet sterk genoeg meer is om zelf overeind te komen, is het einde verhaal. Paard moet plat liggen voor remslaap, dat kunnen ze 2-3 maanden uitstellen als nodig, maar daarna gaat het mis (omvallen). Kans is zeker aanwezig dat ze al langer niet meer plat slaapt omdat ze al weet dat opstaan na tijdje liggen moeilijk is.

Kijk even goed naar het weer, want er wordt vanaf donderdag weer veel regen + aardig wind voorspeld (niet fijn voor oudje). Het is heel kort dag, maar morgen al inslapen is wel degelijk iets om te overwegen.


Ze staat met deken op en hele grote schuilstal van 20 bij 10 meter. Waar alleen zij op dit moment staat met wat weide. Dus ze kan naar binnen om te liggen en rusten. We hebben besloten om haar te laten gaan na het weekend. Ik was er vanavond weer om medicatie te geven en zelfs daardoor voel ik de pijn van der. Het is duidelijk genoeg. Ik wil nog graag een afscheids shoot, en wil niet het kadaver langs de weg een heel weekend laten liggen. Dus maandag staat de afspraak.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 09:41

Bedankt allemaal, ik krijg vandaag ook telefoon van de dierenarts met de uitslag of ze echt ppid heeft. Ben benieuwd ze durfde zelf 98% wel te zeggen. Maar voor mijn gevoel moest ik dit laten testen.
Moest me even behoorlijk inlezen in de ziektebeeld, want voor mij was alleen bekend 'krulletjes vacht en slecht verharen' en dat zijn precies de symptomen die ze allemaal niet heeft.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Ppid, bevangen, wanneer genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 22:51

Even kleine update.
Uitslag is binnen en tot verbazing heeft ze geen ppid! Ze heeft zelfs nog terug gebeld naar labatorium of ze echt wel de goede uitslag en bloed hadden.
Omdat ik toch nog twijfelde heb ik de afspraak gemaakt om maandag in te laten slapen.

Toen ik vanavond de metacam kwam geven, kwam ze bijna in draf zelfs hinniken aan. Ze at weer haar eten netjes op en huppelde daarna weer vrolijk de weide in.
Dierenarts weer netjes gebeld direct met deze bevindingen en we geven haar tot zondag avond, dierenarts heeft namelijk weekenddienst dus kan haar bereiken. Mocht ze verslechteren laten we de afspraak staan. Mocht ze toch verder opknappen want ze is nog wel wat onregelmatig, gaat ze op ijzertje en tijdelijk nog op wat metacam en bouwen we langzaam aan af en kijken hoe ze zich op de wei staande houd. We hebben besloten dat we niet apart zetten of op geen weide, want meer heeft de pony niet meer. We moeten gewoon per dag bekijken en beslissen en daar was de dierenarts ook nu erg mee eens. Zotte pony!

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 10:38

suikermeisje schreef:
Maar Lailapri, koliek vind ik wel wat anders dan dit complexe gedoetje. Ik wilde helemaal niet jou 'aanspreken' op wat je doet maar TS.

Renee: precies.. dat is wat ik ook bedoel.

Laat ik voorop stellen dat jij mij niet hoeft aan te spreken hoe en wat. Uit eindelijk bepaal ik zelf wanneer ik haar laat gaan, ongeacht wat jou ongezouten mening is. ;)

Daarnaast als je iets verder gelezen had in mijn laatste post zie je dat de afspraak gewoon staat, maar als de pony zich opknapt en verder vrolijk en weer pijnvrij door het leven kan waarom moet ik hem dan direct beëindigen. Dat is een keus die IK afweeg en niet jij ;)

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 10:42

Esther schreef:
Hoe functioneert je paard zonder pijnstilling?
Doordat het paard de pijn niet meer voelt lijkt het of ze nog in orde, maar dat is natuurlijk onderdrukt door medicijnen.
Ik vind het egoïstisch om een dier kost wat het kost te laten leven/lijden omdat de eigenaar geen afscheid kan nemen, voor wie doe je het dan? Liefde is ook loslaten en ja dat doet pijn, maar het deed mij meer pijn om mijn paard (en honden) te zien lijden..


Nu van de metacam afhalen is nog geen optie. We geven tot zondag avond in welke lijn de pony zich voortzet met medicatie, gaat ze nog beter. Dan gaat ze eerst op speciaal ijzertje en bouwen we de metacam af. Gaat ze dan weer beroerder lopen en duidelijk zichtbaar meer pijn is het uiteraard gewoon klaar.

Lijden hoeft echt niet, en dat is ook iets wat we niet toestaan. Daarom staat de backup afspraak van maandag gewoon. Het blijft gewoon even spannend, kan net zo goed morgen weer ontzettend slecht gaan of vanavond al.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 13:26

Voor nu laten we dr lopen op de wei met medicatie, en straks mocht de stijgende lijn zich voort zetten ( want dat beslissen we pas zondag avond) dan op ijzertje en bouwen we de metacam rustig af. Mocht ze daardoor slecht blijven, pijn blijven houden of weer verder bevangen raakt door de wei ( die kans is gewoon reeëler aanwezig) is het heel jammer voor mij maár de beste besluit voor de pony. Zonder wei doen we de pony niet aan, dan hebben we liever een week of misschien wel een maand of 2 maanden langer vrolijk op de wei huppelen dan zielig in een paddock staan.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 01:08

amoj schreef:
Hoe is het met de pony ts?


Pony is voor 98% rad inmiddels. Bouw zelfs alweer met metacam af en loopt echt super in tegenstelling tot dagen terug. Ik zal bijna gaan twijfelen aan verhaal bevangen, een leek ziet het niet dat ze kreupel is.
Ze doet het nu erg goed op nog maar 300 kilo metacam ipv 400 kilo. De andere medicatie hebben we al gestopt.

Morgen overleg met de dierenarts en de afspraak afbellen, pony is nu te goed om te laten inslapen.

Ik wil deze week op een ijzertje zetten en geheel van de metacam af, gaat het niet bellen we alsnog voor inslapen.
Maar ze is nu vrolijk, hinnikt weer, eet goed, draaft weer door de wei en wilt graag weer ommetje mee door het park aan de Hand. (Wat ze nog niet mag van mij zonder ijzers).

Ik zal morgen eens kijken of ik haar stap wellicht wat kan filmen en ergens uploaden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, kiki1976, Mirranda en 84 bezoekers