Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:11

Ik sta nu 2 weken op een nieuwe stal. Hier staat hij op zaagsel en voorheen op stro.
Op de vorige stal kom hij ongeveer 4 uurtjes op de weide ook in de winter. Op de nieuwe stal staat hij de hele dag buiten op een weide wat een tijdje geleden bemest is. Ik heb het langzaam opgebouwd aangezien er veel gras stond.
Nu viel het mij op dat zijn stal heel erg naar ammoniak ruikt, het slaat gewoon op je longen. Ik haal elke dag de natte plekken eruit en laat de ondergrond drogen. Maar elke dag ruikt het zelfde.
Binnenkort komt de dierenarts om te enten en ga ik het ook vragen, maar ben benieuwd of mensen dit probleem kennen en wat ze eraan gedaan hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:20

Klinkt alsof hij teveel eiwitten binnenkrijgt. Kan idd te maken hebben met de weidegang. Gras bevat nu veel eiwitten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:54

Drinkt hij wel voldoende?
Weinig drinken maakt de urine geconcentreerder waardoor je ook een sterkerer geur krijgt .
en ik heb ook op zaagsel gestaan met mijn pony,vond toen de,geur ook veel sterker .
Zou daar dus ook in kunnen zitten

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:59

Die van mij staat ook op zaagsel en sinds ze weer in de wei komen ruikt het bij mijn paard ook heel sterk. Hij drinkt wel veel. Heb dit trouwens ook nog nooit eerder mee gemaakt en dit is zijn tweede jaar buiten daar. Weet wel dat het vorige week bemest is en weet niet hoe dat vorig jaar gegaan is.

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:07

Die van mij drinkt dus helemaal niet zoveel. Ik heb zondag een grote cementbak gevuld en die is nu voor de helft leeg. Daarnaast plast die van mij ook alleen op stal...

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:09

Ja weinig drinken dat concentreert de urine meer waardoor het zo kan gaan ruiken.

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:11

Ja dat is wel logisch idd. Maar kan hem moeilijk gaan dwingen om meer te gaan drinken :')

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:15

Klopt je kan een zoutblok ophangen, mits hij daar behoefte aan heeft. Mijn paard krijgt ze niet die vreet hem in 1 dag op en die zuipt als een malle.... waarom? Geen idee, wist ik het maar heb meerdere malen dierenarts erbij gehad maar er is niks aan de hand dus ik laat het ook maar zij. Als hij vind dat hij veel nodig heeft dan heeft hij dat blijkbaar. Heeft die van jou geen behoefte aan veel drinken of een zout blok en is hij verder gezond. Dan so be it.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:18

TS kun je niet wat zout over het voer gooien? Dan gaat hij ten eerste meer drinken en bied je ten tweede een tegenwicht aan al de kalium die hij nu ineens binnen krijgt.

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:22

Ik voer hem op dit moment ook zeewier van de Paardendrogist. Kan ik dan wel zout bijvoer? En welk zout moet ik dan gebruiken?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:23

Gewoon keukenzout zonder jodium.

Zeewier even mee uitkijken. Daar zit jodium in en dat is niet goed voor paarden.

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:42

Bedankt voor de tip!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:39

Je kunt ook lekker water maken, dus emmer water met wat smaak er in,kan wat ranja zijn, appeltjes, brok oplossen.
Alles wat het water lekkerer maakt en waardoor ze wat meer vocht binnen krijgen
Minder drinken kan komen doordat het gras meer vocht bevat, dan drinken ze op stal minder.
Even in de gaten houden :j

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Urine ruin stinkt behoorlijk naar ammoniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 21:44

Ga ik morgen gelijk even proberen. Bedankt! +:)+