Shetlander wordt mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 19:53

Hoi iedereen,

Ik heb drie shetlanders: Amaretto, Chester en Winnethou.
Winnethou, ruin, heb ik het langste en heb ik nog nooit problemen mee gehad qua gezondheid.
Chester en Amaretto, beide hengstjes, heb ik nu beide anderhalf jaar. Over tien dagen worden ze beide 3.

In ons weiland is nogal veel plekken met zand. Momenteel is er - zoals bij waarschijnlijk velen - vrij weinig gras te knabbelen. Iedere week geven we ze een stukje weiland bij, terwijl we een deel van het weiland laten rusten. Verder krijgen ze onbeperkt hooi en onbeperkt water. Ze staan 24/7 buiten met een mooie ruime schuilstal.

De dierenarts kwam laatst langs omdat ik mij toch wel zorgen maakte over de hengstjes. Chester wordt namelijk steeds dunner en dunner en Amaretto zat zwaar aan de diarree. Mestonderzoek gehad: helemaal niets. Volgens de dierenarts lag het aan het zand, want ondanks het onbeperkte hooi en amper gras blijven zij toch kauwen. 'Steppedieren' ( :? ) zei de dierenarts, dat blijven ze toch doen. Hij adviseerde 'zand weg': een soort poeder met appel + kaneel smaak dat ervoor zou zorgen dat ze er geen last meer van zouden hebben. Hoppa, dertig euro. Maargoed.

Nu hebben we het netjes tweemaal op een dag gegeven door de muesli. Amaretto is ontzettend erg opgeknapt en heeft geen diarree meer. Maar Chester daarentegen laat geen enkele verbetering zien. Hij speelt niet meer met de anderen (doet hij al een poos niet meer) en laat zn koppie maar wat hangen. Hij krijgt evenveel als de rest. Winnethou is eerder te dik dan op goed gewicht, dus aan het voer kan het niet liggen.

Vanochtend heb ik de dierenarts toch maar weer even gebeld. De vrouw aan de telefoon zei dat er dan waarschijnlijk bloedonderzoek zou moeten worden afgenomen. Toen ik vroeg om de prijs werd ik doorverwezen naar de dierenarts zelf, hij zou mij terugbellen. Net heeft hij teruggebeld en hij had het niet over een bloedonderzoek maar over haken op de kiezen. Het is inderdaad zo dat Chester een haakje heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat het dáár aan ligt dat hij mager is geworden. Want hij eet álles op. En hij eet niet met moeite. (Even door de duidelijkheid: ik laat de paardentandarts sowieso komen).

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet ik doen?


Afbeelding
Mei 2016

Afbeelding
April 2017

EDIT: Het lijkt misschien niet zo duidelijk, maar ik kan zijn ruggengraat echt vastpakken.


Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 20:01

De wormen zijn gecheckt op mestonderzoek. Ik kan mij voorstellen dat een bloedonderzoek nodig zou zijn om te kunnen achterhalen wat er nou aan de hand is met hem.

Die haken heeft de dierenarts zelf gespot, niet ik.

De reden dat ik het hier vraag is, omdat ik mij kan voorstellen dat er meerderen zijn die hier last van hebben. Ook omdat ik mij kan voorstellen dat de dierenarts ook geld wil verdienen en daarom eerst de haken laat weghalen voordat er een bloedonderzoek wordt gedaan.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 20:20

chevax schreef:
... kan me niet voorstellen dat dit je niet eerder is opgevallen.


Waaruit maak je dit op? Natuurlijk is dit mij opgevallen, daarom heb ik ook direct de dierenarts gebeld. Hij heeft mij 'zand weg' gegeven en gezegd dat het even kan duren voordat het resultaat zichtbaar is. Nu vind ik dat ik lang genoeg gewacht heb en heb ik direct weer gebeld.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 20:21

"Ook omdat ik mij kan voorstellen dat de dierenarts ook geld wil verdienen en daarom eerst de haken laat weghalen voordat er een bloedonderzoek wordt gedaan."

Dit zei ik niet omdat ik geen geld wíl of kán uitgeven. Ik zei dit omdat het mij sterk leek dat dit het hele probleem zal oplossen en omdat er eerst gesproken werd over een bloedonderzoek.

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 20:58

Panacur Excellent Equi Parex hebben ze gekregen, op aanbevelen van de dierenarts (lees: dit werd aanbevelen in general, voordat ze zo dun werden. Ik heb ze regelmatig ontwormd.)

Brummelshof
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-04-17

Re: Shetlander wordt mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 09:32

Ik heb de dierenarts - zoals ik sowieso van plan was - opnieuw gebeld en een bloedonderzoek plus tandarts aangevraagd. Helaas was de dierenarts niet zelf aanwezig en kon zij mij verder geen raad geven. Ik moet het telefoontje afwachten. Tot die tijd wacht ik af met ontwormen. Ontwormen heb ik ongeveer drie/vier weken geleden gedaan met, zoals ik al zei, Panacur Excellent Equi Parex. De dierenarts heeft mij het destijds aangeraden. Ik ga er vanuit dat hij weet wat het beste is, vandaar dat ik geen andere overwogen heb. Volgensmij stonden de kilo's op de spuit. De dierenarts zei dat je ze beter teveel kon geven dan te weinig. Voor mijn grootste heb ik hem op 200 kg gezet en voor de andere twee op 150.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts en 118 bezoekers