Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:11

Ik wil hier graag even wat meningen horen alvorens ik (domme) vragen ga stellen aan mijn dierenarts :o

Vorig jaar (en ik weet dat het exact rond deze periode is dankzij facebook herinneringen) had mijn paard last van volgende symptomen. Beetje hoesten, wat 'water' uit de neus (het is geen slijm, gewoon water, heeft geen kleur en is redelijk lopend) en wat kortademig. Ik had toen mijn dierenarts laten komen en die vond niet meteen iets (ook niet in het bloed) en die dacht dat mijn paard toen een verkoudheid had overwonnen. Hij had nog wat last van na symptomen dacht mijn dierenarts. Ik heb hem toen gewoon een kuurtje gegeven om zijn weerstand wat te helpen, en het was ook redelijk snel terug over.

Nu heel toevallig wou ik gisteren rijden (les), en ben ik gestopt naar 4 toeren door de piste, omdat mijn paard exact dezelfde symptomen had, ook weer last van kortademigheid. Nu wil ik het nog 1 dag aanzien, maar zou het nu toevallig zijn dat mijn paard op exact dezelfde periode van vorig jaar weer een soort verkoudheid heeft, of kan het zijn dat hij last heeft van iets anders? Pollen of dergelijke?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:14

Absoluut mogelijk!! Hier ook 1! Geen domme vraag..!

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:14

Mijn fjord heeft hooikoorts. Hij reageerd in ieder geval op populieren en nog een aantal planten. Bij het zoeken van een nieuwe stalling een paar jaar geleden eerst de omgeving afgespeurd op populieren.
Hij hoest standaard eind april, begin mei en in augustus hoewel het na een paar jaar een kuur van puur pollen gegeven te hebben is het hoesten verminderd.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:15

Ja hoor,dat kan :j

Maar zoals jij het beschrijft zou ik zelf eerder denken aan een overgevoeligheid voor schimmels uit ruwvoer of strooisel.

hoe staat je paard, is het binnen of deels op stal?
Wat voor bodembedekking gebruik je
Wat voor ruwvoer krijgt het, is het stofvrij?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:20

Ahja die informatie heb ik nog niet meegedeeld.

Mijn paard staat overdag buiten op een weide met een schuilstal, rond een uur of 6 / 7 gaat hij binnen in zijn stal, dat is bedekt met stro. Ruwvoer is onbeperkt in de stal, om de nacht door te komen terug tot smorgens. Het is gewoon hooi dat elke x tijd vers wordt aangeleverd. Er zit wel wat stof in, maar ik zou nu niet durven zeggen extreem veel of meer dan anders. Verder krijgt hij beperkt krachtvoer (900gr voor de gehele dag verdeeld over 2 voederbeurten) en s'avonds nog wat wortelen en sinds kort de grasmix van hartog (kan dat misschien een oorzaak zijn, ik geef het nu nog maar net een week of 2?).

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:32

Hier ook een paard met hooikoorts, zelfde symptomen als die van jou.
Hij krijgt rond deze periode een kuurtje van duizendblad (1000 gram koop ik, en dan elke dag een handje totdat het op is). En eind zomer nogmaals. Verder rij ik met een pollennetje, en staat hij in een weide zonder bomen, struiken of planten eromheen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 08:50

sanne1992 schreef:
Hier ook een paard met hooikoorts, zelfde symptomen als die van jou.
Hij krijgt rond deze periode een kuurtje van duizendblad (1000 gram koop ik, en dan elke dag een handje totdat het op is). En eind zomer nogmaals. Verder rij ik met een pollennetje, en staat hij in een weide zonder bomen, struiken of planten eromheen.


Bedankt al voor die info.

Is het iets dat we kunnen vinden met een extra bloedonderzoek? Tot hiertoe heb ik altijd standaard laten uitvoeren, en ik weet niet of ze standaard op zoiets controleren

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:23

Mijn dierenarts had het erover dat je wel kan testen of ze reageren op bepaalde bomen, struiken of bloemen. Dit heb ik destijds niet gedaan, mijn paard stond gewoon bij iemand aan huis met overal bloemen bomen en struiken. Verderop in de straat is een stal waar er niks rond de weide staat, dus heb dat eerst geprobeerd ipv een bloedonderzoek. Die zou mij anders 200 euro gekost hebben.
Maar denk niet dat ze standaard op een allergische reactie testen, dan zou je dat aan moeten geven.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:29

Oke, bedankt voor de info. Ik ga alvast even contact opnemen denk ik met mijn dierenarts en het eens aan hem voorleggen. Van de paardendrogist had ik iets gekregen dat verlichting zou geven voor pollen last, misschien dat eens bestellen.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:45

Ik weet niet of m'n paard hooikoorts heeft maar als ik in het voorjaar geen pollennetje om de neusriem doe is ze gek met haar hoofd.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:46

Aan zijn gedrag met zijn hoofd heb ik gisteren niets vreemd gemerkt, maar ik sta er natuurlijk ook niet de hele dag bij dus heb geen idee hoe het kan zijn de hele dag op de wei

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:11

Morgen komt alvast mijn dierenarts langs en gaat hij hem nog eens bekijken en bloed nemen. Hij vond het hele idee van allergie ook niet zo vreemd sinds het idd op dezelfde periode voorkomt. Ik ben wel eens benieuwd dan, want dan moet ik er jaarlijks naar uit kijken.

Op onze oude stalling hadden we daar geen last van, maar die was stedelijk gelegen, en deze ligt heel landelijk met veel bomen, struiken, gewassen en wie weet wat nog allemaal. Bedankt alvast voor de vele ervaringen.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:33

Ik lees even mee. Mijn paard heeft stofallergie en ik merk dat sinds vorige week af en toe wat kortademiger is, kan het niet verklaren door hooi/stro etc want ze staat 24/7 buiten. Het is niet elk moment van de dag zo en niet elke dag. Meer als het wat broeierig weer (bewolkt en zon die erdoorheen schijnt) is zonder wind (dacht eerst door de temperatuur, maar zo warm is het toch nog niet)..

Ik hoorde wel dat stofallergie en pollenallergie vaker samengaat omdat het beide te maken heeft met de slijmvliezen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:37

Ik ben blij om te lezen dat dus bij paarden met allergie die kortademigheid meer voorkomt, want als je dat gaat zoeken, dan kom je vaak dingen als dampigheid tegen en dan maak je je wel toch een beetje ongerust.

Ik hou je alvast op de hoogte wat mijn dierenarts morgen ervan denkt!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:52

Mijn oude tinker toonde ook alleen maar een licht hoestje en wat kortademigheid en wat lichte snot. Na heel lang tobben en doorzoeken bleek hij een flinke granen/stro allergie te hebben. Zijn lichte hoestje werd veroorzaakt door een nagenoeg helemaal dichtzittende luchtpijp vol slijm en zwelling. Oorzaak was dus veel erger dan de "lichte" klachten die hij toonde. (Longscopie en spoeling hebben dit aan het licht gebracht)

Hij is uiteindelijk helemaal stro en graanvrij neergezet in een zo fris mogelijke omgeving,zijn klachten waren toen helemaal weg. Alleen als hij toen in aanraking kwam met bv een simpel brokje stond hij bijna te stikken daarna. Gek genoeg was hij in het voorjaar veel hoesteriger dan andere periodes. Ook oa amerikaanse vogelkers en wat meer andere planten prikkelden zijn luchtwegen nog eens extra.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:59

karuna schreef:
Mijn oude tinker toonde ook alleen maar een licht hoestje en wat kortademigheid en wat lichte snot. Na heel lang tobben en doorzoeken bleek hij een flinke granen/stro allergie te hebben. Zijn lichte hoestje werd veroorzaakt door een nagenoeg helemaal dichtzittende luchtpijp vol slijm en zwelling. Oorzaak was dus veel erger dan de "lichte" klachten die hij toonde. (Longscopie en spoeling hebben dit aan het licht gebracht)

Hij is uiteindelijk helemaal stro en graanvrij neergezet in een zo fris mogelijke omgeving,zijn klachten waren toen helemaal weg. Alleen als hij toen in aanraking kwam met bv een simpel brokje stond hij bijna te stikken daarna. Gek genoeg was hij in het voorjaar veel hoesteriger dan andere periodes. Ook oa amerikaanse vogelkers en wat meer andere planten prikkelden zijn luchtwegen nog eens extra.


Maar is dat iets dat zomaar de kop kan opsteken? Ik heb mijn paard nu 5 jaar. Daarvoor hebben we altijd stedelijk gestaan, geen enkele last. Sinds 2j staan we nu op deze landelijke omgeving, en had ik de klachten vorig jaar en nu weer

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:03

Herkenbaar, mijn paard is ook elk jaar rond deze tijd wat snotterig (doorzichtige neusuitvloeiing) en proest veel tijdens het rijden. Bij hem is het irritatie in de keel, longen zijn perfect schoon. Ik laat meestal wel even de DA komen als het meer dan een week aanhoud, om te controleren of de longen inderdaad nog schoon zijn. Gisteren heeft hij ook een injectie gekregen om hem een beetje te helpen.

Op advies DA een paar dagen met lange teugel stappen, bij nageeflijkheid wordt de keel weer wat geirriteerd. Daarna weer rustig opbouwen met rijden.

Verder zo veel mogelijk buiten en hooi weken. Mijn paard staat al op vlas, maar sta je op stro wil wisselen naar vlas/krul ook helpen.

Ik maak me ook elke keer zorgen om dampigheid etcetc, als je gaat googlen kom je de meest enge verhalen tegen. Dus voor mijn gemoedrust vind ik het wel fijn dat er naar de longen geluisterd wordt.

Ik heb niet laten testen wat het precies is, we vermoeden een stof/pollenallergie. Zolang het bij wat irritatie blijft en goed te beheersen is, heb ik niet zo veel aan de wetenschap waar hij nu precies op reageert.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:03

Oude tinker had nergens last van, en opeens begon hij te kuchen. Brandschone stal heel veel naar buiten volledig stofvrij goed stro.

Ik heb hem gekocht als 1,5 jaar oud pukkie, op zijn 3e verhuisd van Veenendaal naar Lelystad. En een klein jaar daarna kwamen de klachten opeens. Pas bijna een jaar later hebben we de oorzaak kunnen achterhalen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:17

Je kan zelf ook zien of de neusslijmvliezen rood zijn, als je kijkt in het neusgat van je paard. En vergelijkt met een ander paard op stal dat deze symptomen niet heeft.
Je paard van het stro halen en het hooi nat voeren zal voor jouw paard al verlichting geven.

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:29

Vorig jaar had mijn paard dezelfde symptomen.
We zijn toen allerlei dingen gaan proberen en toen we van stro naar houtkrullen zijn gegaan is het helemaal over!
Ze had waarschijnlijk een stofallergie.
En aan het eind van 2016 begon het weer toen hebben we verschillende hoest suplementen geprobeerd en uit eindelijk kwamen we bij tijmolie. Dit gegeven en na een maand was ze weer helemaal topfit,
dus misschien is het mogelijk om over te gaan op stro?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:32

Staat er een berk in de buurt?
Mijn vorige paard was altijd ' ziek ' rond april. Dit kwam door een berk die in bloei kwam en deze stond naast de stal.
We hebben de boom omgehaald ( na een tip van de dierenarts) en alle klachten verdwenen.
Een berk schijnt nogal eens een oorzaak te zijn.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 11:33

mirim schreef:
Staat er een berk in de buurt?
Mijn vorige paard was altijd ' ziek ' rond april. Dit kwam door een berk die in bloei kwam en deze stond naast de stal.
We hebben de boom omgehaald ( na een tip van de dierenarts) en alle klachten verdwenen.
Een berk schijnt nogal eens een oorzaak te zijn.

Naast zijn wei staan inderdaad berken :)* ! Bedankt, morgen eens voorleggen ook bij de dierenarts!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:42

Daar ben ik zelf zwaar allergisch voor. Een gemene allergeen veroorzaker

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 11:43

Daar was ik mij niet van bewust. Ik kan misschien aan de pensioneigenaar vragen voor een andere weide, maar ze omleggen zal natuurlijk een andere zaak worden -O-

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:53

In het headshaking syndrome topic kun je ook veel info hierover vinden!!