Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:00

Heej

Mijn Shetlander blijft schuren. En dan de hals hoofd en staart. Echt so erg dat de boom bijna breekt en de stal bijna uit elkaar valt.

Het punt is alleen... Ik zie niks. Geen luis. Mijt. Witte schilfers. Helemaal niks. Ziet er goed uit. Maar blijft schuren. Vorig jaar hele zomer ook al en begint nu weer.

Ik zou haar anders straks gaan scheren, maar zou dat nut hebben? Of is dit zomer exceem :(

Zover ik weet is het zomers het ergst en winters het minste. Maar ze doet het wel het hele jaar door!

Ze heeft gewoon dikke manen en staart en het bloed nooit. Ook krijgt ze er geen plekjes van

Foto is van onder de manen
Afbeelding


De dame in kwestie
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:02

Staat ze op gras?
Mijn paarden krijgen jeuk van rijk voer dus dat moet ik echt in de gaten houden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:02

Ik zou eerst maar eens alles afzetten zodat ze niet kan schuren. Dan krijgt de huid rust.

Je hebt ook nog:
- Kalmerende zalf voor de huid
- scheren en wassen tegen mijt / luis voor de zekerheid
- eczeemdeken

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:03

MarlindeRooz schreef:
Ik zou eerst maar eens alles afzetten zodat ze niet kan schuren. Dan krijgt de huid rust.

Je hebt ook nog:
- Kalmerende zalf voor de huid
- scheren en wassen tegen mijt / luis voor de zekerheid
- eczeemdeken

Haar huid ziet er helemaal normaal uit.
Ze staan sinds vorige week vrijdag weer op gras. (2uurtjes per dag)
Ze staat samen in de box met haar moeder die niet schuurt

Ze krijgt 2x per dag voordroog en savonds een handje basisbrok

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:04

Ik zou dan de basisbrok even weglaten voor het proberen! En kan ze 's nachts buiten blijven op een stuk waar ze niet kan schuren? Denk dat je gewoon de cirkel moet doorbreken als er geen echte oorzaak is.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:06

MarlindeRooz schreef:
Ik zou dan de basisbrok even weglaten voor het proberen! En kan ze 's nachts buiten blijven op een stuk waar ze niet kan schuren? Denk dat je gewoon de cirkel moet doorbreken als er geen echte oorzaak is.

Ze staan snachts op stal. Vanaf ong 7 uur.

Ze komen rond 10 uur buiten in de paddocks (omheind door schok draad, kan dan niet schuren)

Daarna 2 uurtjes in het land met stuk of 10 bomen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:17

Mijt kun je niet zo zien, zou dus wel kijken of je daar uit voorzorg tegen kunt behandelen :j
En ik zou haar van het gras afhalen, er word ook aan alle kanten gewaarschuwd dat het gras nu vol suikers zit.
Denk dat dat de boosdoener is
Ook even goed ontwormen :j

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:19

Eh... verharen?

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:19

Wat een mooie Shet heb je! Schaf een eczeemdeken aan en doe die zsm op. Eigenlijk ben je al te laat, vanaf maart kan je pony al een allergische reactie op knutten (die kleine mugjes) krijgen. Afgelopen winter waren ze er zelfs nog in december toen het even niet zo koud was. :( Helaas hebben erg veel Shetlanders de allergie.
Met gras moet je oppassen om een heel andere reden: een Shet is erg snel hoefbevangen van gras.
Laatst bijgewerkt door GeraldineVD op 15-04-17 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:20

Ik heb dit ook al zeker 10 jaar bij mijn shet.
Na 7 jaar (en verschillende stallen en dus verschillende manieren van houden en voeren) het scheer apparaat er overheen gehaald.
Heb van alles ge probeerd wel gras, geen gras, wel kracht voer, geen krachtvoer, hooi, voordroog, kuil etc etc.
Niets hielp maar na het scheren is het probleem opgelost.
Ik begin vaak alleen met de plekken waar ze schuurt.
En breid dat langzaam aan steeds verder uit als ik haar weer betrap op schuren.
Tegen de tijd dat het weer het toe laat gaat ze helemaal kaal.

Gevolg is wel dat ik een fittere shet heb lopen die beter in haar vel zit en veel minder hoest.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:22

khirshanta schreef:
Eh... verharen?

Eh... In zomervacht ook verharen?

Shet is overigens nooit ziek en nooit hoefbevangen geweest

Zal even reacties lezen. Denk dat ik haar eerst helemaal scheer en dan verder kijk

En als het mijt heeft. Moet haar moeder het toch ook hebben?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 15-04-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:22

Als ze het de hele zomer doet zou ik denken zomerexceem. als het alleen voorjaar was kon het nog door het verharen kunnen komen. Zomerexceem kunnen ze op elke leeftijd ontwikkelen.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:28

Scheren neemt de oorzaak (allergie) niet weg... hooguit het gevolg.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:30

InekeN schreef:
Scheren neemt de oorzaak (allergie) niet weg... hooguit het gevolg.

Allergie niet. Maar wie zegt dat dat het is. Het is wel makkelijker qua wassen.

Eerst 1 ding proberen. Daarna wat anders, aangezien ik vele reacties heb met andere oorzaken :')

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:33

Snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, haha! Maar ja, dat krijg je wel een beetje op Bokt.
Ik denk vrij zeker te weten dat het allergie is aangezien ik ook een kudde met die kleine rakkers heb :D

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:37

Ik zou eerst eens beginnen met een eczeemdeken, en dan zo snel mogelijk. Als dit alleen in de zomer speelt, lijkt mij eczeem het meest waarschijnlijk.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:41

Zit de jeuk voornamelijk onder de manen of overal? Is de vacht heel dik en kan dat gaan broeien? Mijn fjord schuurde ook, manen afgeknipt en heb het nooit meer gezien. Bij een dikke vacht kan scheren de uitkomst zijn. Anders zou ik het voerbeleid eens aanpakken, zo min mogelijk suiker.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:44

Nies_ schreef:
Zit de jeuk voornamelijk onder de manen of overal? Is de vacht heel dik en kan dat gaan broeien? Mijn fjord schuurde ook, manen afgeknipt en heb het nooit meer gezien. Bij een dikke vacht kan scheren de uitkomst zijn. Anders zou ik het voerbeleid eens aanpakken, zo min mogelijk suiker.

Ja onder de manen inderdaad. Zal even een scheerapperaat scoren

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:45

Klinkt als zomereczeem zoals je het omschrijft.
Gewoon even helemaal nalaten kijken of er toch niet ergens ongedierte zit is onder microscoop beter te vinden.
En het verharen kan het jeuken ook wel erger maken heeft die van mij ook nu.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:52

Oke thanks dames! Ik zal een deken bestellen

Weten jullie een adres waar ik een minimaat weg kan halen? En wat is shettie maat? Rond 90 cm

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:04

Kabayo schreef:
Oke thanks dames! Ik zal een deken bestellen

Weten jullie een adres waar ik een minimaat weg kan halen? En wat is shettie maat? Rond 90 cm


Minihorseshop heeft altijd wel wat maar meestal zijn ook wel in kleine maat bij meeste paarden zaken denk dat je 125 onderlengte haast wel moet hebben anders ff nameten.
Ik heb deken van qhp en die van Rambo Sweet itch hoody beide bevallen goed.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:04

Divoza, epplejeck, moet je even kijken naar hun maatvoering.
Pony heeft wel veel manen, is meestal niet het beeld van een exceem pony. Onze shetten zijn momenteel ook aan het schuren, die wintervacht begint te kriebelen en de ene pony is daar extremer in dan de ander. Heb je niet de mogelijkheid om hem 24 uur op buiten te houden, stallen zijn meestal te warm voor shetten met een wintervacht. Als die van ons in de box moeten, omdat we de volgende dag op wedstrijd gaan hebben we de buitendeuren zoveel mogelijk open, ze zweten anders ontzettend en daar krijgen ze ook weer jeuk van.
De zomervacht verhaart inderdaad ook, ze hebben niet zo lang echt een zomervacht en dan laten de korte haartjes ook alweer los.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 11:07

Grainey schreef:
Divoza, epplejeck, moet je even kijken naar hun maatvoering.
Pony heeft wel veel manen, is meestal niet het beeld van een exceem pony. Onze shetten zijn momenteel ook aan het schuren, die wintervacht begint te kriebelen en de ene pony is daar extremer in dan de ander. Heb je niet de mogelijkheid om hem 24 uur op buiten te houden, stallen zijn meestal te warm voor shetten met een wintervacht. Als die van ons in de box moeten, omdat we de volgende dag op wedstrijd gaan hebben we de buitendeuren zoveel mogelijk open, ze zweten anders ontzettend en daar krijgen ze ook weer jeuk van.
De zomervacht verhaart inderdaad ook, ze hebben niet zo lang echt een zomervacht en dan laten de korte haartjes ook alweer los.


Klopt ze heeft lange en dikke manen. Wel bijna 5 cm dik aan de boven kant en de manen komen tot haar bovenbeen.

24-7 zou kunnen.. Maar wil haar niet altijd in de paddock houden aangezien ze abnormaal veel zand vreten. (Alles is onderzocht! Bloedwaardes , mineraal tekorten) plus dat ik geen schuilstal heb en ze komen al 10 jaar elke nacht binnen

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:20

Je woont in Friesland.
Volgens mij zit in wolvega een outlet van epplejeck daar heb ik de deken van mijn shet ook vandaan.
Pik even een warme dag en was je shet even grondig voor je gaat scheren (met name de manen en staart).
Tenminste als je hem helemaal gaat doen.
En was hem ook na de tijd even vlug.
Dit voorkomt dat je messen snel bot worden en helpt tegen de jeuk vooral met van die dikke manen.
Ik pak er vaak of teatree en of teershampoo voor.
Zowizo was ik mijn paarden hun manen en staart regelmatig (minimaal ca 3 x per jaar) omdat ik ze in de vlecht heb en dus vuil er makkelijker in blijft zitten wat dus jeuk geeft in de manen en staart.

Anoniem

Re: Shetlander blijft schuren. Kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:31

Voer je toevallig Pavo?
Hier eentje die echt enorme jeuk krijgt van biks van Pavo.
Had geschuurd bij haar oren en twee dagen na het stoppen waren de plekjes al bijna weg. Zou dus als je Pavo voert eerst wat anders proberen.