Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 10:24

Hallo iedereen

Mijn paard hoest sinds vorige week zo nu en dan. Deze week werd ik door stalgenoot gebeld dat hij lichtelijk stond te pompen met zn lichaam. Ik heb meteen dierenarts gebeld en is gekomen.

Zn longen zaten vol maar geen neusuitvloeingen. Paard eet en drinkt normaal en is alert. Niks te merken eigenlijk behalve het pompen.

Dierenarts denkt dat het misschien met voorjaar te maken heeft, bomen en planten in bloei.
We hebben Respulmin gekregen en meteen begonnen met geven. Nu is er nog steeds geen verbetering en komt de arts eind middag weer.

Iemand ervaring met deze symtomen?

Paard eet altijd al hooi uit en net. Dit hangt ook laag dus dat sloot de dierenarts al uit. Paard heeft altijd in bosrijk gebied gestaan, sinds 28 jan 2017 staat hij op platte land. Ook dat zou het niet zijn.

Nu staat hij wel met fruit en walnoten bomen in zijn omgeving. DA denkt aan bomen maar weet het niet zeker.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:33

Staat het paard op stal of altijd buiten? wordt de stal uitgemest/ opgestrooid met de paarden er in? Ligt er hooi/stro opgeslagen boven de stallen? Hoe is de ventilatie in de stal? Zijn er meerdere dieren met luchtwegproblemen, of zijn er bij dit paard eerder luchtweg problemen gezien?
Hoest het dier?

Je zegt dat hij staat te pompen, is dat bij arbeid of in rust? Hoe zit het dier in de vacht? Is hij geschoren? Mijn paard ademt nu bv ook wat sneller, maar die heeft het gewoon snikheet in haar dikke winterjas...

espiga1984
Berichten: 533
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:37

Lijkt op dampigheid? Mijn paard heeft dit ook. Niet ziek, maar wel door verschillende dingen getriggerd en heeft dan zo'n vervelende kuch hoest waarbij je hem duidelijk ziet pompen.

als hij z'n eten te snel binnenschrokt hoest hij, verandering van weer (bv veel wind) doet hem hoesten, stoffig hooi, verharing etc.

Mijne staat steeds buiten, heeft een inloopstal met een minimum aan vlas. Probeer in de mate van het mogelijke hooi nat te maken. Ik geef ook een soort hoestsiroop op basis van eucalyptus en kruiden, die verlicht duidelijk de symptomen. (haal ik bij Aveve, huismerk)

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 10:40

Ik zal straks ff uitgebreid antwoorden. Hij staat altijd al 24/7 buiten. Nooit stal alleen schutstal. Ander paard hoeste laatst ook maar daar kwam wit snot uit.

Sorry ja in rust. Sinds vorige week. Week ervoor ander paard met snot alleen en hoesten. Geen gepomp. Hij lijk verder gewoon oke. Niks anders in doen of laten.

In schutstal ligt alleen zand en tegels.


Espiga kuch en hoest idd. Maar kan dat zo maar ineens dampig? Ik sta pas sinds 28 jan op die stal

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:58

Mijn paard heeft ook gehad dat hij hoestte en hij een verstoorde ademhaling had. Geen neus uitvloeiing. Paard heeft toen ook eerst op respulmin gestaan en moest daarna van de veearts overstappen op supplement van Audevard, Balsamic. Hierdoor is hij beter geworden en heeft nergens meer last van. Ik ben wel de Balsamic control in een kleine dosis blijven voeren.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:09

Bedankt voor je antwoord daphneej. Voel me iets geruster. Wat echt de oorzaak was konden ze niet zeggen?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:37

IrishCold schreef:
Bedankt voor je antwoord daphneej. Voel me iets geruster. Wat echt de oorzaak was konden ze niet zeggen?

De dierenarts dacht bij die van mij aan een soort bronchitis achtig iets. Maar is nooit helemaal duidelijk geweest. Merkte wel dat ik toen ik dacht dat het over was en ik dus stoptte met de Balsamic control dat hij wat gevoelig bleef. Toen dus meteen weer dat spul bij gaan voeren voor een tijdje en nu ben ik na 1,5 jaar eigenlijk zo goed als gestopt. Merk niks meer aan hem. Het supplement is natuurlijk dus ook niet schadelijk op langere termijn zoals sommige medicatie.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:49

Klinkt als dat wat mijn merrie had vorig jaar. Er werd in eerste instantie ook gedacht aan pollen, maar het bleek uiteindelijk een dikke bronchitis te zijn. 3 flessen Ventipulmin en een pot Prednisolon verder was ze weer fit.
Paard was wel al 25 toen ze dit kreeg, misschien dat de genezing daarom wat langer duurde.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:59

pompen is toch duidelijk dampig....kan zeker een allergie zijn.Zou beginnen met het hooi te weken,nee,dat is niet de oorzaak vermoedelijk maar kan wel verlichting geven.

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:07

ik heb mijn beide merries vorig jaar plots dampig van de weide gehaald. Beide jonge (8 en 6 jaar) paarden die geen voorgeschiedenis hadden van problemen.
De oudste sukkelde al wel even met een hoest en die was helemaal in paniek omdat ze geen lucht meer kreeg. Onmiddellijk opgeladen en bij de dierenarts zagen we dat ze best veel slijmen in de luchtpijp en longen had maar niets om zo fel in ademnood te zijn. Dierenarts heeft haar toen ingespoten en dacht ook aan een allergische reactie op iets. Die slijmen waren natuurlijk wel van een bronchitis.

Ik kwam thuis, bekeek de jongere merrie en ook zij stond zwaar te ademen in de flanken. Dierenarts is haar thuis ook komen inspuiten en die knapte snel op.
De oudste hebben we wel een tijd stofvrij hooi gegeven en breath free van dodson and horrel.

Geen idee wat dat toen die dag geweest is... Naderhand wel gehoord dat de buurman zijn bomen had gesproeid met een product dat heel fel ruikt dus misschien daar een allergische reactie op.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:38

Bedankt iedereen

Nee was geen nood. Alleen zn longen beide wel vol. Dierenarts zei eerst ook ventipulmin maar ging toch voor respulmin uiteindelijk.

Verder heeft hij altijd buiten gestaan 24/7. Verder kan ik me niks bedenken wat de oorzaak zou zijn dan de bomen waar ze in de buurt staan en onder kunnen lopen. Voor mij is dit best wel zo ineens gebeurt. Het klinkt idd als een droge hoest/kuch.
Andere paard was laatst echt verkouden.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 12:42

Oja ook geen koorts.

espiga1984
Berichten: 533
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:45

geerke schreef:
pompen is toch duidelijk dampig....kan zeker een allergie zijn.Zou beginnen met het hooi te weken,nee,dat is niet de oorzaak vermoedelijk maar kan wel verlichting geven.


ik vermoed toch ook dampigheid ivm pompen en droge hoest. Ze doen dit omdat ze moeite hebben de lucht uit hun longen te krijgen; De flanken van mijn paard zijn ook wat ingetrokken. Bij mij is het combinatie van hooiallergie en vroegere luchtwegeninfectie.

Zoals geerke zegt: hooi nat maken en een iets bijgeven om vrijer te kunnen ademen
https://avevewinkels.be/Producten/dier/paard/supplementen

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 16:59

Zo arts is geweest. Hij heeft stoffallergie opgelopen door dat er hier hooi uit trekker banden woord gegeven en hij zijn neus er dus in steekt. DA zei inderdaad dampig. Maar hij heeft het waarschijnlijk dus op deze stalling ontwikkeld. Gelukkig verkoop ik zelf slowfeeder netten dus die gaan we nu gebruiken en laag hangen.

Nu met de netten en de combi met een injectie moet het volgende week over zijn. Ook voeren we nu voordroog ivp hooi.

Ik baal hier wel van omdat hij dus excemer is en ik liefst hooi had. Maargoed we gaan het zien.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:11

Je kan je hooi ook stomen, hoef je ook geen dure stomer voor te kopen, even googlen voor hooistomer doe het zelf ding staan wel filmpjes van op Youtube (kliko en stoomapparaat nodig ).

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:16

IrishCold schreef:
Bedankt iedereen

Nee was geen nood. Alleen zn longen beide wel vol. Dierenarts zei eerst ook ventipulmin maar ging toch voor respulmin uiteindelijk.

.

Respulmin en ventipulmin is echt precies hetzelfde alleen een andere merknaam ;)
Respulmin is dacht ik alleen ietsje goedkoper. Is beide clenbuterol 0,025 mg als ik het uit mijn hoofd goed heb

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:18

Dit had mijn merrie pasgeleden ook.. Altijd buiten, onbeperkt hooi..

Plotselinge stofallergie na een nieuwe partij hooi.. At verder opk prima, alles in orde.. Ze heeft een spuit corticosteroïden gehad en een kuur ventipulmin.. Verder staat ze nu op kuil en doet ze het weer helemaal prima.. :)

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:20

Sjolvir schreef:
Je kan je hooi ook stomen, hoef je ook geen dure stomer voor te kopen, even googlen voor hooistomer doe het zelf ding staan wel filmpjes van op Youtube (kliko en stoomapparaat nodig ).


Ik sta op een stalling met 10 paarden en eigenaren. Dat kan k pas doen als we hem eventueel aan huis hebben

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:21

nine1987 schreef:
Dit had mijn merrie pasgeleden ook.. Altijd buiten, onbeperkt hooi..

Plotselinge stofallergie na een nieuwe partij hooi.. At verder opk prima, alles in orde.. Ze heeft een spuit corticosteroïden gehad en een kuur ventipulmin.. Verder staat ze nu op kuil en doet ze het weer helemaal prima.. :)


Pff gelukkig ik hoop dat het volgende week weg is zoals dierenarts zegt. Jou paard heeft geen blijvende schade?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:25

IrishCold schreef:
Sjolvir schreef:
Je kan je hooi ook stomen, hoef je ook geen dure stomer voor te kopen, even googlen voor hooistomer doe het zelf ding staan wel filmpjes van op Youtube (kliko en stoomapparaat nodig ).


Ik sta op een stalling met 10 paarden en eigenaren. Dat kan k pas doen als we hem eventueel aan huis hebben


Dat is lastiger, dan moet je blij zijn met dat ze voordroog willen voeren zoals ze nu doen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:43

IrishCold schreef:
nine1987 schreef:
Dit had mijn merrie pasgeleden ook.. Altijd buiten, onbeperkt hooi..

Plotselinge stofallergie na een nieuwe partij hooi.. At verder opk prima, alles in orde.. Ze heeft een spuit corticosteroïden gehad en een kuur ventipulmin.. Verder staat ze nu op kuil en doet ze het weer helemaal prima.. :)


Pff gelukkig ik hoop dat het volgende week weg is zoals dierenarts zegt. Jou paard heeft geen blijvende schade?


Voor nu niet, maar mijn merrie is dragend en mocht ze een terugval hebben, mag ze ivm dracht niet meer behandeld worden met corticosteroïden.. Vandaar dat ze nog steeds op kuil staat en zometeen begint het weideseizoen.. In het najaar gaat ze weer op hooi.. Kijken wat er dan gebeurt.. Ze is voor nu weer volledig gezond.. :j

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:41

Gelukkig!
Wij zijn nu bezig met voordroog in slowfeeder netten te doen en lager ophangen en geen hooi meer van de grond uit trekker band. Hopelijk knapt hij van de week op.


Maar is dampig iets tijdelijks of kan het ook blijven? Op internet lees ik verschillende berichten

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:50

Blijvende schade is mogelijk, die ontstaat doordat er prut propjes voor de luchtzakjes gaan zitten en de bronchien (buisjes waar lucht door moet) opzwellen en daardoor een nauwere opening krijgen en er wel lucht in kan, maar niet zo makkelijk meer uit, zo "knappen" de longblaasjes (niet echt knappen, meer uitrekken) waardoor je blijvende schade krijgt.
De longblaasjes (alveoli) raken zeg maar hun model kwijt en daardoor kan de gaswisseling niet meer goed plaats vinden zuurstof het bloed in en koolstofdioxide heb bloed uit gebeurt bij die alveoli/longblaasjes.

Dat is de belangrijkste reden waarom je hoestende paarden niet buiten adem moet gaan rijden is dus ook om als ze bronchitis hebben (Zeg maar acuut ziek zijn en hoesten) ze vaak nog niet blijvende schade hebben als je op tijd maatregelen neemt.
Paard met luchtwegproblemen zonder dat je oorzaak weet, dus niet buiten adem rijden, dan maak je allicht zijn longblaasjes stuk, dus hoestend paard, benauwd paard, prut uit neusgaten paard = dierenarst.

Filmpje van mensen, maar bêtere kon ik zo niet vinden.
https://youtu.be/T1G9Rl65M-Q
mensen filmpje maar wel leuk simpel uitgelegd hoe longen werken bij paard dat dampig (denk hierbij aan emphysema dat is vergelijkbaar vanaf 2.09 zie je hoe het normal werkt en voor 3.20 zie je dat door zwelling van de bronchien en het vast komen zitten van lucht de longblaasjes stuk gaan (Dan wordt het dus zeg maar emphyseem/dampig).
Als de longblaasjes stuk zijn, zijn ze stuk, die worden niet meer heel, dan heb je dampig paard.

Echter als je er op tijd bij bent, je stal management voor je paard aanpast kan je dit vaak voorkomen / vertragen (helaas niet altijd, ligt natuurlijk aan de oorzaak).

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paard hoest en geen neusuitvloeiing, pompt met lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:53

Allereerst wat ontzettend vervelend.

Ik heb een pony met soortgelijke symptomen.
[MD] De pony met de myterieuze (long) aandoening.
Wij zijn al een jaar aan het dokteren en gaan nu met m naar België.

Ik volg jouw topic even wellicht kun je ons ook helpen


Beterschap in elk geval.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:12

IrishCold schreef:
Gelukkig!
Wij zijn nu bezig met voordroog in slowfeeder netten te doen en lager ophangen en geen hooi meer van de grond uit trekker band. Hopelijk knapt hij van de week op.


Maar is dampig iets tijdelijks of kan het ook blijven? Op internet lees ik verschillende berichten



mijn shet was ook dampig,weet ook niet waarvan.Dat is nu helemaal weg sinds ik hem dagelijks een vitamine en mineralen supplement geef....ik begrijp het ook niet.