Einschuss, wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 16:24

Ik wil graag mijn verhaal kwijt, en ervaringen uitdelen.

Vorige week woensdag werd ik gebeld door stalgenoten dat mijn oudere pony van bijna 24 op 3 benen stond. Ik kon die dag helaas niet op stal komen. Maar op vertrouwen van mijn stalgenoten de dierenarts gebeld en die is langs geweest. Het bleek Einschuss te zijn, in ernstige mate, tot aan de lies gezwollen, pijnlijk achterbeen, met daarbij 39,7 graden koorts. Geen wondjes zichtbaar die dag.
Pony kreeg antibiotica en flinke pijnstillers.

Vrijdag opnieuw dierenarts langs geweest, been blijft even dik, gelukkig geen koorts meer. Paard belast het been maar is erg stijf, wil er niet op draven.
nu net boven de hoef een klein wondje te zien, de boosdoener waarschijnlijk.
zijn koker is ook gezwollen, kan gelukkig wel goed plassen en ook een vochtbult? onder aan zijn buik.
antibiotica door gebruiken en kreeg opnieuw pijnstilling.
En met de vraag: wat wil je ermee?

nu ondertussen dinsdag, dus zijn nu 6 dagen verder. Paard staat van 8 a 9 uur buiten tot 19 uur.
Been blijft dik, maar loopt er op, wel met stijf been.

De dierenarts laat helaas weinig los, hij zegt vooral dat ik mijn eigen gevoel hierin moet volgen. Been zou eigenlijk zeker binnen 5 dagen geslonken moeten zijn, anders grote kans op blijvende schade.
Is het een paardwaardig leven als hij niet mee kan draven, rennen met de groep?
Hij eet wel goed.

wie heeft ervaringen, kan het alsnog slinken?

saabine

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:34

Mijn paard heeft dit een jaar of twee geleden ook gehad. Been was 2x zo dik en kwam ook echt met moeite vooruit. Heb je van de dierenarts geen vochtafdrijvers gekregen? Ik heb dit denk ik zo'n 1,5 week gegeven en met elke dag een aantal keer stappen slonk het elke dag verder. Draven zou ik als paard ook niet echt lekker vinden met een dik been maar als deze dunner wordt zal hij dat vast wel weer gaan doen hoor. ;)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:40

wij waren laatst op een paardenkliniek en daar stonden ook paarden met einschuss.
Daar werden de benen gekoeld met water en moesten ze stappen.
Heb jij niet zoiets als advies gehad? Ik zou dat even navragen.

ik hoop dat zijn been snel weer slank is!

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:41

Van Hidez compressie sokken hoor je ook goede verhalen over voor Einschuss. Maar dat zou je moeten informeren.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:46

hier ook eenmaal flinke einschuss gehad, paard wilde pertinent niet meer lopen. heeft bijna een week een dik been gehad. da heeft haar gespoten tegen de koorts en tegen de ontsteking. ook kreeg ze vochtafdrijvers en nog een zooitje medicatie. Was ook flink dik in zo'n korte tijd. Al met al ging het uiteindelijk weg en is er geen schade aan gekomen. Haar pijpbeen bleef nog wel een maand dikker dan normaal.

je vraag of het paardwaardig is kan je denk ik zelf wel een antwoord op geven, ik vind van niet. Een paard is een vluchtdier en moet kunnen lopen. Zijn hele gestel is er voor gemaakt.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 14-03-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:49

Ik zou eens een second opinion laten doen, vind het een beetje vreemd van je dierenarts dat ie je zo laat zwemmen.

En om je vraag te beantwoorden, nee dat is niet paardwaardig. Een paard is een vluchtdier, als hij niet mee kan met de groep, zal dat hem veel stress opleveren. Daarnaast lijkt het me dat een paard constant pijn heeft als ie niet mee kan en wil draven.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:52

Voor mij is het wel al jaaaaaren geleden, maar mijn merrie heeft het ook gehad. Zij kreeg toen pijnstilling, vochtafdrijvers en ik moest iedere dag koelen. Ik deed dit door middel van afspuiten en een speciale gel die ik van de dagelijkse gekregen had. Mijn merrie was toentertijd ook 24 en was er met een goeie anderhalve week vanaf.
Zo'n compressie sokken lijkt me ook een goeie!

Hoop dat je pony zich snel beter voelt :(:)

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 17:02

Ik heb verder niks van tips gekregen, ja dat hij best mocht lopen op het gemak in de wei. maar na zelf lezen op internet heb ik wel gevonden dat koelen goed is. Dus dit doe ik dan ook elke dag. maar hij krijgt niks van vochtafdrijvers. Ik wil sowieso de dierenarts van de week weer langs laten komen. En dan mocht het nog niet verbeterd zijn hier zeker om vragen!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:03

Citaat:
Is het een paardwaardig leven als hij niet mee kan draven, rennen met de groep?
Nee, maar dat kan zeker nog slinken hoor! De zwelling is het laatste wat verdwijnt en het zal misschien niet helemaal weggaan, maar grote kans dat het er over een week heel anders uitziet en dat hij dan weer prima loopt. Het is niet raar dat hij er niet op wil draven wanneer de huid zo strak gespannen staat; dat doet net als bij ons pijn!

Mijn inmiddels overleden oudje heeft ook meerdere keren einschuss gehad, ook zoals bij jou tot aan de lies gezwollen. Vindt de DA dat de antibiotica goed werken voor hem? Ik vind het een beetje vreemd dat hij de vraag bij jou neerleegt, zonder uit te leggen wat je mogelijkheden zijn. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen?

Wat doe je verder nog om de zwelling te laten slinken? Ik moest van mijn DA in het begin altijd 3x per dag afspuiten, stukje wandelen als ze er niet teveel pijn aan had en dan 's nachts in stalbandages. Bewegen helpt, dus het is fijn dat hij overdag naar buiten mag.

Bij mijn merrie is het nooit meer helemaal weggegaan; ze kreeg snel stalbenen, maar zoals mij DA al opmerkte; haar carriere als een beenmodel is voorbij, maar verder komt het helemaal goed. :')

Daarna heb ik haar 's nachts altijd met back on track quick wraps op stal gezet (ben niet zo'n ster in bandageren) en dat werkte erg goed.

Beterschap voor je oudje! :(:)

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:38

Ik heb hier ook een ouder paard die regelmatig last heeft van een einschuss been.
Als het zo hoog opgelopen is, zal het zeker even duren eer het weer dunner wordt.

Heeft je paard nog koorts?
Doet zijn been nog pijn als je erin knijpt?

Als dat niet zo is, dan is het een kwestie van tijd zodat de lymfevaten zich kunnen herstellen.

Koelen is goed, maar best niet met teveel water, anders wordt de huid te week en heb je meer kans op kleine wondjes.

Ik koelde met icepacks, wel een dunne handdoek tussen de icepack en het been.
Of ik smeerde zijn been in met ice clay van foran.

Mijn DA heeft een paar keer als het been niet sneller terug dun werd, cortisone gegeven.

Probeer ook korte stukjes te stappen op harde ondergrond. Kleine 10 minuten. Maar enkel als je paard geen koorts meer heeft en geen pijn als je erop drukt ( anders zit er nog ontsteking).
Dat hij stijf loopt, is niet vreemd, dat been is ook dik.

Buiten is zeker goed. Kan je hem niet enkele dagen apart op een stuk zetten? Of met één ander paard erbij? Zodat hij niet teveel stress heeft.

Komt vast weer helemaal goed hoor, oudjes hebben nu eenmaal meer tijd nodig.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:01

Compressie kousen erom! Of een goed drukverband en bewegen,
Idd de sokken van hidez hebben mijn paard erg goed geholpen, hoe eerder het been dun hoe minder risico dat de lymfe kapot gaan en het been blijvend dik wordt.
Koelen doet niet zoveel of je moet t met goede ijspacks doen
Snap idd niet dat je da daar geen begeleiding in gegeven heeft..Afbeelding

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:51

Mijn merrie heeft vorig jaar twee keer einschuss gehad. Ook tot hoog in de lies. Zij kreeg iedere dag antibiotica en ontstekingsremmer gespoten door de da. Daarnaast twee keer per dag koelen, we wisselde hierbij elke keer af tussen koud en lauw water. 2 min koud, 2 min lauw en dat zo'n 15 min lang.

Daarnaast veel met haar stappen. De eerste twee dagen is ze niet in de weide geweest omdat ze teveel pijn had om weg te lopen van de andere paarden. Daarna weer langzaam de weidegang opgebouwd.

Beide keren duurde het ongeveer een week tot anderhalf voordat alles echt weg was. De zwelling trok bij haar, als het ware, naar beneden en zakte zo uit haar been.

Als je da er zo weinig over wil vertellen en helpen zou ik toch een ander ernaar laten kijken. Zo weet je beter waar je aan toe bent.

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:55

Bij einschuss zodra de bacterie onder controle is (koorts weg) zo snel mogelijk lymfedrainage laten doen. Koelen heeft weinig zin dat remt het lymfesysteem wat al niet goed werkt.
Geen vochtafdrijvers gebruiken dat voert wel vocht af maar daarbij blijven de eiwitten achter die vervolgens weer nieuw vocht aantrekken.
Therapeuten vind je op www.mldregister.nl van de Blauwe Hengst en kunnen je meer tips geven.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 21:04

Gietverband! Koelen met water. En wat mijn instructrice ook wel doet, een tip uit oma's tijd: gietverband en een borrel erin. Schnaps, dat koelt enorm.

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 14:24

Heel erg bedankt voor alle tips,
De zwelling neemt helaas nauwelijks af. maar hij lijkt zich wel goed te voelen. Heb hem gisteren dan een klein stukje zien draven in de wei, dus dat deed me wel heel goed.
Hij heeft al meerdere dagen geen koorts. Dus we gaan het zeker nog aankijken en hopelijk gaat het been nog verder slinken

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:32

Wat voor antibiotica heb je gekregen?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:39

Soms het been gewoon dikker,daar hoeft hij geen last van te hebben...gewoon het de tijd geven,zolang hij zich goed voelt en goed eet is het o.k....sterkte!.....blijft na soms...kl...telefoon

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:51

Mijn paard heeft het ook gehad. De antibiotica (door het voer) die ik kreeg sloeg niet aan en werkte niet.
Dus heeft de dierenarts haar elke dag komen inspuiten met andere.
Dat werkte wel gelukkig.
Dus mischien moet je dat even met je dierenarts overleggen.

De laatste zweling is bij mij wegegaan door druppels van Puur bij te geven. Puur drainage.
En s nachts moest ik een drukbandage aanleggen.

Het was toen ook even spannend maar ze is er helemaal van hersteld.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:00

Je kunt ook bleekselderij gaan geven, dat werkt vochtafdrijvend. En plaspillen voor mensen, weet alleen niet meer hoeveel. Sterkte ermee, komt vast nog wel goed hoor!
Weet niet of hij dik onder dekens staat en het heel erg nodig heeft, maar wat dunner dekken helpt ook goe dom wat circulatie op gang te krijgen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:09

Een been dat niet uit zichzelf dun wordt na een dag op de wei heeft hulp nodig, want hoe langer de boek oprekt hoe moeilijker het wordt on weer dun te krijgen. Drukverband erom!! Een paar uur per dag bv snachts

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Einschuss, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:21

Het is vrij normaal dat een paard met een dik been, stijf stapt of zelfs kreupel is. Alle keren dat mijn paard wondjes of grote wonden heeft die onsteken en een olifantenpoot geven, dan ga ik altijd koelen, gevolg door stappen op harde bodem en daarna weer koelen. Zwelling moet duidelijk verminderd zijn (niet noodzakelijk weg, want in sommige gevallen kan dit ook niet) alvorens ik mijn paard terug stil/weg zet.

Mss toch maar een 2de opinie bekomen.