Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:53

Mijn paard krijgt magnesiumcitraat door zn slobber (anders eetie het niet).
Ik google eigenlijk altijd op de goedkoopste en ik kwam dit keer uit bij de volgende:
http://www.vitstore.com/pharmox-dr-hors ... 1067.html/

Echter staat met een sticker op de verpakking aangegeven: niet mengen met water!

Dus ik heb ze vanmorgen gebeld om te vragen waarom. Ze legden mij uit dat als je pure magnesiumcitraat mengt met een grotere hoeveelheid water, de magnesium heet wordt (ik weet niet of ze bedoelde heet/scherp of heet/warm) en schadelijk kan zijn voor de darmen. Volgende maand ontvangen ze een nieuwe magnesiumcitraat die is gemengd met aquamin (oid) en dan kan het wel met water gemengd worden.
Zij hadden dit onderzocht..

Pharmox maakt enkel gebruik van grondstoffen van farmaceutische kwaliteit. Wellicht maakt het nog verschil of het natuurlijke grondstoffen zijn?
Ik hoor dit voor het eerst en vraag me nu af hoe ik de magnesium nu eigenlijk het beste kan geven. Is iemand hiermee bekend? Heeft iemand hier ervaring mee?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:04

je kan denk ik beter pharmox mailen, aangezien je dat nu geeft. Magnesium is natuurlijk in verschillende vormen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 11:10

Ik heb ze telefonisch gesproken en deze magnesium nog niet gegeven. Als het niet in de slobber kan gaat t retour.
Ik vraag me dus af andere verkopers dit weten én vermelden bij hun eigen magnesiumcitraat.
Oftewel: kan ik elke andere willekeurige magnesiumcitraat wel mengen met water?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:12

Wat een bullshit van pharmox. Magnesiumcitraat is een zoutverbinding. Dat heeft al gereageerd met elkaar. Gebeurt niets mee als je het oplost.

Pharmox is een beetje in de war met pure magnesium (het metaal dus, en daar kom je niet zo maar aan..). Dat moet je niet in water flikkeren, dat spettert als de hel en wordt inderdaad warm door de oxidatiereactie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnesiumcitraat

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:18

Magnesiumcitraat is magnesiumcitraat. Het maakt dus niet uit of welke soort je koopt. De stof blijft hetzelfde.

Magnesiumcitraat is een zout en zouten zijn van nature goed op te lossen in water. Magnesium geeft voor zover ik weet geen problemen als je het mengt met water.

Hitte ontstaat puur doordat stoffen reageren. Een exotherme reactie want er komt warmte vrij. Dit betekent dat die warmte verdwijnt wanneer je de reactie afgelopen is.

Wanneer de leverancier het over deze warmte heeft dan kun je het een tijdje laten staan voordat je het voert dan verdwijnt de warmte vanzelf.

De warmte in de zin van heet zou ik niet weten ik heb het nooit geprobeerd.

Conclusie: in mijn beleving zou het niet van de magnesium citraat kunnen komen. Wellicht door een vulstof Oid wat gebruikt is

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:19

Zou lekker zijn. Heeft je paard net gegeten, drinkt hij daarna wat en vliegt hij inwendig in de fik :')

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:33

Wat een onzin. Er zijn zelfs magnesiumsprays in de omloop. Hier klopt echt niks van.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:52

eilleen333 schreef:
Zou lekker zijn. Heeft je paard net gegeten, drinkt hij daarna wat en vliegt hij inwendig in de fik :')


Free BBQ :')

Nee het zou me inderdaad ook vreemd overkomen als dit zou moeten gebeuren. Er wordt namelijk toch al genoeg gevoederd aan paarden zonder dat er 1 van een chemische reactie kreeg

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:59

Ik gebruik deze ook en deze word inderdaad warm als je hem met water mengt. maar als je hem goed door de droge slobber mengt en dan water is er niets aan de hand.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:02

eilleen333 schreef:
Zou lekker zijn. Heeft je paard net gegeten, drinkt hij daarna wat en vliegt hij inwendig in de fik :')

Nee, dat gebeurt al terwijl hij het eet. Speeksel is ook tamelijk vochtig.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:02

Ik gebruik zelf magnesiumcitraat en water en er gebeurt niets hoor :D

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:03

Mijn ervaring met magnesiumcitraat is dat het wel degelijk een reactie geeft met water. Ik had een tijdje geleden magnesiumcitraat gekocht bij de Welkoop en bij het toevoegen aan slobber ging het over in een soort kauwgomachtige substantie. Heb de slobber weggegooid. Mengen met gewoon water leverde dezelfde reactie op. Bij magnesiumoxide heb ik deze ervaring niet, dat kan gewoon gemengd worden met water. Voor mij dus geen magnesiumcitraat meer. Of het nu aan het spul zelf ligt of aan de vulstoffen, 'kauwgom' in het maagdarmkanaal van het paard lijkt mij niet gezond.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:07

Dit gebeurt inderdaad, en lijkt me niet zorgelijk.... Meer stoffen geven een dergelijke reactie met water en die eten wij ook, baking soda bijvoorbeeld...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:10

Wat apart, ik heb hier een citraat staan en die meng ik altijd met wat water zodat hij niet wegstuift en daar gebeurt niets mee. Dat is van het merk puur natuur.

Anoniem

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:26

Ik neem zelf ook magnesiumcitraat (niet mijn paard dus, maar ik) met een glas water, ik ben nog niet overgekookt :Y) Misschien zitten er hulpstoffen bij die niet goed tegen water kunnen? Dat is het enige wat ik kan verzinnen eigenlijk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:37

Blijheid schreef:
Ik neem zelf ook magnesiumcitraat (niet mijn paard dus, maar ik) met een glas water, ik ben nog niet overgekookt :Y) Misschien zitten er hulpstoffen bij die niet goed tegen water kunnen? Dat is het enige wat ik kan verzinnen eigenlijk.

Ik heb zelf inderdaad ook een citraat van golden naturals.
Daar staat zelfs op dat je het met water in moet nemen :)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:59

Jotoma schreef:
Pharmox maakt enkel gebruik van grondstoffen van farmaceutische kwaliteit. Wellicht maakt het nog verschil of het natuurlijke grondstoffen zijn?
Ik hoor dit voor het eerst en vraag me nu af hoe ik de magnesium nu eigenlijk het beste kan geven. Is iemand hiermee bekend? Heeft iemand hier ervaring mee?


Mbt chemie dreigt vaak een spraakverwarring.
Moeder Natuur is 1 ontzettend grote (bio) chemische fabriek.

Farmaceutische kwaliteit lijkt mij "dit is geen rotzooi maar spul van de hoogste zuiverheid".
(Soms zijn er wel kleine puntjes van aandacht. In een 'fles' medische zuurstof zit altijd wat kooldioxide- wat niet in de flessen voor chemische laboratoria zit.)

Ik sluit me verder bij Ibbel aan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:07

IvankBacardi schreef:
Ik gebruik deze ook en deze word inderdaad warm als je hem met water mengt. maar als je hem goed door de droge slobber mengt en dan water is er niets aan de hand.


Ok, maar dit vind ik wel even fijn om te weten. Het betreft dus heet als in warm, niet heet als in scherp.
Warm opzich maakt niet uit, mijn slobber maak ik altijd met heet water en in de auto er naar toe koelt het af.
Echter gooi ik pas aan het einde de magnesium icm verse lijnzaad erover heen.

@koper: die vraag heb ik ook gesteld, gebeurd dit niet icm speeksel of maagsappen, maar volgens de klantenservice is dat niet het geval.

Ik lees toch wisselende reactie. Apart eigenlijk.
Kauwgom heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt.

Ik ben er in elk geval nog niet uit wat ik nu ga doen :Y)
Het is wel exact vanmorgen dat mijn andere magnesiumcitraat op is }:0

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:11

het word warm, als je het niet mengt en op een ´hoopje´ laat liggen en dan water er op doet word het indd een kauwgom achtig iets maar lost wel snel op in water.
ik doe de magnesium er droog doorheen omdat hetdan beter mengt.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:49

Nou wat een bijzondere reactie.

Ik heb mijn huidige magnesium citraat van myprotein naar even getest. En dat blijft gewoon normaal. Dus de pharmahorse gaat retour en maar weer bij myprotein besteld. Was ik ook nog 5 euro goedkoper uit :D eind goed, al goed!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:54

Ging het om magnesium van Pharma Horse? Die heb ik! Echt nog nooit problemen mee gehad. Niet met slobber en niet met speeksel. Mijn pony heeft er ook geen problemen mee, tenminste als haar reactie wanneer ze wacht op het voer daarvoor een graadmeter is.

Johnnydepony
Berichten: 1415
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:10

Wat een onzin, denken ze dat die magensium in de maag en darmen niet in contact komt met water?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 16:31

Koper schreef:
Ging het om magnesium van Pharma Horse? Die heb ik! Echt nog nooit problemen mee gehad. Niet met slobber en niet met speeksel. Mijn pony heeft er ook geen problemen mee, tenminste als haar reactie wanneer ze wacht op het voer daarvoor een graadmeter is.


Nee! Typefout van mijn kant, pharmox moet het zijn :D

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:45

Man, dit topic staat echt vol met ronduit foute beweringen over scheikunde... TS (en anderen), gewoon het advies van de fabrikant opvolgen en anders inderdaad lekker een ander merk nemen. Maar vertrouw niet op dit soort onderbouwingen over waarom je het wel of niet zou moeten doen.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Water + magnesiumcitraat chemische reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:07

@ts:
Klinklare onzin, hoe droog denk je dat de maag van een paard is. In drinkwater zitten zouten, weinig maar toch, bij oplossen van Mg citraat gaat daar niks spannends mee gebeuren hoor. Dit is gewoon een verkooppraatje en bewijsbaar onjuist. Demin. water is overigens wel schadelijk. Cellen barsten in gedemineraliseerd water.