Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 20:25

Heeft iemand een ervaring met dikke achterbenen?

Eerst een klein stukje over mijn paard: Hij is een 9 jarige KWPN'er ruin. Ik heb hem 4 weken geleden verhuisd. Op zijn eerste stal kwam hij iedere dag een uur in de stapmolen en als het weer het toeliet ook in de paddock (3-4 uur). Op zijn nieuwe stal is er geen stapmolen en zijn er minder paddocks beschikbaar waardoor hij maar 1-2 uur per dag buiten komt. Op zijn eerste stal reed ik hem ongeveer 3 dagen in de week (hij stond ver weg en meer tijd had ik niet). Nu op zijn nieuwe stal heb ik een bijrijder dus is er 7 dagen in de week bij hem. Ik bouw het rijden wel rustig op naar meerdere dagen in de week..

Sinds 3 weken heeft hij 2 dikke achterbenen. Het vocht zit achter in de peesschede en in de kogel. In eerste instantie dacht ik dat het stalbenen konden zijn. Omdat hij natuurlijk een stuk minder beweging heeft. Het vocht trekt er ook snel uit na een paar minuten stappen. Maar nadat ik langer dan 20 min met hem bezig ben geweest (rijden, longeren of zelfs aan de hand stappen) worden zijn benen weer snel dikker.. Hij loopt niet kreupel en zijn benen zijn niet warm. De ene keer is zijn linker been dikker en de andere keer zijn rechter been.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Bedankt :)!

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:35

Toen ik las dacht ik aan stalbenen. Ook omdat het met beweging weer weg trekt, maar toen je zei dat het na een tijdje rijden weer terug kwam... Lijken mij stalbenen maar dat laatste is een beetje raar voor stalbenen

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 20:37

Ja precies.. Dat past natuurlijk niet echt bij stalbenen en daardoor twijfel ik ook. Ik vind het ook moeilijk te beslissen wat ik moet doen. In eerste instantie lijkt bewegen beter maar het opnieuw dik worden lijkt me ook niet helemaal goed.

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:12

Iemand?

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:02

Kan van alles zijn. Je kunt beter je dierenarts bellen en uitleggen wat er aan de hand is. Wellicht is het niets; en als het wel enige vorm van behandeling behoeft ben je er snel bij.
Ik raad je wel aan om een stal te vinden waar het paard meer dan 2 uur naar buiten kan. Los van de benen is dit voor de gehele gezondheid van het paard beter
Laatst bijgewerkt door Zuidpool29 op 06-03-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:07

Gevalletje dierenarts (en fatsoenlijke stal zoeken)
Dit kan inderdaad van alles zijn.
Ook veranderd voer kan hier mee spelen.

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 11:18

Als lymfedrainagetherapeut heb ik wel ervaring met dikke benen, maar om er iets over te zeggen zou ik het moeten zien en voelen.
Voeding kan er ook mee te maken hebben, krijgt hij nu ander voer, hooi anders?
Stress door de verhuizing, minder beweging, door dit alles kan het lymfesysteem even minder goed werken en vocht en afvalstoffen minder goed kwijt.
Stalbenen worden vaak genegeerd maar het is wel een signaal en kan uiteindelijk een groter probleem worden.
Het kan natuurlijk ook een blessure zijn, maar dat is vaak niet aan 2 benen en wisselend dik.

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:20

Op de nieuwe stal zijn nieuwe paddocks in aanleg. En in het zomerseizoen staat hij wel de hele dag buiten. Dus ik wil eigenlijk graag proberen de komende maand op deze manier door te komen.

Hij krijgt inderdaad ander voer omdat hij dus van stal gewisseld is. Ik geef hem wel al hooi ipv kuil ivm de eiwitten. Verder geef ik hem nu een poeder met zwavel, glucosamine en anti-oxidatenten om de gewrichten en pezen iets te ondersteunen. Maar de dikke benen had hij al voor deze poeder.

En een dierenarts, ja ik begrijp dat dat het beste is.. Maar deze zal meteen een echo maken en daar ben ik veel geld bij kwijt. Hij loopt niet kreupel, lijkt geen pijn te hebben, zit goed in zijn vel, en doordat het wisselend is over 2 benen denk ik niet meteen aan een blessure en daarom vraag ik me af of de dierenarts een prioriteit is. Als de dikke benen aanhouden of er lijkt iets mis te zijn laat ik natuurlijk meteen een dierenarts komen.

Anoniem

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:31

Hoe weet je zo zeker dat de dierenarts meteen een echo gaat maken? Sowieso ben je daar als eigenaar altijd zelf nog bij, en daar kun je dan ook nee tegen zeggen.
En weet je al hoe lang de dikke benen aan moeten houden voordat je wel een dierenarts inschakelt?

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:48

Omdat ik al met een dierenarts overlegd heb en hij meteen zei een echo te willen maken ;) Hij zei dat ik het ook nog even aan kon kijken omdat hij het gevoel had dat er niks ernstigs aan de hand was omdat het niet op een blessure wees. Omdat ik graag wil weten of iemand hier al eerder ervaring mee heeft gehad start ik dit topic. Dus ik zou graag daar een reactie op hebben als iemand ervaringen hiermee heeft of een idee heeft wat dit zou kunnen zijn?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:51

Mijn merrie leek een beetje hetzelfde te hebben. Echter was haar het patroon qua rijden ed altijd wel hetzelfde geweest. Zij bleek later met een infectie te lopen in haar longen (denk ik...) waardoor daar de doorbloeding meer nodig was en ze daardoor dikke benen kreeg. Of iig zoiets was het haha. Ik zou een second opinion vragen aan een andere DA. Enige wat mijn DA heeft gedaan is zijn stethoscoop aangehad :+

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:53

Klinkt als stalbenen maar dat met het rijden is dan wel weer raar..

Al eens geprobeerd wat er gebeurt als je hem stalbandages om doet en deze er (uiteraard) met het rijden af haalt?
Dikke benen kunnen namelijk ook komen door slechte bloedcirculatie, als zijn benen dus dan alsnog tijdens het rijden weer dik worden heb je je antwoord wel en dan zou ik toch maar eens goed naar hem laten kijken. :)

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 16:00

Oei een infectie in de longen :n
Had ze nog andere symptomen of alleen de dikke benen?
En werd het bij haar ook minder na beweging en na een aantal minuten weer meer?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Stalbenen, peesblessure of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 16:07

Ze had absoluut geen andere symptomen. Als ze niet voor die periode dikke benen had gehad had ik geen DA gebeld. Was absoluut niks anders aan haar te merken.

Aantal minuten niet, maar als ze bv weer een half uur op stal stond zag je haar benen weeral dikker worden. Dus herken je verhaal wel :)

DA heeft ons pilletjes en een poeder gegeven en ik heb toen een weekje haar benen ingebandageerd met rustbandages voor 's nachts. Sindsdien nooit meer dikke benen gehad :)