Bloedonderzoek interpreteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 17:40

Haloo bokkers,

Na het inslapen van mijn zusje haar beste maatje zijn we op zoek gegaan naar een
lieve rustige pony. Wij hadden in Nederland eentje gevonden maar als controle nog gevraagd voor
een bloedonderzoek. Nu zou ik graag eens jullie mening horen er over als het kan. Er was vroeger een topic over maar die is niet meer actief dacht ik?


Afbeelding


Afbeelding

Wij willen nooit meer meemaken wat we met haar vorige pony hebben gehad. Zware leverproblemen en zware patella fixatie. Volgens de dierenarts die dit bloedonderzoek gedaan heeft zou het door de verkoudheid komen. Nu willen wij wat meningen horen want willen het risico niet nemen als het iets ernstig is.. Iemand anders heeft het bekeken en er een ander idee over dan verkoudheid.

Alvast dank!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:45

Ik zou de uitslag van het bloedonderzoek voorleggen aan je eigen dierenarts of aan een derde die je vertrouwd als second opinion en als je gevoel er niet goed bij is zou ik dit dier aan je neus voorbij laten gaan. Je zal dan waarschijnlijk altijd met dit onderzoek in je achterhoofd blijven lopen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 17:48

@Polly daar zou ik eventueel voor kijken of mijn eigen dierenarts zijn mening wil geven er over. Weet dat hier enkele bokkers zijn die hun aardig in deze materie hebben verdiept ook vandaar dat ik het hier ook eens vraag :j .

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:49

Ondanks dat ik paravet in de leer ben, kan ik absoluut geen bloedwaarden aflezen, maar die lymfocyten vind ik wel heel veel te hoog! ik zou het na de 'verkoudheid' nog eens laten testen. moet heel eerlijk zeggen dat als de bloedwaarde zo uit balans zijn zou ik sowieso een second opinion vragen!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:59

Ik zou deze bloedtesten ook laten herhalen na de verkoudheid. Er zijn een hoop afwijkingen die inderdaad simpelweg kunnen komen van een infectie. Op basis van deze cijfers zou ik niet zo snel hele grote drama's verwachten maar eerder een dier met ee infectie oid waar teveel mee gedaan is in die periode.
Ik zou opnieuw laten prikken over een week of 2-3 en een andere arts mee laten kijken als beide waardes binnen zijn.

Vanwege mchc zou ik vitamines mee laten prikken de volgende keer, om tekorten te vinden. Verder wat aanwjzingen voor bloedarmoede waar ik verder op zou inzoomen als dat volgende keer niet hersteld is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-03-17 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:05

Ik weet van afwijkende alfa en beta globulines dat dat kan wijzen op een bloedworm infectie.



Het topic van de bloeduitslagen mag je trouwens altijd in reageren hoor
ik heb het destijds geopend :j

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 18:16

Ik vraag het dan daar toch maar even, als het toch niet mag grijpen de mod'jes wel in denk ik.

Verder dat is inderdaad een optie om 'm opnieuw te laten prikken na die verkoudheid. Even wat meningen en nadenken. :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:51

ik heb het even opgezocht en kort door de bocht zijn de lever en nieren niet in orde,kan er spierschade zijn en heeft het paard last van bloedarmoede....vermoed dat hier meer aan de hand is dan een verkoudheid?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:55

Waar baseer je dat op geerke?

Ureum is goed dus zou niet snel denken aan nierproblemen.
Voor lever zie ik ook niet direct aanwijzingen...

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:57

geerke schreef:
ik heb het even opgezocht en kort door de bocht zijn de lever en nieren niet in orde,kan er spierschade zijn en heeft het paard last van bloedarmoede....vermoed dat hier meer aan de hand is dan een verkoudheid?


Dit is dus waarom je het niet op bokt moet vragen, maar gewoon aan je dierenarts.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:58

Ik zie ook niet echt bloedarmoede..
Wel veel eiwitten en leuko's.

Heeft ie heel pittig getraind eerder die dag of de dag ervoor?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:21

Bloedarmoede wordt alleen gebaseerd op de mchc's door geerke volgens mij..... Bij bloedarmoede zou het er anders uit zien...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:33

MCHC is juist hoog. Dat zegt iets over de hoeveelheid hemoglobine in de cel en die is dus juist hoog (wat dan compensatie zou kunnen zijn geerke?)
Hb etc zijn prima. Genoeg cellen, juiste grootte..imo ook geen bloedarmoede.

Maar uiteraard kan een DA je in deze het beste adviseren!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:37

secricible schreef:
Bloedarmoede wordt alleen gebaseerd op de mchc's door geerke volgens mij..... Bij bloedarmoede zou het er anders uit zien...



de lymphocyten zijn hoog,dat kan duiden op bloedarmoede

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:45

secricible schreef:
Bloedarmoede wordt alleen gebaseerd op de mchc's door geerke volgens mij..... Bij bloedarmoede zou het er anders uit zien...



dat is bloedarmoede die kenmerkend is bij b12 tekort,komt bij paarden niet vaak voor.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:46

Altijd interessant zo'n uitslag :) Even kijken, op het eerste oog lijkt er 'iets' te zijn met de lever, nieren en is er een infectie.

Albumine: iets verlaagd in het bloed (42% tegenover onderwaarde van 48%). Dit kan duiden op een probleem met de lever, er wordt te weinig albumine gemaakt, of de nieren, een probleem in de filtering waardoor er verlies via de urine is.

Globuline: zowel absolute waarde als percentage wordt weer gegeven. Ik zou me vooral richten op de a1 en b1, gezien het grotere verschil met de normaal waardes. a1 is verlaagd, is kan daar niet echt goed een reden voor vinden. Over beta wordt het volgende gezegd:
Citaat:
Beta-globulines gaan stijgen als reactie op verschillende soorten stimulaties. Veelal gaan ze
stijgen in geval van een strongylose. Desondanks, sommige immunoglobulinesmigreren in de
zone van de beta-globulines , namelijk in geval van massale antigeen stimulatie.

Bron: http://www.ivis.org/proceedings/beps/20 ... k.pdf?LA=4

Lactaat dehydrogenase (LDH): iets verhoogd (495 vs <400) kan verband houden met:
Citaat:
Spierpathologie (a.o. Myopathie na arbeid, Nutritionele myodegeneratie (te kort aan Vit E/Se)), Leverpathologie (Leveraantasting: acute of chronische leverinsufficientie, pyrrolizidine of α-toxine
intoxicatie, lerververvetting, enz), In vitro of in vivo hemolyse (hemolytische anemie)



CK: iets verhoogd (378 vs <260) maar lijkt me niet zorgwekkend:
Citaat:
Intramusculaire injecties, arbeid of verlengde
decubitus kunnen geassocieerd worden met een lichte tot matige stijging (2-4-voudige
stijging) in serum CK activiteit. Echter, in geval van myopathie, zal de stijging veel sterker
zijn (tot meer dan 100x).


Leukocyten: witte bloedcellen zijn iets verhoogd (13,5 vs 5-10), komt weer terug in de volgende 'pagina'.
Neutrofielen zijn verlaagd, een verhoging wordt typisch gezien bij een primaire immuunrespons. Een verlaging kan veroorzaakt zijn doordat de cellen al opgebruikt zijn vanwege een immuunrespons en het beenmerg nog geen nieuwe cellen heeft aangemaakt. Maar er zijn uiteraard ook nog andere mogelijkheden die voor de afbraak en/of verlaagde aanmaak zorgen, hoewel je dan andere parameters erbij zou verwachten.
De lymfocyten worden niet onderverdeeld in dit resultaat dus niet duidelijk of er een specifieke (T en B) of niet specifieke respons gaande is (Natural Killer cells). Dat er een immuunrespons gaande is lijkt me overduidelijk in deze.

Ik zou met deze resultaten me nog niet te veel zorgen maken. Vermoedelijk is er een infectie gaande en is het paard wel gereden wat parameters voor de spierafbraak verklaard. En gezien de lage score voor de eosinofiele granulocyten is er in elk geval geen immuunreactie gaande op een parasiet (wormen) :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:47

secricible schreef:
Waar baseer je dat op geerke?

Ureum is goed dus zou niet snel denken aan nierproblemen.
Voor lever zie ik ook niet direct aanwijzingen...


de globulines geven dat ook weer,niet alleen ureum

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:52

Nee, niet alleen ureum, maar ik verwacht wel dat ureum afwijkend is. Verder verwacht je dan ook dat albumine eerder te hoog is dan te laag.

Laag albumine kan ook wijze op een infectie uit het korte verleden (albumine heeft een langere halfwaardetijd), waar bij andere ontstekingsparameters al gezakt zijn, of matige voeding.
Verder ben ik het eens met de conclusie van rianne. Ik denk aan wat infectie. Misschien sub-optimale verzorging erbij, wat wormen....

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:53

Zijn er klachten? / wat zijn de klachten?
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 04-03-17 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:53

Geerke, serieus, stop hiermee, dit gaat nergens over.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:54

geerke schreef:
secricible schreef:
Bloedarmoede wordt alleen gebaseerd op de mchc's door geerke volgens mij..... Bij bloedarmoede zou het er anders uit zien...



de lymphocyten zijn hoog,dat kan duiden op bloedarmoede

Een verhoogde hoeveelheid lymfocyten is meestal het gevolg van een infectie met een virus en soms een bacterie

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:55

maar in geval van wormen zijn de eosinofielen hoog,dat is niet het geval.Kan inderdaad ook matige of slechte voeding zijn...en wie weet een lintworm.Dat zie je ook niet in het bloed.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:58

Op basis van de eosino's zou ik inderdaad niet een wormbesmetting verwachten. De b-globulines zouden het kunnen suggereren, maar eigenlijk vind ik alle waarden (behalve de Lymfocyten) nog erg dicht bij de optimaalwaardes liggen. Ik denk dus eigenlijk dat we op de slakken zout aan het leggen zijn gezien het paard verder niet ziek is en de bloedafname puur ter controle was.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Bloedonderzoek interpreteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:01

Daarom zou ik herprikken over een week of 2, met de ellende van TS uit het verleden in mijn achterhoofd

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 20:07

Ik was gisteren niet meer online geraakt, ik heb dit onderzoek voorgelegd aan de dokter om eens zijn mening te horen en volgens hem duidde het onderzoek op een infectie. De verkoudheid waarschijnlijk maar hij vond de spierwaarden ook vrij hoog maar zit niet in de paarden.

Hij dacht ook niet aan wormen. Zijn advies was opnieuw controleren van zodra hij niet meer verkouden is volgens hun. Ik heb gemaild naar hun of het mogelijk is om het bloed nog eens na te kijken eenmaal die van zijn verkoudheid af is.


@RianneH, dankjewel voor uitgebreide hulp +:)+ .

@Geerke, wat die krijgt van voeding weet ik eigenlijk niet.

@Secricible dat is de reden dat ik het topic heb geopend inderdaad, we willen het vermijden als het even kan dat er problemen zijn.



Even over de pony zelf nog het is een mini x shet (x mini misschien) hij wordt 2jaar/is net 2jaar dus staat nog niet in het werk. Meer dan in de weide lopen met zijn vriendjes moet die niet doen. Wel heeft die dag de dierenarts ook de knieën gecontroleerd nog, misschien was die wat gestresseerd. Verder braaf dier, liep prima zover ik zag. De reden dat ik het vraag is meer omdat wij enorm veel verdriet hebben gehad van de pony die we hebben moeten laten gaan en hopen dat het nieuwe maatje van mijn zusje gewoon oud mag worden hier :j .