Erg ziek: wintercyathostominose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 22:51

Beste medebokkers,
Ik heb een jaarling (wordt dit jaar 2) met wintercyathostominose. Hij is er goed ziek van.
Hij is al in vrij korte tijd achter elkaar met ivermectine en later met pyrantel ontwormd.Laatste op advies vd dierenarts omdat ee in eerste instantie dachten aan spoelworm.
Uit het bloedonderzoek kwam bloedarmoede en hoge ontstekingswaarde, waardoor rode bloedwormen nu meer voor de hand liggen.

Nou krijg ik het advies om over een kleine week (dus een week na ontwormd te hebben met de pyrantel) een ontworming met moxidectine te doen.
Echter paardje is erg sterk vermagert en heeft nog steeds ernstige diarree. Het klinische beeld is wel al verbeterd. Hij eet weer wat en de lichaamstemperatuur is al gedaald naar 38.2

Ik zie eigenlijk wat bezwaren tegen het geven van moxidectine. Ik heb zelf zoiets van: eerst aansterken. Mi zullen de meeste geinhibiteerde larven nl al uit de damwand gemigreerd zijn en nu weg zijn. En moxidectine is best heftig spul en weer een aanslag op een al ziek lijf.

Ik zou daar graag meer meningen over horen!

Ps paardje heeft afgelopen week ook cortico's gehad en 3x antibiotica ingespoten gekregen (om de dag)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:18

Ik zou een behandeling als deze overleggen met je dierenarts en niet met bokkers eerlijk gezegd. Als je pony zo enorm ziek is hoe weet je dan zeker hoe betrouwbaar het advies hier is...?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:33

Normaal gedoseerde Moxidectine doet niet specifiek wat met het paardenlichaam. Het is enkel gevaarlijk bij overdoseren en bij extreem magere dieren.
Vertrouw op je DA niet op bokt.
Vraag desnoods een second opinion aan.

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:21

Ik snap jullie reacties, maar in deze twijfel ik er dus aan of het advies van de DA wel wijsheid is. En op bokt zitten genoeg mensen met een goede kijk op zaken. Geneeskunde is geen exacte wetenschap.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:43

Sorry voor het schopje.. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met je paardje en wat er nou gedaan is.

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 22:31

Wat leuk dat je ernaar vraagt.
Het gaat al wat beter met hem. Hij is weer levendig en vrolijk en eet weer goed. Alleen is het nog niet over in zoverre dat zijn mest nog veel te nat is (koeienvlaai).
Hij staat nu samen met mijn oldtimer die ook heel traag eet wegens de stast van zijn gebit en samen krijgen ze onbeperkt hooi en 2x per dag kuil en pap van pulp, brok, zemelen en wat olie. Zien eten doet eten en dat zie ik ook echt wel terug, omdat die ouwe eet, eet hij ook enthousiaster.
De da moet deze maand komen enten en dan laat ik hem weer kijken voor de zekerheid.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Erg ziek: wintercyathostominose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:37

Heeft hij inmiddels de equest al gehad en hoe lijkt het met de losgekomen wormen?
Zie je (nog) veel?

Voer je ook extra vitamines en mineralen?