Bloed uit mond en neus -> bloedarmoede?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Bloed uit mond en neus -> bloedarmoede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 10:27

Hallo!

Bij mijn 22-jarige ruin zien we sinds enkele dagen bloed uit de neus en mond (redelijk veel bloed, als we het schoonmaken uurtje erna terug vers bloed). De veearts is reeds geweest om bloed af te nemen en vermoedde bloedarmoede. Dit is nu ook bevestigd via de telefoon, vanavond komt hij langs. Hij stelde voor om een cortisonekuur te doen (???).

Heeft iemand hier ervaring mee? Al meegemaakt, gezien,... ? Want op internet vind ik echt helemaal andere symptomen en oplossingen voor bloedarmoede (ijzer bijgeven, enz) ... Ik ben uiteraard geen dierenarts maar wel wat ongerust! Daarom benieuwd of jullie het al meegemaakt/gehoord hebben.

Alvast bedankt!!


pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 10:32

Cayenne schreef:
Het kan echt van alles zijn, tot een tumor aan toe.
Heeft hij je niet doorverwezen naar een kliniek??


Nee voorlopig niet ... Ik hoop dat hij dit vanavond zal doen maar denk het niet (zal het hem sowieso wel vragen)... Ik zou persoonlijk ook liever hebben dat ze hem helemaal grondig onderzoeken...


pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 11:45

Ibbel schreef:
Een bloedneus is geen symptoom van bloedarmoede. Als gevolg van chronische bloedingen kan hij nu wel bloedarmoede hebben maar dan moet-ie wel verrekte veel bloed verloren hebben, denk aan een litertje of 10, en dat lijkt mij stug.
Kortom, als-ie bloedarmoede heeft, staat dat los van die bloedneuzen, en je zult dus nog steeds op zoek moeten gaan naar de oorzaak van die bloedneuzen. En meestal komen die vanuit de longen, en is dat niet iets om als een kleinigheidje af te doen.

Corticosteroiden hebben oa als bijwerking een slechtere wondheling, dus als-ie een wond in z'n neus of longen heeft, lijkt mij steroiden wel het laatste dat je wilt geven. Steroiden onderdrukken ook de afweer, en een secundaire infectie op een long met ergens een ader die open ligt wil je ook niet.

Kortom, ga maar naar een kliniek voor een second opinion.


Bedankt voor je antwoord! De longen zijn onderzocht geweest en leken oké te zijn... Ik wacht af wat de veearts zegt deze middag!

pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 11:56

eilleen333 schreef:
Dit doet me denken aan een PEH, progressief edmoidaal hematoom. Dit kan met een scopie eventueel bevestigd worden en is wel te behandelen, maar het komt vaak terug.
Ik denk wel dat het stellen van de juiste diagnose hier heel belangrijk is. Ik zou vragen om een doorverwijzing naar een kliniek als je eigen dierenarts dit niet kan diagnostiseren.


Zal dit zeker vanmiddag ook vragen, want hij heeft ook cushing waar hij elke dag een pilletje voor krijgt, misschien heeft het iets met elkaar te maken... Geen idee, ik vraag het zeker! En kliniek lijkt me idd ook beste plan.

pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 11:58

kwita schreef:
oeps dit had mijn allereerste pony ook ook een old timer,.....ze heeft het niet lang meer gered.
(probeer een lange lijdensweg te voorkomen)


Ohnee wat erg... :( :( :(

Wat zeiden de dierenartsen toen wat het was? Hij eet en drinkt wel nog goed en is wel wat rustiger maar nog steeds vrolijk en actief ...

pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 21:52

Oliiviia schreef:
Ibbel schreef:
Cushingpaard geen cortico's geven. Een Cushingpaard produceert al (te) veel cortico's van zichzelf, wat een verhoogde kans op hoefbevangenheid geeft. Geef er nog eens cortico's bij en je verhoogt dat risico alleen maar.


Dit inderdaad
Ik snap niet dat jouw DA een paard met Cushing zomaar corticosteroïden geeft...
Voor mij zou dat toch een duidelijk signaal zijn om een andere te zoeken (voor second opinion) of zelf naar een kliniek te stappen voor verder onderzoek, want een bloedneus kan vele oorzaken hebben.


Het verdict van deze middag: geen bloedarmoede, maar wel geen bloedplaatjes meer.. Echt geen enkele :/ Z'n lichaam stopt met ze te maken en dit kan verschillende oorzaken hebben, waaronder (in het beste geval) kan dit uitgelokt geweest zijn door z'n cushingmedicatie (waarvan de dosis blijkbaar nogal aan de hoge kant was, wisten we niet). Hij heeft een medische uitleg gegeven waarom hij nu cortisone toedient en de medicatie voor cushing onmiddellijk stopgezet moet worden... Hij had de bloedresultaten opgestuurd naar zijn professor in bloedziekten bij paarden en een tweede dierenarts heeft alles bevestigd... (jammergenoeg).

In het slechtere geval (grote kans) helpt de cortisonekuur niet en zal er in de kliniek een compleet onderzoek gedaan moeten worden naar de oorzaak (hoogstwaarschijnlijk idd een tumor) en dan is het niet zo best...

Triestige dag vandaag! :( :( :(

pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-17 22:39

Mloui schreef:
Is het bloed opgestuurd naar een extern lab of op de kliniek door een apparaat gehaald? Geen plaatjes in bloed kan komen door stolling van het monster en dus verkeerde hantering van het bloed direct na afname. Zijn er echt geen plaatjes meer, dan heeft je paard redelijk drastisch plasma nodig, anders bloedt ie dood... en dan is het asap op zoek gaan naar de reden. Waarom heeft dit paard geen plaatjes meer?


Doodbloeden kan normaal gezien niet (laat ons toch hopen), de bloedplaatjes zorgen idd voor de onmiddellijke stolling van het bloed, maar er is nog een ander mechanisme die daar ook voor zorgt (de naam ontglipt me even), en deze waarden waren perfect in orde. Op het papier stond als waarde 3 voor de bloedplaatjes (terwijl dit 150 of meer moest zijn). Daarom heeft hij de staal nog eens onder de microscoop laten plaatsen, in die staal werd geen enkel bloedplaatje gevonden...

De reden is afwachten... Grote kans dat dit komt door een inwendige tumor, een kleine kans (en dat zijn we nu aan het proberen voordat hij helemaal onder de scanner enzo gaat) is dat het uitgelokt werd door zijn medicatie voor cushing. Ik heb er slechte hoop op aangezien hij die medicatie al een jaar inneemt, maar het kan! Indien dit het geval is kan het nog op middellange termijn behandeld worden, al zal hij nooit meer dezelfde zijn... Indien het de tumor is tja...

pauline9876
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-17 16:28

IngridM schreef:
cynthiar schreef:
Hoeveel Pergolide (Prascend) gaf je dan? En hoe groot is je pony/paard!


Ben ik dan ook wel benieuwd naar. En moest je die hoeveelheid geven ook van deze zelfde arts?


paard van 1m64, ik gaf 1 pil per dag (1 mg is dit zeker?)... En dit werd voorgeschreven door een andere dierenarts. Volgens de nieuwe dierenarts was 1 pil zeker niet nodig aangezien hij echt nog maar in een lichte beginfase van cushing zat (er waren enkel kleine problemen met de rui, voor de rest nog geen hangbuik, hoefbevangenheid,...)

Voorlopig nog steeds veel bloed uit neus en mond, nu ook uit de wondetjes waar hij de cortisoneprikken krijgt. Maar hij blijft verwonderlijk vrolijk en actief en eet en drinkt goed... Héééééééél vreemd allemaal :( Al enkele slapeloze nachten achter de rug, 10 jaar hetzelfde paardje hebben.. :( Nuja we geven de hoop nog niet op!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Argi, brittms, Koekie73, M_Vainqueur en 7 bezoekers