Ervaringen CTO blokkade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Ervaringen CTO blokkade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:26

Wie kan mij meer vertellen over een CTOblokkade. En wat zijn de symptomen bij je paard?
En vooral wat is er aan gedaan met welk resultaat?

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:08

Ik hoop dat er meer reacties komen. Mijn paard heeft het ook en zit midden in de behandelfase. Ik hoop wat positieve eindresultaten te horen!

W.b.t mijn paard: het is een heel verhaal, en als het wat warrig is excuses, er is veel gebeurd de afgelopen jaren en de volgorde weet ik niet meer heel precies. Als er iets onduidelijk is, vraag gerust!

Ze heeft een voorgeschiedenis van verkeerd passende zadels + compleet verreden. Ik heb haar nu zes jaar, en heb er eigenlijk nooit fatsoenlijk op kunnen rijden, er was altijd wat. Haar vorige eigenaar had er (bewust -O- ) een totaal niet passend zadel op, nadat wij haar kochten hebben we haar meteen laten behandelen door een fysiotherapeut. Ze toonde toen vooral erg stijf en liet vluchtgedrag onder het zadel zien. Hierna ging het een tijdje beter, maar de stijfheid kwam eigenlijk steeds terug, en het vluchtgedrag is eigenlijk altijd gebleven.

Fast-forward een aantal jaar. Ze begon een beetje te hinkelen, maar waar het probleem zat was niet duidelijk. Ze ging eigenlijk alleen met haar hoofd/nek in dat typische 'kreupel-loopje': als je niet naar haar nek keek maar alleen op haar benen focuste, gingen haar benen nog normaal en leek ze geen kortere stap te nemen o.i.d. Hera kreeg toen een dry-needling behandeling. Die persoon constateerde dat er een spier onderin de nek vastzat. Deze spier zit weer vast aan spieren die naar het voorbeen lopen, en ze 'trok' eigenlijk met haar nek haar voorbeen naar voren. Toen deze spier was losgemaakt, liep ze inderdaad weer een flinke tijd goed.

In de tussentijd zijn we naar een (goed bekend staande, vaak aangeraden op bokt) zadelmaker/passer gegaan. Die vertelde ons dat ons zadel ook goed paste, dus wij gingen fanatiek aan het trainen. Vorig jaar november zijn we wat meer in de klassieke dressuur gedoken. Vanaf eind december/begin januari liep ze soms kreupel, alleen in draf. Was eigenlijk geen peil op te trekken: de ene dag liep ze supergoed, de andere dag werd ze (na inspanning) vrij kreupel. Het been waarmee ze kreupel liep was wisselend, maar het leek voornamelijk linksvoor te zitten. Er was aan haar verder niets te zien: geen warme benen, geen wondjes, etc. Wij hebben haar toen wat rust gegeven.

Dat werd niet beter, en in eind januari of begin februari van dit jaar hebben we er een sportmasseur bij gehad, ze was namelijk weer enorm strak in de bespiering. Zij zei dat gezien de klachten we toch eens naar het zadel moesten laten kijken. Wij hebben vervolgens meteen een afspraak gemaakt bij zadelbouwer Rieser in Duitsland, die een methode hebben om de rug op te meten en op die manier een passend zadel te maken. Daar kwamen we er achter dat haar rug te kort is voor ieder westernzadel, en dat mijn paard zelfs te breed is voor een full-quarter boom. Gezien zij een quarter horse is die altijd western is gereden, heeft het arme beest dus nooit een passend zadel gehad -O- Nou goed, nieuw zadel aangeschaft, nogmaals gemassseerd, en het leek weer even goed te gaan.

Helaas niet: we waren met haar bij een clinic (dit was ergens in maart), en 20 minuten in mijn les werd ze ineens stokkreupel. Ze liep echt op drie benen. Dan kan je wel door de grond zakken, iedereen staat je daar aan te kijken alsof je je paard mishandelt, terwijl ze het daarvoor juist zo goed deed... Paard weer ingepakt en naar huis gegaan, rust gegeven, en even nagedacht wat de volgende stap moest zijn.

We kwamen toen in mei bij een osteopaat uit. Die heeft haar losgemaakt, ze had weer wat blokkades in rug en ribben. Toen ze twee weken later terugkwam, was Hera eigenlijk niet verbeterd. Zij heeft ons toen aangeraden om naar de dierenarts te gaan. Zij vermoedde dat het of artrose, of kissing spines zou zijn. |( Nouja, afspraak bij de kliniek dan maar.... daar een kreupelheidsonderzoek gedaan. Ze werd uitverdoofd en het probleem leek te zitten in beide voorbenen, maar voornamelijk op linksvoor. Toen er röntgenfoto's werden gemaakt constateerde de dierenarts mooie gezonde gewrichten, zeker gezien haar leeftijd (19) en voorgeschiedenis, maar een vrij dunne hoefzool, wat pijn zou kunnen veroorzaken. Zijn oplossing: sla er maar een ijzer onder.

Wij zijn niet heel enthousiast over ijzers, maargoed, als het moet dan moet het, dus dat gedaan. Ze liep drie weken goed, maar daarna was ze weer kreupel. Ook was de hoef veel slechter geworden door het ijzer (ondergeschoven hielen). IJzers er maar weer af laten halen, en een beetje verder gedokterd met die hoeven. Helaas bleek dit opnieuw niet de oplossing, en wij begonnen echt moedeloos te worden... het zit niet in de hoeven, ze heeft geen artrose, geen kissing spines, geen peesprobleem, waarom is ze dan kreupel..?

We hebben sinds de clinic in maart eigenlijk niet meer gereden. Wel zijn we aan de hand verder gaan oefenen, wat Hera heel erg leuk vond. Op een gegeven moment kwamen we toe aan galop aan de hand. Dit deed ze super! Linksom ging bij haar aanvankelijk het makkelijkst, maar op een gegeven moment begon ze met haar hoofd te zwaaien, tot ze op een gegeven moment helemaal niet meer wilde galopperen op links. Op rechts deed ze het nog, maar opnieuw met enig protest. Na een tijdje wou ze ook linksom niet meer draven.

Weer verder gezocht naar een mogelijke oorzaak, we spreken nu half/eind november. Mijn moeder vond op internet een artikel over symptomen van een CTO-blokkade ( http://www.equicare-plus.com/de-8-signa ... -blokkade/ ). Toen hebben we met equicare contact opgenomen om een thermografie-scan te laten maken.

Die man kwam dus met de diagnose CTO-blokkade, met secundaire blokkades in de nek, het borstbeen, de ribben, het heiligbeen, en de SI-gewrichten. Vorige osteopaten hebben dus vaak wel de symptomen gezien, maar geen van hen zag de oorzaak. Samen met equicare hebben we een behandelplan opgesteld:

1. eerst moest een fysio haar spieren losmaken, anders zou de osteo niet bij de CTO kunnen komen
2. daarna kwam de osteo (die is geweest, een week geleden)
3. daags daarna moest de hoefsmid komen om haar hoeven aan te passen aan de nieuwe beenstand (Hera stond bodemnauw), die is maandag geweest

4. de osteo komt opnieuw begin januari
5. de fysio komt daarna nog een keer om haar voor de laatste keer los te maken

Ze zou hierna 'genezen' moeten zijn.

Het is me echter niet duidelijk hoe snel het paard verbetering moet tonen. Ze is fysiek wel erg verandert sinds de behandeling door de osteopaat, maar ze loopt eigenlijk nog net zo kreupel als voorheen. De behandeling is natuurlijk maar een week geleden, maar toch... Gezien alle gefaalde osteo-behandelingen in het verleden heb ik er een beetje een hard hoofd in. Eerst zien, en dan geloven...

Hera in oktober, voor alle behandelingen:
Afbeelding
Hera gisteren, een week na de behandeling van de osteopaat:
Afbeelding

Zoals te zien is de bovenlijn een stuk verbeterd.

Heeft jouw paard hier ook last van? Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

Hopelijk komen er meer verhalen (liefst succesverhalen....)

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:59

We zijn inmiddels een maand verder. Paard is in stap sterk verbeterd, maar loopt nog steeds kreupel in draf. De osteopaat vermoed dat er meer aan de hand kan zijn (beginnende artrose of wellicht een botsplinter in de linkerknie - daar heeft ze ooit een trap op gekregen en hoewel ze toen nooit kreupel is geweest is de mogelijkheid natuurlijk aanwezig...). We geven het nog even rust en als het binnen afzienbare tijd niet beter wordt dan gaan we weer naar de kliniek om de knie te röntgenen.

Ik schop dit topic even omhoog omdat ik nog steeds erg benieuwd ben naar meer ervaringen..

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:20

Wauw wat een verschil Vanspeijk op de foto's.
Jammer dat ze nog steeds niet helemaal goed loopt.

Een klant van mij heeft ook een paardje die steeds met rijden een hupje in zijn draf had.
Nu bleek bij de kliniek dat zijn hij KS en iets bij zijn SI gewricht heeft.
Echter gaven ze aan niet 100% zeker te zijn dat dat het probleem zou geven.

Bleek paard ook de CTO ernstig vast hebben te zitten. Dit paard is nu behandeld en we zijn nu bezig met aquatraining (gezien het weer kunnen we nog niet rijden, paard staat verder hele dag buiten)
Dus binnenkort gaat ook de training ohz weer opgepakt worden. Hopelijk heeft het probleem verholpen.
Dus ervaring volgt.
Dit paard is ook behandeld door equicare
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 18-01-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Ervaringen CTO blokkade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:34

De laatste nekwervel die kunt voelen is de zesde en de eerste borstwervel die je weer tegenkomt is de 4de borstwervel. Rara hoe constateer je dat CTO is aangedaan. Laat staan hoe kom ik daar bij. Ik heb het toch wel erg moeilijk met dit soort diagnoses zeker als je ziet wat er "secundair" nog aangeplakt wordt.