Paard sopt hooi in water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:02

Hoe is het gebit gedaan? Enkel met een handvijl? Of onder sedatie elektrisch gevijld?


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard sopt hooi in water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:14

Ik zou toch adviseren om nogmaals de tanden te laten checken maar dan onder sedatie en indien nodig elektrisch vijlen. Als het gebit niet helemaal in orde is kan het zijn dat je paard het ruwvoer niet optimaal naar binnen kan krijgen. Dan kan er ook een maagzweer ontstaan.

Heb meerdere verhalen gehoord over paarden die met de hand zijn gevijld en dat achteraf gezien toch geen goed behandeld gebit hadden. Als dat allemaal in orde is dan kan je idd het beste een dierenarts contacteren en vragen stellen over een maagzweer. Maar ik persoonlijk zou het toch eerst bij de tanden zoeken.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:08

sjouk_L schreef:
Het kan ook goed zijn dat hij juist door de behandeling zijn eten niet goed meer wegkrijgt. Sommige paarden zijn er gevoeliger voor dan andere, maar als het gebit serieus is bijgewerkt, dan worden de kiezen gladden qua oppervlak. Als ze dan met die mooie gladde afgeronde kiezen moeten eten dan maalt dat niet zo best meer.

Over het algemeen gaat dat met de tijd wel over, alleen het is even de vraag of het daarna niet uit gewoonte blijft doen.

Ik vind het nog niet onmiddelijk klinken als een maagzweer.

Het kan wel helpen om het hooi zo ver mogelijk van het water te leggen om hem er zo toch weer aan te wennen dat hij ook droog kan eten.


Het paard mag na een gebitsbehandeling wennen aan het behandelde gebit en ze kunnen daar even last van hebben (als in, wennen aan het kauwen, sommige paarden maken wat proppen) maar dat moet dan ook wel met een week over zijn en niet 3 weken na dato nog last veroorzaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Bengell, inge_romeo, LadyDaily, Luzerna, Ptl4ever en 121 bezoekers