Wormenkuur vergeten?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimg83
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-17

Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 01:40

Hoi,
Ik ontworm normaal gezien 2x per jaar, dit in maart en de andere keer in november/december.
Voor de ontworming van nov/dec ben ik het helemaal vergeten ;( ik bel morgen de DA voor een kuur maar weet misschien iemand of dit kwaad kan dat ik het pas zo laat geef??

JolijnAila12

Berichten: 65
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:49

Ik lees even mee, aangezien ik precies hetzelfde heb.. :oo

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:43

Zo lang je geen wormen in de mest ziet en je paard gezond is, is het niet erg.. ik ben helemaal niet zon pietje precies.. ik doe het op gevoel... juist om resistentie te voorkomen! Mijn paarden hebben nog nooit wormen gehad.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:47

Het steekt niet op een een paar weken, dus snel halen en gewoon ontwormen

horses1990

Berichten: 650
Geregistreerd: 21-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:58

Mijn paard ook een x niet op tijd ontwormt... later bij de DA bleek ze bloedwormen te hebben... Maar dat was gewoon vette pech! Gewoon alsnog doen... staat ze nog veel op het land of juist binnen? Op stal krijgen ze niet zo snel wormen.

Kimg83
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 01:48

horses1990 schreef:
Mijn paard ook een x niet op tijd ontwormt... later bij de DA bleek ze bloedwormen te hebben... Maar dat was gewoon vette pech! Gewoon alsnog doen... staat ze nog veel op het land of juist binnen? Op stal krijgen ze niet zo snel wormen.


Ze staat in de vroege avond op stal en overdag op de paddock die kortbij de straat ligt

Kimg83
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-17

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 01:49

Bedankt voor de info!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:28

Sowieso werkt een wormkuur maar 3 maanden, dus je paard is sowieso 6 maanden per jaar "onbeschermd".

DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:50

Zolang je geen wormen in de mest vind en je paard zich normaal gedraagt, is het niet zo erg. Gewoon als nog ontwormen

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:52

Een wormkuur werkt geen 3 maanden, het werkt volgens mij maar gewoon 1 dag. Het werkt wanneer je het geeft, dan maak je het dier "schoon". Daarna gaat het mee met de mest, en is het dus ook niet meer werkzaam..
Dan ligt het aan de omgeving van het paard of en wanneer het weer een nieuwe besmetting opdoet en of en wanneer dit voor problemen gaat zorgen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:03

Klopt Wendy, de langdurige werkzaamheid is geen werkelijke werkzaamheid maar de tijd die een wormei nodig heeft om weer uit te groeien tot volwassen worm. Die cyclus is per wormsoort ook verschillend dacht ik, de één langer dan de ander.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:05

Ja precies. In feite kan het dier een dag na de wormenkuur alweer opnieuw besmet raken. Alleen zal deze besmetting bij goede ontworming nooit tot een groot probleem raken..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:08

Zeg nooit nooit, maar ik ben het helemaal met je eens dat een juiste manier van ontwormen de besmetting onder de duim houdt. Het grootste risico zijn de ingekapselde rode bloedwormen die plots kunnen besluiten te gaan migreren, maar die zijn redelijk in de hand te houden bij gezonde goed ontwormde paarden.

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Wormenkuur vergeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:16

ik heb een soortgelijk probleem denk ik, wij hebben ongeveer een week gelden een shetlander gekocht maar ik heb nu geen idee of hij wormen heeft of niet en je kan toch ook niet zomaar een wormenkuur geven? we willen hem graag worm vrij hebben omdat hij dan bij een pony in mag staan die in het weiland er naast staat , ze kunnen elkaar nu wel zien Maarja het is toch leuker om ze samen te hebben

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:37

waarom kun je niet zomaar een wormkuur geven?
als ik een nieuw paard krijg, wordt hij altijd meteen ontwormd.
en na een dag of 3-4 daarna zet ik hem bij de andere als ik geen wormen in de mest zie.

ik ontworm 2 keer per jaar. voor de rest wordt altijd 2 keer per dag de wei schoongemaakt, zomer en winter, en uiteraard iedere dag de stal.
de kans op een besmetting wordt daarmee heel klein denk ik. nooit problemen met wormen.