Rara welke worm is het

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Rara welke worm is het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 21:02

2 weken geleden heb ik een nieuw veulen gekocht. Gisteren heb ik hem ontwormd en daar kwamen spoelwormen en ?? uit. De ?? wormen lijken enorm op lintworm. Echter bevatten ze geen segmenten. Hierop heb ik besloten de wormen met mest mee te nemen naar de kliniek. Hier konden ze niet vaststellen welke worm het was, maar geen lintworm in elk geval. Om duidelijkheid te krijgen hebben ze onderzoek gedaan op wormeieren. Hier is ook niks uit gekomen.

De wormen zijn nu op sterk water gezet en worden verder onderzocht om vast te stellen wat het nu eigenlijk is. Toch ben ik ondertussen heel benieuwd of misschien een bokker een idee heeft wat het kan zijn. Ik heb helaas geen foto;s gemaakt omdat ik er van uit ging dat de kliniek me wel kon vertellen wat het was.

De wormen lijken ontzettend veel op de afbeelding hieronder die ik van internet heb gehaald.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Rara welke worm is het

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:37


SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:44

Lijkt inderdaad op lintworm...

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 01:46

Misschien weet bokker Geerke het. Die weet een hoop van wormen

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 02:24

Citaat:
Lintwormen zijn lintvormig, meestal wit of geelachtig en verdeeld in korte segmenten (of geledingen) de zogenaamde proglottiden, die kort en breed of smal en lang zijn. Een volwassen lintworm bestaat uit een groot aantal proglottiden die samen bij sommige soorten wel 10 meter lang kunnen worden (sommige 30 m). Gedurende het hele leven van de lintworm worden er nieuwe proglottiden bijgemaakt, meestal vlak achter de kop of scolex. Iedere proglottide groeit zodoende verder van de scolex af naarmate er meer van bovenaf bijgemaakt worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lintwormen
Kan dus dat het jonge lintwormen zijn, die hebben nog geen segmenten. Lintworm besmetting is een najaarsding, dus qua tijdperiode heel goed mogelijk.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Rara welke worm is het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 20:04

iedereen bedankt voor het reageren. De kliniek heeft vandaag terug gebeld :). Het is een worm die familie is van de lintworm, maar zelf geen lintworm. Heb meerdere keren gevraagd wat het dan precies is, maar helaas kreeg ik niet meer dan deze omschrijving. Het advies was over een paar weken opnieuw ontwormen maar dan met pramox.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:34

en eigenlijk bewijst dit ook weer dat mestonderzoek dus niet geheel betrouwbaar is he.
Lintworm scheidt niet steeds eitjes uit waardoor een mestonderzoek dus niks aan kan tonen terwijl je dier ze wel heeft.

Volgens het volgende artikel is het zo dat de segmenten van lintworm in paarden kleiner zijn dan die je aantreft bij hond of kat en hoef je dus niet met het blote oog te kunnen zien.

Wel in het engels,maar hier staatbhet heel duidelijk verteld
http://www.thehorse.com/articles/19172/tapeworms
Laatst bijgewerkt door ellepel op 29-12-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

dollyspikkel

Berichten: 1038
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Rara welke worm is het

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:54

Google eens op Anoplocephala perfoliata (daar lijkt het volgens mij het meest op).

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:55

quickie schreef:
iedereen bedankt voor het reageren. De kliniek heeft vandaag terug gebeld :). Het is een worm die familie is van de lintworm, maar zelf geen lintworm. Heb meerdere keren gevraagd wat het dan precies is, maar helaas kreeg ik niet meer dan deze omschrijving. Het advies was over een paar weken opnieuw ontwormen maar dan met pramox.


Hoe oud is het veulen? Omdat pramox niet geschikt is voor veulens jonger dan 6,5 maanden

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Rara welke worm is het

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 18:23

Als ik over 2 weken weer ontworm is hij 6 maanden. Dacht dat het met 6 mnd al kon. Dan misschien toch de andere kuur nogmaals geven. Daar reageerden de wormen nu ook op.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:14