Paard slechter te rijden na fysio behandeling.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard slechter te rijden na fysio behandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:05

Mijn 6 jarige heb ik voor een paar weken terug laten checken door de fysio, overigens niet omdat wij problemen oid hadden, maar gewoon voor een check-up. Haar (fysio) diagnose was verrassend goed! Hartstikke mooi natuurlijk!
Van scheefheid was geen sprake, en op een paar kleine blokkade's na was alles dik in orde.

Maarrrrr ... heel eerlijk gezegd vind ik mijn merrie lang zo fijn niet meer te rijden dan voorheen het geval was -O- De nagevelijkheid lijkt verder weg te moeten komen, haar balans is een stuk minder, en ik vind haar stijf en houterig bij het galopperen. Nu kan ik mij indenken dat er toch wel wat in haar lijf gebeurd is en zij mss zou moeten wennen aan één en ander wat ik ook wel logisch vind. Ik vraag mij alleen af hoe lang zoiets doorsuddert voordat je weer verbetering zal gaan merken.

Iemand van jullie een idee?

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Re: Paard slechter te rijden na fysio behandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:08

Misschien haar nog een keer laten komen en dat ze dan het rijden kan zien? (Evt met instructice erbij).

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:12

Mij hebben ze geleerd dat je de eerste paar dagen niets moest doen, dan lopen dan longeren en voorzichtig aan rijden- heb jij die stappen ook gekregen/ gedaan?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:14

Ik weet niet wanneer je haar weer bent gaan rijden, maar na een behandeling van de fysio moet je je paard een paard dagen laten staan zodat alles weer een beetje kan bekomen. De eerste dagen na de behandeling hebben paarden vaak nog last van spierpijn en stijfheid. Dat komt vanzelf goed mitis je het paard rust geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:22

khirshanta schreef:
Mij hebben ze geleerd dat je de eerste paar dagen niets moest doen, dan lopen dan longeren en voorzichtig aan rijden- heb jij die stappen ook gekregen/ gedaan?


Uiteraard heeft de fysio, na de behandeling, haar loopwerk aan de longe bekeken en gaf aan dat ik, als ik zou willen, de volgende dag mocht rijden. Ik heb mijn merrie 2 dagen laten staan, wel lichte beweging gegeven (grondwerk). Hierna heb ik haar weer voorzichtig opgepakt onder het zadel.
Omdat er bij mijn merrie geen noemenswaardige mankementen gevonden werd was dit geen enkel probleem.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard slechter te rijden na fysio behandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:25

Ik had in het begin ook het idee dat mijn paard na de behandeling alleen maar moeilijker liep. Maar dit is met wat doortrainen weer gewoon geworden. Misschien het gewoon even de tijd geven en rustig door trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:26

Daphneeeej schreef:
Ik had in het begin ook het idee dat mijn paard na de behandeling alleen maar moeilijker liep. Maar dit is met wat doortrainen weer gewoon geworden. Misschien het gewoon even de tijd geven en rustig door trainen.

Hoe lang heeft dat bij jou geduurd Daphne?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:30

Mijn paard heeft vorig jaar bijna 2 weken moet 'wennen' aan zijn nieuwe lijf. Bij hem was er ook weinig noemenswaardigs aan de hand, alleen een stijf bekken (is hij al langer mee bekend). Manueel therapeut heeft hem wat losser proberen te krijgen daar, en ondanks 3 dagen rust/wei en daarna voorzichtige stapritjes buiten, merkte ik toch fors verschil.
Hij was wiebelig, had moeite met zijn balans en heeft echt een week of 2 lopen zoeken naar een nieuw evenwicht. Kwam wel vanzelf weer goed trouwens, duurde alleen wel een poosje.

Edit: 2 weken geleden is hij trouwens weer behandeld, en ivm een overbelaste knieband heeft hij veel rust moeten houden. Nu pas, dus weer 2 weken later, merk ik dat hij lekkerder in zijn vel zit. Hij speelt en ravot weer ouderwets, wil ook weer aan het werk, dus we beginnen het nu rustig weer wat op te pakken. Blijkbaar heeft hij gewoon altijd wat langer nodig dan gemiddeld om weer aan zijn nieuwe lijft te wennen.
Laatst bijgewerkt door TinGu op 27-12-16 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:31

De fysio is wel tegen blokkades aan gelopen en heeft die behandeld dus dat er niets was is niet helemaal waar.

Ik zou de fysio bellen of mailen en vertellen waar je nu tegenaan loopt. Ze zal allicht advies voor je hebben of nogmaals willen komen kijken.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:39

Inxs schreef:
Daphneeeej schreef:
Ik had in het begin ook het idee dat mijn paard na de behandeling alleen maar moeilijker liep. Maar dit is met wat doortrainen weer gewoon geworden. Misschien het gewoon even de tijd geven en rustig door trainen.

Hoe lang heeft dat bij jou geduurd Daphne?

Denk dat het zeker wel 2 a 3 weken heeft geduurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:41

Mijn toen driejarige pony leek na de behandeling (lichte blokkades wegmasseren en wat manipuleren) wel dronken onder het zadel. :')
Even een week of drie extra niks gedaan en toen gelongeerd en weer opgebouwd.