Dikke warme benen, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:37

Hoi Bokkers!

Ik loop met mijn paard tegen een probleem aan en wie weet heeft iemand van jullie hier ervaring mee..
Het gaat om een 6 jarige KWPN ruin van Vivaldi x Gribaldi.
Vrijdagavond 9 december trof ik hem aan met een dik achterbeen (links). Dit was op zaterdagochtend extreem dik en warm. Het leek vanuit zijn spronggewricht te komen, deze stond helemaal strak. Hij liep hier niet kreupel op, dus ben ik veel met hem gaan stappen en het been gaan koelen. Na het stappen was het been weer dunner, dus dit ben ik blijven doen. Uiteindelijk was het been na een paar dagen stappen en koelen weer mooi dun. Echter een dag erna (14 december) was ineens zijn rechter achterbeen dik en warm, dit keer alleen de kogel en ook weer niet kreupel. Niet zo extreem als zijn linkerachterbeen op 10 december, maar wel gevuld. Dus zijn we doorgegaan met het stappen en koelen.. Na 2 dagen was het been weer dun. Zaterdag 17 december rustig aan weer wat gaan draven, 2 rondjes. Benen bleven mooi dun en hij liep niet kreupel. Iedere dag weer een beetje uitgebouwd met een rondje extra en heel goed op zijn benen gelet. Dit leek goed te gaan.
Echter tot gisteravond. Ik kwam op stal en ineens was van zijn linkervoorbeen zijn kogel iets gevuld. Weer niet kreupel, dus ben rustig weer wat gaan stappen en koelen. Krijg nu net een berichtje van iemand van stal dat zijn linkervoorbeen nu weer een heel stuk dikker en warmer is dan gister...

Ik sta dus voor een groot raadsel. In nog geen 2 weken tijd heeft hij nu al 3 dikke benen gehad en hij heeft geen stap kreupel gelopen... Ik had iemand op stal horen zeggen dat het ook een virusje kan zijn.. Iemand een idee?

Anoniem

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:46

Wat zegt de dierenarts ervan?
Aangezien de eerste klachten al op 9 december waren zal die er toch al een (paar) keer bij zijn geweest, zeker omdat het been die eerste keer pas na een paar dagen stappen slank bleef?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 12:54

xyzutu2 schreef:
Wat zegt de dierenarts ervan?
Aangezien de eerste klachten al op 9 december waren zal die er toch al een (paar) keer bij zijn geweest, zeker omdat het been die eerste keer pas na een paar dagen stappen slank bleef?


Zolang mijn paard niet kreupel loopt haal ik er niet binnen een week een da bij... Die zal over het algemeen toch adviseren om te stappen en te koelen. Als het na een week niet weggetrokken is, bel ik inderdaad de da. Daarnaast is mijn stalbaas zeer ervaren en kundig met blessures ed. en dit was ook haar advies.

Anoniem

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:59

Misschien klopt de tijdlijn in de openingspost dan niet, maar daar schrijf je toch dat het eerste probleem zich al op de 9e voordeed, dus bijna 2 weken geleden? Is de dierenarts dan nu wel gebeld? Want Bokt gaat je echt geen goede diagnose geven met zo weinig feiten.

Is er iets veranderd in het krachtvoer/ruwvoer of strooisel in de stal?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:05

xyzutu2 schreef:
Misschien klopt de tijdlijn in de openingspost dan niet, maar daar schrijf je toch dat het eerste probleem zich al op de 9e voordeed, dus bijna 2 weken geleden? Is de dierenarts dan nu wel gebeld? Want Bokt gaat je echt geen goede diagnose geven met zo weinig feiten.

Is er iets veranderd in het krachtvoer/ruwvoer of strooisel in de stal?


Op de 9e december stond hij met een dik been, linksachter. Op 14 december was deze weer dun. 15 december was rechtsachter iets dikker. Dit was 17 december weer dun. En gister (21 december) was linksvoor dikker.
Aangezien het steeds binnen een week weer goed is, nog geen da erbij gehad.
Krachtvoer ruwvoer is niks in veranderd en ook strooisel in stal niet

Anoniem

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:14

Nu staat hij dus weer met een dik been? Dan zou ik toch echt die dierenarts bellen. Desnoods alleen om telefonisch advies, als je twee weken beenproblemen niet de moeite van een bezoekje waard vindt.
Stel dat er inderdaad iets mis is met de benen en dat bij dit beenprobleem juist absolute boxrust geadviseerd wordt - of minstens zes weken niet rijden... Dan baal je wel als je al die tijd alleen naar de (tegeltjes)wijsheid van een stalhouder hebt geluisterd van gewoon stappen en koelen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:22

Komt het paard naast de rondjes stappen nog uit zijn stal? Wei/paddock?
Hoe toont hij dan? Loopt hij alleen, of is hij enthousiast en draaft/galloppeert/bokt hij?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 13:29

Kim_W schreef:
Komt het paard naast de rondjes stappen nog uit zijn stal? Wei/paddock?
Hoe toont hij dan? Loopt hij alleen, of is hij enthousiast en draaft/galloppeert/bokt hij?


Overdag staat hij in de paddock. Hoe hij dan toont weet ik niet, ik werk dan en ben er altijd savonds. Als ik de stalmedewerker moet geloven is hij behoorlijk vrolijk en actief

Anoniem

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:01

Ik zou de da erbij halen en bloedonderzoek laten doen. Het is toch wel opvallend dat ie steeds dikke benen heeft, misschien is er iets niet goed in het bloed ofzo. Of zou hij overbelast kunnen zijn?

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:15

de mijne heeft hier ook last van maar bij mijn 11 jarige merrie zijn het vooral hele warme achterhoeven aan de voorkant heeft ze erg geen last van.. mijn hoefsmid zei dat ik goed moest instappen maar ik weet niet voor hoe verre jou paardje er echt last van heeft?

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 10:44

Het voorbeen is in totaal 2 dagen wat dikker geweest... Ik ben sinds de kerst weer rustig wat aan het doen, en nu al een week geen dikke of warme benen gehad... Ik hou het met de dag in de gaten, als het weer terugkomt, bel ik de da. Dit was ook de eerste keer in een jaar tijd dat hij uberhaupt dikke benen heeft gehad..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:59

Tja het kan zoveel zijn. Mss een virusje, mss overbelasting, mss stalbenen, mss gallen, mss pezen? De DA kan uitsluitsel geven, door bloed te trekken of te onderzoeken.

Je kan wel zelf lopen aanmodderen, maar als je op zo'n korte periode telkens wat opmerkt, zou ik toch gewoon voor professioneel advies gaan. Ben nu zelf ook geen voorstander om voor elk klein ding een DA erbij te halen. Maar bij een dergelijk patroon, zou ik dat gewoon aanraden.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:03

Waarom bel je niet gewoon de dierenarts? Ik haal de dierenarts er ook niet snel bij en in principe komt die 1x per jaar voor de inenting. Maar als mijn paard echt zo'n dik been heeft en warm aanvoelt, zou ik mijn da er wel bij halen hoor. Klinkt als een ontsteking, ja, dan heb ik mijn da er wel graag zo snel mogelijk bij en dit is ook geen klein ding.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:35

Tijd voor een peesscan.
En als daar niets uit komt, dan zou ik toch eens kritisch naar het voer gaan kijken.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Dikke warme benen, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:55

Heb je het paard ook getemperatuurd? Kan ook een virus zijn. Alleen zijn dan vaak de achterbenen dik en is het typisch dat voor opeens dik is en achter niet. Misschien voor aangetikt en staat het voorbeen los van de achterbenen.