Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:35

Dag bokkers!

Mijn merrie heeft altijd al wat problemen gehad rechtsachter. Verkorte stap en wat stijver, ... Maar deze zomer liep ze de sterren van het dak en met een goede warming up merkte je quasi niets...

Sinds 2weken loopt ze echter echt niet goed rechtsachter, ze mankt (zakt er niet door, maar trekt meer op het been). Ze laat haar rechterachterbeen ook veel in rust hangen en heeft moeite met haar linkerachterbeen lang omhoog te houden.

Dierenarts heeft buigproeven gedaan, niet heel slecht. Rechtsachter (en voor) wat minder. 10 dagen ontstekingsremmers en rust (op de wei). De osteo is dinsdag ook geweest, zat lichtjes vast in de rug maar alle blokkades gingen er snel uit.

Vandaag even aan de longe genomen om te kijken ... En ja hoor nog altijd goed mank rechtsachter ... :(

Nu vroeg ik me af welke optie in het best neem en wat de kostprijzen hiervoor zijn:
- eigen da of kliniek merelbeke
- uitdoven van het rechterachterbeen of foto's

Dierenarts stelde uitdoven voor. Ik bel morgen naar zowel merelbeke als de da om te overleggen, maar ik hoor graag wat bokt hierover denkt.

Het gaat om een 16jarige merrie, nu 3jaar van mij, daarvoor fokmerrie. Staat 24/7 buiten en krijgt provisoir glucohorse sinds een maand.

Ik ben behoorlijk ongerust :(

Bedankt!

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:43

Uitverdoven gaat vooraf aan beeldvormende diagnostiek.
Je moet nl eerst weten welk deel van het been de kwetsuur bevat, anders kost het heel veel foto's of echobeelden.
Ik zou naar een kliniek gaan waar ze het dus allebei kunnen.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:05

En aan welke kosten kan ik me ongeveer. Verwachten ?

Goof

Berichten: 28779
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:06

Fauvetje schreef:
En aan welke kosten kan ik me ongeveer. Verwachten ?


Waarom bel je niet een kliniek en leg je hen deze vraag voor. Dan heb je een duidelijk antwoord en weet je exact wat je kunt verwachten.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:10

Ik bel morgen, vermoed dat ze daar nu ook niet gaan opnemen ;)
Maar prijzen vergelijken kan geen kwaad he

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:22

Kreupelheids onderzoek..met verdoven en foto's kost zo een 3 a 400 honderd euro.het ligt er ook aan hoeveel fotos er gemaakt worden.maar dit is aan huis..dus daar zitten ook voorrijkosten bij..

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:25

Ik zou een DA thuis laten komen. Uitverdoven en dan een foto pakken. Qua kosten gaat dat normaal gezien goed meevallen, als ze iets vinden natuurlijk. Als het ergens bovenin zit, dan kan de DA gaan uitverdoven en uitverdoven en dan weet je alsnog niets.

Heb je haar laten keuren bij aankoop? Waarom werd ze gebruikt als fokmerrie? Werd ze daar ook gereden?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:41

Hmmm.. Buigt ze het been goed in het spronggewricht?
Gewrichten zijn niet warm of bulten/gallen?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:45

Fauvetje schreef:
En aan welke kosten kan ik me ongeveer. Verwachten ?


Dat ligt er maar net aan hoe snel ze het vinden. Als na 1 keer verdoven duidelijk is waar het zit en met 2 foto's de diagnose gesteld kan worden valt dat qua kosten reuze mee. Moet er vaker verdoofd, is er vervolgens niets te zien op de foto's en moet er ook nog een scan gemaakt komt het er al heel anders uit te zien. Daar valt simpelweg geen zinnig antwoord op te geven.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:50

Ik zou eerder foto's laten nemen aan huis, aangezien het duidelijk één been is, dus de plek moet je niet meer zoeken. Ik weet niet meer hoeveel ik hier betaalde voor foto's, maar was veel minder dan ik verwacht had (ik denk 150 euro, niet zeker of het 2 of 4 benen waren). Maar aangezien het niet alleen bij beweging is, maar ook bij gewone belasting, vrees ik echter dat je eerder echo dan röntgen zal nodig hebben, vermoedelijk is het eerder een pees- of spierprobleem, ik denk dat een gewrichtsprobleem vooral bij beweging last geeft.

Maar ik zou zeker ook de hoefsmid es laten langskomen, hebben hier ook nog zitten aanmodderen met een kreupel paard dat een simpele hoefzweer bleek te hebben.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:57

Gaat je een paar honderd euro kosten.
En kijk even verder dan het been zelf, kan ook de rug zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:01

Ik zou juist niet aan huis gaan tobben.
Als je het dan nog niet kan vinden en je moet alsnog naar de kliniek, gaan ze daar (een deel van) het kreupelheidsonderzoek eerst weer herhalen en ook het uitverdoven zal dan vermoedelijk opnieuw gaan.
Beter meteen naar een kliniek waar nav wat het kreupelheidsonderzoek en diagnostisch uitverdoven oplevert meteen de juiste beeldvormende diagnostiek toegepast kan worden.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:02

doet mij meteen aan artrose denken. Vooral met de warming up en in de zomer geen problemen

daardoor zou ik meteen voor foto's gaan eerlijk gezegd :/ vooral sprong en kogel gewricht

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:09

Foto's zonder uitverdoven/gedegen kreupelheidsonderzoek zeggen niks.
Paard kan wel afwijkingen op de foto hebben, maar er niet kreupel van lopen.
Je zult echt eerst de exacte locatie moeten bepalen, voor beeldvorming zin heeft.
Er zijn paarden die 1.50 springparcoursen lopen zonder ooit 1 pas kreupel te lopen met 3en op straalbenen.
En andersom. Paarden die na uitverdoven hoefkatrolgebied goed lopen maar waar rontgenologisch slechts minimale afwijkingen zijn te zien.
Foto's zijn aanvullende diagnostiek, geen opzichzelfstaande.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:37

hwn schreef:
Ik zou eerder foto's laten nemen aan huis, aangezien het duidelijk één been is, dus de plek moet je niet meer zoeken. Ik weet niet meer hoeveel ik hier betaalde voor foto's, maar was veel minder dan ik verwacht had (ik denk 150 euro, niet zeker of het 2 of 4 benen waren). Maar aangezien het niet alleen bij beweging is, maar ook bij gewone belasting, vrees ik echter dat je eerder echo dan röntgen zal nodig hebben, vermoedelijk is het eerder een pees- of spierprobleem, ik denk dat een gewrichtsprobleem vooral bij beweging last geeft.

Maar ik zou zeker ook de hoefsmid es laten langskomen, hebben hier ook nog zitten aanmodderen met een kreupel paard dat een simpele hoefzweer bleek te hebben.


Ook in 1 been moet je de plek lokaliseren, er kunnen echt heel veel verschillende dingen mis zijn in een been .

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 03:28

Bedankt voor jullie antwoorden!

Been heeft nergens verdikkingen/gallen en is nergens warm... Ze zet wel kortere passen dus vandaar vraagtekens bij het spronggewricht, maar stretchen levert geen enkel probleem
@anthea: ze heeft goede papieren dus vandaar de fok, ze is ingereden op 3jaar maar is door overtal in de fok gegaan en dan de handel, ik ken niet heel haar gesch. Ze is niet gekeurd bij aankoop, was niet echt aan de orde.

Ik hoop stiekem op een hoefzweer, maar vermoed dat die allang door hzd moeten komen.

Gisteren aan de longe was het wel pas na enkele rondjes dat ze echt zichtbaar begon te kreupelen, in het begin liep ze vrij goed

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:09

Als ik je verhaal zo lees lijkt het heel veel op spat of artrose. Ik zou Naar de kliniek gaan en eerst uitverdoven. Wat ze volgens mij al standaard het eerste willen doen. En dan eventueel foto's of scan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:31

Als het paard met bewegen steeds slechter gaat lopen dan denk ik eerder een belastingskreupelheid.

Ik dacht eerst aan spat/artrose maar begin nu wel te twijfelen

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:37

Ik ben vorig jaar naar de kliniek geweest voor ongeveer hetzelfde. Ik betaalde: kreupelheidsonderzoek, 5 foto's van de spronggewrichten van beide benen, inspuiten van ontstekingsremmer in het spronggewricht, consult. Dit was iets van 450 euro bij elkaar. Diagnose was peesblessure bij aanhechting tussenpees rechtsachter.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:40

hmm, inderdaad, met je laatste opmerking twijfel ik ook wel een beetje aan artrose. Artrose is eerder slecht begin en beter na de opwarming. Misschien toch iets anders.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 09:45

No_No schreef:
Als het paard met bewegen steeds slechter gaat lopen dan denk ik eerder een belastingskreupelheid.

Ik dacht eerst aan spat/artrose maar begin nu wel te twijfelen



Dit vond ik ook zo raar ... ik dacht ook echt aan artrose,.. niet zo jong meer. Altijd al wat geleuter rechtsachter, maar het was echt pas na tien minuten dat ik het echt begon te zien. Daarvoor liep ze eerder wat kort/stijf, maar ze staat dan ook al twee weken stil.

Waarom kunnen ze niet praten he :)

Het is ook echt aan het sluipen, in het begin zag je het quasi niet, eerder een mankt ze , mankt ze niet vraag.

Nu vind ik eerlijk dat het verslechterd is (ondanks osteo en ontstekingsremmers), dus ik veronderstel dat een ontsteking wel kan uitgesloten worden.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:21

Maar ze loopt dus wel stijf in het begin? Want dan durf ik toch wel weer aan artrose denken. Mijn had ongeveer hetzelfde. Was stijf en ging dan kreupelen. Uiteindelijk bleek het spat te zijn bij de mijne

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:48

Tja, je kunt via internet nog heel lang speculeren over wat het kan zijn... maar voor een echte diagnose zal TS gewoon naar de kliniek moeten met haar paard.

Hetgeen wel wat geld gaat kosten. De genoemde 450 euro lijkt me een veilig bedrag om alvast in gedachte te houden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:22

Ik zou persoonlijk zelf wel alleen een röntgen van de sprong durven te laten maken.
Als daar niets uit komt dan kan je nog altijd denken aan uitverdoven

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Mank rechtsachter, hoe diagnose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:24

Heb je een filmpje?