spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ei
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-01 23:17

iemand bij mij op stal vond t nodig om op te merken (niet eens tegen mijzelf) dat mijn paard spat zou hebben.
waarom??
omdat ie bokt met galoperen (alleen in winter) en af en toe changeert (wisselt)in de galop...volgens deze persoon.
Het is een ruin van 5, en best een baasje...
moet ik dit serieus nemen? hij loopt absoluut niet mank, of onregelmatig, en is meteen bij aanvang van het rijden voorwaarts.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 19:56

Als ik het goed heb, kunje spat aan de buitenkant zien!
(maar er zijn mensen hier op het forum, die er meer van weten!)

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 14:05

's winters zijn de meeste paarden wat feller dan in de zomer en dus zullen ze in de winter ook eerder bokken.
Als je paard uit zichzelf changeert, moet je ervoor zorgen dat je je teugels er goed aan hebt en een beetje op de buitenkant leunt.
Waarschijnlijk zal hij zo minder snel changeren.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 17:40

mijn oude paard heeft spat gehad (helaas is ze er nu niet meer door spat) die van mij bokte tijdens het galloperen en in de winter kunnen ze er het meest last van hebben (die van mij heeft de winter niet mee gemaakt) als het goed is moet je het kunnen zien er komen bulten op de gewrichten en gaat kreupel lopen als je paard spat heeft moet je zeker niet meer in de bak gaan rijden dat is echt niet goed het lieft zulke recht mogelijke stukken lopen en in iedergeval de veearts erbij halen als de gewrichten (bij de achter benen) dikker worden
succes gr. Thirza

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 22:21

bij mijn oude paard kwamen er bulten op z'n gewricht (ff vergeten te zeggen volgens mij)

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 15:35

Spat kan door middel van een goed kreupelheids onderzoek meestal worden vastgesteld. Rontgen foto's geven altijd uitsluitsel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 15:40

Is het zo dat als een paard opgezette spronggewrichten heeft, bulten met vocht aan de zijkanten, dat het altijd spat is?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 21:25

meestal wel bij mij kwamen er groten bulten in ieder geval ik zal kijken of ik een foto kan neer zetten als ik die scanner eindelijk heb daar staat mijn oude paard op en die bulten zijn dan ook zicht baar

Rozan
Berichten: 91
Geregistreerd: 24-09-05

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:23

[color=#40FF40][size=24]Mijn paard heeft ook spat, maar dat is helemaal niet erg.
Je moet wel met een paar dingetjes rekening houden.

Goed en lang losrijden, het is namelijk een blessure aan het spronggewricht

niet te lang rijden (dus geen 2 uur intensief)

niet te vaak in een zware bak rijden en ook niet lager dan een 1 uur.

ga er voor de rest geen probleem van maken. je kan spat herkennen aan een bobbel bij de spronggewricht.
bij paarden komt spat meestal aleen tot uiting als ze bijv. de hele dag een zware ploeg moeten trekken ofzo. wees dus niet te bang zijn. als je maar voorzichtig bent. Is haar of zijn vader mischien elcaro?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:25

jantina schreef:
Als ik het goed heb, kunje spat aan de buitenkant zien!
(maar er zijn mensen hier op het forum, die er meer van weten!)


Bolspat is vanaf de buitenkant te zien. "Gewone" spat is alleen op een foto te zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:26

Jura schreef:
Is het zo dat als een paard opgezette spronggewrichten heeft, bulten met vocht aan de zijkanten, dat het altijd spat is?


Kan ook OCD zijn........

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 03:15

en het kan zelfs zo zijn bij opgezette spronggewrichten dat het geen bolspat en geen OCD is maar helemaal niets is!
de 2 jarige van griebels op bokt had aan beide benen aan de buitenkant van de sprong een bult en er werd gelijk gezegd dat het weleens bolspat of anders OCD zou kunnen zijn....helemaal niets te zien op de foto gelukkig

verder heb ik met mn pony met spat&HKO fase nog m1 dressuur en L springen gereden, jaren later is de spat alsnog opnieuw aktief geworden en heeft de rest van de sprong aangetast, nu is ze alleen nog gezelschapspony/grasmaaier zolang ze geen pijn heeft

marieken21
Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-05

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:10

Vocht bultjes op de benen kunnen ook gallen zijn, hoeft niet altijd spat te zijn, maar paard heeft door te hoge belasting in het verleden gallen op de achterbenen. op de pijpbenen aan binnen en buitenkant, hij heeft er geen last van met het werk wat ik met hem doe.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:30

Ik zou zo'n opmerking niet te serieus nemen want dat je paard bokt of in de galop wiselt is vaak een rijtechnisch probleem. Bolspat is wel te zien aan de buitenknt maar verder kan je spat alleen op de foto vaststellen. Dus tezij die gene die dat tegen je heeft gezegd röngen ogen heeft zou ik me niet te druk maken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:38

Pipo schreef:
Kan ook OCD zijn........


Daar dacht ik eerlijk gezegd ook aan, maar op de foto bleek er gelukkig niets te zien (is overigens alweer een tijd geleden, maar dit is ook al een oud topic. Slechts een jaar of 4 oud.)

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:50

Ik heb hier laatst nog een topic over gestart (met foto's):
viewtopic.php?f=3&t=458869&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Bij onze pony merkte je het juist erg omdat hij zijn achterhand er niet goed onder kan zetten en moeite met wijken heeft...maar hij heeft al "uitgewoede" spat...dus is niet meer te verhelpen, hij mag dus met pensioen op de wei.

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:06

ik hoor iedereen zeggen, dat je bolspat alleen aan de buitenkant kan zien, maar mijn paard heeft ook bolspat en ze loopt er GELUKKIG super goed op. Bij haar zie je het aan de buitenkant, maar OOK aan de binnenkant. als je op de bult drukt, dan verplaatst deze zicht naar de voorzijde (binnenkant) van het been.

Bolspat kan door meerdere dingen veroorzaakt worden. oude blessure, botsplinter enz. komt vaak voor bij jonge paarden.

meeste paarden hebben niet veel last van Bolspat.

toch blijf ik me afvragen wat het verschil is tussen Spat en bolspat?!

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:03

Hallo, hebben jullie wel gezien wanneer dit topic is gestart??

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:28

Idd erg oud topic.
Slotje.