Fout van dierenarts, zelf betalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:36

Hoi!

Afgelopen woensdag is mijn pony gehecht aan zijn oog, omdat hij deze open had gescheurd.

De dierenarts is gekomen, en naderhand zag ik dat het vrij strak gehecht was, waardoor het trok....

Vanmiddag kwam ik op stal, hup 1 hechting los gesprongen, nu mijn vraag, ben ik qua kosten de persoon die hier voor opdraaid of de dierenarts? Hun maken n fout, kost toch weer een spoedconsult, verdoving etc etc...


En dan nog niet te spreken of de arme pony zelf.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:38

Ik denk dat je gewoon moet betalen. Als je niet direct hebt gebeld om aan te geven dat ze te strak zaten is het nu niet zo netjes om ineens te zeggen dat het allemaal wel te strak zat en dat ze het gratis opnieuw moeten komen zetten.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:39

Een wonde dat gehecht is krijgt druk, soms springt deze dan open door de druk.
Jijzelf of diegene die erbij was kon dit dan ook aangegeven hebben aan de DA,
die zou je dan ook zeggen dat het door de druk komt en niet zo zeer om een fout.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:45

Dat zou mooi worden zeg. :') Dat mag je uiteraard zelf betalen.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:46

Heb je foto's?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:47

De dienst is geleverd, of het paard er beter van word of slechter maakt niet uit.
Soms kan dat heel naar zijn maar het is zo.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:49

Dat is gewoon pech, ooglid is ook een heel moeilijk plekje en de pony kan er ook mee geschuurd hebben o.i.d.

Zou er niet moeilijk over doen en gewoon betalen!
Misschien wil je dierenarts uit coulance de visite kwijtschelden, maar dat hoeft hij niet te doen!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:51

Daarnaast hebben we het, als ik het goed begrijp, over een hechting die 6 dagen later is losgesprongen.

Wie weet wat er in de tussentijd is gebeurd met je paard, waardoor de druk nog veel hoger werd.

Je kunt hooguit even overleg plegen met de arts in kwestie, maar lijkt me dat je dit gewoon moet betalen

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:52

Ik heb de foto in jouw andere topic gezien van de gehechtte wond maar naar mijn mening was het heel netjes gedaan. Het kan nu eenmaal gebeuren dat er eentje los raakt door de spanning die er op staat.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:52

Normaal ga je dit zelf moeten betalen. Maar je zou eventueel wel kunnen vragen of ze tussenkomen in de spoedconsult. Vragen kost niets. Maar het is normaal dat een hechting strak staat, zeker op plaatsen waar de huid dunner is kan het dan wel eens scheuren. Zeker bij een dier, waar geen controle op is of hij bijvoorbeeld schuurt tegen de muur/paal,...
Het zal de veearts zijn plan ook niet geweest zijn natuurlijk, die persoon doet ook zijn best om het probleem op te lossen, niet om het zo te maken dat hij dan nog eens terug kan komen en nog eens centen kan verdienen. Dat is de bedoeling van veearts zijn niet.

Edit: ik zie dat het na 6 dagen is, dan zal het geen fout zijn maar waarschijnlijk door krabben oid. Als het echt te strak stond dan zou het na een dag of max 2 uitgescheurd zijn.
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-11-16 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:00

Het is verbazingwekkend hoe vaak (een variatie op) deze vraag langs komt op Bokt.
Natuurlijk betaal je, wat anders.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:00

Dit is geen fout van de dierenarts, het is heel moeilijk om een ooglid te hechten en nog moeilijker dat het ook blijft zitten. Ik snap niet goed dat je dit als een fout beschouwd.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:04

Ik snap ook niet dat je dit als een fout van je da ziet. Als je echt vond dat het te strak zat dan had je direct moeten bellen voor overleg. En niet als er na 6! dagen een hechting los zit en je niet weet hoe dat gekomen is.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:06

Die hechting heeft er dus bijna een week ingezeten lees ik nu? Dan is het echt niet gek dat die er nu uit is hoor.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:54

Ik heb die foto gezien. Ik vind het er keurig uitzien op zo'n rotplek. Waarom vind jij dat het de fout is van de dierenarts?

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:00

Na een week is de huid bijna genezen dus begint dat verschrikkelijk te jeuken. Pony schuurt beetje en hop hechting is er uit. Om nog maar niet te spreken over het feit dat een ooglid constant beweegt dus er komt sowieso speling op de hechtingen.

Dus ja, uiteraard moet je dit gewoon betalen. Er is geen fout gemaakt en er is wel gewoon netjes een dienst geleverd. Geen enkele reden dus om niet te betalen.

Mensen moeten echt eens van het idee af dat dierenartsen (of dokters/verplegers/hoefsmeden, alles wat met iets levend werkt) verplicht resultaat moeten leveren.
Er moet naar beste kunnen zorg en middelen verstrekt worden, maar er moet geen resultaat gegarandeerd worden. Omdat die garantie simpelweg onmogelijk is.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:02

Ik heb deze week via foto's contact gehad, betreft het te strak hechten, hun zagen inderdaad dat het binnenste stukje in de hoek te strak stond. Maar wilde dit was volgens hun voor nu prima.

Vanmiddag kwam een andere dierenarts, wat van oudere leeftijd, en zei dat de wond, waarschijnlijk toch is geknapt, door een te strakke hechting.

Vervolgens hebben ze vandaag weer gehecht, met ander draad?! Hoefde dit keer ook geen extra plaatselijke verdoving rondom zijn oog, en ook geen antibiotica en pijnstilling, terwijl precies hetzelfde is gebeurd. Dit vind ik persoonlijk ook raar?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:05

Voor een wat oudere wond vind ik het logisch dat er geen antibiotica meer nodig is, en ook zal het met de pijn ondertussen best wel meevallen... En als je maar 1 hechting zet (in een oudere, minder pijnlijke wond) of je zet er meerdere in een verse wond, ja ook daar vind ik dat er geen verdoving nodig is wel logisch...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:09

Dus 7 dagen na het hechten laat er een hechting los en nu vind je dat een fout van de DA?

Hechtingen zien er heel netjes uit, daarbij is het een vreselijk moeilijke plek om te hechten.


Wat thioro zegt ben ik het helemaal mee eens.
Nog even en mensen betalen niet meer als een paard de koliek niet overleeft.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:09

Ze kunnen uiteraard, niet of nauwlijks hechten in een oude wond, dus moesten de oude wond, weer wat verder snijden om een nieuwe wond te creeren zodat ze het weer goed konden hechten

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:10

Jes schreef:
Dus 7 dagen na het hechten laat er een hechting los en nu vind je dat een fout van de DA?

Hechtingen zien er heel netjes uit, daarbij is het een vreselijk moeilijke plek om te hechten.


Wat thioro zegt ben ik het helemaal mee eens.
Nog even en mensen betalen niet meer als een paard de koliek niet overleeft.


De andere dierenarts zei het me vanochtend?! Ik verzin dit niet zelf... Dat het te strak gehecht is, dus is geknapt.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Fout van dierenarts, zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:13

Ik zou gewoon betalen, je betaald de arts om te behandelen, niet voor goed resultaat. Je had ook direct kunnen eisen dat ze terug kwamen om degene die jij te strak vond zitten opnieuw te zetten, maar dat heb je ook niet gedaan, je hebt genoegen genomen met hun verklaring.

Verder lijk je nu heel erg te twijfelen aan de hele arts: dan zou ik de volgende keer een andere bellen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:16

Kuggur schreef:
Het is verbazingwekkend hoe vaak (een variatie op) deze vraag langs komt op Bokt.
Natuurlijk betaal je, wat anders.



Ja dat vind ik ook.

Je hebt nou eenmaal beesten en en soms heb je een DA nodig.
Ik zou hier echt niet moeilijk gaan doen.

En is dit echt een spoed consult?

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:18

Wees blij dat het enkel een geknapte hechting is na een aantal dagen. Ik zou hier echt niet moeilijk om gaan doen en de rekening gewoon betalen. Na een paar dagen moet je naar mijn mening niet meer gaan piepen over te strak gezette hechtingen, daar had je dan meteen over moeten beginnen en voet bij stuk moeten houden.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:24

Wat een nare reacties op een simpele vraag.

TS zegt toch nergens dat ze niet wil betalen? :? Ze vraagt gewoon een mening, lijkt me geen probleem, daar is een forum toch voor?