Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:19

Mijn 26 jarige ruin ( BWP, nooit echt dik geweest) is op een paar weken tijd weer redelijk ingevallen aan de flanken.
Hij heeft een deken op, en de vorige weken viel het niet zo op maar vandaag verschrok ik mij toch wel...

Heb de DA gelijk laten komen en ook zij vond hem wat getrokken staan in de flanken.

Hij eet overigens goed, is vrij alert, is misschien wat rustiger maar hij heeft ook een zware artrose knie.

Darmgeluiden waren goed. DA heeft mest mee ( die vond ze op het eerste zicht vrij grof, tandproblemen?) en een uitgebreid bloedonderzoek wordt gedaan.

Wat is er de laatste weken verandert? Ik week sinds enkele weken hun hooi omdat zijn vriend last heeft van stofallergie. Zeker in het begin aten ze dat niet zo goed. Zou dat nu een oorzaak kunnen zijn? Volgens mijn DA niet, maar ik lees toch op internet dat invallen in de flanken met ruwvoer te maken kan hebben.

Ik ga nu aan de andere partij hooi beginnen. Misschien dat ze dat toch liever hebben.

Voor de rest wacht ik de uitslagen even af...Ik ga nu niet vanalles en nog wat bijgeven...

Hij heeft in het verleden ook nooit echt tandproblemen gehad. Ik zie hem ook geen proppen maken, zijn eten eet hij keurig zonder te morsen, wortelen kauwt die gemakkelijk...

Ben toch erg ongerust, zeker omdat hij 26 is....

Wat ook nog verandert is ten opzichte van andere jaren, is dat ik de jaren ervoor in de winter gewikkeld hooi gaf.
Daarvoren viel hij ook wel altijd terug in de winter...

En ik heb ook de indruk dat zijn maatje ook wat in gewicht is terug gevallen, maar das zo een dikkerdje....:-)

Kunnen ze van hooi dat niet voedzaam genoeg is terugvallen in de flanken? ( het is dit jaar erg laat gehooid omwille van de regen)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:24

Ja natuurlijk, minder voedingswaarde in dezelfde hoeveelheid voer betekent afvallen!
Eerst maar eens meer en beter gaan voeren, desnoods de oude wat seniorenslobber erbij?

En pijn is uitgesloten?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:27

Dit zijn foto's van vandaag. Hij staat onder deken

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:27

Afbeelding
Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:29

Die is knap mager!
En niet alleen bij de flanken...

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:29

Shirley schreef:
Ja natuurlijk, minder voedingswaarde in dezelfde hoeveelheid voer betekent afvallen!
Eerst maar eens meer en beter gaan voeren, desnoods de oude wat seniorenslobber erbij?

En pijn is uitgesloten?



Van het hooi wordt vandaag al ander gegeven. Ze hebben praktisch onbeperkt hooi.

Pijn is niet uitgesloten neen....Dat zou ik na de bloed- en mestuitslag ook nog kunnen proberen. Heb een paar weken op de equioxx zetten.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:34

Hij is nooit dik geweest. Natuurlijk niet zoals nu. En vooral naar de winter toe krijgt hij een terugval.
Hij heeft dan ook al veel meegemaakt. Zes jaar geleden een zware vasculitis gehad met leverproblemen. Daarom heeft hij die verbanden ook aan zijn voeten, dat is een restletsel aan zijn achterbenen.

Desondanks was hij zaterdag heel zot in de weide. Een paard wat veel pijn heeft zou dat dan ook weer niet doen denk ik....

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:37


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:38

Als dat elk jaar terugkomt, moet je eerder beginnen met bijvoeren.
Geef hem eens een goede seniorenslobber bij!

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:44

Krijgt hij nog iets van seniorenvoer bij het hooi? Ik zou denken dat hij toch iets tekort komt, zijn verbranding en voedingstoffenopname verandert met ouder worden. Kan hij zich best prima voelen en gewoon standaard wat tekort komen..
Ik kan je de Subli seniores priores van harte aanbevelen, mijn oude shet is er 35 mee geworden.. ;) Op de site van Subli staat dat het vooral voor paarden met gebitsproblemen is, maar het is ook zeker niet verkeerd voor nog 'gezonde' paarden die gauw schraal worden/wat extra's nodig hebben. Succes!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:49

Is dat in België te verkrijgen? Ga ik zeker eens achter zoeken....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:51

Een eiwittekort? Laat gemaaid hooi dit jaar idd, waardoor er veel minder eiwitten en voedingsstoffen inzitten. Voor speklapjes een goeie zaak, maar niet zo voor oudjes.
Met hooi te weken spoel je ook een deel voedingsstoffen weg, maar neem aan dat het geen uur in het water ligt voor je het geeft.
Probeer eens wat voer met een wat hoger eiwitgehalte bij te geven. Eventueel wat merriebrok.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:52

Maakt hij zelf een wintervacht aan? Je schrijft wel dat hij een deken op heeft, maar misschien verspilt hij toch te veel energie aan het warmhouden van zichzelf?

Mijn oudje deed het goed op slobber in combinatie met maismeel. Wel rustig opbouwen :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:54

Nee, Priores wordt niet in België verkocht helaas, maar bij de Aveve verkopen ze ook prima spul en in combinatie met bietenpulp kun je dan een soortgelijk voer samenstellen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:57

Ik week het hooi idd maar even, om het stof weg te spoelen. Dan heeft zijn vriend er geen last van.

Hij heeft nooit een echte wintervacht. Hij heeft zijn deken ook omdat hij anders sterk vermagerde, dan moest hij idd teveel energie steken.

Als er niets uit bloed/mest komt ga ik zeker eens zoeken naar een goede slobber voor hem. Zie wel dat Seniores niet te verkrijgen is in België. Mijten heeft ook niets speciaals voor oudere paarden. Moet ik toch eens zoeken. Misschien bij Equifyt?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:57

Shirley schreef:
Nee, Priores wordt niet in België verkocht helaas, maar bij de Aveve verkopen ze ook prima spul en in combinatie met bietenpulp kun je dan een soortgelijk voer samenstellen.



Bietenpulp krijgt hij nu al bij ( die van de Aveve), wat doe je daar dan nog bij?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:59

Dodson&Horrell heeft ook wel wat voor oudjes. Iets duurder, maar echt goed spul! Kan je krijgen rond Mechelen, Hoeilaart en ook in West-Vlaanderen ergens. Misschien is dit wel in je buurt?

Equifyt Zuppa wordt veel gebruikt ook voor oude paarden. Maar is niet hoog in eiwit volgens mij en daar hebben ze toch vaak behoefte aan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:00

Habore schreef:
Shirley schreef:
Nee, Priores wordt niet in België verkocht helaas, maar bij de Aveve verkopen ze ook prima spul en in combinatie met bietenpulp kun je dan een soortgelijk voer samenstellen.



Bietenpulp krijgt hij nu al bij ( die van de Aveve), wat doe je daar dan nog bij?

Kijk eens naar All-in Soup :9

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:01

Pandora2 schreef:
Dodson&Horrell heeft ook wel wat voor oudjes. Iets duurder, maar echt goed spul! Kan je krijgen rond Mechelen, Hoeilaart en ook in West-Vlaanderen ergens. Misschien is dit wel in je buurt?

Equifyt Zuppa wordt veel gebruikt ook voor oude paarden. Maar is niet hoog in eiwit volgens mij en daar hebben ze toch vaak behoefte aan.


Ik woon in het Zuiden van Limburg....

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:03

Bietenpulp krijgt hij nu al bij ( die van de Aveve), wat doe je daar dan nog bij?[/quote]
Kijk eens naar All-in Soup :9[/quote]


Ziet er lekker uit....
Meng jij dit nog met bietenpulp?

En dan als extra erbij?

Want hij eet nu tweemaal daags halve schep Herbamix van Mijten, twee scheppen geweekte bietenpulp en twee scheppen Optiform. Dit aangevuld met onbeperkt hooi.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:05

Ai, ik denk niet dat er aan die kant al een verdeler zit :7

Wat is All-in Soup ? :wow:

Lees net wat hij nu krijgt, ik zou echt iets gaan toevoegen met meer eiwit.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:10

All in Soup is een soort slobber van de Aveve.

Zes jaar geleden moest ik hem vrij eiwitarm voeren ifv zijn lever. Hij heeft toen lang met verhoogde leverwaardes gezeten ( indirecte billuribine).

Wat kan je geven waar meer eiwitten in zitten maar wat toch niet te belastend is voor zijn lever?

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:10

Je paard is echt erg mager, de ruggengraat ligt er ook helemaal boven op, als het niet ziek is dan nu alle zeilen bij gaan zetten om hem meer binnen te laten krijgen. Heb je wel goed hooi dat ook bemest is en niet van dat hele grove vale hooi zonder voedingswaarde? Je kunt pulp voeren samen met zemelen om de kalk fosfor verhouding o.k te krijgen. Je kunt je paard wennen aan olie wat je mengt met je slobber.. Merriebrok is een optie om te geven. Er is zoveel voor oude paarden waar ze wat van aan komen. Is je paard goed ontwormt? Is er geen sprake van cushing? Ik zou sowieso maar beginnen met heel goed voeren wat er ook uit het onderzoek komt hij is echt heel erg mager. Veel sterkte ermee en dat hij maar snel bij mag komen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard op korte tijd ingevallen aan de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:11

En is je paard per jaar een keer gezien door de tandarts? Dat moet toch echt wel bij oude paarden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:15

En olie geven