Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buffelmans
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-11-16
Woonplaats: Noord Holland Noord

Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 00:12

Hallo,

Ik en op zoek naar echte ervaringen met een Dampig / COPD paard / Bronchitus, zowel de goede verhalen als de slechte.

Mijn paard had in december een zware longontsteking, de veearts wist niet of hij hem eruit ging krijgen. Dat is dus wel gelukt met 4 dagen achter elkaar injecties geven en Ventipulmin siroop. Daarna klonk hij niet dampig. Vanaf januari tot begin mei ging het af en aan en heeft hij tussendoor nog een paar keer Bronchiespasme gehad (allergie/astma aanvallen). Als hij zo een aanval had dan kreeg hij weer Corticosteroiden ingespoten en dan ging het weer. Vanaf maart op vlas gezet en geen aanvallen meer, maar je bleef vanaf toen wel licht pompen zien (na knijpen). In juni hebben we toen besloten om het te proberen met Prednison capsules, (1 capsule is voor 150kl en ik denk dat mijn Fjord rond de 500 weegt). Eerst 2 weken lang 1 capsule elke dag, daarna 1 capsule om de dag en dan moest ik kijken tot hoe ver ik dit kon uitbouwen. Dat werkte niet voldoende, toen zijn we uiteindelijk uitgekomen op 2 capsules om de 3 dagen. Maar je zag niet heel veel verschil. Het werd zomer en de warme dagen had hij het uiteraard moeilijker. Toen de Prednison capsules op waren ergens in september ben ik daar mee gestopt omdat er geen verschil te zien was. In augustus had hij weer een aanval, veearts er bij gehaald injectie Ventipulmin en Corticosteroide gehad en het ging weer wat. De laatste maanden hoor je zijn ademhaling ook piepen/hijgen maar neusgaten zijn dan rustig. De hele maand september heeft hij dag en nacht buiten gestaan, maar je zag niet echt verschil met wanneer hij voor de nacht naar binnen gaat. Bij ons op stal gaan de paarden om 8 uur naar buiten en tussen 17 en 18 weer naar binnen. Vanaf oktober ging die van mij ook weer naar binnen voor de nacht omdat het toen stormde hier. Hij heeft geen schuilstal in zijn paddock, en regen en harde wind zijn ook niet goed voor hem dus kiezen uit 2 kwade en naar binnen weer. Op 11 november hadden we wel een diepte punt, hij stond enorm te pompen zo erg had ik het nog niet gezien. Hij heeft toen weer injectie Cortiscosteroide gehad en 13 november een herhaling. Op dinsdag 15 november stond hij al weer best te pompen, de injectie was weer uitgewerkt. 14 November veearts laten komen hij stond enorm te pompen en ik had het idee om hem in te laten slapen. Ik vind het vreselijk dat hij benauwd is en al helemaal wanneer hij een aanval heeft. De veearts heeft toen weer injectie Corticosteroide en Ventipulmin gegeven. De volgende dag stond hij er geweldig bij, geen pompje te zien, ben alleen vergeten te luisteren naar zijn ademhaling helaas. Maar goed de reden dat het die dag zo goed ging is natuurlijk alleen maar door die injecties. Donderdag ochtend veel verhalen gelezen van Dampige/COPD paarden waar het na een Bronchoscopie weer goed mee ging. Zijn wel allemaal oudere verhalen (rond 2010). Ik ga nu maandag met hem naar de kliniek om een Bronchoscopie te laten doen om te kijken of de longblaasjes stuk zijn of dat het slijm is en ze nog wat kunnen doen. Hopelijk krijg ik daar wat positief nieuws en kunnen we ook nog een longspoeling doen en hem de juiste medicatie gaan geven.

Waarom ben ik niet eerder naar de kliniek gegaan zal je denken. Mijn veearts zei dat als deze injecties niet voldoende werken en Prednison capsules niet dat je dan uit behandeld bent. Ik had woensdag een andere veearts en die vroeg ik er nog een keer naar. Zij liet vallen dat veel paarden goed op medicatie reageren als je verder laat onderzoeken. Maar omdat ik dat geld eigenlijk niet heb en dat eigenlijk niet kan laten doen dat ik moest inslapen. Ja als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, daar zit ik ook niet op te wachten. In januari ben ik mijn werk verloren en kreeg in ene de helft inkomsten nog en december heel veel tegenslagen gehad.

Ik hoop dat jullie met mij eerlijke ervaringen willen delen, dus ook de slechte afloop en hoe het allemaal gegaan is. Ik probeer een reëel beeld te krijgen voor mezelf.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:52

Ik heb hier een 22 jarige die dampig is aangekomen bij me, maar op dit moment totaal nergens last meer van heeft.
Naast 2 x crisis hulp van een DA in het begin, is dit vooral te danken aan ´snachts een heel open stal, overdag naar buiten, in de winter ´snachts toedekken en het feit dat deze omgeving aan de kust is (zeelucht en altijd wel wind), en nogal vol staat met dennen en eucalyptus, dat een verfrissende werking heeft op de longen. Ik heb in het begin ook een tijd munt door het voer gedaan.
Dat is dus een gelukkig samenloop van belangrijke omstandigheden en factoren waardoor het paard nergens last meer van heeft. Alleen als het 40% is in de schaduw, maar dan hebben alle paarden het zwaar...

Ik kan niet aan Foene griek (fenegreek, fenegriek) komen anders gaf ik dat ook nog wegens de gunstige werking op luchtwegen.

Wat jouw paard betreft, voel je niet schuldig als de keuze op inslapen valt.
Benauwd zijn is erg voor een paard en hoewel een en ander steeds tijdelijk verlicht kan worden, áls het paard reageert op medicatie (de mijne nauwelijk, behalve op AB bij een ontsteking), geneest het natuurlijk niet, en een en ander wordt steeds erger.

Bij koude is het beter het paard in te pakken en buiten te laten, dan het binnen zetten als je stal niet open en fris is.
Waarmee je de stalvloer bedekt kan ook nog een rol spelen. Dit mag niet stoffig zijn.
Hooi moet uiteraard ook van goede kwaliteit zijn en kun je overgieten met water (of even onderdompelen als je het in een net hebt) om te voorkomen dat er stof ingeademd wordt.
Ik heb zelf niet het idee (en mijn DA ook niet), dat je het van te voren echt moet weken.

Ik wens je veel sterkte toe en hoop met je mee op positief nieuws. Maar mocht het niet zo zijn, nogmaals, voel je niet schuldig als je voor inslapen kiest. Uiteindelijk kúnnen we ze humaan uit hun lijden verlossen, dus waarom zou je dat niet doen?

Houd je ons op de hoogte?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:38

Ik verplaats dit topic naar MD omdat het daar beter past.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:54

Kijk hier eens, staan veel ervaringen in, ook van dampig bevonden paarden die achteraf allergisch voor kippen blijken te zijn bijvoorbeeld.
[MD] [CENTRAAL] hoestende paarden
Succes!! ;)

Buffelmans
Berichten: 18
Geregistreerd: 18-11-16
Woonplaats: Noord Holland Noord

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 09:00

Dank je wel. Vanmiddag weet ik hopelijk meer. Ik zal hier ook laten weten wat onze uitslag van het onderzoek is.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:25

Ik snap niet dat je nu nog een broncho laat doen. Niet alleen is dat een heel duur onderzoek, het is ook zeer belastend voor je dier en bovendien... de uitslag is immers als bekend?

Dampig, ocd, whatever: het gaat niet meer over en je zult het met management draaglijk moeten maken voor je dier. Idd op vlas, geen hooi of stro meer maar voordroog, zo veel mogelijk frisse lucht, aangepaste arbeid met goede warming up en cooling down.
Daar gaat het broncho onderzoek echt geen verschil meer in maken. Terwijl je paard waarschijnlijk de komende 5-7 dagen wel een pijnlijke hoest van het onderzoek zal overhouden.

Ik heb mijn paard ooit een broncho laten ondergaan. Dat doe ik nooit, nooit, nooit weer. En is bij de geschiedenis die jij beschrijft ook allang niet meer nodig, de uitslag is echt al bekend.

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:16

Veel sterkte met je paardje Buffelmans.
Je staat zo machteloos tgo Copd.
Ook ik heb een paard met Copd. Ze maakt nu ook weer een aanval door waardoor ze weer ventimulmin en coticoiden krijgt. Ze heeft het vorig voorjaar ook gehad ten gevolge van flinke allergie voor pollen.
Ze gaat de hele dag naar buiten en staat verder in een open stal met veel verluchting.
Maar zodra het weer omsloeg kreeg ze toch weer te maken met een aanval.
Ik kan haar helaas niet van het stro afhalen omdat ze houtkrullen en vlas heerlijk vind. Ze eet alsof het een toetje is.
Is er hier iemand die mischien ervaring heeft met Pulmitranq tabletten?

Een bronch heb ik niet laten doen, omdat ik denk dat dit ind weinig zin heeft als de DA al heeft vastgesteld wat er aan de hand is. En ook omdat ze erg nerveus is op ander terrein denk ik dat het in haar geval alleen maar verkeerd uitwerkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:32

Hier goede resultaten gehad met een puffer. Of hoe het officieel ook het. Dat een tijdje gedaan, pony nu in uitloopstal zonder bodembedekking en voer alleen geweekt hooi of voordroog. Pony is weer volop aan het werk.

Maar onze da was er wel snel bij met de behandeling. Ik vraag me af of dit nu nog zin heeft voor jouw paard.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:31

Mijn inmiddels 26 jarige merrie heeft op 10 jarige leeftijd chronische bronchitis als diagnose gehad.
Geen beschadiging van de longen, maar wel mega veel slijm in haar longen.

Na reguliere behandeling (ventopulmin en cortico's) ben ik bij Steffi van der Laarse terecht gekomen, holistisch dierenarts. Die heeft haar stukken beter gekregen. Daarbij goed stalmanagement. Veel buiten, veel stappen, geen stro en geen stoffig hooi. Af en toe kreeg ze luchtwegcompositum van de Groene Os als ondersteuning. Dat is jaren goed gegaan.

Vorig jaar heeft ze een terugval gekregen (inmiddels 24) ... ondanks het management. Na een half kuurtje ventopulmin, hoorde de reguliere da nog steeds een reutel. Ipv antibiotica en prednison heb ik mijn osteo gebeld. Zij heeft haar afstudeerscriptie gedaan op paarden met dergelijke problemen.
Door het harde hoesten zat ze dusdanig vast dat ze niet diep ademde. Een oppervlakkige ademhaling werkt zowel bij dieren als mensen longproblemen in de hand. Na aanpassing daarvan is ze toch weer opgeknapt. Een paar weken later was de reutel opgelost en inmiddels loopt ze weer als een tierelier

Een stukje van mijn osteo:
http://lindavandervoorn.nl/hoesten-bij-paarden/

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:41

Sterkte TS.

Hier een 25 jarige ruin die al sinds z'n 20ste COPD heeft. Bij hem is een deel van de longen wel permanent beschadigd.

Hij doet het goed op 24/7 buiten, schuilstal met rubber tegels (geen strooisel) en voordroog. Op hele warme momenten soms een astma aanval en dan krijgt hij ook corticosteroïden.

Alle andere middeltjes zoals ventopulmin, fenegriek, luchtwegcompositum etc etc. Echt alles weleens geprobeerd. Ik merkte bij niks een duidelijk verschil.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:45

Mijn verzorgpaard is dampig. 20 jarige fries. Begon met hoesten, bloedneuzen en zwaar ademen. Hij heeft toen op aanraden van de dierenarts een jaar stilgestaan. Mocht alleen stappen, niet meer rijden ook. Na een jaar zijn we nat hooi gaan voeren en hier knapte hij zichtbaar van op. Sinds een paar maanden staat hij 24/7 buiten en voeren we gewoon weer droog hooi en nergens meer last van. Tenminste, geen symptomen meer!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:59

Zet je paard op vochtig vlas zodat het niet stoft. Koop een hooistomer die alle bacterien en schimmels doodt. Voor nog uitsluitend dat als ruwvoer ( kan zowel hooi als gerstestro in) Haal een vernevelaar en stoom dagelijks 2 x met fysiologisch zout. 2x 20-30 minuten en daarna direct even zolang wandelen aan de hand of in de stapmolen. Gebruik slijmoplossers.

Laat een DA de longen in de gaten houden. Cortico's evt vernevelen beter dan oraal.Meer kun je eigenlijk niet doen. Misschien nog accupunctuur om de weerstand op te schroeven. Kijk de milleuberichten na wat het fijnstof gehalte in jouw plaats is. Zet je paard pas buiten als deze waarde laag zijn. Bij hoge waarde in een schone stal laten staan.

Ieder dag natte urine plekken verwijderen zodat ook ammoniak geen schade aan de longen kan aanrichten. Zorg voor een goed geventileerde stofvrije stal. Verwijder hooi en stro opslag uit de directe omgeving. Voer geen stoffig krachtvoer desnoods eerst laten weken.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:04

Dees schreef:
Ik snap niet dat je nu nog een broncho laat doen. Niet alleen is dat een heel duur onderzoek, het is ook zeer belastend voor je dier en bovendien... de uitslag is immers als bekend?

Dampig, ocd, whatever: het gaat niet meer over en je zult het met management draaglijk moeten maken voor je dier. Idd op vlas, geen hooi of stro meer maar voordroog, zo veel mogelijk frisse lucht, aangepaste arbeid met goede warming up en cooling down.
Daar gaat het broncho onderzoek echt geen verschil meer in maken. Terwijl je paard waarschijnlijk de komende 5-7 dagen wel een pijnlijke hoest van het onderzoek zal overhouden.

Ik heb mijn paard ooit een broncho laten ondergaan. Dat doe ik nooit, nooit, nooit weer. En is bij de geschiedenis die jij beschrijft ook allang niet meer nodig, de uitslag is echt al bekend. het paard kan een stof allergie hebben maar ook een schimmelallergie.



Ben het wel en niet met je eens.

Of het nu het juiste moment is kun je betwijfelen maar uiteindelijk wil je wel weten waar het probleem van je paard ligt. Voordroog ben ik totaal geen voorstander van omdat er ongezien een hoog gehalte aan schimmels in kan zitten. Het hooi stomen dus. Bacterien en schimmels zo ver mogelijk doden. Het paard kan een stof allergie hebben maar ook een schimmelallergie. Of ( al lijkt me dat gezien de timing niet van toepassing) een pollen allergie. Ze zal dus verder onderzoek moeten doen óf alles elimineren dmv vernevelen, vlas, stomen en luchtwaarde controle..

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:14

paard van mijn vriendin heeft sinds enkele jaren regelmatig een dampigheidsaanval krijgt telkens corticosteroiden en AB gespoten met nog een opvolgkuur van cortisone en ventimpulmin, soms Acetylcyteïn extra (in geval van veel slijmen).
Het duurt meestal enkele weken alvorens zijn ademhaling weer min of meer normaal is, elke aanval betekent achteruitgang en 1 jaar herviel hij telkens wanneer je dacht dat hij er terug volledig bovenop was. Ondanks dat hij soms heel zielig oogt, is hij mentaal nog steeds "te goed" om te laten inslapen. Net voor de zomer heeft mijn vriendin hem na 2j inactiviteit nog terug opgestart om mijn vriend te leren rijden en paardlief heeft van alle aandacht genoten en toonde zelfs uit zichzelf zijn passage en wissels. Tot helaas eind september een aanval. Cortisone en ventipulmin slaat niet aan, nu ook bacteriële infectie erbovenop (koorts).

Gezien de DA's geen raad meer weten zijn we nu naar een "naturopaat" geweest en nu is het afwachten of hij de oplossing heeft. We zijn doorverwezen door iemand die een dampig paard had dat door de DA's en kliniek opgegeven was, maar dankzij die man nog slipjachten gelopen heeft zonder enig ademhalingsprobleem. Ik hoop dat het paard van mijn vriendin er ook terug bovenop komt, maar het zou gezien zijn leeftijd veel tijd kosten... Ik ben benieuwd.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:51

Hooi stomen gaat mij veel te ver. Net als veel van de voorstellen van Foetsji...
(oja, en een broncho zal alleen de dampigheid vaststellen, er zal verder geen bruikbare informatie uit komen ter voorkoming van verdere schade. Daarom is imo een broncho onderzoek bij een dampig paard echt onzin - leuk voor de verdiensten van de DA maar verder niet. En zoals gezegd: zéér belastend voor het paard).

Per saldo is het een paard en geen mens. Zodra voor een goede verzorging meer nodig is dan je als mens redelijkerwijs beschikbaar kunt (en wilt!) stellen, dan houdt het gewoon op. Laat je paard niet een blok aan je been worden, dan ga je te ver.
Maar goed, hoe ver te ver dan is, moet een ieder voor zichzelf weten.
Bij mij gaan ze iig niet aan de stomerij, en ook niet aan 24/7/365 ventipulmin of cortison. Zodra het paard al in de problemen komt van bijvoorbeeld de stof van zijn brokjes (!, is dat niet een beetje ver gezocht?), dan houdt het gewoon op.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:01

En wat heeft de TS aan jouw raad als " trek de stekker er maar uit want het wordt een blok aan je been"? Volgens mij vraagt ze dat niet. Daarnaast kun jij niet inschatten wat ze over heeft voor haar paard, hoeveel tijd ze ter beschikking heeft en hoeveel ze er in wil investeren.

Naar mijn idee heeft een paard ALTIJD en heel zijn leven een optimale verzorging nodig. En als zelfs kleine inspanningen van de eigenaar al te veel zijn om een paard een betere kwaliteit van leven te kunnen geven, dan zal deze eigenaar idd bij zichzelf te raden moeten gaan en snel een andere en minder tijdrovende hobby moeten gaan zoeken.

Hooi stomen kost namelijk geen tijd! Het geven van slijmoplossers of medicatie ook nauwelijks. Het kost wel geld.... Misschien dat daar de schoen wringt?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:05

ik vind persoonlijk stomen ook geen brug te ver, als dat betekent dat je paard verder perfect in orde is, waarom niet. Ken meerdere mensen wiens paard een kuchje heeft, met voordroog hooi geen kuchje maar wel veel te dik worden of dunnere mest. Gestoomd hooi betekent eeb gezond paard, perfect op gewicht zonder kleine probleempjes zoals kuchje of dunnere mest.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:20

Foetsji, jij en ik zitten er wat anders in.
Ik loop niet in de verpleging voor een paard. Ik zorg er goed voor, maar mijn grens van het toelaatbare ligt significant eerder in tijd dan die van jou. Ik vind je hierin best wel wat 'extreem'.

Nergens vertelde ik TS "trek de stekker er maar uit", maar wel dat ze niet perse zo ver hoeft te gaan als jij in je reactie schetste. Er is zeer zeker ook nog zoiets als een middenweg.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:37

Met een scopie kun je vaststellen of er slijm aanwezig is in de luchtwegen, dus met andere woorden, of je nog met medicatie kunt proberen het slijm weg te krijgen. Dat zal niet alle problemen oplossen, maar wel bijdragen aan dagelijkse kwaliteit van leven.

Ik zou ook zeker de longspoeling laten doen, omdat je dan kunt zien of het om een langdurige overdreven reactie van het lichaam gaat, of meer een allergie.

COPD/dampigheid stel je naast de longspoeling, vast met een longdrukmeting. Dit is inderdaad niet meer te genezen, wel te managen.

Hoe dan ook zal medicatie duur zijn!

En het aller aller aller belangrijkste is de omgeving stof vrij maken. Dus: liefst 24-7 buiten. Moet ze toch op stal, dan goed ventileren en liefst op zaagsel of vlas in plaats van stro. Ook de buurpaarden/stalgenoten niet meer op stro! Liever geen hooi, maar kuil, of nog mooier: geweekt of gestoomd hooi. Nooit vegen/opstrooien, etc als je paard binnen staat en na de werkzaamheden een uurtje wachten voor paard weer naar binnen kan. Geen hooi/stro-opslag boven de stallen. Paard van de grond laten eten. Etc. Etc.

Dit vergt wat tijd en moeite van de eigenaar, maar gaat uiteindelijk wel een blijvend resultaat geven. Waar medicatie dat slechts tijdelijk doet.

De dosering prednisolon is overigens veel te laag geweest! Het kan zijn dat het daarom niet gewerkt heeft. Ik zou nog de goede dosering proberen voor enkele weken. Dus gewoon voor 500 kg. Is je paard soms veel te zwaar? Of onlangs hoefbevangen geweest? Ik kan me voorstellen dat je dierenarts misschien daarom ondergedoseerd heeft, van prednisolon kun je namelijk hoefbevangenheid krijgen als bijwerking...

Hoe dan ook, succes!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:23

Ik heb een paard met ernstige stof allergie. Hij hoestte veel en had altijd witte neus uitvloei. Soms leek het net vla wat uit zijn neus kwam lopen.Deze is toen onderzocht in Utrecht. Hij had enorm veel troep op de bodem van zijn luchtweg liggen. Leek wel een sloot van snot. Ze hebben toen een longspoeling gedaan en daar kwam uit dat hij allergisch was.
Hij heeft toen ventulmin en een kuur prednison gehad. Ook moesten we hem zo goed als dat kon stof vrij houden. Dus veel buiten en op voordroog hooi.mocht het na een maand niet goed gaan dan moest hij terug en in de damp box voor een week.
Dit paard was toen 5 jaar, liep op internationaal hoog niveau in de reining sport. Hij had dus desondanks zijn allergie een heel goede conditie. Ik denk dat dit hem ook mede geholpen heeft sterk te blijven.
We zijn inmiddels 2 jaar verder en het gaat nog steeds goed met hem. Hij staat elke dag heel de dag buiten. Savonds op stal. Zomers 24/7 op de wei en krijgt nog steeds voordroog hooi en zijn conditie is nog steeds helemaal top! Hij loopt ook nog steeds op hoog niveau internationaal mee in de sport. Af en toe hoest hij natuurlijk wel eens en als het te erg word dan krijgt hij gelijk een kuur ventipulmin. Ook geef ik wel eens slijmoplossers. Geen prednison meer gehad.

Ik zelf heb COPD, dikwijls heb ik een longontsteking. Soms 3x per jaar en het helpt mij enorm te blijven doen wat ik altijd deed en veel te bewegen om in goede conditie te blijven. Dit houd mij sterk. Ik denk dat dit voor mijn paard in combinatie van een goede management om hem zoveel mogelijk stof vrij te houden precies hetzelfde geld.
Het hoeft dus niet altijd einde carrière te betekenen.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:42

Dees schreef:
Foetsji, jij en ik zitten er wat anders in.
Ik loop niet in de verpleging voor een paard. Ik zorg er goed voor, maar mijn grens van het toelaatbare ligt significant eerder in tijd dan die van jou. Ik vind je hierin best wel wat 'extreem'.

Nergens vertelde ik TS "trek de stekker er maar uit", maar wel dat ze niet perse zo ver hoeft te gaan als jij in je reactie schetste. Er is zeer zeker ook nog zoiets als een middenweg.



Kun je mij uitleggen wat je onder extreem verstaat?

Zorgen voor een goed stalklimaat?
Zorgen voor voer dat geen allergische reacties oproept?
Zorgen voor medicatie waarmee symptomen zoals overtollig slijm worden geneutraliseerd waardoor erger als longonsteking wordt voorkomen?
Zorgen voor beweging waardoor slijm wordt afgevoerd en longcapaciteit behouden blijft of juist weer groter wordt?
Even checken wanneer je je paard buiten zet ivm met fijnstof in de lucht?

Ik zie nergens extreme zaken en de meeste zaken zijn zo goed als hetzelfde bij een paard wat bijv in serieuze training staat. Daarbij spuit je ook langdurig de benen af na serieuze arbeid. Het dier moet ook serieus uitstapwerk hebben. Of je dat doet of een paard aan de vernevelaar zet lijkt mij gelijkwaardige inzet.

Tja misschien is het paard voor jou niet meer bruikbaar en heb je daardoor geen trek er veel tijd aan te besteden. Is het een blok aan je been geworden. Anderen hoeven misschien niet meer zozeer iets van hun paard te verwachten. Ervaren het niet als een last maar gunnen het paard een waardig leven wat wellicht wat inspanning vraagt in tijd en financieel.

Ik vind dat jij je erg makkelijk er over heen zet. Niet meer bruikbaar in combinatie met teveel gedoe is exit met of zonder stekker. Daar ben je toch echt heel duidelijk in geweest.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ervaringen met Dampig paard, COPD goede en slechte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:17

Er wordt gewoon gevraagd om onze ervaringen, TS kan zelf wel bepalen wat ze met de informatie doet.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:52

Jasmijn159 schreef:
Met een scopie kun je vaststellen of er slijm aanwezig is in de luchtwegen, dus met andere woorden, of je nog met medicatie kunt proberen het slijm weg te krijgen. Dat zal niet alle problemen oplossen, maar wel bijdragen aan dagelijkse kwaliteit van leven.

Ik zou ook zeker de longspoeling laten doen, omdat je dan kunt zien of het om een langdurige overdreven reactie van het lichaam gaat, of meer een allergie.

COPD/dampigheid stel je naast de longspoeling, vast met een longdrukmeting. Dit is inderdaad niet meer te genezen, wel te managen.

Hoe dan ook zal medicatie duur zijn!

En het aller aller aller belangrijkste is de omgeving stof vrij maken. Dus: liefst 24-7 buiten. Moet ze toch op stal, dan goed ventileren en liefst op zaagsel of vlas in plaats van stro. Ook de buurpaarden/stalgenoten niet meer op stro! Liever geen hooi, maar kuil, of nog mooier: geweekt of gestoomd hooi. Nooit vegen/opstrooien, etc als je paard binnen staat en na de werkzaamheden een uurtje wachten voor paard weer naar binnen kan. Geen hooi/stro-opslag boven de stallen. Paard van de grond laten eten. Etc. Etc.

Dit vergt wat tijd en moeite van de eigenaar, maar gaat uiteindelijk wel een blijvend resultaat geven. Waar medicatie dat slechts tijdelijk doet.

De dosering prednisolon is overigens veel te laag geweest! Het kan zijn dat het daarom niet gewerkt heeft. Ik zou nog de goede dosering proberen voor enkele weken. Dus gewoon voor 500 kg. Is je paard soms veel te zwaar? Of onlangs hoefbevangen geweest? Ik kan me voorstellen dat je dierenarts misschien daarom ondergedoseerd heeft, van prednisolon kun je namelijk hoefbevangenheid krijgen als bijwerking...

Hoe dan ook, succes!


Wil toch even een reactie hierop plaatsen

Het is lang niet altijd in het belang van het paard het standaard 24/7 buiten te zetten. De allergie hoeft lang niet altijd met het stalklimaat te maken te hebben. Observeer nauwkeurig wanneer de benauwdheid optreedt. Het kan namelijk ook een pollen allergie of schimmelallergie zijn. Nader onderzoek is dus wel degelijk belangrijk. Een paard met een pollenallergie moet je niet in de zomermaanden bij droog weer buiten zetten. Een paard met een schimmelallergie niet in een zompige stal etc. Etc..

Ieder geval staat dus op zich. Laat het aan de DA over hoe het management rondom jouw paard dient te zijn. Daarnaast is het veelal verstandiger de medicatie te vernevelen dan oraal toe te dienen. Met vernevelen komt het uitsluitend in de longen. Zijn de doseringen lager te houden en geen kans op bijwerkingen elders in het lichaam.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:08

Foetsji schreef:
Ik vind dat jij je erg makkelijk er over heen zet. Niet meer bruikbaar in combinatie met teveel gedoe is exit met of zonder stekker. Daar ben je toch echt heel duidelijk in geweest.


Ja. Zodra het voor een paard van mij zover is dat hij én niet meer bruikbaar is én alleen met heel veel moeite nog enigszins te verzorgen is, meer moeite dan ik kan en wil opbrengen, dan houdt het bij mij op.
Dat maakt mij niet perse heel bot en zegt ook niet dat ik mijn paarden verwaardeloos en niets voor ze over zou hebben, maar wel dat ik daar heel realistisch in ben. Ze zijn er voor mij en niet andersom, ik ben er niet voor hen.

Maar het is goed om te weten dat jij er dan nog wel voor wilt zorgen.


*****

TS, hoe is het je vandaag vergaan?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:14

Mijn 24 jarige heeft ook copd.
Staat 24/7 buiten.
geen schuilstal,maar wel een lekkere warme deken.

Hij krijgt geen granen in zijn voeding,geen appels, wortels etc omdat hij ook een pollenallergie heeft en je kunt een kruisreactie krijgen daar op, ( info over kruisreactie of kruisallergie staat wel op google)

Vorig winter had hij toch een erge longaanval. Met koliek er bij.
door het eten van te stoffig hooi, toen heeft hij nog weer ventipulmin gehad
Hij eet nu vrij kort, fijn voordroog van 3e snee, heel mooi droog spul, echt stofvrij en dat gaat super :j