Het mysterie van de verdwenen bal......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Het mysterie van de verdwenen bal......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:37

wat een ballenverhaal :D :D :D :D
Ongeveer een maand geleden heb ik een welshpony, voormalig dekhengstje aangeschaft. In eerste instantie om mee te gaan mennen. Nu blijkt hij echter een leuke kinderpony te zijn en mijn dochter heeft erg veel intresse. Dus ik dacht laat ik verstandig zijn en de pony castreren, dan kan hij gewoon door als leuke kinderpony. Bij aanschaf heb ik er niet ondergekeken (misschien dom maar niet de intentie gehad om te castreren). Nu zegt mijn dierenarts...je hebt een klophengst gekocht.

Nu wil het zo dat de pony een deklicentie heeft en dus destijds bekeken moet zijn geweest door een dierenarts. Ik heb met meerdere vorige eigenaren contact gehad en allen zeggen zij dat hij echt een "complete" hengst was/is en ook duidelijk zichtbaar.

Ik zie zelf ook echt maar een bal hangen en die is wel zo groot dat het mijn inziens niet mogelijk zou moeten kunnen zijn dat hij een bal "even intrekt".
Iemand enig idee hoe het kan dat een volledige hengst ineens klophengst lijkt te zijn???

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Het mysterie van de verdwenen bal......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:41

T zal niet de eerste keer zijn dat ermee is gesjoemeld..

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het mysterie van de verdwenen bal......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:48

Mijn welshje is op 2.5 gecastreerd en die trok voor de DA wel degelijk 1 bal in (en ik had er al een aantal keer naar gekeken en gevoeld, hij had er echt 2 in dat zakje zitten toen ik afspraak voor castratie maakte). DA gaf tijdens castratie ook aan dat liggend (op de rug) goede keuze geweest was, lieskanaal was behoorlijk groot (nog) en had anders een liesbreuk kunnen geven.

Optrekken en dus in de lies verstoppen bij mogelijke dreiging (zoals DA met castratieplannen) is nog niet zo'n gekke mogelijkheid. Maar als er 1 bal buiten hangt, dan is pony vruchtbaar en hoewel dit een erfelijke, ongewenste aandoening is, kan er inderdaad mee gefokt worden.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 22:09

fleurtjeuh schreef:
T zal niet de eerste keer zijn dat ermee is gesjoemeld..


logische reactie...maar het dier is 13 jaar oud en 6 of 7 jaar en 2 of drie eigenaren terug gekeurd als dekhengst. Die eigenaren daarna hebben volgens mij geen reden om mij te vertellen dat ze zeker wisten dat hij 100% hengst was.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het mysterie van de verdwenen bal......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:12

De Welsh A van m'n schoonzus had ook 1 van zijn balletjes verstopt. Zat ook in de lies! Is uiteindelijk gewoon gecastreerd. Maar was wel even zoeken.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:16

Ik heb het ook gehad met een hengst, was ook maar 1 bal te vinden.
Arts maar zoeken en zoeken, hij had 1 bak dus echt vrij hoog opbetrokken
dus uiteindelijk een week later opgeladen en naar de kliniek gebracht want hij zou daar gecastreerd worden, zaten er gewoon 2 ballen en is hij staand gecastreerd.
Wel jammer van die dubbele rekening toen :+

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 19:32

Voor degenen die nog geinteresseerd zijn in de afloop...pony bleek een gezwel te hebben bij zijn bal. Hierdoor werd een van de twee ballen weggedrukt....en zo wordt een volledige hengst toch ineens klophengst. uiteindelijk is hij op de kliniek gecastreerd...eind goed al goed

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Het mysterie van de verdwenen bal......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:38

Fijn om te horen dat het goed is afgelopen.
Is hij goed hersteld van de castratie?

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:44

Achteraf dan blij dat je hem wilde laten castreren.
Anders waren jullie de tumor niet tegen gekomen.