Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:27

Hey Bokkers,

Ik ben net voor het weekend mijn quartermerrie verloren op 16 jarige leeftijd.
We hebben haar gevonden, en alles wijst er op dat het op minder dan een seconde tijd gewoon gedaan was met haar.

Nu is de dierenarts langs geweest (ik was op het werk en kreeg enkel te horen dat mijn merrie neer lag en niet meer recht kwam, dus DA gebeld), helaas kon die enkel nog vaststellen dat ze inderdaad overleden was. Hij heeft toen tegen mijn grootvader gezegd dat het waarschijnlijk een hartaanval geweest is.

Nu ben ik bevriend met iemand die de moeder van mijn merrie kende, en zij is ook plots overleden op 16-jarige leeftijd. Op helemaal dezelfde manier. Beide paarden hebben doorheen hun leven geen echte symptomen van HYPP getoond. Het enige dat ze beide wel hadden was dat ze heel snel kreupel werden in allerlei situaties. Dit is bij een half zus (dezelfde moeder) van mijn merrie ook het geval. Dat kon enkele weken goed gaan, en dan waren ze na een half uurtje rijden voor enkele weken kreupel. Of soms zelfs zonder enige aanleiding. DA's hebben die halfzus helemaal binnenste buiten gekeerd, en niets gevonden dat hiervoor de aanleiding kon zijn.

Nu is mijn vraag: Kan mijn paard gestorven zijn aan HYPP, zonder echt de typische symptomen dat je online vindt gehad te hebben?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:28

Komt je paard uit een HYPP-lijn (Impressive)?

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:29

Alles kan natuurlijk, als er geen onderzoek gedaan wordt blijft het waarschijnlijk gissen.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:34

Paard heeft geen officiƫle stamboom. Ik ken enkel de moedermerrie, maar heb daar niet veel gegevens van behalve haar naam.

Ik weet dat ik geen uitsluitend antwoord zal krijgen tenzij er onderzoek gedaan wordt, maar ik vroeg me vooral af of ze hier echt plots aan kunnen sterven zonder ooit symptomen gehad te hebben. En of het kreupel zijn hier iets mee te maken kan hebben. Ik weet helaas zelf niet zo heel veel van HYPP, ben er nog nooit mee in aanraking gekomen omdat ik enkel wat paarden thuis opvang die op rust/pensioen/... moeten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:38

Lijkt me dat als je haar laat onderzoeken dat je dan je antwoord wel krijgt?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:57

Weet je de stamboeknaam van moeder?

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:09

Naam van de moeder zou "Jessie bobbie bar pv" moeten zijn.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:10

Heb je nog haar van je paard of kun je nog haar trekken?
Dan kun je het laten testen en weet je het zeker.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:12

Mac schreef:
Heb je nog haar van je paard of kun je nog haar trekken?
Dan kun je het laten testen en weet je het zeker.


Dat was ook mijn gedachte. Als je nog haren incl haarwortel hebt kunnen trekken kan je nog laten testen op HYPP.

Zonder dat je weet of ze uberhaupt HYPP had, zal het altijd gissen blijven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:15

Faith_vda schreef:
Naam van de moeder zou "Jessie bobbie bar pv" moeten zijn.

Misschien kan iemand haar opzoeken bij de AQHA. Ik heb geen tegoed meer.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:43

LindyH schreef:
Faith_vda schreef:
Naam van de moeder zou "Jessie bobbie bar pv" moeten zijn.

Misschien kan iemand haar opzoeken bij de AQHA. Ik heb geen tegoed meer.



Met een beetje mazzel kan dat zelfs zonder dat er tegoed doorgaat :D En ja ik had mazzel. Vader en moeder van deze merrie stonden wel in Allbreed.

Citaat:
Jessie Bobbie Bar Pv - Dam: 2771747 : Sumrulds Daisy - Sire: 2925939 : Skip Bobbie Bar


En het slechte nieuws, vaderslijn was/is N/H. Skip Bobbie Bar is de vader en die staat op allbreed aangegeven als N/H. Het zou dus kunnen, maar nogmaals zonder dat je de merrie zelf getest heb blijft het gissen. De moeder kan het gehad hebben, maar hoeft nog niet eens. Daarvan is het nl ook niet bekend. En zelfs als de moeder het wel had, die hoeft het niet doorgegeven te hebben. HYPP is wel dominant, maar het is en blijft 50/50 of het doorgegeven wordt.

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:01

Al heel erg bedankt voor de info allemaal! Ik ga haar niet laten testen, het maakt nu ook niet echt meer uit (heb er ook nooit mee gefokt, er zijn al genoeg papierloze dieren).

Het was uit pure onwetendheid dat ik me wel afvroeg of een paard HYPP kan hebben (en eraan sterven) zonder ooit de HYPP-aanvallen gehad te hebben.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:05

Ja, dat kan zeker.
HYPP is een spieraandoening en als deze het hart treft is accuut hartfalen het gevolg.
Dat is een bekend "probleem" met HYPP en daarmee ook behoorlijk gevaarlijk!

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:58

Heb dus zelf nog wat navraagwerk gedaan. Met de info die ik hier kreeg heb ik contact opgenomen met enkele kennissen.

Blijkt dat bij de halfzus van mijn merrie (die ik reeds vernoemde in mijn openingspost) destijds bevestigd werd dat ze HYPP had. (Maar dit heeft de toenmalige eigenaar nooit publiekelijk gekend gemaakt, de merrie werd zelfs verkocht om te fokken *zucht*)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Plots overlijden - Hartaanval of HYPP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:00

Ik heb er geen verstand van maar ik las je bericht en wil je graag sterkte wensen met het plotse verlies van je paard.