Castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:06

Hoi allemaal !

Ik heb besloten dat mijn hengst deze week gecastreerd word. Siebert is bijna 3,5 jaar oud en een nakomeling van Beart 411 x Adel 357.

Siebert is bij mij sinds hij 6 maanden oud was en heeft sindsdien 7/7 buiten gestaan samen met mijn andere paarden. Naar mijn andere paarden toe en mensen is hij heel lief en aanhankelijk.
Hij zal ook niet slaan, steigeren etc.

Maar op het vlak van samen in de piste rijden met vreemde merries slaan de stoppen zowat door ... Dan verandert hij helemaal en heb ik er niets meer aan te zeggen. Niet als ik ernaast loop en niet als ik erop zit. Hij word er zo enorm hevig en gespannen van dat er 0 ontspanning in het rijden zit op die moment. Daarom heb ik ook besloten hem te laten castreren, zodat de hormonen weg zijn en we rustig kunnen trainen aangezien ik dressuurambities heb met hem.

Nu was mijn vraag : gaat hij op deze leeftijd na het ruinen nog groeien in de hoogte ? Hij is best breed gebouwd en lijkt daardoor wel groter maar hij is nu maximum 1m62. En aangezien ik gehoord heb dat Beart zijn stokmaat goed doorgeeft vroeg ik me af hoe dat nu gaat zijn voor mijn Fries eens die ruin is :)

Alvast bedankt !
:wave:


Afbeelding

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:13

Ja hoor, ze groeien best nog even door. Tot hun 5-6-7e wel.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:14

Oh ja , toch zo lang nog ? Dat zou wel goed zijn :)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:16

En ruinen worden ook groter dan hengsten omdat ze hun energie in groeien kunnen stoppen ipv de dames te imponeren. Hij was dus nog groter geworden als je hem eerder had geruind.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:19

Ja hij is geschat op 1m67 , zou die dat nog kunnen halen met de jaren ? Hij krijgt goed voer en staat dag en nacht op de weide en als er geen gras meer is hooi en voordroog. Sociaal contact doet hem ook goed denk ik maar dat had hij voorheen ook al.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:23

Evelijn schreef:
En ruinen worden ook groter dan hengsten omdat ze hun energie in groeien kunnen stoppen ipv de dames te imponeren. Hij was dus nog groter geworden als je hem eerder had geruind.

Onder invloed van testosteron sluiten de groeischrijven, bij castratie neemt de testosteron hoeveelheid af en dat is de reden dat een ruin langer doorgroeit. :)
Als de groeischrijven al gesloten zijn (ik verwacht van niet op deze leeftijd) dan maakt castreren geen verschil meer, dan groeit ie niet meer.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:24

Ze groeien lang door :j Jauke is met 3 gecastreerd en was toen ongeveer 1.55m, nu is hij 1.60m. Maar wel pas sinds dat hij een jaar of 8 is, bij hem is vooral zijn schoft er nog meer uitgekomen.

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:25

Omdat dit topic niet ras-specifiek is en daardoor beter op Medisch past, verplaats ik je topic van [BKR]Barokke en Klassieke Rassen naar [MD]Medisch.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 16:27

Yunomi schreef:
Evelijn schreef:
En ruinen worden ook groter dan hengsten omdat ze hun energie in groeien kunnen stoppen ipv de dames te imponeren. Hij was dus nog groter geworden als je hem eerder had geruind.

Onder invloed van testosteron sluiten de groeischrijven, bij castratie neemt de testosteron hoeveelheid af en dat is de reden dat een ruin langer doorgroeit. :)
Als de groeischrijven al gesloten zijn (ik verwacht van niet op deze leeftijd) dan maakt castreren geen verschil meer, dan groeit ie niet meer.


Ja ik merk wel dat hij nu op dit moment uit verhouding is , zijn kont staat hoog maar de voorkant komt heel traag mee, van wat ik gemerkt heb groeit hij meer als het koud is in de winter. Dus misschien dat ik nog op tijd ben en dat hij komende winter weer mooi gelijk in hoogte kan komen.