geen spier aan zijn ene bil.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:53

Hoi,

Mijn paard heeft een beetje gekken billen. Wie o wie weet wat hij heeft. Ik heb mijn paard pas 2 maanden. En ik denk dat hij het al had toen ik hem kocht maar het viel me laatst pas heel erg op.


Afbeelding

Dit is zijn kont. Als je goed kijkt heeft hij aan de rechterkant een grote bilspier. en links helemaal niet.


Afbeelding

Afbeelding

Dit is zijn rechterbil. Volgens mij gewoon zoals een bil hoort te zijn, met een mooie spier erop.


Afbeelding

Dit is zijn linkerbil. Geen spier en een uitstekend botje.

Hoe kan dit? Is hij gewoon zo scheef getraind? Kan hij nog wel spieren krijgen op zijn linkerbil? en hoort dat botje daar zo uit te steken?

Ben benieuwd wat jullie denken..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:56

Staat hij op de eerst foto met zijn gewicht verdeeld over al zijn vier benen?
Want als dat zo is dan lijkt het mij als leek dat het bekken scheef is.

Ik zou opzoek gaan naar een dierenarts die ook chiropractor is oid.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:56

Op de eerste foto is hij wel echt ontzettend scheef zeg... Ik zou hier een chiropractor bij halen als dat nog niet gebeurt is... Dat uitstekend botje heb ik nog nooit gezien bij een paard...

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:59

Die spier is duidelijk beschadigd geweest.
Dat had bij de aankoopskeuring meteen gezien moeten worden.
Mocht er nog niet naar gekejen zijn dan is het verstandig om te laten onderzoeken wat precies kapot is.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:01

Ik ken wel een paard wat door een trauma geen spier meer krijgt op 1 kant van z'n billen. Maar die is wel gewoon recht als je erachter staat.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:01

Inderdaad op de eerste foto is hij duidelijk goed scheef (als recht op 4 benen stond). Zou inderdaad uit de osteo/chiropracter hoek iemand laten komen. Die bil ziet er wel een beetje gek uit.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:01

Als hij vierkant staat zou ik er iemand bij halen, dit klopt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:01

Dat uitstekende bot wat je ziet lijkt mij zijn zitbeenknobbel. Normaal zie je die niet omdat daar de hamstring spieren overheen lopen. Ik zou niet gaan knoeien met een chiropractor, wel een goede dierenarts of een goede fysiotherapeut erbij halen.
Je ziet dat die spieren bovenaan en in het midden helemaal zijn weggevallen, beneden iets minder. Dit kan ontstaan door bijvoorbeeld een blokkade van een zenuw of iets dergelijks.

Loopt hij verder niet kreupel of onregelmatig?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:02

Wat ik zo op de foto's zie is een heel scheef paard. Heb je ook een foto, recht van achteren waar ook zijn achterbenen helemaal op staan met beide achterhoeven recht naast elkaar?
Het zou kunnen dat hij op de bovenste foto met zijn linker achterbeen op rust of heel erg naar voren staat, al lijkt dat er niet echt op.
Op deze foto's lijkt het echt alsof er in zijn bekken iets heel erg scheef staat, of dat beide achterbenen niet even lang zijn.
Heb je het paard laten keuren bij aankoop?

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:02

Hij lijkt op de eerste foto scheef in het kruis.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:03

Ik ben verbaasd dat dit bij aankoop niet opgevallen is, is iig geen verborgen gebrek. :+

Ik zou ook een Chiropractor erbij halen, die kan je helpen met mogelijk een trainingsschema indien de oorzaak niets ernstigs blijkt te zijn.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:03

Heb je dit paard laten keuren bij aankoop?
En loopt het wel goed?
Dit paard is heel erg scheef als ik op deze foto's afga. Kijk ook maar naar de staart, die draagt ook scheef

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:03

Ik zie ook een gevolg van spierbeschadiging. Kan oud zijn en dan hoeft het niet zoveel te betekenen. Maar kan ook zijn dat het paard hierdoor altijd scheef belastbaar zal zijn en dat gaat op termijn (bij ouderdom) wel problemen geven. Misschien al eerder, mocht je heel veel sportambities hebben.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:05

Ik ken een paard die dit ook heeft en dit was in dat geval duidelijk een bekkenbreuk. Hier lijkt het meer een spier of zenuw beschadiging.
Zulke grote zaken eerst in beeld brengen bij een DA voor je gaat proberen te revalideren.

Anoniem

Re: geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:07

Dit moet toch opgevallen zijn bij de aankoopkeuring (of zelfs voor die tijd...), wat zei de dierenarts ervan?

Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 11:09

Toen ik hem kocht was hij in totaal heel erg onbespierd dus daarom had hij toen denk ik geen spieren op beide billen dus is het me niet opgevallen. Nu ik hem weer aan het trainen ben ontwikkelt zijn rechterbilspier zich denk ik normaal. Maar zijn linkerbilspier niet daarom valt het nu ineens zo op denk ik. Hij loopt er overigens niet kreupel door. Wel is hij heel gevoelig op zijn achterrug. Hij is was een week voor de koop klinisch goed gekeurd bij de oude eigenaren.. Ik zal vandaag nog eens een foto maken van achter met zijn benen er ook bij op, wanneer hij zijn gewicht goed verdeeld over 4 benen. Ik weet niet meer hoe hij stond op de eerste foto. Hij draagt zijn staart inderdaad wel eens scheef. Maar dit doet hij zowel naar links als naar rechts. en af en toe recht..

Anoniem

Re: geen spier aan zijn ene bil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:12

Was jij zelf bij die klinische keuring?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:13

In 2 maanden bouw je niet op van geen bespiering naar normale bespiering.
Dit had iedere dierenarts meteen moeten zien. De zitbeenknobbels steken ook bij een onbespiert paard niet uit.
Is hij gekeurd?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:15

Sizzle schreef:
Ik ken een paard die dit ook heeft en dit was in dat geval duidelijk een bekkenbreuk. Hier lijkt het meer een spier of zenuw beschadiging.
Zulke grote zaken eerst in beeld brengen bij een DA voor je gaat proberen te revalideren.



Mijn idee.
Hele bekken staat scheef
Wil graag een standfoto's zien met gewicht verdeeld over allevier de benen en dan van alle kanten.
En een DA hier naar laten kijken en zeker geen "kraker".

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:18

Zoals ik het lees is die door de verkoper klinisch gekeurd en daarna door de koper niet door een eigen da opnieuw gekeurd.

Btw een Chiropractor is een da. :P

Whisper5

Berichten: 213
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 11:18

Nee ik was zelf niet bij de klinische keuring.. ik heb wel een goedgekeurd keuringsrapport. Hij is goed gekeurd door DAP de Hespelaar.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:20

Whisper5 schreef:
Nee ik was zelf niet bij de klinische keuring.. ik heb wel een goedgekeurd keuringsrapport. Hij is goed gekeurd door DAP de Hespelaar.

Zou toch even de naam weghalen van de artsenpraktijk.
Dit is een openbaar forum.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:23

Waarom moet ze dat weghalen?
Als hij daar gekeurd is dan is dat gewoon correcte informatie.
Maar ook dit is dus weer een gevalletje: altijd zelf laten keuren!!
Je keurt een paard met een bepaalde vraag. Als de vraag is: is hij kreupel?
Dan is hij ggk als hij niet kreupel is.
Als de vraag is of je bij dit paard sportadvies krijgt is de uitslag anders.

Was het een particuliere aankoop of een handelaar?

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:25

Whisper5 schreef:
Nee ik was zelf niet bij de klinische keuring.. ik heb wel een goedgekeurd keuringsrapport. Hij is goed gekeurd door DAP de Hespelaar.


Goed gekeurd voor wat?

Ik kan me zo voorstellen dat je het paard voor bepaalde dingen wil inzetten... wist die dierenarts ook waar voor?

Altijd zelf laten keuren.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:25

Wanneer is die keuring geweest? En wat was het doel van de keuring(goedkeuring voor sport of iets anders?) helemaal geen bemerkingen op het rapport?

Het wegvallen van 1 spiergroep zie je nog wel eens bij een zenuwbeschadiging. De spier wordt niet meer aangestuurd en er ontstaat atrofie van die spier. Omdat er meerdere spieren in het been zitten pakken andere spieren die functie op.
Dan kan je trainen tot je een ons weegt, maar die spier komt er dan niet meer bij.

In theorie kan zoiets ontstaan na de keuring en de vraag is of het ook echt een belemmering is voor het beoogde doel met dit paard.
Maar ik zou zeker de oorzaak van deze atrofie willen achterhalen.