Maagzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Occii90
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-16

Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 10:38

Hallo bokkers,

Al enige tijd merk ik dat mijn paard niet lekker in zijn vel zit. Zijn gedrag is sterk veranderd (negatief) en hij geeft op verschillende manieren aan dat hij pijn heeft. Wijzen naar zijn buik, uithalen met been bij opzadelen, oren in zijn nek etc.
DA is langs geweest en vermoedelijk is het een maagzweer. Hij heeft hier voor medicatie gekregen alleen dit slaat naar mijn idee onvoldoende aan.. op het moment krijgt hij onbeperkt gras en ruwvoer en ben ik (tijdelijk) gestopt met bij voeren van brok en muesli.

Iemand tips voor natuurlijke middelen of aanpassingen wat hem mogelijk kan helpen?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:55

Bietenpulp en veel droog hooi. Maar dat laatste krijgt hij misschien al :)

Himawari

Berichten: 268
Geregistreerd: 29-08-10

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:11

Werd er een gastroscopie uitgevoerd?
En welke medicijnen geef je?

Occii90
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 19:20

Himawari schreef:
Werd er een gastroscopie uitgevoerd?
En welke medicijnen geef je?


Nee geen gastroscopie.. signalen waren dusdanig volgens de DA dat het volgens haar een maagzweer was.
Paard is ook aardig stress gevoelig dus wilde dat liever niet, gezien zij het voor 99% zeker wist..

Hij heeft 2x eeen kuur met gastrogard gehad. Dat sloeg even aan maar daarna viel hij weer terug dus eigenlijk onvoldoende werking..
Hij krijgt nu supplementen bij voor maag en darmen maar dat lost het niet op..

Nu kwam ik vanmiddag mastic horse tegen op het internet, kennen jullie dat toevallig?

Occii90
Berichten: 4
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 19:23

Pandora2 schreef:
Bietenpulp en veel droog hooi. Maar dat laatste krijgt hij misschien al :)


Hij staat nu op volle weidegang dus voer hem vrij weinig hooi bij omdat ie dat niet eet.. hij eet liever het gras dan het hooi merk ik, tenminste zolang hij daar voldoende van heeft.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:28

Is het geen zandkoliek? Veel weidegang rond deze tijd van het jaar kan leiden tot zand in de darmen en veel pijn, zeker als het paard ook geen droog stengelig gras eet om zand weg te kunnen schuren.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:35

Naast medicijnen en verandering van stal management, zoals vaak kleinere proties voeren, de dag beginnen met hooi en pas na 1 uur de eerste krachtvoer portie.

Ook helpt het voeren van Gastro plus goed. Ik hoor meer goede reacties op Gastro plus

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:43

Wat voor medicatie heb je gekregen? Mijne had ook maagklachten en nadat ik een spuit pepticure had gegeven kon ik wel merken dat ze zich wat beter voelde.


Oeps zie net dat je gastrogard hebt gegeven :o Hoe lang waren die kuren en welke dosering? Soms duur het
Lang voordat je echt resultaat krijgt, zeker bij een stresgevoelig paard.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:51

Mijn paard had ook beginnend last van zijn maag. Hij krijgt nu een week Havens Gastro plus inclusief veel kuil en nu is het aanzienlijk beter, de tenkenen die hij gaf zijn eigenlijk weg al.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:08

Hoe lang heb je de gastro kuur gegeven en hoeveel? Gastro remt het maagzuur en als je dit dus 2 week voert en daarna 2week halveert en dan stopt is de kuur waarschijnlijk veel te kort. Zou voor minimaal 1mnd volle dosis geven en dan heeel langzaam afbouwen over 3 a 4 maanden. Mocht je op de volle dosis na een paar weken geen verbetering zien, zou ik toch voor een scopie gaan.

Edit: Lees het topic; maagzweer, ervaringen? Eens goed door. Staan veel tips en ervaringen in.

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 23:12

Weidebloem schreef:
Hoe lang heb je de gastro kuur gegeven en hoeveel? Gastro remt het maagzuur en als je dit dus 2 week voert en daarna 2week halveert en dan stopt is de kuur waarschijnlijk veel te kort. Zou voor minimaal 1mnd volle dosis geven en dan heeel langzaam afbouwen over 3 a 4 maanden. Mocht je op de volle dosis na een paar weken geen verbetering zien, zou ik toch voor een scopie gaan.


Mijn paard staat met maagzweren ook echt een maand op de volle dosis(uit mijn hoofd spuit per dag) en daarna heeel langzaam afbouwen.. zodra ik begin met gastro duurt het een dag of 4 dan zie ik echt verbetering

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:58

Helaas het afgelopen jaar veel ervaring over maagzweren op mogen doen, nadat het bij mijn merrie geconstateerd was en het genezingsproces erg lang geduurd heeft.
Naast de gastrogard kuren ben ik op advies van de dierenarts cavalor fiberforce en luzerne gaan voeren en krijgt ze ook ekygard. Met beide ben ik ook na de behandeling nu ze zo goed als genezen is door gegaan met voeren.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:07

Ik heb het idee dat jouw dierenarts zijn conclusies wel wat snel heeft getrokken zonder goed onderzoek. De symptomen die jij beschrijft kunnen bij heel veel klachten van paarden horen. Het kan zelfs zijn dat hij last van zijn rug heeft bijvoorbeeld, maar zoals al eerder genoemd zou het ook teveel zand in de darmen kunnen zijn.

Zonder gedegen onderzoek maar zeggen dat het een maagzweer is vind ik wel wat snel gedacht. Bovendien zijn er verschillende types maagzweren, die elk hun eigen behandeling nodig hebben. Lees maar eens op deze site: http://www.maagzwerenbijpaarden.nl/index.aspx . Nu is die site van een fabrikant van een product tegen maagzweren, maar ik was een tijdje geleden bij een open dag van de Paardenkliniek de Raaphorst en daar was een lezing door de eigenaar van de kliniek en die gaf duidelijk hetzelfde aan.
Ik zou toch echt verder laten kijken, als jouw paard 24/7 op het gras staat en zijn hooi niet wil omdat het gras lekkerder is, dan heeft hij toch voldoende mogelijkheden om te eten, wat een maagzweer minder waarschijnlijk maakt. En je moet dan toch al heel wat krachtvoer voeren, wil dat de oorzaak van maagzweren kunnen zijn.

Ik bedoel dit niet aanvallend hoor, maar ik hoop dat je toch even verder wil laten kijken, zeker nu hij niet verandert door de Gastrogard. Sterkte ermee hoor!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:38


henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:39

Kijk eens rond op het topic Maagzweer, ervaringen?

Himawari

Berichten: 268
Geregistreerd: 29-08-10

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:37

Met een gastroscopie heb je snel uitsluitsel of het al dan niet een maagzweer is en kan je dan ook meteen gerichter gaan behandelen én eventueel management aanpassen.
Heeft het paard in het nabije verleden een behandeling met pijnstillers of ontstekingsremmers gehad?

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:31

Een gastroscopie kan erg stressvol zijn voor een paard, als ze dan al stress en maagzweren hebben wordt het er niet echt beter van... Er zijn genoeg dierenartsen die een maagzweer kunnen diagnosticeren zonder scopie.
Mijn paard en die van een stalgenoot hebben heel erg baat gehad bij Gastri comp van Phytonics.
Verder moet je inderdaad ook wel de omstandigheden aanpassen, dus goed naar je voerbeleid kijken en stress minimaliseren

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:52

Die van mij krijgt daarvoor Iberogast (15 druppels 2x) (natuurarts)

Himawari

Berichten: 268
Geregistreerd: 29-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:10

missK schreef:
Een gastroscopie kan erg stressvol zijn voor een paard, als ze dan al stress en maagzweren hebben wordt het er niet echt beter van... Er zijn genoeg dierenartsen die een maagzweer kunnen diagnosticeren zonder scopie.
Mijn paard en die van een stalgenoot hebben heel erg baat gehad bij Gastri comp van Phytonics.
Verder moet je inderdaad ook wel de omstandigheden aanpassen, dus goed naar je voerbeleid kijken en stress minimaliseren


De procedure van de gastroscopie is volgens mij niet zo stressvol, gezien ze gesedeerd worden en er dus weinig van meekrijgen. Het vasten zal misschien wat stressvoller zijn. Ik heb er zelf ervaring mee, en in mijn ogen valt de stress best wel mee. Uitvasten was toen 12 uur (dus bvb 's avonds geen eten meer geven en dan 's morgens de gastroscopie), het uitvasten is het minst aangename. (mijn paard had geen maagzweren trouwens)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:45

Ik zou wisselen van gastrogard naar pepticure of abler, afhankelijk of het een goede eter is.

Even een eerder bericht van mij.
Mizora schreef:
Normaal raad ik je abler aan, maar bij een slechte eter kan dat wel eens slecht gegeten worden (handigste is door de slobber).
Ik zou gaan voor de abprazole plus, deze bevat ook een probiotica.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... azole-plus

Als je tubes gaat gebruiken dan is pepticure (7x700kg) veel goedkoper dan gastrogard (7x575kg). Afhankelijk van waar je het koopt kost pepticure 140-155€ en gastrogard 160€-220€.

Gezien een volledige behandeling 4 weken volle gewicht en 2 weken half gewicht is (dus 35x gewicht aan dosering nodig). Scheelt dat behoorlijk, zeker omdat pepticure ongeveer 15% meer per tube bevat.
https://www.dierapotheker.nl/product/58 ... -7-spuiten
https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... l#products

Mizora @ [MD] Pony eet slecht en wordt niet dikker

Wat voor paard heb je? Want als je paard meer dan 575kg is, dan is 1 tube gastrogard per dag niet eens voldoende. 4 weken volle behandeling en 2 weken halve behandeling is normaal. Maar ik heb al iemand op stal gehad die 10 weken volle behandeling en nog 4 halve behandeling en uiteindelijk standaard op 1 zakje staat in de winterperiode omdat anders de klachten terugkomen.