Bach remedie voor mijn ruin? wie kan mij informeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Bach remedie voor mijn ruin? wie kan mij informeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 10:48

Hallo, (hoop dat deze vraag hier goed staat?)


Ik heb een vraag over bach bloezem remedie en hoop dat iemand er antwoord op heeft?...
Het betreft mijn 8 jarige ruin, nu 8 maanden in mijn bezit. Hij heeft hiervoor maar 1 eigenaar gehad waar ik veel informatie van heb gekregen betreft zijn verleden en karakter (nog altijd veel contact met haar).
Mijn paard heeft nogal wat meegemaakt... als veulen is hij getrapt door zijn eigen moeder (trap die voor een ander paard was bedoeld). Zijn moeder raakte hem op zijn linker pees en hij had een flinke wond (volgens de DA geen peesletsel maar wel wild vlees wat is blijven zitten). 4 jaar geleden is hij uitgegleden op de stenen vloer waarbij hij een scheurtje had in zijn linker heupkom en 2 wervels waren weggedrukt in het lendengebied. Hij heeft lang moeten revalideren maar is er bovenop gekomen... Alles is hersteld maar het advies was niet meer te springen op hoger niveau (laat ik dat nu net niet leuk vinden). Trauma in het verleden dus....

Hij heeft een opvallend karakter!! iedereen moet om hem lachen om zijn domme en alerte gedrag, iedereen houd van hem en hij is in het bijzonder mens gericht. Erg leuk maar het is ook erg lastig in omgang. Hij is echt een neurootje... staat moeilijk stil, opdringerig, luistert slecht en zet zijn eigen wil door. Onder het zadel is hij braaf (in de bak) maar over zijn grensje gaan pikt hij niet (bokt dan op zijn manier maar is uit te zitten). Hij is kijkerig wat de omgeving betreft maar ook wel dapper als je hem even laat kijken naar enge dingen.
De oude eigenaar heeft hem veel recreatief gereden, ook alleen met hem naar buiten gaf geen problemen (zegt ze) maar ik ervaar hem anders!!! hij is niet bang in het verkeer maar in het bos is hij erg overenthousiast zeg maar.... op de heenweg gaat het nog wel maar terug is een regelrechte ramp! achter een volg paard gaat het goed maar wil op een gegeven moment graag voorop en het is oppassen dat hij niet aan de haal gaat (ziet dan andere paarden niet meer en wil af gaan).

Ik heb een bijzondere band met hem, hij is erg op mij gericht en geeft antwoord (hinniken) als hij me ziet of iets wil. Ik durf hem haast niet door anderen te laten verzorgen omdat ik bang ben dat hij de overhand neemt (doet waar hij zin in heeft).

Ik zou graag een mix van bachbloezem willen proberen om te kijken of het helpt zijn lollige/dwingende gedrag wat te kalmeren (vooral voor zijn gedrag op buitenrit). Zelf dacht ik aan een mix van aspen, impatiens en vervain. Kan ik deze remedies zonder problemen toedienen en zo ja in welke dosering opgelost of puur. Zie jij het anders of heb je een goede tip dan hoor ik het graag van je.

Alvast bedankt.



Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 10:05

Voor zover dank voor de reacties.
Wat betreft het voerbeleid... hij krijgt ruimschoots ruwvoer van goede kwaliteit, daarnaast 3x 1/4 basisbrok en 3 handjes aangevuld met lucairne. Dagelijks dosis magnesium en dagelijkse dosis metazoa vitamine. Hij krijgt weinig suikers en dus wat sober krachtvoer.

Hij is eerlijk maar inderdaad dominant. Het drammerige gedrag is storend en ik weet dat het tijd nodig heeft. Iemand die hem te voorzichtig benaderd en rijdt daar loopt hij overheen (mijn bij rijdster staat beneden zijn energie dus dat werkt niet). De vorige eigenaar vertelde mij dat ze nog nooit een paard had gehad wie ze zo veel klappen heeft moeten geven (hij heeft er niets van en leert er niets van). Ik benader hem vanaf het begin af streng maar rechtvaardig, slaan heeft mijns inzien geen enkel nut, 1 stap voor mij uit is 10 stappen terug, het duurde 2 maanden voor hij respect begon te tonen (zo ook onder het zadel). Bij mij heeft hij dat door maar anderen daar staat hij boven.
Ik heb eerder paarden in training gehad met gedragsproblemen, van totaal flippen tot volledig afgesloten. Tot nu toe heb ik er veel vooruitgang mee geboekt. Dit paard is wel echt een aparte waar je niet makkelijk doorheen prikt.

Het lastige is ook dat ik hem zelf weinig heb kunnen rijden tot nu toe. Ik heb een val gemaakt van een ander paard in sept 2015 en heb veel letsel opgelopen (afgelopen september ben ik geopereerd aan mijn arm als gevolg hiervan). Ik heb hem laten rijden onder mijn begeleiding en dat is goed gegaan, echter heb ik op buitenrit niet kunnen controleren hoe het vluchtgedrag gegaan is). 2 maanden van deze tijd heb ik hem zelf kunnen rijden, bij mij krijgt hij weinig kans tot ongewenst gedrag. Omdat ik nu nog ruim 6 maanden moet revalideren neem ik geen risico om hem zelf in het bos te gaan rijden.

Grondwerk is inderdaad een goed idee (al ben ik daar zelf niet echt bekend mee). Ik weet uit ervaring dat bach bloezems ter ondersteuning heel goede resultaten geven. Het inschakelen van een gedragsdeskundige vind ik ook een goed idee, daar ga ik naar op zoek.

Equistretch

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 10:30

horsies5 schreef:
Ik zou nooit zelf maar iets gaan doen met bach bloesems omdat je verwacht dat die bij je paard passen. Ik zou dit echt laten uitlezen door een kundig iemand


Je hebt gelijk... ga ik doen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Ubermetrics, YandexBot en 30 bezoekers