Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 20:06

Beste Bokkers,

Halverwege augustus wilde ik gaan mennen met mijn pony. Ik stond hem rustig te poetsen (aan een touw aan een hek). Plots kreeg hij op een of andere manier het touw achter zijn oren (of om zijn hals, het ging te snel om te bevatten achteraf). Hier schrok hij zo ontzetten van dat hij ging hangen en stijgeren. Ook is hij omgevallen/achterover gevallen. Ik stond er naast maar was niet snel genoeg met touw lostrekken.


Gelijk dierenarts erbij want hij wankelde en kon niet meer recht lopen. Hoofd naar beneden ging ook niet meer. Ontstekkingsremmers gekregen en pijnstilling. Lopen ging beter naarmate de dag vorderde.

Na een paar dagen toch opnieuw zelf gevraagd om dagelijkse pijnstillers want hij kon nog steeds zijn hoofd niet naar beneden doen.

Na weinig vooruitgang na twee weken een echo laten maken. Geen hele rare dingen te zien maar advies gekregen om voor de zekerheid rontgenfoto's te laten maken. Zo gezegd zo gedaan, kliniek laten komen en foto's laten maken met mobiel rontgen apparaat. Geen fracturen te zien, wel dat er tussen 4e en 5e nekwervel meer ruimte zit dan bij de andere wervels. Advies was om fysio te starten na een maand. Dus over een twee weken komt er een fysiotherapeut. Helaas heeft mijn pony nog steeds moeite met het grazen (hij zakt zover mogelijk met zijn voorhand naar beneden door de benen zover mogelijk uit elkaar te plaatsen) en staat met een bolle rug te grazen daardoor.

Nu heb ik besloten om mijn pony nooit meer vast te zetten aan een enkel touw aan een ring aan de muur.
Ik wil nu overstappen op het systeem dat de pony aan beide kanten van zijn hoofd vast staat. Ik ga een ring maken op de muur van de gang en de stal. Ik heb als tip gekregen om een tentrubbertje aan elke zijde van het hoofd te bevestigen. Het idee hier achter is dat het rubbertje knapt bij teveel spanning als hij weer zichzelf op de een of andere manier in de problemen werkt. Ik heb hem al eens eerder vast gehad tussen twee palen en zelfs toen heeft hij het gepresteerd om zich om te draaien. Eerst stond hij met zijn kont naar mij toe, toen ik terug kwam in de stal zag ik eerst zijn hoofd. Hoe in vredesnaam hij dat voor elkaar krijgt...

Om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand in een soort gelijke situatie gezeten? Heeft iemand een pony of paard met nekpijn n.a.v. ophangen aan halster? Hoe voorkom ik dat hij zich kan bezeren als hij zelfs met zijn hoofd aan beide kanten vast staat?

Ik hoor erg graag ervaringen. Leren stilstaan zonder vastzetten wordt hem niet, daarvoor ben ik niet consequent/streng genoeg. Zodra er eten in het spel komt is hij weg en zodra ik even het hoekje om ben neemt hij een loopje.

Mocht iemand ervaring hebben (gehad) met dit euvel en tips hebben qua genezing/voorkoming, ik hoor het heel erg graag!!

Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:09

Ik zou een second opinion doen voor die hals, dat ie niet goed kan grazen klinkt mijn niet helemaal top... Heeft hij ook problemen met zijn evenwicht? Want dan moet je eerder denken aan ataxie.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 20:14

Ik heb er al drie verschillende dierenartsen bij gehad Joolien... waarvan dus ook mensen van de kliniek Zeddam. Heb niks gehoord over ataxie van alledrie niet... waarom denk je aan ataxie?

Achter loopt hij nog niet 100%. 1 dierenarts zag dat ook tijdens rondstappen. Maar 5 minuten later zag ze het niet meer zei ze.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:18

Is zijn schoft wel in orde? Heeft ie daar geen breuk in? Aangezien hij achterover is geslagen.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:19

Ik zou deze pony voorlopig nergens aan vast zetten. Veel te eng nu dat dier al een nekblessure heeft. Met grondwerk/klikkeren kun je ze leren stilstaan.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:23

met deze blessure gewoon zelf vasthouden als je even weg moet in de box zetten al je die hebt.. en desnoods in de box optuigen.

ik zou ook niet raar op kijken van attaxie ivm raar lopen.

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:24

Advies over de gezondheid van de pony kan ik je niet geven.
Er zijn ook verbindstukjes met klittenband die losschieten zodra een pony in paniek aan het touw trekt.
Dit bied misschien een uitkomst?

Catoohh

Berichten: 266
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:26


ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:31

Mijn paarden staan ook nooit meer vast :(
Heb vroeger een merrie gehad met een verschoven nekwervel door vasthangen.

Ze staan wel aan touw,maar doe die door de ring en laat het uiteinde los hangen.
En bij ze blijven, ik loop echt nooit weg,want juist op die momenten gaat het fout.
Moet je wel weg,dan paard mee of in een stal zetten.
Maar blijf er bij, en wat je eventueel nog kunt doen is je paard wel vastzetten,maar met een dun touwtje bij je gewone toiw aan geknoopt wat meteen breekt als er veel spanning op komt staan

Zorg er in elk geval voor dat het voer hoog aangeboden word
Op gras is mooi,maar als je dier zoch daardoor overbelast zou ik het toch daar van af halen en het ruwvoer hoog aan bieden.

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:35

Wat een ontzettend nare gebeurtenis.
Ik had jaren geleden die steeds ging hangen als ik m vastzette. Ik heb een longeerlijn door de ring gehaald waardoor hij veel bewegingsvrijheid kreeg. Iedere keer als hij angstig werd, liet ik de lijn vieren. Gaandeweg verdween de angst om vast te staan en nu kan het paard gewoon weer vaststaan.

Verder kan je bij kramer.nl soort plastic ringen bestellen. Dan staat je paard vast, maar als hij echt gaat hangen breekt de ring los. Het nadeel vind ik wel dat hangen dan beloond wordt. Terwijl als je dit met een lange lijn doet je meer grip houdt op het proces van angst verminderen voor t vaststaan.

De adviezen om toch nog medisch verder te zoeken, daar kan ik me wel in vinden. Dat een paard nog zo duidelijk last heeft van iets, vind ik wel zorgwekkend. Je hebt natuurlijk al wel veel gedaan. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb met mijn paard inmiddels 8 dierenartsen afgelopen voordat ik een duidelijk antwoord had. Ik ken jouw paard natuurlijk niet en ik heb hem natuurlijk ook niet zien staan en bewegen.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:39

Ik heb zo'n Idolo Veiligheidshaak, ik zweer erbij. Nee je kan niet weglopen want hij staat niet 'echt' vast. Maar mijn paard (door vroeger trauma gaat ie hangen!) blijft keurig staan alsof ie echt vast staat!

Hoop dat de fysio wat voor je kan doen, niet kunnen grazen klinkt alsof ie goed veel pijn heeft, sterkte!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:46

wat erg!Ik maak altijd een stro touwtje vast aan de ring,die breekt dan gewoon.Je hebt geluk gehad,ik ken een paard wat zijn nek heeft gebroken op die manier,die kon ingeslapen worden.
Heel veel sterkte!Ik hoop dat het goed komt!

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:48

Ik zou de pony voorlopig niet vastzetten aan zijn hoofd.geen druk op het hoofd. Als hij opgeleid is tot menpaard, zit de sta stil knop er goed op en blijft hij zo ook wel staan. Tenminste onze menpaarden leren we altijd onvoorwaardelijk stil staan op commando. Wel zo gemakkelijk nij in en uitspannen.
Zelf zou ik een goede osteopaat benaderen voor hulp. Ik denk dat die meer kan beteken voor deze blessure.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 20:51

Sim schreef:
Is zijn schoft wel in orde? Heeft ie daar geen breuk in? Aangezien hij achterover is geslagen.


Ik neem aan dat de dierenartsen hem daar wel op gecontroleerd hebben. Ik kan het nog wel aan de fysio vragen of ze er extra naar wil kijken.


senna21 schreef:
Ik zou deze pony voorlopig nergens aan vast zetten. Veel te eng nu dat dier al een nekblessure heeft. Met grondwerk/klikkeren kun je ze leren stilstaan.


Ik heb hem sinds het ongeluk ook niet meer vast gezet. Ik wilde het gaan proberen door hem aan beide kanten van het hoofd vast te zetten. Al is het maar om hem gewoon even rustig te controleren op beestjes/wondjes en zijn hoeven uit te krabben. Nu moet ik telkens iemand vragen om hem vast te houden als ik hem wil borstelen. Clickertraining kent hij wel, maar ik denk echt dat ik hem niet kan leren om stil te blijven staan. Al helemaal niet op gras... Dan gaat hij gewoon eten. Binnen in zijn stal gaat hij op zoek naar plukjes hooi/stro of brokjes op de grond en staat hij meestal niet even rustig stil. Ik wil het wel eens proberen met clickertraining maar ik vraag het me echt af... Heb hem wel keyboard leren spelen met zijn neus twee weken geleden met clickeren, dat vond hij leuk om te doen. En mij leek het onschuldige bezigheidstherapie.


Christiene schreef:
met deze blessure gewoon zelf vasthouden als je even weg moet in de box zetten al je die hebt.. en desnoods in de box optuigen.

ik zou ook niet raar op kijken van attaxie ivm raar lopen.


Ik hoop niet dat hij atactisch is geworden... Zal de fysio vragen hier extra op te letten. Ik heb wel een box maar daar krijgt hij altijd te eten en is hij niet echt rustig totdat hij eten heeft. Maar het is een optie om hem in de box te poetsen voorlopig.


paramuse schreef:
Advies over de gezondheid van de pony kan ik je niet geven.
Er zijn ook verbindstukjes met klittenband die losschieten zodra een pony in paniek aan het touw trekt.
Dit bied misschien een uitkomst?


Bedankt voor je tip, heb je een foto of een linkje naar een website voor me?

Catoohh schreef:


Bedankt voor je tip en het meedenken, ik durf het alleen niet aan om hem vast te zetten aan zo'n clip omdat ik toch nog mogelijkheden zie dat hij zich in de problemen zal werken met dit systeem.

ellepel schreef:
Mijn paarden staan ook nooit meer vast :(
Heb vroeger een merrie gehad met een verschoven nekwervel door vasthangen.

Ze staan wel aan touw,maar doe die door de ring en laat het uiteinde los hangen.
En bij ze blijven, ik loop echt nooit weg,want juist op die momenten gaat het fout.
Moet je wel weg,dan paard mee of in een stal zetten.
Maar blijf er bij, en wat je eventueel nog kunt doen is je paard wel vastzetten,maar met een dun touwtje bij je gewone toiw aan geknoopt wat meteen breekt als er veel spanning op komt staan

Zorg er in elk geval voor dat het voer hoog aangeboden word
Op gras is mooi,maar als je dier zoch daardoor overbelast zou ik het toch daar van af halen en het ruwvoer hoog aan bieden.


Wat fijn dat je paard stil blijft staan! Ik durf hem inderdaad ook niet meer alleen te laten.
Ik heb een aantal keer gevraagd aan de dierenartsen of ik hem niet het hooi hoog aan moest bieden maar beide keren zeiden ze dat het juist goed was voor hem om toch maar te blijven grazen.

bonny123 schreef:
Wat een ontzettend nare gebeurtenis.
Ik had jaren geleden die steeds ging hangen als ik m vastzette. Ik heb een longeerlijn door de ring gehaald waardoor hij veel bewegingsvrijheid kreeg. Iedere keer als hij angstig werd, liet ik de lijn vieren. Gaandeweg verdween de angst om vast te staan en nu kan het paard gewoon weer vaststaan.

Verder kan je bij kramer.nl soort plastic ringen bestellen. Dan staat je paard vast, maar als hij echt gaat hangen breekt de ring los. Het nadeel vind ik wel dat hangen dan beloond wordt. Terwijl als je dit met een lange lijn doet je meer grip houdt op het proces van angst verminderen voor t vaststaan.

De adviezen om toch nog medisch verder te zoeken, daar kan ik me wel in vinden. Dat een paard nog zo duidelijk last heeft van iets, vind ik wel zorgwekkend. Je hebt natuurlijk al wel veel gedaan. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb met mijn paard inmiddels 8 dierenartsen afgelopen voordat ik een duidelijk antwoord had. Ik ken jouw paard natuurlijk niet en ik heb hem natuurlijk ook niet zien staan en bewegen.


8 dierenartsen! wow, ik ben na 3 al bijna failliet. Vooral de foto's maken was erg duur uitgevallen en de eerste dierenarts kwam op een zaterdag. Van die rekening sloeg ik stijl achterover. En nu de fysio behandelingen nog...

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 20:59

Storm2009 schreef:
Ik heb zo'n Idolo Veiligheidshaak, ik zweer erbij. Nee je kan niet weglopen want hij staat niet 'echt' vast. Maar mijn paard (door vroeger trauma gaat ie hangen!) blijft keurig staan alsof ie echt vast staat!

Hoop dat de fysio wat voor je kan doen, niet kunnen grazen klinkt alsof ie goed veel pijn heeft, sterkte!


Ik zal eens googlen, bedankt! Ik hoop ook dat de fysio iets kan betekenen!


geerke schreef:
wat erg!Ik maak altijd een stro touwtje vast aan de ring,die breekt dan gewoon.Je hebt geluk gehad,ik ken een paard wat zijn nek heeft gebroken op die manier,die kon ingeslapen worden.
Heel veel sterkte!Ik hoop dat het goed komt!


hè bah... gelukkig is het bij mijn pony niet zover gekomen. Al heeft het denk ik niet zo heel veel gescheeld. Ik denk dat een stro touwtje nog te sterk is voor mijn pony. Het is maar een A pony namelijk. Touw of halster is ook niet geknapt tijdens zijn ophangactie namelijk terwijl mijn vorige verzorgpony met 1 flinke ruk zijn halstertouw kapot trok.

janouk schreef:
Ik zou de pony voorlopig niet vastzetten aan zijn hoofd.geen druk op het hoofd. Als hij opgeleid is tot menpaard, zit de sta stil knop er goed op en blijft hij zo ook wel staan. Tenminste onze menpaarden leren we altijd onvoorwaardelijk stil staan op commando. Wel zo gemakkelijk nij in en uitspannen.
Zelf zou ik een goede osteopaat benaderen voor hulp. Ik denk dat die meer kan beteken voor deze blessure.


Je hebt helemaal gelijk hoor Janouk. In theorie zou die stilstaan knop erop moeten zitten. Helaas is het een wiebelkont en staat hij met inspannen niet erg mooi stil. Heb voor het ongeluk ook wat probleempjes gehad dat hij niet wilde stilstaan op de weg voor kruisingen en dergelijke. Op sommige momenten zit er wat teveel peper in z'n kont en op andere mag er juist wat peper bij...
Neemt niet weg dat ik zeker wat vaker moet gaan oefenen met stilstaan en een heel stuk strenger/consequenter moet gaan worden.

Mijn eerste dierenarts adviseerde gelijk een osteopaat maar ik werd door een andere dierenarts even terug geroepen daarin. Eerst moest er een diagnose zijn, daarna mag een osteopaat komen. Daar zag ik ook wel de logica van in. Nu komt er eerst een fysio :)

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:11


Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 21:20

Bedankt paramuse, ik zal het allemaal onthouden.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:33

Hoi,
Iemand die ik ken heeft ook iets soortgelijks gehad met haar paard. Kliniek gaf het op. Paard kon ook niet meer bij de grond komen om te grazen. Ze heeft hele goede ervaringen met Nadja Brouwer. Gaat nu erg goed met het paard.
http://balance4horses.nl/wie-ben-ik

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 10:24

Ik heb even op haar site gekeken. Bedankt Rivjenn.

Unleash

Berichten: 1051
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 10:25

Iemand ervaring met een paard of pony die omdraaid terwijl die tussen twee touwen staat op de poetsplaats? Enig idee hoe ze het voor elkaar krijgen?

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:38

Beste TS

Ook ik heb 2 paarden die moeilijk zijn met vastzetten. Ik gebruik nu een halster over het normale halster heen en daar zet ik ze aan vast. Dit halster rekt en schiet af als er iets gebeurt. Ik kan ze dan nog pakken aan het halster eronder.
Dus op de wasplaats en met poetsen doe ik beide om.

Link:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Halst ... retch.html

Het tweede paard dat moeilijk is, duwt haar kop onder het ene halster touw en gebruikt dan haar lichaams gewicht om los te komen. Ze heeft al diverse veston haken gebroken.

Die zet ik nu aan 1 touw met ook het rekbare halster en dit werkt prima voor ons.

Mijn andere twee paarden zijn super lief en blijven gewoon stilstaan.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:45

Deze blessure heeft gewoon veel tijd nodig. Je weet op basis van de foto's wat er aan de hand is (ontwrichte halswervels). Tijd zal het leren of je paard volledig herstelt of er iets (bijv. Wobbler) aan over heeft gehouden.
Het enige dat je nu kunt doen is idd fysio. Zoek wel een fysio met ervaring met dit soort problemen en niet "zomaar" een fysio. Idd, van de grond eten is beter.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:53

Unleash schreef:
Ik heb er al drie verschillende dierenartsen bij gehad Joolien... waarvan dus ook mensen van de kliniek Zeddam. Heb niks gehoord over ataxie van alledrie niet... waarom denk je aan ataxie?

Achter loopt hij nog niet 100%. 1 dierenarts zag dat ook tijdens rondstappen. Maar 5 minuten later zag ze het niet meer zei ze.


Mijn vorige paard heeft last gekregen van zijn hals na vastliggen in zijn stal. Wij kwamen er na een jaar achter dat er daar een enorme ontsteking zat (niet te zien op scan, foto's zijn pas later genomen). Daar kwamen we achter door een scintigrafie, alleen doordat hij daar al zo lang mee rond liep, was er blijvende schade (botvorming) ontstaan. Daar kwamen we dus door foto's achter, maar de reden daarvoor zagen we alleen op de scintigrafie. Hij kreeg vanaf het begin al ataxie verschijnselen, die 'beter' werden na opwarmen. Hij heeft altijd 1 achterbeen gehad die minder goed mee kon komen na die blessure, door zenuwschade. Hij kreeg ook moeite met bepaalde halshoudingen.

Bij hem is het nooit meer beter geworden, uiteindelijk is hij door de gevolgen ingeslapen. Als we er eerder bijgeweest waren, was het waarschijnlijk minder erg geworden.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:57

Unleash schreef:
Ik heb er al drie verschillende dierenartsen bij gehad Joolien... waarvan dus ook mensen van de kliniek Zeddam. Heb niks gehoord over ataxie van alledrie niet... waarom denk je aan ataxie?

Achter loopt hij nog niet 100%. 1 dierenarts zag dat ook tijdens rondstappen. Maar 5 minuten later zag ze het niet meer zei ze.


4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom. Het Wobbler syndroom vindt zijn oorsprong in een probleem aan de halswervels. In de aflevering over de wervelkolom is al besproken dat het ruggenmerg van het paard door een holte in de wervels loopt, die samen het wervel kanaal vormen. Bij een wobbler ontstaat er overmatige druk op het ruggenmerg. In de meeste gevallen wordt deze overmatige druk veroorzaakt doordat het dier te snel groeit en er teveel bot aanmaak is rond de groeischijven van de wervels, hetgeen leidt tot druk op het ruggenmerg. Daarnaast ontstaan er afwijkingen aan de gewrichten tussen de verschillende wervels waardoor de wervels een abnormale stand ten opzichte van elkaar aannemen en zo druk op het ruggenmerg veroorzaken. In een enkel geval kan een ongeluk ook aanleiding geven tot beschadiging van de halswervels en leiden tot spinale ataxie

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Re: Pony ontwrichte halswervel na 'ophangen' met poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:06

Simpel en goedkoop: strotouwtjes!
Ik heb ze aan twee zijden vast zitten, met karabijnhaken.
strotouwtjes knappen als het paard per ongeluk gaat hangen, dan krijg je dus geen (extra) schade aan de halswervel.