Paard eet langzaam na tandarts.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 16:04

Vorige week vrijdag is de tandarts geweest. Die laat ik nou op advies elk half jaar komen omdat mijn paard wel een gebit heeft wat zorg nodig heeft. Ze is 23 jaar.
Na haar bezoek eet ze ontzettend langzaam en telkens hele kleine plukjes. Ze gedraagt zich ook anders. Ze krijgt voer in slowfeeders en ze loopt van bak naar bak, het lijkt wel als of ze op zoek is naar hooi wat goed te eten is. Normaal kon ze heel lang blijven eten bij 1 bak. Ook kijkt ze veel om zich heen terwijl ze eet. Normaal was ze continue met haar hoofd in de bak. Ook eet ze even en dan gaat ze plots ergens anders staan en dan staat ze wat te dutten. Dit is allemaal gedrag wat ik niet van haar ken. Ik heb ook proppen gevonden maar omdat er ook andere paarden bij haar staan weet ik niet of die van haar zijn. Ook heeft ze vaak natte haren achter haar oksels bij haar buik. Die dan opdrogen en hard worden. Ik zag haar vanmiddag daar met haar mond bezig. Dit heb ik haar ook nog nooit zien doen.

Misschien had ze dit gedrag allemaal ook voor het tandarts bezoek maar het valt me nu eigenlijk pas op.

De tandarts zei dat ze een erg golvend gebit heeft. Het is allemaal erg ongelijk. Daarom laat ik haar ook elk half jaar komen.

Ze krijgt sinds kort wat bijvoer (pavo 18plus) omdat ik haar ribben een beetje kon zien. Dit eet ze keurig op.

Wat denken jullie hier van?

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:06

Ik denk aan pijn tijdens het kauwen, ik zou even teruggaan naar de tandarts om te controleren of er geen vervelend haakje oid zit.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:08

Klinkt als ongemak.
Ik zou de dierenarts of tandarts laten komen, dan weet je wat er aan de hand is.
Wellicht heb je daarna een andere tandarts nodig.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:16

Ik zou degene bellen die haar behandeld heeft. Wij kunnen je daarbij niet helpen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 16:47

Oke dan zal ik wel weer contact opnemen met de tandarts.

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:00

Mijn tandarts is toevallig ook borige week geweest. En zij gaf aan dat paarden vaak na een tandarts bezoek wat spierpijn hebben helemaal als ze electrish gevijlt zijn. En dat sommige ook als er redelijk veel werk aan het gebit was, weer opnieuw even moeten uitvinden hoe ze moeten kouwen etc. Die van mij pakt bijvoorbeeld nu na tandarts bezoek brokjes met zijn voortanden aan inplaats van met zijn lippen, geen idee maar ik gok zelf op enorme spierpijn in zijn kaakje en het feit dat hij wat bijgeveild is zal ook wel meespelen, die van mij was overgens nog nooit bij de tandarts geweest dus mischien speelt dat ook mee. Ik heb mezelf wel voorgenomen als hij volgende week nog steeds zijn brokjes uit de hand zo vreemd pakt ik ook eventjes ga bellen.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:07

Wat moeilijker eten nadat de tandarts eea heeft moeten dien is vrij normaal. Vooral als er veel gedaan moet worden zoals bij een golf gebit. Ze kunnen oa wat minder goed malen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 17:26

Oke misschien kijk ik het nog eventjes aan en als het niet over gaat dan bel ik maar even.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:42

Jeetje ik zou dit verhaal getypt kunnen hebben!
Mijn fjord van 23 had precies hetzelfde na een tandarts bezoek. Van proppen maken tot stoppen met eten uit dr slowfeeder. Ik had het even afgewacht en na 1/2 weken was het bij haar weer normaal en was ze weer de oude :) Ook zij heeft een behoorlijk slecht gebit door dr leeftijd, dus dat zal er vast en zeker iets mee te maken hebben dat t gewoon wat gevoeliger is.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:38

Hier ook vaak wat dagen last van de behandeling. Vorige keer was er niets aan de hand, maar de keer ervoor heeft ze wel een week niet echt top gegeten. Raar kauwen en ik weet nog dat ponylief er onder stond om de propjes die er weer uit vielen op te eten :+ Dat is na enkele dagen weer over gegaan gelukkig :(:) Ik zou het even aankijken.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:48

Misschien is de tussentijd wat senioren slobber geven.
Kan je paard makkelijk weg krijgen.

Hoop dat het het inderdaad snel beter wordt.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:55

Als er veel gedaan is moeten ze vaak weer even wennen aan wat er allemaal veranderd is in hun mond.
Een paar dagen moeilijker eten past daar wel bij.
Het is wel de bedoeling dat het na een paar dagen normaliseert, anders idd even bellen voor een extra check.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 04:55

Als het vaak gebeurt kan je een paar dagen metacam geven om de pijn te verzachten. Ze moeten niet zo weinig gaan eten dat ze koliek ontwikkelen natuurlijk.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:22

Paarden kunnen ook heel veel last en spierpijn overhouden van de kaakklem. Tevens kunnen last hebben van de "nieuwe" stand van hun tanden. Lastig om te zeggen waar jouw paard last van heeft. De tandarts raadplegen is een goed idee en als ze hoofdpijn lijkt te hebben is het een goed idee haar te laten behandelen door een cranio-sacraal/osteo.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:37

Gewoon nieuwsgierig , hoe weet je of een paard hoofdpijn heeft?

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:42

aslo schreef:
Gewoon nieuwsgierig , hoe weet je of een paard hoofdpijn heeft?


Begrijpelijke vraag :) Het is een behoorlijk voorkomend probleem dat paarden na een tandarts bezoek veel last hebben van de kaak en de spieren eromheen wat kan leiden tot hoofdpijn.

In dit artikel staat het goed uitgelegd: http://equinewellnessmagazine.com/headaches-in-horses/

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:50

Hoe is ze behandeld? ieder halfjaar is voor zo'n oudje best veel, die groeit niet veel meer. 1 keer per jaar zou echt ruim voldoende moeten zijn mits ze goed (elektrisch!) gedaan wordt.

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:57

josje4 schreef:
Paarden kunnen ook heel veel last en spierpijn overhouden van de kaakklem. Tevens kunnen last hebben van de "nieuwe" stand van hun tanden. Lastig om te zeggen waar jouw paard last van heeft. De tandarts raadplegen is een goed idee en als ze hoofdpijn lijkt te hebben is het een goed idee haar te laten behandelen door een cranio-sacraal/osteo.


Cranio behandeling geven na een tandarts behandeling is ziezo geen overbodige luxe.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:03

Komt vaak voor dat ze na een tandarts behandeling wat moeilijker eten. Vooral als je aangeeft dat ze een heel golvend gebit heeft. Juist die golven helpen bij het malen. Als de golven nu recht geveild zijn met nog beetje reliëf geloof ik graag dat ze veel moeite heeft met kouwen.

Rij je nog met het paard? Als je er niet meer mee rijd of geen bit meer in krijgt zou ik het reliëf niet meer zo sterk weg laten halen.

Edit: Ook als kiezen ongelijk zijn kan het zijn dat de tandarts ruimte heeft gemaakt voor de te korte kiezen om weer te groeien door de te lange kiezen terug te veilen. Dat duurt even voor dit weer mooi recht trekt. Bel anders even je tandarts voor uitleg.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:10

Mijn paard heeft dit ook gehad nadat er een tandarts op stal geweest was. Hij veilt elektrisch zonder verdoving, vond mijn paard niet zo tof en bleef schudden met zijn hoofd. Nadien was hij ook proppen aan het maken, liet zijn voer staan en at zijn kuilgras moeizaam. Een week later kwam hij terug voor de rest van de stal en zei hij heel droog dat hij in zijn wang geveild had vanwege het schudden van zijn hoofd, dat zou met een week of 2 wel over zijn zei hij. Je begrijpt dat deze k.lootzak niet meer aan mijn paard komt.

Nu ga ik jaarlijks langs de dierenarts en wordt hij netjes verdoofd behandeld. Nergens geen last meer van. Hij heeft ook geen spierpijn oid in zijn kaak. Had daar eigenlijk nog nooit van gehoord maar kan het mij wel goed voorstellen. Heb zelf ook altijd wel spierpijn in mijn kaak als ik langs de tandarts geweest ben.

Eet ze al beter nu?

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 12:23

Ze eet beter maar soms nog een kleine hapering.
Ze word handmatig geveild omdat de tandarts tegen elektrisch vijlen is. Niet verdoofd (kan wel trouwens maar word meestal niet gedaan). Maar omdat ze het totaal niet leuk vind en bijna over de tandarts heen sprong is het misschien volgende keer verstandiger als ze een pasta krijgt. Dan staat ze misschien net wat rustiger. Verder is het een tandarts met een Amerikaanse opleiding.

Omdat mijn paard de zorg aan het gebit nodig had adviseerde de tandarts om elk half jaar een controle te doen en dan als het nodig is ook te behandelen. Dus in 2016 is ze 2 keer naar de tandarts geweest en behandeld. Ze zei dat ze nog 1 keer om het half jaar moet en daarna 1 x per jaar.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:38

Regio zuidholland (pb h.?)toevallig? Haal er een echte tandarts bij ;) iemand die dierenarts is of er mee samenwerkt.

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:40

Ik zou contact opzoeken met de tandarts, is waarschijnlijk nog pijn!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:04

Bambi1995 schreef:
Ze eet beter maar soms nog een kleine hapering.
Ze word handmatig geveild omdat de tandarts tegen elektrisch vijlen is. Verder is het een tandarts met een Amerikaanse opleiding.

Nu wordt het een stuk duidelijker;
- er is, volgens mij, geen enkele Amerikaanse opleiding die tegen electrisch instrumentarium is, omdat het gewoon een essentieel onderdeel is van gebitsverzorging.
- een gebitsverzorger die niet electrisch wil of kan werken, kan sommige gebitsproblemen niet herstellen, iedereen die beweert van wèl liegt of weet niet beter.
- een golfgebit kan je niet handmatig herstellen en als gebitsverzorger moet je jezelf afvragen of je dat een 23 jarige nog moet aandoen omdat er vaak onvoldoende reservekroon over is.
- een functioneel (!) goed gebit van een 23 jarige behoeft geen halfjaarlijks onderhoud.

Kortom: zoek een betere gebitsverzorger.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Paard eet langzaam na tandarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:17

Hier werd vorig jaar idd ook verteld dat onze oude merrie (22) ook beter elk half jaar gedaan zou worden.
Echter was de tandarts verbaasd toen ze een jaar later (dus niet tussendoor geweest) hetzelfde paard deed. Ze wist nog van vorig jaar dat het zo slecht was, maar nu was ze er zo mee klaar.

Vorig jaar was het slechtere eten juist de reden om de tandarts te laten komen en dat was na de behandeling al beter omdat d'r kaken niet meer blokkeerden. (Paard hebben we gekregen en er was schijnbaar wat achterstallig onderhoud) Na 2 weken ofzo was alles weer gewoon zoals het hoorde.