Kreupel door mok? Kan dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:42

Hoi,

we hebben een 20 jarige tinker merrie lopen die we drie maanden geleden bij een manege weggekocht hebben die ging sluiten wegens verkoop. Super paard, ideaal als wandelmaatje voor m'n moeder. De eerste maand hebben we haar voor de zekerheid door de hele dieranartsmolen laten gaan en daar kwam wel wat uit helaas. Al minstens anderhalf jaar bloedwormen, vitamine e tekort en nu is ook ons ook ernstige mok opgevallen. Het zijn niet echt korsten meer maar echt al dikke sneeën in de huidplooien van haar kootholte... We hebben alle sokken er af geschoren en zijn begonnen met de behandeling. Maar nu staat ze kreupel op haar linker achterbeen. Ik kan heel het been afvoelen zonder dat ze wegtrekt, maar bij de kootholte trekt ze het been weer weg. In stap is ze niet kreupel. Wanneer ik haar aan de longe laat lopen doet ze wel gewoon gek (bokkesprongetjes en willen galopperen) maar ze loopt niet zuiver. Op sommige moment is het zo erg dat ze gewoon haar been tijdens het draven in de lucht houdt. Enkel de tip van haar hoef raakt dat de grond en ze doet er alles voor om de kootholte maar niet naar beneden te moeten plooien om haar hoef neer te zetten. Het ziet er echt uit alsof het daar vandaan komt, als het haar rug of been zelf was zou ze ook in stap kreupel zijn lijkt mij?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe lang gaat dit duren? En moeten we toch opnieuw stappen ondernemen bij de DA (weer lekker prijzig) of behandelen we eerst volledig de mok en dan kijken hoe het gaat? Ze wordt uiteraard niet gereden nu en staat op rust maar loopt wel nog gewoon buiten aangezien ze niet kreupel is in stap.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:52

Oh jee, dat zou het zeker kunnen zijn! Is dit echt ernstig? Valt het te behandelen of is het zoals een ernstige peesblessure? Dat stampen heeft ze trouwen ook echt! Maak me best zorgen nu, is dit iets waardoor mensen hun paard laten inslapen?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:18

Ann99 schreef:
Dat jullie dat niet eerder is opgevallen....?
Auau, dat zal haar zeker pijn doen en daarom dat been zeker niet willen belasten.

Wat een stomme reactie dit, wij hebben al alles gedaan aan dit paard om het er bovenop te krijgen en nee dit is ons niet eerder opgevallen omdat die sokken er overheen zitten. Het is ook niet zo ernstig als op de foto's die ik op internet ervan zie. Ze heeft wel twee dikkere huidplooien in de kootholte en zwelling boven beide kogels van de achterbenen. De voorbenen zien er goed uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:18

dresjoepie schreef:
Kun je er misschien een foto van maken? Dan is het wat makkelijker te zien of het om mok of cpl gaat

Ik maak morgen even een foto.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:40

Ja ze krijgt nu sws vitamine e bijgevoerd. Ik heb wat foto's gevonden, zal ze er bij zetten.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 14:05

de voorbenen

Afbeelding

de achterbenen

Afbeelding

Afbeelding

Krijg de foto's niet gedraaid.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 14:33

Ja vit E tekort is geconstateerd in het bloed, net als de bloedwormen. Voor beiden is ze in behandeling (geweest) en normaal zou de bloedworm ondertussen al van de baan moeten zijn.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 15:07

Ze is ook niet één dag behandeld Mara2000. Zoveel verstand van paarden heb ik nog net. Ze is drie weken in behandeling geweest. Elke dag medicatie, 1 keer een inspuiting en dan een week lang elke dag ontwormt. Ze is nu vrij van de bloedworm.

Ze krijgt gewone onderhoudsbrok met laag eiwit gehalte, 's middags krijgt ze een schep senior mix van Aveve. Mijt heeft ze niet, gelukkig.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 17:52

Dat heeft ze inderdaad al sinds dat we haar kochten. Ik kan er in duwen/knijpen zonder dat ze dit lastig vindt en het is dus ook makkelijk in te duwen dus niet echt hard ofzo... Ze heeft dit langs beide benen, maar enkel aan de achterbenen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 20:29

Vandaag is de DA geweest. Godzijdank: het is geen CPL. Dat kon hij wel duidelijk zeggen, wel heeft ze mijt... Hij zei dat we er op tijd bij zijn, anders zou dit zeker CPL geworden kunnen zijn. Nu dus tegen de ontstekingen een zak antibioticapoeder en een sterke oplossing voor de mijt waar we de benen vandaag al mee behandeld hebben. Dit moet over exact drie weken opnieuw gebeuren ivm de eicyclus van de mijt. Ik ben erg opgelucht nu. De mok geneest volgens de DA ook heel mooi en de zwelling komt door het ontsteken van de wondjes door de mijt die is gaan tunnelgraven onder de huid. Laten we hopen dat het helemaal goed komt!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 23:01

Floortz schreef:
Mooi dat het geen CPL is...het verwonderde me al een beetje...in de kootholte kan er inderdaad een dikke rand mok ontstaan en die jeukt als de ziekte. Ze gaan dan flink stampen. Regelmatig betadinezalf erop, zorgen dat (inderdaad) mijt weg is (wassen met hondenshampoo anti-vlo) en vreemd genoeg is het bij die van mij verdwenen sinds ik horsemix van TWL bijvoer. Het was dus toch iets darmflora-gerelateerds want het spul bevat probiotica en werkt echt goed bij mok.

Hoe is de mest van je Tinker? Stevig?

Ja de mest is gewoon goed... Maar toch heeft ze steeds erg smerige achterbenen. Is wel een echte pismerrie dus zal daar dan wel door komen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 23:02

Weidebloem schreef:
Wat goed TS dat je de da erbij hebt gehaald! Ben je toch weer gerust gesteld en weet je waar je aan toe bent. Fijn dat je er optijd bij bent.

Ja klopt, het sleepte nu al enkele dagen aan en dan haal ik er liever meteen een DA bij ipv nog weken door te gaan dokteren in ons eentje. Want ik kan zelf wel volmondig volhouden 'Nee het is geen CPL', maar tot de DA langs geweest is en dit zelf ook ziet en bevestigt geloof ik mezelf ook niet hoor :') :=

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 21:45

8nnemiek schreef:
De meeste dierenartsen weten weinig tot niks over CPL. CPL ontstaat niet vanuit mok, dus dat het om kan slaan in CPL klopt niet. CPL betekent dat de lymfeklieren slechter werken (waarbij de mijten vaak een rol spelen), waardoor de benen vocht gaan vasthouden, en daardoor krijgt een paard eerst jeuk aan de benen, daarna kleine wondjes, en dan beginnen in de kootholtes kleine rimpeltjes te vormen. Dat komt zeker door de CPL. Die slechte huid bij de benen en lymfeklieren zullen niet meer herstellen, dus je paard zal altijd gevoelig blijven voor verkeerd voedsel, maar je kan het wel onder controle houden door inderdaad tegen de mijten te behandelen. Antibiotica heeft niet heel veel nut hier, daar zou ik een beetje mee oppassen aangezien het ook de goede bacteriën doodt en daarmee de weerstand wat minder wordt.
Welk middel gebruik je tegen de mijten? Heeft de DA ook gezegd dat je het na precies 10 dagen moet herhalen om de nieuwe larven te bestijden voordat ze nieuwe eitjes leggen?

Ik schrijf ook letterlijk dat de mijt had kunnen omslaan in CPL. Gelieve eerst grondig te lezen alvorens de deskundigheid van mijn DA te betwisten. Ook wat betreft de behandeling, heb je uberhaupt wel gelezen?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 22:40

Mijt kan een trigger zijn van die CPL. Maar ik ga hier niet met jou in discussie over het feit of mijn DA al dan niet gelijk heeft. Ik zie mijn paard elke dag, ik weet hoe ze er bij staat. En ik kan mij aansluiten bij de diagnose van de DA.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 22:55

Mara2000 schreef:
Jeetje, hoe bot kun je reageren. Vraag dan niks als je het zelf al beter weet.

Sterkte

Is dat op mij gericht?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 13:13

Ik heb nergens geschreven dat er Prednisol is voorgeschreven? Wat overigens ook niet het geval is... ik snap ook niet goed waarom iedereen er zo van overtuigd is dat mijn DA niets of niet veel over CPL weet, gewoon omdat dat bij jullie vaak de ervaring was. Mijn DA wist me zelf te vertellen dat het iig al geen CPL is zonder dat ik dit zelf moest voorstellen. Maar wat ik zei over mijt als trigger van de sluimerende CPL wordt door jullie ook gewoon gezegd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Kreupel door mok? Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 17:38

De zwelling is al veel afgenomen op de achterbenen. We hebben vandaag nog eens behandeld tegen de mijt. Volgende week zijn de vaccinaties dus wordt ze meteen nog eens nagekeken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Guusje17, lies1998, MarjanB, Xhiske en 60 bezoekers