Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 17:37

rien10 schreef:
[ [url=m/k11PNB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto is van afgelopen vrijdag na de smid. Het is nu eind sept. In februari zat het in de kroonrand.


Wat bij mij ook hielp was met de natte hoef stappen op het harde. Door de hoef werking kwam het er uit. Ik bedoel, na 10 dagen soppen iets er uit, dan na het stappen kwam er meer uit.
Heb je een stal genoot die tussendoor de boel nat kan maken?

Groene zeep truc: nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Ken je de lijnzaad truc?

Ja, ik snap dat je het eruit wilt hebben. Wat kan je blij zijn met pus doorbraak he? Volhouden! Het is n langdurige kwestie. Ik ben vanaf eind februari bezig.


met de groene zeep kwam de da aan. had er ook nog nooit van gehoord.
stal genoten heb ik niet ze staat aan huis. harstikke fijn maar nu even niet handig

pien_2010

Berichten: 43223
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:16

Mocht het een hoefzweer zijn die heel hoog zit dan heb ik nog als tip: Boiron,PVB abces hetgeen bij mijn paardje erg goed heeft geholpen en als je daar moeilijk aan kan komen probeer dan eens Pyrogenium http://www.ecostyle.nl/veehouderij/prod ... compositum. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb het wel in huis en hoorde na de behandeling met PVB Abces dat ik anders dat middel nog zou kunnen proberen. Hoefzweren die hoog zitten kunnen erg hardnekkig zijn en dat kan wel een jaar duren. Omdat ik in Frankrijk woon kon ik de Boiron vrij gemakkelijk kopen in de apotheek. Dit middel is door een Franse reguliere dierenarts voorgeschreven: https://www.crazyveto.fr/chiens/1432-bo ... oiron.html .
Bij ons lijkt het voorbij, en ik ga binnenkort een proberen of ik weer kan rijden. Maar los galoppeert en draaft mijn paardje geweldig en lijkt helemaal recht weer. Dat was echt wel anders.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:19

net even met haar bezig geweest. ze is goed hengstig en had de hele benen en staart onder geplast. even gewassen en het voetje weer uitgepakt. het begint nu echt zachter aan te voelen. of het ook groter word kan ik nog niet echt zeggen. Heb nu een dikke laag trekzalf er opgesmeerd.
Ook nog even gekeken hoe ze loopt en ze word steeds meer kreupel. tot nu toe wilde ze nog wel draven op de harde volte maar dat gaat niet echt meer van harte.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 20:20

pien_2010 schreef:
Mocht het een hoefzweer zijn die heel hoog zit dan heb ik nog als tip: Boiron,PVB abces hetgeen bij mijn paardje erg goed heeft geholpen en als je daar moeilijk aan kan komen probeer dan eens Pyrogenium http://www.ecostyle.nl/veehouderij/prod ... compositum. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik heb het wel in huis en hoorde na de behandeling met PVB Abces dat ik anders dat middel nog zou kunnen proberen. Hoefzweren die hoog zitten kunnen erg hardnekkig zijn en dat kan wel een jaar duren. Omdat ik in Frankrijk woon kon ik de Boiron vrij gemakkelijk kopen in de apotheek. Dit middel is door een Franse reguliere dierenarts voorgeschreven: https://www.crazyveto.fr/chiens/1432-bo ... oiron.html .
Bij ons lijkt het voorbij, en ik ga binnenkort een proberen of ik weer kan rijden. Maar los galoppeert en draaft mijn paardje geweldig en lijkt helemaal recht weer. Dat was echt wel anders.



ik ga je info even lezen

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:23

nog steeds geen zweer. ze loopt wel wat beter. maar been is wel weer dikker.
da wel gebeld om door te geven dat de zweer nog geen zin heeft om te voorschijn te komen. nog niks te terug gehoord. maar ik wil zelf ook minimaal eerst nog een week door weken voor ik verdere actie onderneem

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:12

Zou n gaatje boren een optie zijn? Als je eerst met n foto de locatie hebt gevonden?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 07:04

rien10 schreef:
Zou n gaatje boren een optie zijn? Als je eerst met n foto de locatie hebt gevonden?


op een foto kan je geen hoefzweren zien. Ik had zelf ook zo iets bedacht. Een hoef zweer zie je pas op een foto als zo ongeveer de hele hoef vol vocht zit.
Das was gelukkig niet het geval

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 07:55

Zo die zweer heeft wel lang de tijd nodig om tevoorschijn te komen!

Als je zo'n nat verband aanlegt zoals Rien10, zou ik er nog een laag ducktape overheen doen. Daarmee slijt het minder en blijft het veel langer nat. Wel even een klein stukje van de kroonrand onbedekt laten ivm ademen van de hoef. Ik maakte altijd (helaas vaak zweren gehad) een sopje met een flinke hoeveelheid soda en groene biotex. Als het open gaat blijft het mooi schoon.

Succes! Ik hoop dat je paard er snel van verlost is :)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:30

Wat gebruik je om de voet? Ik gebruik bij vermoeden van een zweer animalintex dat ik nat maak en dan met flexibele verband dat hecht en ducktape voet inpakken.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:38

koetjeboe schreef:
rien10 schreef:
Zou n gaatje boren een optie zijn? Als je eerst met n foto de locatie hebt gevonden?


op een foto kan je geen hoefzweren zien. Ik had zelf ook zo iets bedacht. Een hoef zweer zie je pas op een foto als zo ongeveer de hele hoef vol vocht zit.
Das was gelukkig niet het geval

Oh? Ik dacht dat n hoefzweer zich liet zien als n holte. Bij Brix is in een vroeg stadium een fito gemaakt om zeker te zijn dat het om een zweer ging en we dus de goede dingen deden.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 11:45

Mette schreef:
Zo die zweer heeft wel lang de tijd nodig om tevoorschijn te komen!

Als je zo'n nat verband aanlegt zoals Rien10, zou ik er nog een laag ducktape overheen doen. Daarmee slijt het minder en blijft het veel langer nat. Wel even een klein stukje van de kroonrand onbedekt laten ivm ademen van de hoef. Ik maakte altijd (helaas vaak zweren gehad) een sopje met een flinke hoeveelheid soda en groene biotex. Als het open gaat blijft het mooi schoon.

Succes! Ik hoop dat je paard er snel van verlost is :)


ze zit nu in de natte watten met verband er om heen en dan in een hoefzak met biotex water. en dat de hele nacht. morgens is de hoef goed week. de kroonrand is helemaal wit geworden. zal volgende week eens overleggen met de da over animallintex. verder vind ik het echt lang duren. bult is nog steeds niet echt warm. wel iets maar volgens mij is dat meer omdat de huid op die plek geïrriteerd raakt van al het vocht

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 18:45

Nog steeds geen zweer hier............naja miss wel.
Hier onder twee filmpjes de eerste op harde ondergrond denk 2 weken geleden gemaakt.
Nu wilde die zweer nog steeds niet en kiki liep in stap best goed ( ik zie er niks aan). En ze rende vrolijk door de wei.
Ik heb het zadel er maar weer eens opgelegd en stap nu al een dag of 4 dagelijks een rondje van een uurtje. Ik hoop dat de zweer er daardoor eerder uit komt. De eerste dagen merkte ik dat als ze ging draven dat ze kreupel was, maar de laatste 2 dagen is ze niet meer te houden ze is ram gek, zodra de voetjes in het zand zitten of op het gras is ze weg en ze lijkt spontaan te zijn vergeten dat ze auw had.
Ik ben vanaf gisteren begonnen met een stuk animalinex op die kroonrand te doen. en vanmorgen zat er wel een inimini beetje roze vocht op. Maar ja het verbandjes was nogal vuil dus ook niet echt heel duidelijk.
Ik hoop dat als ik straks het verband wissel ik echt duidelijk kan zien dat er troep is uitgekomen.
Heb dr vanmiddag wel weer op de harde volte gehad maar dat wilde niet zo, ze ging steeds rechtuit lopen ipv op de volte ze zag overal enge dingen. Dus daarna maar in de bak op de volte en dat valt me niks tegen.
eerste filmpje is dus 2 weken terug 2e filmpje vandaan



Afbeelding



Afbeelding

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:21

Woehoe kiki is niet meer kreupel.................denk ik.
Vandaag eens duidelijke filmpjes proberen te maken om naar de DA te mailen en te kijken wat die er van zegt. Maar ik zie niet veel bijzonders meer, op de harde volte en das hier een vrij kleine harde volte zie ik wel een paard die het wat lastig vind maar volgens mij niet meer kreupel.
Net ook weer rondje gereden en de buurman ( paardenman) eens laten kijken als ik heen en weer draafde of hij wat zag. Hij vroeg me aan welke been ze kreupel was want hij zag niks gek.
Ik krijg waarschijnlijk komende weekend bericht van de DA die zat nu nog op boekelo.
Hoop dat hij ook zegt dat er niks meer te zien valt

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:26

Lekkerrrrrr!!!! Tja, dieren..... t blijft wonderlijk. Maar goed, geniet ervan.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 18:35

rien10 schreef:
Lekkerrrrrr!!!! Tja, dieren..... t blijft wonderlijk. Maar goed, geniet ervan.



nou idd. wat het nou is geweest. miss is ze over een week wel stokkreupel en komt de zweer er alsnog uit

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:14

Misschien toch n zweer. Heeft het lichaam het zelf weggewerkt en is paarden beest nu beter en baas happy. *\o/*

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 16:08

rien10 schreef:
Misschien toch n zweer. Heeft het lichaam het zelf weggewerkt en is paarden beest nu beter en baas happy. *\o/*


ze had vanmorgen nog wel veel vocht onder de kogel zitten dus ik vrees dat er nog wel wat zit.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 18:53

da vandaag gesproken. hij vind haar veeeeel beter lopen maar nog niet goed.
de koot blijf ook gezwollen morgens vroeg. vooral aan de binnen kant. het bleek nu dat die banden nog niet op de echo zijn geweest en dat gaat nu vrijdag alsnog gebeuren...spannend weer

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 19:19

Vanmorgen bij de DA geweest we hebben haar weer bekeken en de conclusie was dat ze stukken beter loopt en dat ze hoe langer ze aan de longeer lijn liep steeds beter ging lopen.
Daarna weer echo gemaakt deze keer van het hele been van halverwege het boven been tot de kroonrand.
Alles was netjes, wel wat litteken weefsel rond de oude blessure en hij heeft nog zitten denken of ze daardoor kreupel liep, maar daar ziet het er te mooi voor uit. We hebben nog gedacht om nog eens te shockwaven op die plek maar ook dat gaan we om de zelfde reden het ziet er gewoon goed uit, en het rijmt ook niet met dat ze na het verdoven van de voet beter liep.

Heb nu voor 2 maanden asprine, en moet gewoon rustig gaan rijden. Dan moet ze met een week of 2-3 wel beter zijn. Ik moet na 4 weken stoppen kijken of ze goed is zo niet nog een 4 weken asprine voeren, dan nog niet goed weer alles onderzoeken op de kliniek.
Ze is gelukkig nog maar minimaal onregelmatig.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:47

Misschien een kwestie van weer in conditie komen?
Lastig hè, zoiets vaags.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 12:10

rien10 schreef:
Misschien een kwestie van weer in conditie komen?
Lastig hè, zoiets vaags.



Ja dat is het net, DA denk dat het echt beter gaat worden door gewoon rustig te bewegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:06

Ik blijf het toch een raar verhaal vinden, dat ze nog steeds niet rad is. Is het een idee om hoger in het been te kijken?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 22:47

Joolien schreef:
Ik blijf het toch een raar verhaal vinden, dat ze nog steeds niet rad is. Is het een idee om hoger in het been te kijken?



ze gaat elke keer weer goed lopen na het verdoven van de voet. dus het lijkt ook echt daar te zitten. met de echo hebben we wel het hele been afgezocht maar daar was niks te vinden. maar raar is het idd. de da zegt dat er waarschijnlijk toch iets met de voet is gebeurd. naja die man zal het wel weten. gelukkig is ze de afgelopen weken wel beter gaan lopen en is de kreupel over gegaan in onregelmatig dus er zit vooruitgang in. en moet zeggen was al weer twee weken aan het stappen en sinds die tijd is ze wel beter geworden. of het toeval is of niet ik weet het niet. als ze slecht blijft gaat ze door de ct scan. verder is alles wel onderzocht wat mogelijk is.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 16:09

In dat geval zou ik eens gaan denken aan een 2nd opinion bij een andere kliniek. Bijvoorbeeld Utrecht of de Lingenhoeve. Dat jouw DA het niet kan vinden, wil niet zeggen dat een andere DA het ook niet kan vinden.
Een blessure bijvoorbeeld van de aanhechting diepe buiger op het hoefbeen (diep in het hoefgewricht) kun je ook niet zien op de echo. Dan zul je een MRI moeten doen. Dus zomaar opbouwen zou ik dus in dit geval niet doen.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Willen jullie mee denken, Soms vocht in been en kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:02

Ik ben zelf erg tevreden over de Lingehoeve. Toppers zijn het.