Blijvende traanogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:21

Dag allemaal,

mijn paard heeft nu al een tijdje last van traanogen/geirriteerde ogen. Steeds als ik er ben maak ik dit schoon met een handdoek en afgekoeld gekookt water maar de ogen blijven tranen/vies worden. De viezigheid die uit de ogen komt is helder en verder zijn er geen gekke dingen te zien aan de ogen. Geen verdikkingen, rode randen of irritaties.

Ik vraag mij af of ik mijn paard iets kan geven ter ondersteuning van zijn weerstand/immuunsysteem en na een beetje rondspeuren op internet kwam ik uit op dingen zoals Echinacea, heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Normaliter ben ik niet van de poeders/olie/supplementen maar ik dacht misschien kan ik hem in dit geval toch wat extra's toestoppen.

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips en tricks. Er is redelijk wat aanbod aan supplementen op het internet te vinden dus ik zie nu even door de bomen het bos niet meer... :)


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:27

Bedankt voor de reacties! Heb zelf er wel over getwijfeld inderdaad. Uiteindelijk besloten om het nog even aan te kijken maar jullie hebben gelijk, toch maar even een belletje plegen naar de arts.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:33

Ik heb dit paard nu 6 jaar en het is deze zomer begonnen. :j Heb het idee dat het is begonnen met irritatie van de vliegen inderdaad maar nu houdt het aan.

Het is dan ook niet extreem, heb ook wel paarden gezien die echt sporen van tranen over hun gezicht hadden lopen. Dat heeft de mijne gelukkig niet maar toch lijkt het me vervelend voor het paard. Plus dat de tranen/prut echt aankoekt wat me ook wel irritant lijkt voor hem en het is amper schoon te krijgen.

Kamillethee heb ik inderdaad over gelezen, dank voor de tip! Dat ga ik doen tot de da komt. Ga een afspraak maken voor na het weekend. :j

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:45

Inderdaad :j


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:48

Dat klinkt inderdaad vreemd maar klinkt ook als een logische oplossing.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 11:59

Die link zat ik inderdaad net te bekijken Babootje :j Contact met de arts is inmiddels gemaakt, ik word teruggebeld over het maken van een afspraak.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:08

Wat vervelend dat het geen resultaat gaf Patt, zo te zien heb je er alles aan gedaan om oogproblemen uit te sluiten. Fijn dat het niks ernstigs bleek. +:)+

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:27

Bedankt (weer) voor je uitgebreide reactie Babootje. Wat een verhaal zeg! Gelukkig was je er op tijd bij. De term maanblindheid ken ik wel maar heb me er nooit in verdiept. Interessant onderwerp wel. Je hebt gelijk, je weet maar nooit. Na alle reacties hier ben ik er toch niet zo gerust op. Blij dat ik toch de keuze heb gemaakt voor het openen van een topic, anders was ik zelf nog even aan het kwakkelen gegaan.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 13:53

Absoluut Toydoll, ik zal hier zeker blijven posten. In de tussentijd zijn meer ervaringen altijd welkom.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 14:03

Azmay ik dacht ook in de eerste instantie dat het door vliegen kwam. Daarna gooide ik het op het frissere weer, vooral 's nachts. Of een lagere weerstand. Maar door de reacties in dit topic zie ik nu dat ik er erg voorzichtig mee moet zijn. Dus ik zou zeggen....bij twijfel, laat het ook checken :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 14:37

Dat snap ik Patt. Ik zal ook in dit topic het verloop posten. De dierenarts komt maandagochtend langs! :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 11:07

Uiteraard is dit geen probleem Chasey. Vind het juist fijn dat je je ervaring wilt delen. :j

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 13:18

Heb je dit al eens in het echt gezien Babootje? Of baseer je dit nav het artikel? Chasey, laat je weten wat het is?? :(:)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 14:12

Interessante toevoeging over oogproblemen en het gebit. Gebit van mijn paard is in januari nog nagekeken en behandeld. Nieuwe afspraak staat voor begin november. :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 06:35

Bedankt voor jullie posts. Ik zal het onthouden en ook voorleggen aan de DA of het daar inderdaad vandaan zou kunnen komen bij mijn paard. :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:02

Even een update voor degenen die daarin geinteresseerd zijn..

Vanochtend is de dierenarts geweest en ze is begonnen met het aanbrengen van een groene kleurstof op de ogen, dat zag er erg gek uit. De bedoeling van de kleurstof is dat het verdwijnt indien er geen beschadigingen zijn op het oog. Als het oog wél beschadigd is dan hecht de groene vloeistof zich daar aan. Gelukkig verdween de vloeistof bij mijn paard. Verder waren er ook geen gekke/enge dingen te zien, enkel de slijmvliezen rond de ogen waren roder dan ze horen te zijn wat duidt op irritatie/ontsteking.

De groene vloeistof is ook een mooie test om te kijken of de traanbuizen goed open zijn. Wanneer de vloeistof wordt aangebracht in de ogen, hoort het er beneden bij de neus uit te komen. Dit was in het geval van mijn paard dus niet.

We hebben de keuze gemaakt om de traanbuizen door te spoelen, wat inderdaad zoals hier al door een Bokker gezegd, een akelig gezicht was. Gelukkig beide kanten goed gelukt, de ogen traanden uiteindelijk mooi zodat de traanbuizen vrij waren gespoeld. Dit hoefde niet onder verdoving, enkel een praam was voldoende.

Aansluitend nog zalf gekregen, dit moet ik de komende 4 dagen twee maal daags aanbrengen op het oog en dat valt nog niet mee. :=

Na deze dagen horen de ogen niet meer vies te zijn! :)
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 10-10-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:24

Inderdaad op het papiertje/stokje wat gebruikt wordt oranje en bij contact met het oog groen. :j


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 10-10-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 12:25

Ik ben erg blij met jullie adviezen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:08

Nee daar hebben we het niet over gehad. Alhoewel ik me kan indenken dat het niet erg prettig zal voelen..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-16 00:02

Patt toen ik vanavond weer op stal was om te zalven leek het al een stuk minder. Wel had hij getraand maar dat s niet gek na alles wat er aan/in die ogen gerommeld is deze ochtend.

Zag er dus al een stuk beter uit. Nu hopen dat de verbetering aanhoudt en dat het geen toeval was, ik zal blijven updaten. :j

Chasey wat goed van je dat je ook een arts hebt ingeschakeld. Zou je asjeblieft het verloop willen blijven posten? Ben erg nieuwsgierig en hoop van harte dat het niets ernstigs is. :n

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 11:44

Mijn paard heeft een heuse "bert-en-ernie-voorpluk" dus hangt ook niet voor zijn ogen. :')

We zitten nu op dag 3 van het zalven. Gisterenochtend zagen zijn ogen er super uit. Gisterenavond zag ik wel weer een kleine traan. Vanochtend zag er weer redelijk rustig uit maar wel nog opgedroogde viezigheid van gisterenavond.

Ben benieuwd hoe het er vanavond uit ziet. Heb wel het idee dat de slijmvliezen aan de binnenkant van de oogleden een stukje minder rood/geirriteerd zijn. Het zalven laat hij gelukkig braaf toe. Ben tot nu toe steeds geholpen door stalgenoten, zij houden hem vast zodat ik rustig de zalf kan aanbrengen. Hij blijft rustig staan maar knijpt zijn ogen echt dicht dus het is wel een gefrummel allemaal. :')

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-16 17:51

Patt:

Afbeelding


Jobamara bedankt voor je tip :j

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-16 20:15

De DA heeft het mij "geleerd" vanuit de tube, vandaar dat ik die methode heb gebruikt de afgelopen dagen. Ik ga nu vanuit werk naar stal om voor de laatste keer te zalven. (Paard blij *\o/* )

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 21:58

Chasey wat fijn om te horen! Hopen dat de zalf gaat werken. :j Heb je je twijfels uitgesproken over een eventuele tumor zoals hier in het topic voorbij kwam?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-16 22:03

Beterschap ook met jezelf trouwens!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers