Pony nu al in wintervacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 10:04

Hallo,

Mijn pony begint nu al zijn wintervacht te krijgen. Zijn haren zijn al vrij lang is dit normaal?

Ook had ik nog een vraag: ik poets hem soms in de stal als er een ander paard op de poets plaats staat maar er ligt altijd hooi in zijn stal. Nu begon hij direct te eten aan zijn stro ipv zijn hooi. Dit vond ik een beetje vreemd. Kan dit kwaad?

Op stal hebben wij warm water en zou je je pony nu nog kunnen wassen? Er zit enorm veel stof in zijn vacht wat er met borstelen niet uit gaat.

Sorry voor de vele vragen.

Mvg yenni

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:09

Zodra de dagen korter licht beginnen te worden, gaat een paard al wintervacht aanmaken. Dit is dus heel normaal. Stro eten kan geen kwaad. Met mooi weer kan je pony best wassen, als hij 24/7 buiten staat zou ik dat alleen niet doen omdat je toch de beschermlaag eraf wast. Staat hij op stal of buiten?

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:09

Die van mij staat ook al bijna volledig in wintervacht hoor.
Een beetje stro eten kan geen kwaad en is juist goed, maar als hij echt zijn hooi laat liggen zal ik het wel in de gaten houden!
Je kan hem wassen als je hem gelijk goed droogmaakt en uitstapt, als het echt fris is kan je even een zweetdekentje omdoen (nadat je hem zelf hebt gedroogd).

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:14

Allebei mijn paardjes krijgen al hun berenvachtje :j

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:14

Die van mij heeft al een complete wintervacht en de vacht is nog groeiende. Dat is normaal, het is om 20 uur s'avonds alweer donker en de nachten zijn alweer flink fris!

Stoffige vacht gewoon zo laten. Flinke regenbui er overheen en het is niet meer stoffig. Met wassen haal je de vetlaag weg die nodig is om warm te blijven nu het kouder is / word.

Anoniem

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:19

Dit is ons IJslandertje een paar dagen terug.
Afbeelding

De andere paarden hebben ook al een dikkere vacht. :j

Wassen zou ik zelf niet meer doen, tenzij het van de week nog 18-20 graden met weinig wind gaat worden. :)
En niet vanwege een stoffige vacht, want je haalt dan inderdaad de (huid)vetlaag weg die het paard tegen de kou en regen beschermt.

Anoniem

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:27

De mijne heeft ook al een wintervacht.

Stro eten is niet erg, mits met mate. Als hij zijn hele stal leeg eet kan hij last van koliek krijgen.

Wassen kan je doen, maar daarmee tast je wel het natuurlijke vet in zijn vacht aan. En dat helpt om te zorgen dat hij het niet koud krijgt als het bijvoorbeeld regent. Zelf doe ik het niet in de herfst en winter om die reden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:35

Niet teveel wassen hoor is niet goed voor de natuurlijke beschermlaag van de vacht. Met stof is niks mis. Als de vacht vol zit met strontklonten die er niet uit te borstelen zijn ga ik pas wassen.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:36

troi schreef:
Niet teveel wassen hoor is niet goed voor de natuurlijke beschermlaag van de vacht. Met stof is niks mis. Als de vacht vol zit met strontklonten die er niet uit te borstelen zijn ga ik pas wassen.


Als mijn paard vol met stof zit waardoor ik steeds na een uurtje rijden mijn dekje thuis kan gaan wassen terwijl ik gewoon een halfuur poets wil ik hem ook wel wassen.

Een keertje kan echt geen kwaad.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 10:44

Dank jullie wel voor de reacties! Ik maakte mij al zorgen ivm de vacht. Wassen doe ik inderdaad liever niet maar hij zit zo in het stof dat mijn dekjes gewoon vies zijn na het rijden. Hij staat overdag op de wei en snachts op stal Bedankt!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:48

Yenni schreef:
Dank jullie wel voor de reacties! Ik maakte mij al zorgen ivm de vacht. Wassen doe ik inderdaad liever niet maar hij zit zo in het stof dat mijn dekjes gewoon vies zijn na het rijden. Hij staat overdag op de wei en snachts op stal Bedankt!


Een keertje wassen kan wel, ik snap je volledig want mijn dekjes zijn deze tijd van het jaar ook helemaal oranje. En tja, poetsen doe ik echt wel lang... -O-
Vergeet niet dat je met wassen omhoog moet werken, zo voorkom je ook dat je paard kou vat!

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:00

Als je niet wil wassen maar wel het stof er af wil krijgen dan kun je ook met een vochtig doekje over de vacht heen gaan. Doekje moet niet te nat zijn maar gewoon vochtig, het stof blijft dan 'plakken' aan het doekje.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 11:03

Dankjewel

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:04

Horsies7 schreef:
Als je niet wil wassen maar wel het stof er af wil krijgen dan kun je ook met een vochtig doekje over de vacht heen gaan. Doekje moet niet te nat zijn maar gewoon vochtig, het stof blijft dan 'plakken' aan het doekje.


Maar wat tussen de haren verstopt zit blijft wel hangen.
Overigens was ik mijn verzorgpaard echt maar twee keer per jaar en verder nooit, haha.
Meestal gewoon in de zomer afspuiten en in de lente en herfst de grote schoonmaak die hij wel kan gebruiken. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:10

Yenni schreef:
Dank jullie wel voor de reacties! Ik maakte mij al zorgen ivm de vacht. Wassen doe ik inderdaad liever niet maar hij zit zo in het stof dat mijn dekjes gewoon vies zijn na het rijden. Hij staat overdag op de wei en snachts op stal Bedankt!


Dan kan je eventueel ook de dekjes wassen in plaats van je paard. ;)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:11

@safina, elke weke een dekje wassen is echt niet fijn hoor. Niet voor de wasmachine, niet voor jezelf.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:14

Ik was mijn paard 3x per maand en die staat overdag buiten en snachts binnen. Spoel haar ook bijna dagelijks af als het weer het toelaat, oud zweet vind ik smeriger dan stof :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:16

AlwaysH schreef:
@safina, elke weke een dekje wassen is echt niet fijn hoor. Niet voor de wasmachine, niet voor jezelf.


Weet ik. Ik heb er ervaring mee. Maar liever dat dan de beschermende vetlaag van mijn paard wassen. Maar dat is mijn persoonlijke afweging.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:18

@safina, maar wie zegt dat TS haar paard vaak wast? Een enkele keer verwijdert niet de hele vetlaag tussen de haren. Het lijkt me op dit moment ook wel fijn voor Yenni om hem helemaal af te spoelen, niet een sperse met shampoo oid, gewoon tot het water helder is wat op de grond stroomt. :)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:39

Ik poets mijn paard momenteel alleen op de zadel en hoofdstel plek. Voor de rest ziet ze er met regen dus uit als een moddervarken. Boeiend :n
Dekje laat ik drogen. Als het droog is klop ik hem uit en haal er een schone borstel over... Klaar voor gebruik. Die was ik eens per maand ofzo, heb er maar 3. Meer is niet nodig

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:02

Horsies7 schreef:
Als je niet wil wassen maar wel het stof er af wil krijgen dan kun je ook met een vochtig doekje over de vacht heen gaan. Doekje moet niet te nat zijn maar gewoon vochtig, het stof blijft dan 'plakken' aan het doekje.


Ik gebruik hiervoor gewoon een oude handdoek, even wat natmaken, uitwringen en dan gebruiken, kun je ook nog een beetje tegen de haren ingaan, komt echt genoeg mee af, terwijl de vetlaag op de huis gewoon blijft.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:05

Hihi mijn Shetlander begon begin september al met haar wintervacht :D Ze is nu alweer een pluizenbolletje.
Mijn fjord valt me nog mee (hij is 1,5).

Wassen kan prima met warm water als je een solarium hebt is het helemaal ideaal. Na het wassen goed het zweetmes eroverheen en dan lekker opdrogen onder het solarium. En anders goed inpakken in stal met dikke zweetdeken met hals.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:07

Mijn shetlander heeft nu ook al een vacht waarmee hij de winter wel door zou komen. M'n andere paard, een nrps, heeft nog niks.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 13:11

Mijn pony is al vanaf augustus wintervacht aan het maken, hij zit altijd maar kort in zijn zomervacht.
Is de wintervacht net weg, komt de nieuwe alweer.

Ik zou alleen afspoelen, niet met shampoo wassen, dan spoel je het oude zweet en stof tussen de haren weg. Met zweetmes overtollige water er af halen en even laten rollen in het zand, daar drogen ze het snelst van. Het is dan niet zo dat het zand gelijk weer tussen de haren zit, maar ze worden wel weer snel droog.

Inloopstal
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-07-15

Re: Pony nu al in wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:13

Onze Dartmoor begint al een aardig vachtje te krijgen