Wat voor wormen zijn dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 13:19

De stalbaas appte net dat er wormen zijn gesignaleerd in de mest op de wei. Het is nog niet zeker dat het van mijn jaarling is, kan ook van 1 van de anderen zijn, maar ik wil wel graag weten wat voor wormen dit zijn (en welke ontworming er tegen helpt). Ik twijfel een beetje tussen aarsmaden en spoelwormen.


Afbeelding

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:25

spoelwormen

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:29

Aarsmaden, lijken op tauge. Kijk maar een goed naar de anus van de paarden, dan zie je iets van gelige aanslag zitten, dat zijn de eitjes van aarsmaden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 13:36

Die eitjes kun je het beste weghalen met billendoekjes. Verder de DA bellen want een aarsmade reageert nauwelijks op een wormenkuur.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:27

Dit is denk ik spoelworm , aarsmaden hebben een lang dun zweepstaartje en zijn dunner.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:29

janderegelaa schreef:
Die eitjes kun je het beste weghalen met billendoekjes. Verder de DA bellen want een aarsmade reageert nauwelijks op een wormenkuur.


Hier heeft Panacur goed geholpen tegen aarsmade.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:48

Dit zijn spoelwormen, geen twijfel mogelijk.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 14:49

Spoelworm moet met pyrantel (strongid-p) behandeld worden, aarsmade met fenbendazole (panacur).

Geen van beide wormen worden gedood door ivermectine of moxidectine.

Ik denk zelf ook aarsmade, maar bij twijfel zou ik beginnen met ontwormen met pyrantel en dan over 4 weken met panacur. Aarsmaden geven namelijk alleen jeuk en spoelwormen richten serieuze schade aan.

http://paardenpraktijkutrecht.nl/aarswo ... komsten-2/

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 09:19

Ik zag dat Eraquell zowel tegen spoelwormen als aarsmaden zou moeten helpen. Dan zou dat de juiste ontworming zijn? Het is nu bevestigd dat het wel mijn jaarling is die de besmetting heeft.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:24

Als de een besmet is, volgt de rest van de kudde ook. Alles ontwormen in ieder geval :j En ik denk ook spoelwormen.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:33

Hier staat duidelijk bij dat Eraquell niet ( meer) werkt tegen spoelwormen: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/ .
Ik zou overleggen met de DA, die kan wel zien welke worm het definitief is en daar een behandelplan op afstemmen. Beide infecties zijn vervelend, maar een infectie met spoelwormen kan ronduit gevaarlijk zijn.
En zoals mijn voorganger hierboven al zegt: Alles ontwormen dat erbij staat. En het liefst verweiden naar een schone weide, anders blijf je met herbesmetting zitten, niet alleen voor jouw paard, maar ook voor de andere paarden.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:39

Spoelwormen dien je voorzichtig te behandelen. Wanneer je ze te snel afdood kun je zo koliek krijgen. Ik zou in dit geval zeker een goeie dierenarts in hand nemen en overleggen hoe dit aan te vliegen. Welk middel en dosering. Zou niet het eerste paard zijn wat komt te overlijden door te goede en snelle zorgen,.... Helaas.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:29

Murosch schreef:
Ik zag dat Eraquell zowel tegen spoelwormen als aarsmaden zou moeten helpen. Dan zou dat de juiste ontworming zijn? Het is nu bevestigd dat het wel mijn jaarling is die de besmetting heeft.


Eraquell is ivermectine en werkt niet volledig tegen spoelwormen of aarsmaden. Die beschermt alleen volledig tegen bloedwormen (en veulenwormen). Dus NIET ontwormen met eraquell.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:42

Oef spoelworm of aardmade.... Maar ik heb zelf aarsmade bij de mijne gehad. Zien er toch anders uit. Schuren ze ook heel erg? Dat is nl wel ern teken van aardmaden

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:44

Mizora schreef:
Eraquell is ivermectine en werkt niet volledig tegen spoelwormen of aarsmaden. Die beschermt alleen volledig tegen bloedwormen (en veulenwormen). Dus NIET ontwormen met eraquell.


Citaat:
Eraquell is een ontwormingspasta met als werkzame stof ivermectine. Ter behandeling en bestrijding van infecties met maagdarmwormen (o.a. veulen-,bloed- en spoelwormen), longwormen, aarsmaden en horzellarven.


Daarnaast werkt ivermectine juist niet volledig tegen bloedworm.
Daarvoor moet je juist Moxidectine gebruiken, die pakt nl ook de larven mee.
Citaat:
Moxidectine dringt beter door in de darmwand, waardoor in het najaar ingekapselde rode wormlarven ook voor een groot deel sneuvelen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:51

Ja, heel veel sites zijn nog niet bijgewerkt. Er is resistentie gevonden voor zowel aarsmaden als spoelwormen voor ivermectine en van dichtbij al 2x gezien wat dat met een paard kan doen. Pas na uitgebreid behandelen (na 2x met 2 weken tussentijd behandelen met ivermectine op 1.5-2x gewicht) met pyrantel kregen we de spoelwormen weg en daarna met panacur de aarsmaden. Paardje op de stalling zijn ze er bijna aan kwijtgeraakt. 4x met ivermectine ontwormt omdat de dierenarts er van overtuigd was dat ivermectine werkte tegen spoelworm. Tegen de tijd dat er toch maar gekozen werd voor pyrantel stond het paardje al op de kliniek.

Edit:
Bloedwormen zijn niet resistent tegen ivermectine, ivermectine heeft nooit gewerkt tegen ingekapselde wormen. Ivermectine en moxidectine dekken, op de ingekapselde wormen na, dezelfde wormen en hebben ook last van kruisresistentie. Als de spoelwormen niet op ivermectine reageren dan reageren ze vaak ook niet meer op moxidectine, aarsmade idem dito.

Natuurlijk kan je geluk hebben dat jouw paard besmet is met een spoelworm die nog niet resistent is. Maar ik zou het er niet op gokken.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-10-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:51

Dat zijn spoelwormen, aarsmaden zijn wat kleiner en dunner. Behandelen met pyrantel (strongid-p).

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 11:54

Bedankt, ik weet voldoende!

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 01:23

Ik weet nog steeds niet zeker wat het nu is(aarsmade of spoelworm), maar wat het ook is, het wordt nu uitgeroeid. Zaterdag ontwormd, zondag ongeveer evenveel wormen in de mest als op de eerste foto's, alleen dan wel dooie. We dachten dat het misschien mee zou vallen met de besmetting, totdat we vandaag haar mest zagen. Bah, bah bah, ongelofelijk wat baal ik dat ik het niet eerder heb ontdekt.

Over 3 weken herhalen we nog eens met Strongid-P
Afbeelding
Afbeelding

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 04:32

Wat naar. Op zich heel goed dat ze er nu zo uitkomen en dat deze in elk geval dood zijn natuurlijk, dan reageren ze in elk geval op dat wat je gegeven hebt. Ik zou ook de mest van je merrie eens goed na ( laten) kijken. Of het moet in het land hebben gezeten waar ze nu staat voordat jouw jonge merrie erop kwam, die kans is natuurlijk ook aanwezig. Als mest niet wordt verwijderd is een landbesmetting bij bepaalde soorten wormen best snel aan de orde en die krengen overleven vaak heel lang op het land ( de eitjes dan). Ik denk dat ik over die drie weken ( of al eerder) weer zou ontwormen met hetzelfde middel. Hier zijn de wormen gevoelig voor, als je wat anders gaat geven is dat maar weer de vraag. Wel ontzettend vervelend hoor, en bedenk dat het niet jouw schuld is hoor!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 05:06

Fijn dat er zoveel dode wormen afgekomen zijn.

Mijn paard had een tijdje terug ook spoelwormen. Ik heb toen met bimectin ontwormt. Het was een behoorlijke besmetting maar met 8 weken nog maals laten controleren en hij was wel schoon toen.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 07:51

Je hoeft je niet schuldig te voelen want elk jong krijgt spoelworm mee vanuit de moeder.
Geldt voor paarden, honden, katten enz.
En het is een fabel dat dan gelijk alle paarden besmet raken. Bij een goede weerstand kan een paard prima tegen wormen. Een paard is nooit helemaal wormvrij!

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 11:44

Bedankt. De mest van de moeder is helemaal schoon. Ik haal thuis 2 keer per dag de mest eruit en check het altijd als ik het in de kruiwagen kiep. Ik heb geen idee hoe ze hieraan gekomen is. Het land waar ze nu loopt, daar hebben wel andere paarden op gestaan, maar de stalbaas haalt ook 2 keer per dag de mest eruit, dus ik geloof zeker dat het wel schoon is daar. De andere paarden zijn ook ontwormd daar en daar kwamen geen wormen in de mest (gelukkig).

Het goede nieuws is, dat Veronia's mest vanmorgen (dus van de nacht) helemaal schoon was! De kleur was ook weer mooi bruin en plaats van zo donker. Zouden we het achter de rug hebben nu? Ik ga sowieso over 3 weken nog eens herhalen hoor, dat staat vast.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:17

Fijn dat er nu geen wormen meer in de mest zaten. Maar dat zegt nog niet helemaal alles. Ik weet niet waarmee je ontwormd had hoor, maar veel wormenkuren zijn na 48-72 uur weer uit het lichaam ( alles eigenlijk behalve Equest en Equest Pramox).
Wel mooi dat het mest van het landhalen zowel bij jou thuis als bij de stal waar ze nu staat zo goed gebeurt. Hoe zit dat met de weide waar ze aldoor uitbrak? En hoe lang gebruiken deze mensen waar ze nu staat deze weide? Misschien zit het er al in van de vorige eigenaar ( geen idee hoor). De jouwe is natuurlijk nog jong en daar "vers" gekomen, de andere paarden hebben misschien al immuniteit opgebouwd tegen spoelwormen. Misschien had ze wat verminderde weerstand door de stress van het verhuizen en heeft ze ze mede daarom opgepikt. En daarbij: is er bij de andere paarden die er lopen wel eens mestonderzoek gedaan? Niet dat dat zaligmakend is hoor, verre van dat eigenlijk, maar eitjes zie je niet met het blote oog... Ik probeer alleen maar mee te denken hoor, ik veroordeel niemand hiermee!