Pony wordt blind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 10:40

Hey allemaal,

Sinds mijn tweede verjaardag heb ik een shetlandmerrie van inmiddels 23 jaar. Ongeveer een jaar geleden kwamen wij erachter dat zij met één oog weinig meer zag. De dierenarts vertelde toen dat dat kon komen doordat er een keer iets (scherps) in het oog was gekomen, maar we zagen een lichtblauwe vlek op haar oog zitten en die werd alsmaar lichter. Uiteindelijk was ze dus aan één kant helemaal blind, maar verder kon ze alles nog en ze kon er natuurlijk heel oud mee worden

Echter afgelopen zomer toen ik goed in haar andere oog keek zag ik ook een lichte streep in dat oog. Ik wist meteen hoelaat het was: het tweede oog ging het ook krijgen. En ja hoor, de vlek/waas op het oog werd met de maand lichter en ik zag haar zicht hard achteruit gaan. Ik heb haar toen meteen uit de ponylesjes gehaald en op pensioen gezet. Nu, een half jaartje later, is ze minimaal 90% blind en het gaat gegarandeerd naar de 100%. De DA heeft me vertelt dat het een soort staar is (wat ze bijna nooit zag bij paarden) en dat ik er niets aan kon doen.

Wat zijn jullie ervaringen met blinde pony's / paarden? Mijn shet loopt met mijn andere pony's samen in de wei en in het begin bleef ze héél dicht bij m'n welshje, echt alsof ze het veulen was. Ze gaat nu wel steeds meer haar eigen weg, maar ze moet soms echt zoeken naar bijv. de waterbak en als ik eten op de grond gooi ziet ze het ook niet. Verder loopt ze soms zo tegen een hek of muur aan en dat doet mij echt pijn om te zien. Maar haar hier voor in laten slapen vind ik ook wat rigoureus.

Voor geïnteresseerden kan ik evt een foto plaatsen, maar het is simpelweg een lichtblauwe vlek op het oog (die dus begon met een stipje en steedsd grotere werd)

Bedankt!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:22

Alvast bedankt voor de fijne reacties! Ik heb de waterbak altijd op dezelfde plek en ze staat in principe al 20 jaar in dezelfde wei. Van de winter staan ze op stal, misschien dat ze zich daar nog wel wat veiliger voelt. Als ze merkt dat ik hooi ga geven gaat ze rondlopen met het hoofd naar beneden en dan vindt ze altijd wel een bergje hooi. Wat me alleen opvalt is dat de Welsh haar juist beschermt en haar in de gaten houdt en de andere shetlander lijkt haar nu meer te verstoten. Laatst liepen ze een keer vlak langs elkaar op en toen schopte de andere shetlander haar. Dat soort dingen doen me wel echt pijn om te zien, omdat ze totaal niks uitlokte, laat staan zichzelf kan weren.
Met het mennen ben ik een half jaar geleden al gestopt toen ze nog maar met één oog kon zien, maar het rijden is nu ook afgelopen, omdat ze hier met kindjes in ponylesjes liep en niet één vast ruitertje had die ze 200% vertrouwde. Verder neem ik ze wel eens n stukje mee wandelen, maar bij opstapjes of bij het oplopen van de trailer struikelt ze snel. Hebben jullie daar ook ervaring mee?

Ik zit er echt al een poos over na te denken. Nogmaals ik vind het een beetje cru om haar nu in te laten slapen, maar ik moet er ook niet aan denken dat ze een keer een been breekt oid omdat ze een opstapje niet ziet bijvoorbeeld.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 11:31

060606 schreef:
Oefenen met je stem een commando aan voet optillen als er een opstapje aan komt. Je zal je verbazen hoeveel ze met hun oren kunnen. Je zou er zelf nog mee kunnen springen met een vaste ruiter en duidelijkheid zo goed kunnen de oren het overnemen van de ogen.


Dankjewel voor de tip!! Ik ga er mee aan de gang. Haar oortjes werken nog prima. Als ik ergens rondom de wei loopt kijkt ze altijd meteen op. Vaak wel de verkeerde kant op, maar toch, ze hoort het wel :P

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 23:03

peer2005 schreef:
Weet je zeker dat ze staar heeft en geen maanblindheid? Dat laatste is namelijk een zeer pijnlijke aandoening waarbij je pony dus wel degelijk enorm zal lijden.


Klopt daar heb ik naar gekeken en zo ziet het er wel uit. Maar DA zei staar.. In welke vorm doet maanblindheid pijn en hoe uiten ze dat meestal?

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Pony wordt blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 23:25

Bedankt voor de fijne reacties! Doet me goed om te lezen dat mensen ervaringen willen delen!!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 21:35

peer2005 schreef:
Maanblindheid is een heftige ontsteking wat gepaard gaat met veel pijn, het paard zal gaan knijpen met het oog, heeft hoofdpijn en voelt zich slecht. Het is te behandelen maar je moet er snel bijzijn. Ben je te laat dan moet het oog in het ergste geval worden verwijderd


Ik heb niet de indruk dat het haar pijn doet. Ze knijpt niet met oog en het traant ook niet o.i.d. Ik ga nu vooral oefenen met aangeven dat er een opstapje aankomt zodat ze op die momenten de benen hoger optilt. Dankjewel!

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-16 15:52

Even een update!

Shettie leeft nog en dat hou ik de komende maandjes zo. Haar zomereczeem is in de winter altijd bijna over, dus het enigste mankement wat ze dan heeft is de blindheid en daar leert ze mee leven merk ik. Ze is veel meer op haar gemak dan toen ze net blind was. Ze kan niet alleen staan, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Ze blijft mijn A-welsh als moeder zien, want ook al staan er andere pony's bij haar, zolang de A-welsh niet bij haar is is ze in paniek en gaat ze hard hinniken. Ze geniet er ook ontzettend van als de kindertjes haar poetsen en invlechten.

Nog even een vraagje:
Ik wil het haar natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken zolang ze nog bij mij is, maar ik vind het lastig in te schatten wat zij nou wel en niet leuk vindt. Wordt zij er blij van als ze het laatste deel van haar leven alleen maar in de (vertrouwde) wei staat met 1-2 keer per week een lekkere poetsbeurt of zou ze het nog leuk vinden om bijvoorbeeld in het bos te wandelen? Ze vertrouwt me wel echt en loopt nog heel netjes mee aan het halster.

Wat denken jullie?

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers