Rode bloedworm blijft doorzeuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:12

Er is bij mijn paard nu voor de tweede keer uit mestonderzoek een rode bloedwormbesmetting opgedoken. VPL Het Woud vindt de hoeveelheid niet zorgwekkend en vind dat het met 1 spuit op te lossen is, ik denk inmiddels dat we toch naar een kuur moeten kijken want ik vind de aantallen toch vrij behoorlijk en het zeurt nu dus ook al maanden door. Wat is wijsheid?

Even een overzichtje:
- najaar 2015 was [***] volledig schoon, geen lintworm of rode bloedworm te vinden.
Helaas is hij vervolgens op een weiland terechtgekomen waar een half jaar lang een kudde enters en twenters (hoogstwaarschijnlijk nooit ontwormd) heeft gegraasd.
Het resultaat:
- mei 2016 een rode bloedwormtelling van 400. Ik vond dat veel en heb dus nagevraagd of ik niet een kuurtje met wormspuiten moest geven. VPL Het Woud vond dat onnodig: pas bij 500 trokken ze aan de bel, en [***] moest gewoon 1 spuit met Ivermectine hebben. Ik vroeg of ik dan niet na een paar weken een nieuw mestonderzoek ter controle moest doen, maar ook dat hoefde niet.
Door pech met spuiten kreeg hij daar een flinke dosis van binnen: voor 700 kilo ipv 450 kilo, dus hij is zeker niet ondergedoseerd. Hij heeft daar verder geen last van gehad en er kwamen ook niet echt zichtbaar wormen uit.
Hij is goed op gewicht maar maakt niet echt makkelijk spieren aan en houdt die niet echt goed vast. Ik had het idee dat dat na de wormspuit beter werd en daarna weer minder.

De besmette wei is 2x kaalgemaaid tijdens de hittegolven deze zomer om de wormen zoveel mogelijk te verdelgen (kunnen niet tegen direct zonlicht en hitte) en [***] is verhuisd naar een andere schone wei waar nog 2 pony's op staan. Daar heeft hij nu 3 maanden gestaan met als uitkomst van het nieuwe mestonderzoek: de twee andere pony's zijn 100% wormvrij en [***] heeft nog steeds een rode bloedwormtelling van 300. De dag voordat mijn stalgenootje de mest instuurde zag ze voor het eerst ook echt wormen in zijn poep zitten. Hij heeft afgelopen maandag op advies van VPL het Woud weer een Ivermectinespuit gekregen (voor 550 kilo paard dus weer wat overgedoseerd), maar ik heb eigenlijk geen zin om over 3 maanden weer bloedwormen tegen te komen (in hem of in de andere pony's), want in tegenstelling tot Het Woud vind ik deze aantallen wel vrij fors.

Aangezien de andere pony's die op dezelfde wei grazen schoon zijn heb ik het idee dat [***] vooral last heeft van ingekapselde bloedwormen die naar buiten komen. Ik wil dus ook voor ingekapselde bloedwormen gaan behandelen met moxidectine/fenbendazol gaan ontwormen. Ik ga dat sowieso met mijn dierenarts overleggen omdat ik het advies van Het Woud inmiddels met een korreltje zout neem, en mijn dierenarts de eerdere uitkomst van 400 ook al best flink vond.
Ik ben dus wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken: moet die ene spuit Ivermectine genoeg zijn of zou je er toch meer in gooien?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:23

Ik zou nog een keer ontwormen met moxidectine. Pak gelijk de pramox, behandel je gelijk een eventueel lintworm.

Even uit mijn hoofd zijn bloedworm en resistent voor fenbendazol.

Anoniem

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:31

In dit artikel werd fenbendazol wel geadviseerd bij rode bloedworm: http://www.paardvisie.nl/2014/10/5-inzi ... bloedworm/ maar hier wordt niets gezegd over resistentie.

Ik was inderdaad ook van plan om er een Equest Pramox achteraan te gooien Ik lees regelmatig dat mensen al na 2 weken een nieuwe spuit erin zetten, maar ook dat je het pas na 6 weken hoort te doen aangezien het 6 weken duurt voor de nieuwe lading wormen uitkomt?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:40

Afbeelding

Fenbendazole is groep 1.
Rode bloedworm is de kleine strongylide

Zwoezie
Berichten: 747
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Budingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:42

Ik heb hier vroeger enorm mee gesukkeld met een pony, deze had ze enorm hard, in een dodelijke mate zelfs, dierenartsen gaven het bijna op, ik bleef maar knokken voor dat dier. Nu had ik wel een veearts, die vooral met koeien bezig was, een echte 'boer' op dat vlak dus. Die heeft toen meerdere kuren gegeven, ook eens zo een ontwormingsspuit gegeven, maar hielp niet toen, dus daarna die kuur van meerdere spuiten, schiet me dood van wat merk het was... Uiteindelijk toch gehaald na het laatste bloedonderzoek gekregen te hebben.

Achteraf had ze wel nog last van diarree, nuja, in ieder geval, 't was me een zorgenkind... Dus die kuur die je in je hoofd hebt vind ik niet zo raar.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:50

5 dagen fenbendazol is laatste mogelijkheid bij bloedwormbesmetting. 1 daagse, dus standaard behandeling is inderdaad resistentie voor.

Destijds bij het woud ook onderzoek laten doen, maar boven de 300 was toen al het advies om te ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:53

Dankjewel! Ik moest even flink inzoomen maar het is me nu helemaal duidelijk. Dan wordt het inderdaad de moxi. Nu alleen nog een tijdstip bedenken.

@ Tamary: ik kreeg inderdaad ook beide keren het advies om te ontwormen, maar steeds maar met 1 spuit. Ze vonden de besmetting van 400 niet ernstig genoeg voor een kuur van meerdere spuiten, maar nu hij bij het laatste onderzoek weer een telling van 300 had vind ik dat wat chronisch worden - helemaal omdat we beide keren op advies van Het Woud alleen met ivermectine hebben ontwormd, en dat doodt alleen de levende wormen, niet de ingekapselde.

edit: eitjes verwijderd. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-16 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:01

De ingekapselde wormen, eitjes blijven niet in het paard :)
Voor ingekapselde bloedworm heb je inderdaad moxi nodig. meestal is het advies om dat rond de jaarwisseling/na 1e vorst te doen ivm normale cyclus wormen. Inkapselen is normaal gesproken een winterslaap actie nl. 1 spuit is standaard dosis, meerdere spuiten worden niet geadviseerd omdat dat meestal niet nodig is (en je geen laatste noodoplossing wil adviseren, omdat er te makkelijk naar gegrepen zal worden en er is dan geen wormenbestrijding meer mogelijk voor de erge gevallen). Bij een besmetting die wel zo ernstig is, gaat de behandeling onder toezicht van een DA en dat is het woud niet.

beneral
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:04

Ben ook geen fan van van het woud
Ze zeiden ook tegen mij dat het mee viel terwijl mijn paard maar jeuk hield en schraal in zijn lijf
Sinds ik bij www.mestlab.nl zit gaat het super, ze zijn persoonlijk, kan ze altijd om advies vragen en antwoorden heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:13

tamary schreef:
De ingekapselde wormen, eitjes blijven niet in het paard :)
Voor ingekapselde bloedworm heb je inderdaad moxi nodig. meestal is het advies om dat rond de jaarwisseling/na 1e vorst te doen ivm normale cyclus wormen. Inkapselen is normaal gesproken een winterslaap actie nl. 1 spuit is standaard dosis, meerdere spuiten worden niet geadviseerd omdat dat meestal niet nodig is (en je geen laatste noodoplossing wil adviseren, omdat er te makkelijk naar gegrepen zal worden en er is dan geen wormenbestrijding meer mogelijk voor de erge gevallen). Bij een besmetting die wel zo ernstig is, gaat de behandeling onder toezicht van een DA en dat is het woud niet.


De eitjes zijn verwijderd. :D
Ik wist inderdaad dat ze in de winter inkapselen voor de winterslaap, maar ik las dat ze vervolgens tot 2,5 jaar later nog op elk willekeurig tijdstip in vrij levende wormen kunnen veranderen, hoewel de grootste ontkapselactiviteit in het voorjaar is. Aangezien we alleen maar met ivermectine mochten ontwormen van Het Woud hebben we bij [***] echter steeds alleen maar de levende wormen gedood terwijl ik toch het idee heb dat het bij [***] ook een inkapselverhaal is, aangezien hij er ook op een schone wei nog steeds last van heeft.

Ik heb mijn dierenarts net gemaild met dezelfde vraag aangezien die de vorige telling van 400 ook al vrij veel vonden. Mijn plan is nu om er een moxidectinespuit achteraan te geven, alleen moet ik dan nog weten wanneer ik die dan het beste kan geven, aangezien de ivermectine er vorige week al in is gegaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 01:31

xyzutu2 schreef:
alleen moet ik dan nog weten wanneer ik die dan het beste kan geven, aangezien de ivermectine er vorige week al in is gegaan.


Wat Tamary aan aangeeft. Wacht met de Moxi tot november. Kleine strongliden overwinteren in de maag en darm en zijn dan het veiligste te bestrijden. Geef je dat te vroeg neem je het risico dat de bloedworm doodgaat waar het zich op dat moment bevindt. Dat kan schade aanrichten.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:29

Moxidectine wordt inderdaad geadviseerd in november te geven.

Martinedd

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: In de rimboe in Friesland

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:40

Equest geven, en dan inderdaad in November is het beste.
Mijn paard heeft destijds bij een zeer zware besmetting om de 2 maanden een Equest gehad. (totaal van 3 spuiten).
Bloedworm kan tot wel 2 jaar in je weiland overleven! Pas daar goed op, want voor je het weet zijn alle paarden besmet.

Anoniem

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:18

Ik dacht, ik geef nog even een update met het advies dat ik van de dierenarts heb gekregen. :)
Mijn dierenarts kwam namelijk met optie C: aangezien [***] vorige week met ivermectine ontwormd is raadde hij aan om over 1 a 2 weken opnieuw een mestonderzoek te doen. Het zou namelijk ook theoretisch mogelijk kunnen zijn dat hij nog steeds wormen had omdat de wormen resistent zijn tegen ivermectine, en dit is een handige gelegenheid om dat te testen (als de ivermectine gewerkt heeft zou hij nu vrijwel schoon moeten zijn). Over 1 a 2 weken doen we dus nog een mestonderzoek en als dat schoon is dan moet er in oktober/november een Equest Pramox met moxidectine in. :)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:53

Als er echt bloedwormbesmetting is (en je ziet het in de mest, wat vaak een teken is dat er beste veel wormen in je paard zitten), dan wordt er hier standaard 2x ontwormd met 6-8weken tussentijd.

Bij bloedwormen Equest (moxidectine)
Lintwormen praziquantel (Equest pramox of Equimax)

Anoniem

Re: Rode bloedworm blijft doorzeuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:01

Als ik 8 weken optel bij de vorige ivermectinespuit dan kom ik uit in november, en dan moet ik sowieso een moxidectine (Equest Pramox) spuit geven van de dierenarts, dus toevallig komt het advies van de dierenarts precies overeen met jouw 6-8 weken periode voor een nieuwe spuit. :)