Paard kopen met OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jennabritt

Berichten: 33
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: zuidholland

Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 15:18

Onlangs heb ik een erg leuk paard gevonden maar de eigenaar melde dat dit paard in zijn spronggewrichten ocd heeft het paard is 9 jaar en rijd op hoog niveau mee het is geconstateerd op 3 jarige leeftijd en hij schijnt en nooit last van gehad te hebben. Uiteraard wil ik het paard laten keuren indien we hem zouden kopen maar ik vraag mij af of dit wel verstandig is.

Zoals gemeld word hij dagelijks op min z niveau (dressuur) getraind

Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik zou moeten doen?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:24

Als hij al 9 is en er op hoog niveau mee loopt en er nooit last van heeft gehad, zitten de chip(s) kennelijk op een plek waar hij er geen last van heeft. Over OCD wordt nogal spastisch gedaan, de plek is bepalend, that's all.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:26

Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat het niet per se heel verstandig is om zo'n paard te kopen. Ze kunnen er juist later nog last van krijgen en dan zit jij met alle kosten.
Aan de andere kant, als jij hem voor een spotprijsje kunt kopen en je hebt het risico er voor over, tja wie houdt je tegen? Hou alleen wel in je achterhoofd dat het kan opspelen.
En bedenk ook dat bijna elk paard z kan lopen dus waarom wil je dan precies deze?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:34

Tja, OCD hoeft geen problemen te geven. Tegenwoordig is het ook een beetje een schoonheids verhaal, want idd in de handel is het niet gewenst. Daarom gaan de meeste paarden tussen hun 2 en 3 jaar op rx foto. Een operatie volgt dan al snel. Is het altijd nodig? dat is een andere vraag.

Een keuring moet je aanzien als risico-analyse die je maakt. In dit geval weet je dat er OCD zit of zat( want het kan zo maar zijn dat dit op die jaren ingekapseld is geraakt)
De plaats van oc(d) speelt ook een rol, maar ook de stand, de bouw van het paard, het doel, het huidige niveau, medisch verleden etc.
Mijn eerste echte goede sportpaard had slechte stralen, twee ocd's en heeft nooit een dag kreupel gelopen en is uiteindelijk aan koliek op 21 jarige leeftijd overleden. Paard liep 1.40 parcoursen en heeft tot de week voor zijn overlijden nog wedstrijden gelopen (weliswaar lagere proeven)

Garantie heb je nooit, het blijven levende dieren. Maar de kans dat een paard uitvalt door koliek of een peesblessure is vele malen groter, dan vaak een klein fragmentje dat niet helemaal goed zit.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:38

Ik heb zelf toen voor die keuze gestaan en ht gewoon gedaan. We hebben Bengel nu 4 jaar en hij heeft er af en toe wel eens last van ja. Maar wij trainen en rijden niet op hoog niveau, alleen recreatief en hij heeft er veel minder last van als hij regelmatig bereden wordt.

Ik heb er iig nog nooit spijt van gehad.

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:41

Ik heb zelf ook een paard met OCD gehad. Met verkopen was dit een enorm probleem, aangezien heel veel mensen (vooral in het buitenland) dit niet willen hebben. Dit paard is wel altijd goedgekeurd en heeft er nooit last van gehad. Bij Willem Greve is ze meerdere malen goedgekeurd. Volgens hem kan OCD alleen kwaad als het echt tussen de pezen gaat zitten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:43

hoogendroog schreef:
Als hij al 9 is en er op hoog niveau mee loopt en er nooit last van heeft gehad, zitten de chip(s) kennelijk op een plek waar hij er geen last van heeft. Over OCD wordt nogal spastisch gedaan, de plek is bepalend, that's all.


Mee eens.
Mijn ruin had er ook een op 3 jarige leeftijd. Lekker laten zitten en meneer is nu 14 jaar. Geen dag problemen mee gehad.
Als ze goed zijn en al 6 jaar goed lopen met dit verschijnsel, waarom dan moeilijk doen? Dan zit het gewoon vast op zijn plek. Zou het loskomen, dan was dat allang gebeurd.

Maar het is wel een verkoopprijs-verlagende conditie. Je koopt dit paard MET dit verhaal. Doorverkopen is gewoon een stuk lastiger met verhaal. Maar voor jezelf? Lekker kopen en van genieten.

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:56

Dees schreef:
hoogendroog schreef:
Als hij al 9 is en er op hoog niveau mee loopt en er nooit last van heeft gehad, zitten de chip(s) kennelijk op een plek waar hij er geen last van heeft. Over OCD wordt nogal spastisch gedaan, de plek is bepalend, that's all.


Mee eens.
Mijn ruin had er ook een op 3 jarige leeftijd. Lekker laten zitten en meneer is nu 14 jaar. Geen dag problemen mee gehad.
Als ze goed zijn en al 6 jaar goed lopen met dit verschijnsel, waarom dan moeilijk doen? Dan zit het gewoon vast op zijn plek. Zou het loskomen, dan was dat allang gebeurd.

Maar het is wel een verkoopprijs-verlagende conditie. Je koopt dit paard MET dit verhaal. Doorverkopen is gewoon een stuk lastiger met verhaal. Maar voor jezelf? Lekker kopen en van genieten.

Hier sluit ik mij ook bij aan. :j Mijn vorige paard had ook een OCD en ik heb hier nooit iets van gemerkt.

jennabritt

Berichten: 33
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: zuidholland

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 17:21

Ik heb het ook aan die dierenarts gevraagd (die een eerder paard heeft afgekeurd waar ik in was geïnteresseerd) gezegd dat het een verhoogd risico is. Ik weet niet zo goed of ik het aandurf ook aangezien de prijs maar helaas ben ik helemaal voor hem gevallen.Wat zouden jullie max geven voor een paard met deze beperking?

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:36

Kan de eigenaar de foto's van 3 jarige leeftijd overleggen, dan kan je dat met foto's van nu vergelijken. Als het stabiel is gebleven dan zie ik de OCD niet als een ernstig probleem, maar meer als een bemerking waar je rekening mee kan houden.
Waar je ook nog naar kan laten kijken is de plaats in het spronggewricht waar de OCD zit en of het misschien te opereren is.

Je zegt "hij" dus ik neem aan dat het om een ruin gaat? Geen fokkerij-doel dus dan is het ook minder waarde verminderend dan bij een merrie met een mooi papier.

Maximale prijs is moeilijk te zeggen, daarvoor zijn factoren als afstamming, niveau (wat is hoog?), karakter, exterieur etc. mede bepalend.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:47

Het ligt er ook aan wat je met het paard gaat doen, moet hij in de hogere klasse blijven lopen of ga je puur recreatief rijden. Voor mij zit daar een wezenlijk verschil in. Je kunt jezelf afvragen of je er wel zin in hebt om het paard altijd te gaan controleren na het rijden of inspanning. Duizenden euro's zou ik er niet aan uit geven, je hebt ook andere paarden voor veel minder.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:51

Dorine92 schreef:
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat het niet per se heel verstandig is om zo'n paard te kopen. Ze kunnen er juist later nog last van krijgen en dan zit jij met alle kosten.
Aan de andere kant, als jij hem voor een spotprijsje kunt kopen en je hebt het risico er voor over, tja wie houdt je tegen? Hou alleen wel in je achterhoofd dat het kan opspelen.
En bedenk ook dat bijna elk paard z kan lopen dus waarom wil je dan precies deze?


Als het dier er al die tijd geen last van gehad heeft, gaat die er ook op latere leeftijd geen last meer van hebben. OCD's zorgen voor problemen op jonge leeftijd. Dus ik zou me geen zorgen maken.
Nog eens laten keuren en proberen van de prijs af te fietsen :)

En ga de resultaten van het paard over de jaren eens na, als die al die tijd mooi in de sport gelopen heeft en er niet eens een jaar uit verdwenen is, is hij naar alle waarschijnlijkheid nooit mank geweest, dus spreken de verkopers de waarheid :)

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:52

Elitedeux schreef:
Ik heb zelf ook een paard met OCD gehad. Met verkopen was dit een enorm probleem, aangezien heel veel mensen (vooral in het buitenland) dit niet willen hebben. Dit paard is wel altijd goedgekeurd en heeft er nooit last van gehad. Bij Willem Greve is ze meerdere malen goedgekeurd. Volgens hem kan OCD alleen kwaad als het echt tussen de pezen gaat zitten.


Ik neem aan dat je de vader Jan Greve bedoelt. Willem is ruiter.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:52

Tja welk niveau loopt ie, hoe groot welke afstamming merrie predicaten?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:00

Het is altijd een risico en je weet nooit of het problemen gaat geven tussen nu en binnen de 5 jaar.

Als het in de hoge prijsklasse zit, dan zou ik het lekker laten staan bij de verkoper, maar dat ben ik.
(ook in de lage prijsklasse laat ik het staan, want ik koop geen dier als ie wat mankeert en of ik sterke twijfels over heb)

jennabritt

Berichten: 33
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:05

Het is een grote vriendelijke reus van 1,80! Breed gebouwd en hij loopt Z aan zn passen is niks te zien! Het is echt een plaatje! En het is inderdaad een ruin

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:06

Somboby schreef:
Het ligt er ook aan wat je met het paard gaat doen, moet hij in de hogere klasse blijven lopen of ga je puur recreatief rijden. Voor mij zit daar een wezenlijk verschil in. Je kunt jezelf afvragen of je er wel zin in hebt om het paard altijd te gaan controleren na het rijden of inspanning. Duizenden euro's zou ik er niet aan uit geven, je hebt ook andere paarden voor veel minder.


Ieder paard verdient een check na het rijden of inspanning. En niet alleen op de benen ;)
Raar om te stellen dat dit paard juist deze extra inspanning nodig heeft. Met dit paard kun je net zo ontspannen/overspannen omgaan als je zelf wilt, net als ieder ander paard.

Dit paard kan met het euvel al wel op Z niveau dressuur lopen. Het is dus helemaal niet nodig om voor dit paard alleen nog maar recreatieve bosritjes in te plannen, deze kan heus aan het werk.
Verhoogd risico, verhoogd risico... dat is een misbruikte holle zin. Verhoogd ten opzichte van wat? En hoeveel verhoogd dan? Tuurlijk, het was mooier dat de OCD er niet zat. Toch, het paard heeft al 6 jaar lang probleemloos kunnen presteren met de ocd, waarom zou het dan na verkoop meteen mis gaan? Waarom zou het überhaupt nog mis gaan? Dat valt echt reuze mee. Reken op een kans van 2 op 100 ipv 1 op 100. Dat is ook een verhoogd risico maar moeten we daarvan wakker liggen? De kans dat ie overmorgen met kritieke koliek op stal ligt is waarschijnlijk net zo groot als dat die ocd er overmorgen met spoed uit moet. Blijf reëel.

Tja, wat is veel geld. Dit paard is absoluut meer waard dan 1.500 euro. Maar zou er zelf geen 10.000 euro voor betalen. De waarde ligt ergens daartussen, en waar precies is eigenlijk geheel aan het oordeel van de koper. Wat is dit paard waard in de ogen van de koper. Wat vind je zelf?

jennabritt

Berichten: 33
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: zuidholland

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 18:58

Tja ik vind het moeilijk het is kwa bouw doen en kunnen echt een onwijs goed paard zijn karakter is ook erg goed! Net als zijn instelling ook heeft hij best een goede stamboom ze vragen 9500 voor hem maar eerlijk gezegd kan ik dit wel begrijpen....

Anoniem

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:04

Maar dat vind ik nog teveel geld met ocd. Ik zou het wel aandurven, maar zou hem dan opnieuw rontgen keuren door eigen da, en dan kijken wat hij zegt.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:05

Wat een geld voor een paard met een behoorlijke bemerking.
Zeker omdat het ook geen kleintje is zou ik het risico niet willen lopen. Ze hebben gewoon meer te dragen aan hun lijf dan een kleintje van 1.60 mtr.

Mijn merrie heeft ook OCD. Op haar 3e jaar en 12e jaar er aan geopereerd. 3e jaar heeft de toenmalige eigenaresse gedaan, standaard verhaal.
Op haar 12e bleek dat ze toch nog wat had zitten in hetzelfde gewricht. Het gewricht is aangetast, ze heeft vanaf haar 3e altijd overvulde sprong. Ene dag meer dan de ander.
Het blijft een kwetsbaar gebied en iedere dag dat ik haar heb is mooi meegenomen. Ze heeft grote kans op artrose in dat gebied.

Overigens heeft haar nakomeling (nu alweer 6 jaar) ook OC maar is er niet aan geopereerd. Heeft wel eens een dikker been maar loopt niet kreupel.

Als je toch dat soort geld gaat uitgeven zou ik zoeken naar een gezond paard. Die zijn er zat. Het is en blijft een risico. Houden van paarden is zo duur.

Succes met maken van je keuze!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:28

jennabritt schreef:
Tja ik vind het moeilijk het is kwa bouw doen en kunnen echt een onwijs goed paard zijn karakter is ook erg goed! Net als zijn instelling ook heeft hij best een goede stamboom ze vragen 9500 voor hem maar eerlijk gezegd kan ik dit wel begrijpen....


Een goede stamboom doet er echt geen fluit meer toe als het een ruin is :D

Neemt niet weg, vraagprijs is naar mijn mening te hoog gezien de zeer geringe vraag die er is naar 9 jarige paarden met een manco.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:14

Voor die prijs zou ik nog even verder zoeken naar een paard zonder bemerkingen.

Cobus67
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:20

jennabritt schreef:
Tja ik vind het moeilijk het is kwa bouw doen en kunnen echt een onwijs goed paard zijn karakter is ook erg goed! Net als zijn instelling ook heeft hij best een goede stamboom ze vragen 9500 voor hem maar eerlijk gezegd kan ik dit wel begrijpen....


Als het paard fijn te rijden is, goed presteert in het Z is in die prijs het ocd verhaal al ingecalculeerd, anders ging hij voor veel meer.

Een goede stamboom is voor een ruin geen meerwaarde. Je kunt er toch niet mee fokken.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard kopen met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:29

Voor dat geld kun je gezond dier kopen dat ook net zoveel kan als deze dier.

Cobus67
Berichten: 24
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:35

Ragdollcat schreef:
Voor dat geld kun je gezond dier kopen dat ook net zoveel kan als deze dier.


Ga jij ze maar vinden, Z dressuur, goed een wissel springen, fijn te rijden en mooi.................

Als je er morgen 10 voor mij hebt, heb ik ze overmorgen verkocht voor meer.